Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.7.2005
 Ungarns GP - Optakt
 Fiorano test - tirsdag
 
26.7.2005
 Ungarns GP - Dæk preview
 Tysklands GP - Set og sket - Top 5
 Tysklands GP - Set og sket - Bunden
 

Hop til top27.7.2005

Ungarns GP - Optakt

Selvom verdensmesterskabet i Formel formentlig blev afgjort i søndags, er der intet der tyder på at Formel 1 bliver kedeligt af den grund. McLaren kan stadig nå at vinde konstruktørernes titel - og samtidig bevise at deres bil er den bedste i feltet - når den altså gennemfører.

Ungarns Grand Prix har aldrig været specielt populær blandt hverken kørere eller fjernseere. Da banen kom på kalenderen i 1986 blev den karikteriseret som "Monaco uden husene", altså smal og snæver og uden de store overhalingsmuligheder. Banen er kort, men med mange sving, hvilket også gør den til en bane med mange gearskift.

Langt de fleste løb på Hungaroring er da også gået i glemmebogen, men alligevel har banen da også sine historier at fortælle. Mest berømt er måske Damon Hills sensationelle løb i 1997 i en Arrows, hvor han var en enkelt omgang fra sejren, da bilen svigtede. Hill måtte nøjes med 2. pladsen og Arrows kom aldrig igen så tæt på en sejr.

For et par år siden fik langsiden en forlængelse, der har hjulpet lidt på overhalingsmulighederne. Men der er stadig reelt set kun det første sving, hvor der er gode muligheder for action.

Verdensmesterskabet i Formel 1 virker afgjort. Med 36 points forspring og syv løb tilbage skal vi over i matematikken for at finde Raikkonens VM chancer. Selv hvis finnen vinder alle de resterende løb er det kun nok hvis Alonso samtidig fejler. 35 point er nok for spanieren. Og det kan opnås ved at bliver nummer 5 i samtlige løb.

At Alonso er ved at have kontrol over VM giver tilgengæld nogle andre perspektiver i løbene. Internt i Renault kan det være en fordel for Fisichella. Han ligger i øjeblikket på en 7. plads i VM kampen, men har gode muligheder for avancere, hvis han får et par gode resultater. Af dem der ligger foran i tabellen er specielt Trulli og Barrichello formsvage.

Formsvag kan man ikke kalde Juan Pablo Montoya. 18 point i to løb og så er han pludselig igen med hvor det er lidt sjovt at lege. Den første del af sæsonen var ellers alt andet end god for columbianeren, men han er nu ved at komme efter det. At McLaren har forspildt Raikkonens VM chance, kan være til Montoyas fordel. Nu bliver det ikke aktuelt at han skal hjælpe sin teamkammerat, han kan blot køre for sig selv.

Problemet gennem han Formel 1 karriere har været hans indædte modvilje mod at lære af sine egne fejl. Men i Tyskland så vi moden og fornuftig kørsel af Montoya - og det bragte ham 2. pladsen efter sin start fra nummer 20. Så flere sejre til Montoya er i al fald ikke udelukket.

Hos Ferrari har man måske ikke længere så meget at kæmpe for, tilgengæld har man rigeligt at kæmpe med. Rubens Barrichello er en god gennemsnitskører, en af dem der er ligeså god som sin bil - hverken mere eller mindre. Sidste år, da Ferrari havde en fantastisk bil, sluttede brasilianeren på 2. pladsen i VM. I år hvor bilen hverken er overlegen eller god går det knap så godt. Specielt de sidste par løb har været dårlige for Barrichello. På Hockenheim sluttede han på en 10. plads.

Barrichellos placering er en god indikation på hvor Ferrari teamet står rent formmæssigt. Og det er ikke godt. At Michael Schumacher så i den samme bil kunne hente en 5. plads, viser klasseforskellen på teamets to kørere. Ferrari ville være ilde stedt uden deres tyske verdensmester!

Banen i Ungarn har en tendens til at levere alternative resultater. Det er her det sommetider sker at en formsvag bil kan hente en topplacering, som det for eksempel skete for Damon Hill i '97. Så derfor er Hungaroring måske i virkeligheden også Ferraris sidste chance i år for virkelig at vise noget. Kørerens talent betyder lidt mere her end på andre baner.

Toyota har heller ikke været i god form på det sidste. Det startede ellers så godt, men nu går det så skidt. Tidligere på sæsonen var de ellers ved mentalt at gøre sig klar til den første sejr, men så stoppede opturen. Og måske var det den mentale forberedelse der er problemet. Mås

MMT  


Hop til top
Fiorano test - tirsdag

Efter problemerne med dækkene i forbindelse med løbet på Hockenheim, så tester Ferrari og Bridgestone nu som forberedelse til weekendens løb på Hungaroring.

Det var Ferrari teamets faste testkører, Luca Badoer, der testede på teamets egen testbane Fiorano.
Han kørte 93 omgange i en F2005 model under denne dæktest, og sluttede dagen med en bedste tid på 0:57,519.

Det er planen at Badoer skal fortsætte dæktesten på Fiorano i dag.

AN  


 

Hop til top26.7.2005

Ungarns GP - Dæk preview

Når kørerne på fredag triller ud på asfalten, starter et jubilæum. Det er 20 år siden at der første gang blev kørt Formel 1 på banen.

I weekenden køres Grand Prix nr. 20 i Ungarn. Alle er kørt på Hungaroring. Det er en bane som stiller krav til dækkene. Der er sving efter sving og bortset fra langsiden, er der ikke nogle deciderede lange stræk på banen. Visse steder kan der dog tages sving med ret høj fart. Og ikke nok med det. Der kan være temmelig varmt på stedet. Det vil logisk stille krav om dæk i den hårde ende af skalaen.

Bridgestone:
De tre Bridgestone teams havde alle større eller mindre problemer på Hockenheim. Værst så det ud for Ferrari der ikke havde meget rille tilbage da løbet sluttede. Man erkendte at dækvalget havde været forkert. Nogle må have valgt rigtigt. C. Albers blev nr. 13 efter et godt race hvor han følte sig mere tryg ved bilen end længe. Til Ungarn har Bridgestone valgt dæk til teamene i den midterste del af skalaen. Man siger endda at man kan anbefale lidt blødere dæk, om det er godt vil vise sig. Når der nu ikke kan skiftes dæk mere undervejs, skal de kunne holde til mål og i en acceptabel stand.

Michelin:
Michelin vil ikke rigtigt ud med hvilke compounds de vil anbefale til deres teams, men Pierre Dupasquier siger dog at man nok vil sige at de skal være til den hårde side. Men om det er lidt hårdere end medium, eller hvordan man nu vil tolke det, ja det kan man jo så tænke lidt over. Michelin har mindre erfaring her end så mange andre steder. Michelin har kun kørt Formel 1 på banen fra 2001, hvorimod Bridgestone har lidt flere års erfaring at trække på. Der kan være temmelig høje temperaturer på asfalten. Tidligere har asfalttemperaturer på 40 til 50 grader ikke været unormale. Og da det som regel er temmelig støvet, er der nok af faktorer at kalkulere med. Dupasquier håber på megen test, så der kan blive kørt noget gummi i asfalten.

PDL  


Hop til top
Tysklands GP - Set og sket - Top 5

Det er blevet lidt mere opad bakke for Kimi Raikkonen og McLaren efter Alonsos sejr på Hockenheim. Er lidt af spændingen forsvundet?

Kimi Raikkonen var igen uheldig. Denne gang var det i løbet at en fejl forhindrede ham i at score points. Nogle kørere er tilsyneladende ramt af en uheldsbølge og Kimi Raikkonen og Fisichella har på skift været ofre for denne bølge. I et godt GP der måske var på vej til at miste lidt af spændingen, kom Raikkonens uheld som en overraskelse. Nogle blev glade, nogle dybt skuffede. Andre forsvandt helt ud af billedet. Hvor blev Williams bilerne af, hvor blev Barrichello af?

Renault - 117 points:
Det blev til Renaults syvende sejr og Alonsos sjette i denne sæson. Det er både Alonso og Briatore meget glade for. Alonso kom vel egentligt temmelig nemt til sejren. Han fik en god start, og da Raikkonen måtte udgå, var det bare at køre sejren hjem. Der var for så vidt ikke nogen bagfra der for alvor kunne true Alonsos førsteplads. Eneste aspirant var Montoya, men han skulle komme fra bagerste række, og nåede ikke for alvor frem til at kunne true Alonso. Hvor Alonso bare kunne køre, måtte Fisichella hele turen igennem inden hans fem points var i hus. Han og Sato kørte sammen i sving 3 og det beskadigede bagvingen på bilen. Det gik ud over downforcen på bilen, og bl.a. med det resultat at hans bagbremser blev brugt temmelig godt. Så meget at man måtte justere bremsebalancen i forbindelse med pitstop for at få ham gennem løbet. I løbet af den sidste del af løbet, var han nået op til M. Schumacher og kunne presse tyskeren. Da der kun var få omgange tilbage, fik han meddelelse om at justere bremsebalancen tilbage igen, og så kunne han udbremse M. Schumacher og erobre dennes fjerdeplads. Briatore og Pat Symonds uddelte roser til kørerne efter løbet. Briatore især roste Fisichella for hans flotte kørsel op til fjerdepladsen. Renault øger igen forspringet til McLaren.

McLaren - 95 points:
Hvis ikke der er det ene galt, så er der noget andet der er galt. Det må være det man oplever hos McLaren i denne sæson. Efter at have kæmpet sig godt frem, kommer alle uheldene. Defekte motorer eller mekanik. Nedslidte dæk, afkørsler og nu en trykventil der ikke var spændt ordentligt. Det koster mange points. Kimi Raikkonen tog starten som forventet, og førte da også løbet igennem. Lige indtil før nævnte ventil tog hele løbet ud af hænderne på ham. Så var det op til Montoya at gøre arbejdet færdigt. Han havde flot kæmpet sig op fra bagerste startrække, og var eneste mand i nærheden af Alonso. Det er det her med at komme bagfra, man når ikke altid helt frem, men Montoya gjorde det flot og imponerende. Selv om resultatet søndag gik McLaren teamet imod, og der var skuffelse efter løbet, så er holdningen stadig den samme. Mindst et af mesterskaberne skal i hus, selvom man erkender at det nu er blevet sværere.

Ferrari - 78 points:
Ferrari har problemer. Det har været tydeligt hele sæsonen. Og problemerne er ikke overståede endnu. Det er noget at arbejde videre med. M. Schumacher tog starten og var hurtigt oppe på tredjepladsen efter at have startet femmer. Barrichello var i en lignende situation, men kun på første omgang. Efter at han måtte give plads til en konkurrent der faktisk pressede Barrichello i et mindre sammenstød med JV, var løbet lige som afgjort. Barrichello angiver selv årsagen: et forkert dækvalg. De dæk han valgte til søndagens GP passede ikke til forholdene hvilket betød at han aldrig havde det vejgreb som var nødvendigt. M. Schumacher fulgte godt med fremme i spidsen af feltet, men efterhånden begyndte Ferrarien så småt at tabe pusten, eller rettere brændstoftrykket. Det gør selv en Schumacher langsommere og det var her at Fisichella sidst i løbet kunne overhale M. Schumacher. M. Schumacher indrømmer at han også valgte forkerte dæk, dog ikke så forkert som Barrichello. Mon ikke man snart skal overveje at arbejde mere på næste års model i stedet for på F2005, som ikke har været de

PDL  


Hop til top
Tysklands GP - Set og sket - Bunden

Denne gang fik tre teams i bunden points. Jordan og Minardi måtte som vanligt tage fra Hockenheim uden points.

Red Bull, BAR og Sauber fik points denne gang. For Red Bull er det første gang i fire GP'er at der kommer points på kontoen, og der er hårdt tiltrængt. Der er stadig et lille spring ned til BAR som nu rykker opad i listen. Sauber fik et enkelt trøstpoint takket være Felipe Massa. Og så gør C. Albers det jo rigtig godt. Han var bedst placerede af de fire køre i de to nederste teams.

Red Bull - 24 points:
Coulthard gjorde det igen. Kørte points hjem til teamet. Og det var på flot og aggressiv kørsel at det blev klaret. Han fik en god start, og selvom et pitstop kostede et par placeringer, var der ikke noget til hinder for at han kom videre op i placeringerne. Han kæmpede godt, og forsøgte at holde R. Schumacher bag sig, men Toyota køreren gav ikke op og fik overhalet Coulthard. Efter løbet var DC glad for resultatet, men sagde også at skal Red Bull køre det bedre, så er der lige nogle flere ting der skal rettes før man er tilbage til formen som teamet havde i sæson starten. C. Klien mistede et par placeringer i starten af løbet, men fik dog indhentet det tabte. Han havde gennem en stor del af løbet flere dueller med Barrichello, som Klien vandt. Klien var tilfreds med løbet, men var ikke tilfreds med bilen som var vanskelig at håndtere, især med meget benzin ombord. Chr. Horner var tilfreds med resultatet, og men mener at der er mere at se efter i bilerne.

BAR - 15 points:
Med seks points søndag eftermiddag, overhalede BAR både Jordan og Sauber i regnskabet. Nu gælder næste team som er Red Bull. Forskellen er nu minimeret til 9 points. Jenson Button kørte et godt løb, og fik som belønning det nederste trin på podiet. Button mistede lidt i starten og hængte efter bl.a. Alonso og M. Schumacher. Men efter en duel over flere omgange lykkedes det senere for Button at overhale M. Schumacher som kom til mere og mere at ligne en stopklods. Takuma Sato var derimod ikke særlig heldig. Allerede i starten af løbet gik det galt idet han og Fisichella havde et lille møde, efter at Fisichella - efter Satos mening - havde løftet speederen lidt for tidligt. Det kostede et ekstra pitstop for dem begge. Derfra var der kun en ting for Sato at gøre. Presse det bedste han havde lært. Men skaden var sket. Han sluttede løbet på en måske skuffende 12 plads. Resultat betyder at vi har en glad og en skuffet kører. Button indrømmede at han måske nok kunne have indhentet Montoya, men at han ikke havde kunnet overhale ham. Realistisk og ærligt. Så seks velfortjente points til Button. Honda beviste at der nu igen er kommet god fart i bilen, men også at der skal hentes mere i småtingsafdelingen for at det øverste trin kan nås.

Sauber - 14 points:
Sauber er ved at komme ind i rytme hvor der hentes points i hvert andet løb. Det er vel også det bedste teamet kan gøre det i år. Et år som ikke har været imponerende i forhold til den store fremgang sidste år. Men der arbejdes på sagerne, og afkastet kommer ind i mellem. Massa udviste igen den gode og aggressive kørsel som han er kendt for. Og på en god dag når han langt op. Søndag blev det til en ottendeplads og et enkelt point. JV var det uheldige element i søndagens tyske GP. Han følte sig måske med rette som en skydeskive, og det allerede på første omgang. Der blev han ramt af Barrichello, og senere på fjerde omgang af Robert Doornbos. Endelig var der omgang 27 hvor Monteiro lavede en noget mystisk nedbremsning ind foran JV. Det gav efterfølgende vibrationer i bilen, som man prøvede at klare med hjulskifte på forhjulene, men intet hjalp. Stille og roligt i mål som nr. 15.

Jordan - 11 points:
Jordan kørerne havde et meget livligt løb. De var implicerede i flere hændelser, endda med hinanden også. Selvom Monteiro måske ikke lige frem er den mest talentfulde kører, så imponerer han jo altså stadig med at få bilen med hjem over målstregen hver gang. Lidt af e

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk