Ifølge FIA's undersøgelser, samt deres afhøringer af pitmandskabet, er det kommet frem at den lås der skal forhindre hjulmøtrikken i af gå løs ikke blev monteret i forbindelse med et pitstop, og teamet sendte bilen på banen vel vidende at dette var tilfældet.
Da teamet undlod dels at kalde bilen tilbage i pitten, og samtidig undlod at gøre Fernando Alonso opmærksom på 'fejlen' forbrød de sig punkt 3.2 artikel 23.1 i det sportslige reglement.
Yderligere forværre det ING Renault teamets position at de ikke straks kaldet Fernando Alonso i pit, da han indrapporterede at han mente han havde en punktering.
Her har han sandsynligvis kunne mærke at hjulet var 'løst'!!
Set i lyset af først dødsulykken i Formel 2 løbet sidste weekend, der kostede Henry Surtees livet da han blev ramt af et løst hjul, samt denne weekends alvorlige uheld hvor Ferrari køreren Felipe Massa bliver ramt af en del fra Rubens Barrichello's Brawn GP racer, er det nok helt på sin plads at FIA Reagere prompte og bestemt, også selv om straffen kan virke meget hård.
ING Renault teamet har dog straks appelleret dommen, og selv om denne appel måske ikke kan nå at blive behandlet inden løbet i Valencia, betyder det at de kan stille til start i løbet.
Hvis deres appel senere bliver afvist, betyder de så blot at de bliver udelukket fra det næstkommende løb.
Løbsresultat:
![]() | ||||
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
![]() | ||||
1 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:38:23,876 | 70 |
2 | Kimi Raikkonen | Ferrari | + 00:11,529 | 70 |
3 | Mark Webber | Red Bull-Renault | + 00:16,886 | 70 |
![]() | ||||
4 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | + 00:26,967 | 70 |
5 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | + 00:34,392 | 70 |
6 | Timo Glock | Toyota | + 00:35,237 | 70 |
![]() | ||||
7 | Jenson Button | Brawn-Mercedes | + 00:55,088 | 70 |
8 | Jarno Trulli | Toyota | + 01:08,172 | 70 |
9 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | + 01:08,774 | 70 |
![]() | ||||
10 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | + 01:09,256 | 70 |
11 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | + 01:10,612 | 70 |
12 | Nelson A. Piquet | Renault | + 01:11,512 | 70 |
![]() | ||||
13 | Robert Kubica | BMW Sauber | + 01:14,046 | 70 |
14 | Giancarlo Fisichella | Force India-Mercedes | -1 omg. | 69 |
15 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | -1 omg. | 69 |
![]() | ||||
16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | -1 omg. | 69 |
17 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | DNF | 30 |
18 | Fernando Alonso | Renault | DNF | 16 |
![]() | ||||
19 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | DNF | 2 |
20 | Felipe Massa | Ferrari | DNS | 0 |
![]() |
Dagens kvalifikation blev skæmmet af flere ting. Først og fremmest da Ferrari køreren Felipe Massa forulykkede. Han blev ramt af en vragdel eller en stump fra Rubins Barrichellos bil tilsyneladende. Delen ramte Felipe Massa på siden af hjelmen. Felipe Massa fik dog bremset bilen en del ned, men drønede alligevel ind i barrieren med ret høj hastighed.
Han blev efterfølgende kørt på banens medical center og sendt videre til et nærliggende hospital til nærmere undersøgelse. Rubens Barrichello har besøgt landsmanden Felipe Massa og Rubens Barrichello kunne fortælle at han var ved bevisthed men virkede meget fortumlet. Angiveligt har Felipe Massa fået et snitsår i ansigtet, som nu bliver behandlet. Det er i skrivende stund endnu ikke afgjort om Felipe Massa kommer til at køre i morgendagens Grand Prix. De første meldinger lyder på at det gør han ikke.
Tidstagningsudstyret havde en af sine meget uheldige dage. Der var udfald og så videre, og der var ved kvalifikationens afslutning meget stor forvirring om det endelige resultat. Det er officielle resultat er dog blevet frigivet og kan aflæses nedenstående.
Tiderne fra kvalifikationen:
![]() | |||||
Pos | Kører | Team | Q1 | Q2 | Q3 |
![]() | |||||
1. | Fernando Alonso | Renault | 1:21.313 | 1:20.826 | 1:21.569 |
2. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:21.178 | 1:20.604 | 1:21.607 |
3. | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:20.964 | 1:20.358 | 1:21.741 |
![]() | |||||
4. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:20.842 | 1:20.465 | 1:21.839 |
5. | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:20.793 | 1:20.862 | 1:21.890 |
6. | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:21.659 | 1:20.807 | 1:22.095 |
![]() | |||||
7. | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:21.500 | 1:20.647 | 1:22.468 |
8. | Jenson Button | Brawn-Mercedes | 1:21.471 | 1:20.707 | 1:22.511 |
9. | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:21.407 | 1:20.570 | 1:22.835 |
![]() | |||||
10. | Felipe Massa | Ferrari | 1:21.420 | 1:20.823 | |
11. | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:21.571 | 1:21.002 | |
12. | Jarno Trulli | Toyota | 1:21.416 | 1:21.082 | |
![]() | |||||
13. | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | 1:21.558 | 1:21.222 | |
14. | Timo Glock | Toyota | 1:21.584 | 1:21.242 | |
15. | Nelson A. Piquet | Renault | 1:21.278 | 1:21.389 | |
![]() | |||||
16. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:21.738 | ||
17. | Giancarlo Fisichella | Force India-Mercedes | 1:21.807 | ||
18. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:21.868 | ||
![]() | |||||
19. | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:21.901 | ||
20. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:22.359 | ||
![]() |
Manor Formula 1 teamchefen, John Booth, er angiveligt i forhandlinger med den største investor i teamet, Duncan Chilton, om et eventuelt frikøb af teamet, så John Booth får den bestemmende del af teamet. Men det er ikke det hele. Der foregår i forbindelse med dette eventuelle frikøb også forhandlinger om at lade Duncan Chiltons søn, Max Chilton, få det ene af de to sæder i teamet.
Max Chilton er måske temmelig ukendt i Danmark og Skandinavien, men i øjeblikket er han placeret på en samlet sjetteplads i den britiske Formel 3 serie, hvor han kører for det nok så kendte Carlin team. En anden britisk kører er også sat i forbindelse med teamet. Det er Adam Carroll som er regende mester i A1GP serien, og som også har været testkører for Honda i Formel 1.
Rygterne vil også vide at Manor Formula 1 angiveligt har hyret det irske A1GP holds teamchef Dave O'Neill. Hans fortid har blandet andet været hos Jordans Formel 1 team indtil 2005 som chef for tests i det forgangne team.