Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.7.2009
 ING Renault udelukket fra det næste løb
 Ungarns GP - resultat
 
25.7.2009
 Hungaroring - kvalifikation
 Første kørerrygte til et af de nye teams
 

Hop til top27.7.2009

ING Renault udelukket fra det næste løb

Under gårsdagens Formel 1 løb på Hungaroring tabte ING Renault teamets spanske kører Fernando Alonso et hjul, og efter en nærmere undersøgelse viste det sig ikke at være ved et uheld, det skyldes derimod en fejl fra pitmandskabet, hvilket har fået FIA til at udelukke ING Renault teamet fra det næste løb i mesterskabet - gadeløbet i den syd spanske kystby Valencia.

Ifølge FIA's undersøgelser, samt deres afhøringer af pitmandskabet, er det kommet frem at den lås der skal forhindre hjulmøtrikken i af gå løs ikke blev monteret i forbindelse med et pitstop, og teamet sendte bilen på banen vel vidende at dette var tilfældet.
Da teamet undlod dels at kalde bilen tilbage i pitten, og samtidig undlod at gøre Fernando Alonso opmærksom på 'fejlen' forbrød de sig punkt 3.2 artikel 23.1 i det sportslige reglement.

Yderligere forværre det ING Renault teamets position at de ikke straks kaldet Fernando Alonso i pit, da han indrapporterede at han mente han havde en punktering.
Her har han sandsynligvis kunne mærke at hjulet var 'løst'!!

Set i lyset af først dødsulykken i Formel 2 løbet sidste weekend, der kostede Henry Surtees livet da han blev ramt af et løst hjul, samt denne weekends alvorlige uheld hvor Ferrari køreren Felipe Massa bliver ramt af en del fra Rubens Barrichello's Brawn GP racer, er det nok helt på sin plads at FIA Reagere prompte og bestemt, også selv om straffen kan virke meget hård.

ING Renault teamet har dog straks appelleret dommen, og selv om denne appel måske ikke kan nå at blive behandlet inden løbet i Valencia, betyder det at de kan stille til start i løbet.
Hvis deres appel senere bliver afvist, betyder de så blot at de bliver udelukket fra det næstkommende løb.

AN  


Hop til top
Ungarns GP - resultat

Ungarns Grand Prix på Hungaroring havde kun 19 kørere på startgridden efter Felipe Massa's uheld under kvalifikationen, og blandt de 19 var det noget overraskende Lewis Hamilton fra McLaren teamet samt Ferrari køreren Kimi Raikkonen der klarede sig bedst - Hamilton kom først i mål, og 11,5 sekunder derefter Raikkonen på 2. pladsen.

Løbsresultat:
Plac. Kører Team Tid Omg.
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:38:23,876 70
2 Kimi Raikkonen Ferrari + 00:11,529 70
3 Mark Webber Red Bull-Renault + 00:16,886 70
4 Nico Rosberg Williams-Toyota + 00:26,967 70
5 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes + 00:34,392 70
6 Timo Glock Toyota + 00:35,237 70
7 Jenson Button Brawn-Mercedes + 00:55,088 70
8 Jarno Trulli Toyota + 01:08,172 70
9 Kazuki Nakajima Williams-Toyota + 01:08,774 70
10 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes + 01:09,256 70
11 Nick Heidfeld BMW Sauber + 01:10,612 70
12 Nelson A. Piquet Renault + 01:11,512 70
13 Robert Kubica BMW Sauber + 01:14,046 70
14 Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes -1 omg. 69
15 Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari -1 omg. 69
16 Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari -1 omg. 69
17 Sebastian Vettel Red Bull-Renault DNF 30
18 Fernando Alonso Renault DNF 16
19 Adrian Sutil Force India-Mercedes DNF 2
20 Felipe Massa Ferrari DNS 0

AN  


 

Hop til top25.7.2009

Hungaroring - kvalifikation

Det blev en noget overraskende pole position til Fernando Alonso i Renault, foran Sebastian Vettel og Mark Webber, begge i Red Bull. Kvalifikationen blev en højdramatisk en af slagsen, indeholdende flere elementer som man godt kan være foruden.

Dagens kvalifikation blev skæmmet af flere ting. Først og fremmest da Ferrari køreren Felipe Massa forulykkede. Han blev ramt af en vragdel eller en stump fra Rubins Barrichellos bil tilsyneladende. Delen ramte Felipe Massa på siden af hjelmen. Felipe Massa fik dog bremset bilen en del ned, men drønede alligevel ind i barrieren med ret høj hastighed.

Han blev efterfølgende kørt på banens medical center og sendt videre til et nærliggende hospital til nærmere undersøgelse. Rubens Barrichello har besøgt landsmanden Felipe Massa og Rubens Barrichello kunne fortælle at han var ved bevisthed men virkede meget fortumlet. Angiveligt har Felipe Massa fået et snitsår i ansigtet, som nu bliver behandlet. Det er i skrivende stund endnu ikke afgjort om Felipe Massa kommer til at køre i morgendagens Grand Prix. De første meldinger lyder på at det gør han ikke.

Tidstagningsudstyret havde en af sine meget uheldige dage. Der var udfald og så videre, og der var ved kvalifikationens afslutning meget stor forvirring om det endelige resultat. Det er officielle resultat er dog blevet frigivet og kan aflæses nedenstående.

Tiderne fra kvalifikationen:
Pos Kører Team Q1 Q2 Q3
1. Fernando Alonso Renault 1:21.313 1:20.826 1:21.569
2. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:21.178 1:20.604 1:21.607
3. Mark Webber Red Bull-Renault 1:20.964 1:20.358 1:21.741
4. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:20.842 1:20.465 1:21.839
5. Nico Rosberg Williams-Toyota 1:20.793 1:20.862 1:21.890
6. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:21.659 1:20.807 1:22.095
7. Kimi Raikkonen Ferrari 1:21.500 1:20.647 1:22.468
8. Jenson Button Brawn-Mercedes 1:21.471 1:20.707 1:22.511
9. Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:21.407 1:20.570 1:22.835
10. Felipe Massa Ferrari 1:21.420 1:20.823
11. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:21.571 1:21.002
12. Jarno Trulli Toyota 1:21.416 1:21.082
13. Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1:21.558 1:21.222
14. Timo Glock Toyota 1:21.584 1:21.242
15. Nelson A. Piquet Renault 1:21.278 1:21.389
16. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:21.738
17. Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 1:21.807
18. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:21.868
19. Robert Kubica BMW Sauber 1:21.901
20. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:22.359

PDL  


Hop til top
Første kørerrygte til et af de nye teams

Et af de nye teams i 2010 sæsonen er Manor Formula 1. Der har hidtil ikke været beskrevet så forfærdelig meget om teamet, men nu er det første kørerrygte i forbindelse med teamet dukket op.

Manor Formula 1 teamchefen, John Booth, er angiveligt i forhandlinger med den største investor i teamet, Duncan Chilton, om et eventuelt frikøb af teamet, så John Booth får den bestemmende del af teamet. Men det er ikke det hele. Der foregår i forbindelse med dette eventuelle frikøb også forhandlinger om at lade Duncan Chiltons søn, Max Chilton, få det ene af de to sæder i teamet.

Max Chilton er måske temmelig ukendt i Danmark og Skandinavien, men i øjeblikket er han placeret på en samlet sjetteplads i den britiske Formel 3 serie, hvor han kører for det nok så kendte Carlin team. En anden britisk kører er også sat i forbindelse med teamet. Det er Adam Carroll som er regende mester i A1GP serien, og som også har været testkører for Honda i Formel 1.

Rygterne vil også vide at Manor Formula 1 angiveligt har hyret det irske A1GP holds teamchef Dave O'Neill. Hans fortid har blandet andet været hos Jordans Formel 1 team indtil 2005 som chef for tests i det forgangne team.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk