Faktum er dog at Mercedes GP efter halvvejs i sæsonen har været en enorm skuffelse. Nico Rosberg har lyst op fra tid til anden og total sat Michael Schumacher til vægs, i det der må siges at være et mindre succesfuldt comeback. Og netop Hungaroring kan komme til at udstille de store problemer for Mercedes GP. "Overhalinger er svære, så derfor er kvalifikationen meget vigtig og man skal være så langt fremme som muligt. Kvalifikationen har dog ikke været vores styrke på det seneste, så vi skal arbejde hårdt i forberedelsen til weekenden," siger Nico Rosberg.
Og skuffelsen ovenpå et trist hjemmebane Grand Prix kan da også mærkes. "Jeg tager dog stadig til Ungarn med en positiv følelese," siger Michael Schumacher efter det skuffende tyske Grand Prix. "Det er klart at vi skal forstå vores racer bedre, og banen i Budapest samt mere tid til at vurdere vores opdateringer, bør hjælpe os," siger den tidligere verdensmester. Han forsøger stadig at lægge en dæmper på skuffelserne - men sandt at sige så har 2010 været et kedeligt år for Mercedes der gik egne veje forud for denne sæson.
Udover ikke at have indfriet det store forventninger fra de mange fans, så er der også pres på Norbert Haug for at levere resultater efter at Mercedes pungede ud for at købe deres eget team - og tilmed hente Michael Schumacher ind i teamet. Der skal snart topresultater til for at budgettet fra den store Daimler-koncern ikke bliver skruet ned igen!
Heikki Kovalainen fik en løftet pegefinger for manglende uopmærksomhed. Episoden som er årsag til den løftede pegefinger opstod da han skulle overhales med en omgang. En af Williams bilerne passerede ham fint, men den efterfølgende Sauber-Ferrari racer kørt af Pedro de la Rosa, slap ikke forbi. Tværtimod trak Heikki Kovalainen ud i Sauber-Ferrari raceren med den virkning at Pedro de la Rosa måtte i pit og have skiftet frontvingen. Heikki Kovalainen sagde efter løbet at han ikke havde set Pedro de la Rosa følge med efter Williams bilen, men accepterer uden problemer straffen, og erkender at han ikke havde været opmærksom nok.
Også Force India teamet fik en løftet pegefinger. Det var i det hele taget en rigtig dårlig weekend for teamet. Først måtte man skifte gearkassen i Adrian Sutils bil, hvilket giver 5 placeringers tilbagerykning. Dertil kom Vitantonio Liuzzis uheld i forbindelse med kvalifikationen. Og ikke nok med det. Det gik også galt i selve løbet.
De to teamkollegaer kolliderede allerede på første omgang, med det resultat at de begge måtte i pit. Liuzzi måtte have skiftet frontvingen, mens Sutil kørte i pit lige efter Liuzzi for at få skiftet dæk. Forvirringen i pittet gjorde at kørerne fik hinandens dæk på, hvilket gav sig udslag i at bilerne sejlede rundt da de kom på banen. Men dækkene er også kodede og følger køreren. Og her er det at det gik galt. Man må ikke flytte dæk fra den ene bil til den anden, og det fik teamet en anmærkning for.
De hurtigste omgange:
Pos | Kører | Team | Omg | Tid | Diff |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 67 | 1:15.824 | |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | 66 | 1:15.880 | 0.056 |
3. | Felipe Massa | Ferrari | 66 | 1:16.097 | 0.273 |
4. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 65 | 1:16.451 | 0.627 |
5. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 65 | 1:16.503 | 0.679 |
6. | Pedro de la Rosa | Sauber-Ferrari | 61 | 1:16.527 | 0.703 |
7. | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 64 | 1:16.596 | 0.772 |
8. | Nico Rosberg | Mercedes | 66 | 1:16.609 | 0.785 |
9. | Mark Webber | Red Bull-Renault | 57 | 1:16.678 | 0.854 |
10. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 65 | 1:16.687 | 0.863 |
11. | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 61 | 1:16.836 | 1.012 |
12. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 66 | 1:16.971 | 1.147 |
13. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 63 | 1:17.029 | 1.205 |
14. | Michael Schumacher | Mercedes | 66 | 1:17.088 | 1.264 |
15. | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 63 | 1:17.100 | 1.276 |
16. | Robert Kubica | Renault | 62 | 1:17.166 | 1.342 |
17. | Vitaly Petrov | Renault | 62 | 1:17.198 | 1.374 |
18. | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 62 | 1:18.211 | 2.387 |
19. | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 51 | 1:20.664 | 4.840 |
20. | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 49 | 1:20.703 | 4.879 |
21. | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 57 | 1:20.861 | 5.037 |
22. | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 16 | 1:23.541 | 7.717 |
23. | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 2 | 2:14.452 | 58.628 |