Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
28.7.1998
Er Williams på vej ned i Formel 1-feltet?
GPDA løser overhalingsproblemet
Schumacher er stadig med!
Ny motor til Ferrari?
Jordan optimistisk før Hockenheim
Irvine skriver kontrakt med Ferrari
Stewart vil beholde Verstappen
Coulthard ikke smigret
Hill siger nej til comeback for Williams?
McLarens appel afvist
Pressemeddelelser fra Østrigs grand prix
27.7.1998
Haug tror på appel
Alesi undskylder
Ferrari benægter teamordrer
28.7.1998
Der er mange der nu stiller spørgsmålstegn ved Williams fremtid i Formel 1. Teamets førstekører forlader dem til fordel for
BAR, og der er stadig tvivl om hvorvidt designerne hos Williams kan skabe en vinderbil til næste år. Efter at Adrian Newey forlod Williams sidste år og tog over hos McLaren før 1998-sæsonen er Williams chassiserne blevet væsentligt dårligere.
Williams har endvidere ikke fået en ordentlig aftale om motorer i stand, og fortsætter sandsynligvis ikke med Mecachrome.
Problemet ligger i at det først er i år 2000 at der indledes et samarbejde med BMW, og derfor er der rygter om at Williams
skal køre med Hart eller Fords aflagte motorer. Hvis også Frentzen forlader teamet, så ser det allerede nu ud til at 1999 bliver
en meget tynd sæson for Williams. Derudover kommer så hele indkøringsfasen for BMW...BB
Før det østrigske G.P. havde alle kørere vedtaget at det fremover kun bør være fair at forsvare sin kørerlinie én enkelt gang.
Der har i år været flere problemer og skænderier kørerne imellem på grund af dette. Men som det sås i søndags var der ingen
kører der flere gange zik-zakkede for at forsvare sin placering. Aftalen gælder for alle kørere der er med i GPDA - det er p.t.
alle på nær Jacques Villeneuve.BB
Michael Schumacher har ikke mistet målet af syne - VM 1998 skal nok blive hjemtaget, selvom tyskeren mistede point i
kampen mod Mika Hakkinen. Schumacher har udtalt: "Jeg er sikker på at vi vil være mere konkurrencedygtige i de kommende
løb og jeg ser positivt på resten af sæsonen. Teamet arbejde virkelig hård, blandt andet kommer der forbedrede dæk hele tiden
og jeg ser frem til løbet på Hochenheim næste uge."BB
Under weekendens grand prix i Østrig gik der rygter om at Ferrari vil køre med en ny type motor på Hockenheim. Ferrari har allerede sagt at de vil køre med deres nye chassis med større akselafstand.
Motoren, som hedder 047d-2, er resultatet af lang tids udvikling hos Ferrari hvor man har undersøgt fordelene ved at køre motoren ved højere temperaturer. Det betyder at motoren ikke skal køles så meget og derfor kan luftindtagene gøres mindre. Desuden kan motoren bruge sin egen varme til at pumpe olie og kølevæske rundt i motoren, hvilket betyder at man kan bruge mindre pumper. Dette er smart fordi pumperne drives af motoren selv.
Ændringen gør også motoren smallere og lettere og den automatiske cirkulation af væsker giver motoren en ydelse på over 810 Hk.
Ferrari menes i forvejen at have den stærkeste motor så denne udvikling vil virkelig give Ferrari en fordel når der til næste grand prix skal køres på den meget hurtige Hockenheim bane.NJ
Efter Ralf Schumachers 5. plads i det Østrigske grand prix, er Jordan meget optimistiske og mener at de kan opnå et godt resultat ved Tysklands grand prix på Hockenheim. Selvom teamet stadig ligger i bunden af kontruktørmesterskabet, mener Eddie Jordan at teamet kan avancere: "Vores mål er nu at slutte i top-6 ved hvert grand prix i resten af sæsonen. 1998 startede skidt. Det har været en vinterperiode indtil nu men nu ser det ud til at sommeren er på vej."
Teamets nye chefdesigner, Mika Gascoyne, tror også på et godt resultat: "Jordan teamet har altid klaret sig godt på baner med meget lidt downforce...Jeg tror at vi vil kvalificere os blandt de første 8. Ellers vil vi ikke have udnyttet vores potentiale."
Teamet arbejder i øjeblikket på nogle aerodynamiske ændringer som vil være klar til Hockenheim.NJ
Det er blevet meddelt os at Eddie Irvine har fornyet sin kontrak med Ferrari for endnu et år. Vi følger op så snart vi har mere.NJ
Stewart teamet ser ud til at ville beholde Jan Magnussens afløser, hollænderen Jos Verstappen. Kilder siger at teamet har tilbudt Verstappen en 2-årig kontrakt. Verstappen har i forvejen kontrakt for resten af sæsonen og teamet siger at de er positivt overrasket over Verstappens resultater indtil videre. Desuden har chefdesigneren, Alan Jenkins, udtalt at Verstappen har hjulpet meget med at komme med idéer til næste års racer. Den eneste faktor som kan have betydning er, at forholdet mellem Paul Stewart og Verstappens manager Huub Rothengatter siges at være anspændt. Det forventes at teamet kommer med en officiel meddelelse inden Belgiens grand prix på den populære Spa-bane.NJ
David Coulthard er den næste på Craig Pollocks indkøbsliste, men det tager skotten sig ikke meget af. Han udtaler at han
"også vil være hos McLaren til næste år", og dermed ser det ud til at teamchefen for BAR godt kan stryge hans navn af
listen. Det har ligget i luften at de to McLaren-kørere vil forlænge med Ron Dennis efter at teamet, og især Mercedes,
ikke fik hentet Michael Schumacher.BB
Et britisk blad hævder at den tidligere Williamskører, Damon Hill har sagt nej tak til sin gamle arbejdsgiver. Williams skulle
efter sigende være interesseret i den tidligere verdensmester, så Williams kunne få bygget en vinderbil i samarbejde med
den kommende motorleverandør BMW. Men Hill har afslået at modtage mellem 50-60 millioner kr. for den opgave.
Frem for alt: Nyheden er hverken bekræftet af Williams eller af Damon Hill selv.BB
FIA afviste i dag McLarens appel. McLarens første klage over resultatet på Silverstone blev afvist men McLaren appellerede. FIA frigav følgende udtalelse: "Resultatet fra det Engelske grand prix 1998 er derfor endeligt"
Ferrari havde følgende kommentar til afgørelsen: "Dette er en klar afgørelse og vi kan nu se frem til resten af sæsonen." McLaren har ikke kommenteret FIAs afgørelse men ventes absolut at gøre det. McLaren havde protesteret over at Michael Schumacher fik lov til at afstå sin straf for overhaling under gult flag i pitten efter at løbet var flaget at.NJ
Så er pressemeddelelserne online. Der er bl.a. udtalelser fra begge McLaren kørere og Ferrari, Jordan og Stewart.
Læs dem herNJ
27.7.1998
Mercedes-chef Norbert Haug tror at McLaren vil vinde deres appel og få sejren for Silverstone grand prix'et. Under løbet overhalede Michael Schumacher mens det gule flag var ude og fik derfor en 10 sekunders stop-and-go straf men denne straf blev først afstået på sidste omgang efter at Schumacher havde passeret målstregen. Helt efter reglerne, siger Ferrari. Nobert Haug siger: "Jeg tror at vi vil vinde appellen. Hvis en kører overhaler under gult flag, skal han straffes - også hvis han ikke så det. Hvis straffen ikke kan eksekveres under løbet, så må løbet stoppes. Jeg håber at løbet vil blive stoppet efter 42. omgang. Så vil kørerne få halve point. Jeg har aldrig set noget lignende. Hvornår har nogen taget en 10 sek. straf efter at løbet er flaget af. Vi har ret i denne sag."NJ
Sauber-køreren Jean Alesi undskylder overfor Giancarlo Fisichella efter Østrigs grand prix. Under løbet kørte de to sammen da Alesi prøvede at overhale Fisichella. Alesi udtalte: "Vi brugte et længere første gear i løbet så under starten fik jeg ikke nok hjulspin så jeg kom for langsomt fra start og mistede et par pladser. Vi lå næsten side om side efter det første pitstop men jeg havde ikke så meget brændstof så da jeg bremsede ned i svinget forsvandt han pludselig fra mit synsfelt. Da jeg drejede ind i svinget, skred han over i mig og så snurrede vi begge af. På grund af det lange første gear og den lille stigning i svinget, stallede jeg motoren da jeg prøvede at komme i gang igen. Jeg bryder mig ikke om at have uheld, men det er værre når man kører ind i nogle, som man godt kan lide, og jeg kan virkelig godt lide Giancarlo."NJ
Ferraris tekniske chef, Ross Brawn, benægter at teamet beordrede Eddie Irvine til at vige fra 3. pladsen. Under weekendens grand prix så man et velkendt scenarie da Irvine endnu engang afstod sin plads til fordel for Michael Schumacher. Ross Brawn udtalte: "Vore bremser var på grænsen og man kunne se at der kom meget støv fra alle bilerne i feltet. Vore computere fortalte at begge racere var på grænsen så vi ville ikke risikere at kørerene begyndte at køre mod hinanden. Så begge fik besked på at køre roligt. Det eneste vi sagde var at de ikke skulle køre hinanden af. Det ville være latterligt i denne situation."NJ
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk