AN Dagens to frie træninger for Formel 1 kørerne markere starten på det sidste årlige Tyske Grand Prix på Hockenheim banen, fra næste sæson skal banen dele Tysklands Grand Prix med Nürburgring.
Dagens program består at to frie træninger, hver på 60 minutter, og det er i disse frie træninger tilladt at benytte test- eller 3. kørere, så der kan komme hele 28 kørere på banen.
Luft temperatur: 27 Co.
Bane temperatur: 35 Co.
1. fri træning:
|
Tid | Hændelse |
|
11:00 |
Så tændte de grønne lys i pitudkørslen, første mand på banen er Doornbos, efterfulgt af Kubica, Jani, Winkelhock, Davidson, Sato, Wurz og Yamamoto. |
|
11:02 |
Monteiro er på banen. |
|
11:03 |
Dagens første tider: Wurz - 1:21,285 - 1. pl. Davidson - 1;25,939 - 2. pl. |
|
11:04 |
Wurz og Davidson er nu de eneste to kørere på banen. |
|
11:05 |
Wurz - 1:20,809 - 1. pl. Davidson - 1:25,042 - 2. pl. Der er 4,6 sekunder mellem deres tider. |
|
11:07 |
Wurz - 1:20,405 - 1. pl. Davidson - 1:22,614 - 2. pl. De er nu adskildt af 2,209 sek. |
|
11:09 |
Wurz - 1:19,589 - 1. pl. Davidson - 1:20,206 - 2. pl. 0,617 sek. skiller dem. |
|
11:10 |
Nu er også Doornbos, Kubica, Winkelhock og Albers på banen. |
AN Onsdag aften blev det endelig afgjort. Williams teamet skifter i næste sæson Cosworth motorerne ud med Toyota motorer.I løbet af onsdag aften lykkedes det endeligt for Williams teamet at blive enige med Toyota om leverance af motorer. Aftalen gælder i 3 år. Dermed er Cosworth ude, men kan måske levere til Midland F1 i stedet, eftersom at Toyota højst sandsynligt kun vil levere motorer til ét team udover dem selv. Som en del af betingelserne i aftalen, så vil Williams teamet få leveret samme motorspecifikation som Toyota selv vil anvende. På den front er der ingen forskelsbehandling. I Toyotas pressemeddelelse nævnes Midland F1 dog ikke, men det må forventes at Midland F1 bliver nødt til at finde sig en anden motorleverandør i næste sæson. I næste sæson står der Toyota på Williams bilerne (Foto: Williams)
PDL Kampen for at overleve i Formel 1 er hård for de europæriske baner, og specielt i de lande hvor der afholdes to Grand Prix løb, det har fået Hockenheim og Nurburgring til at se på alternative løsninger.
Ejere og arrangørene bag de to tyske baner, Hockenheim og Nurburgring, er blevet enige om at foreslå FIA og Bernie Ecclestone, at de fremover skiftes til at afholde Tysklands Grand Prix på bekostning at Europas Grand Prix.
De sidste par sæsoner har løbene ikke givet overskud, derfor ser de sig nu om efter en alternativ løsning. Ligeledes har Bernie Ecclestone længe 'raslet med sablen' overfor de lande der pt. afholder to Grand Prix løb, så måske kommer de på den måde også en tvangslukning at det ene Grand Prix i forkøbet.
Ifølge Hartmut Tesseraux fra Hockenheim er det planen at Tysklands Grand Prix skal køres på deres banen i 2008 samt 2010, mens løbene i 2007 og 2009 skal køres på Nurburgring.
Hartmut Tesseraux forventer en afklaring allerede den kommende weekend, hvor bane ejere og arrangøre skal mødes med FIA og Bernie Ecclestone i forbindelse med dette års tyske Grand Prix på Hockenheim. AN
27.7.2006
Nedturen skal snart vendes. Umiddelbart ser det ikke ud til nogen forbedring, men noget bør der ske i teamet.Williams teamet har stolte traditioner. Med egne ord er Williams teamet det mest succesrige team på Hockenheim hidtil. Måske er det rigtigt. I hvert fald kan Williams prale af, at i de 27 Grand Prixer man har kørt på Hockenheim, ja der er det blevet til 9 sejre, 9 poles og 9 gange har man kørt hurtigste omgang. Men det er fortid, det er nu det gælder. Hos Williams er man godt klar over at den er gal. På Magny-Cours havde man voldsomme problemer med at dækkene blev for varme. Forkert dækvalg? Man har i hvert fald konsulteret Bridgestone som er teamets dækleverandør, og har testet adskillige kilometer på Jerez i sidste uge. Det er dog ikke kun dæk som er testet. Sam Michaels fortæller at man har testet adskillige nye dele på Jerez. Det ventes at teamet vil anvende opdateret bodywork, ny diffuser og nye frontvinger når teamet i weekenden stiller op på Hockenheim. "Uheldskvoten må snart være opbrugt" (Foto: Williams)
På motorsiden kører man videre med motorerne fra Frankrig, som var en opdateret motor. Og den skal nok få sin sag for. Simon Corbyn, som står i spidsen for Cosworths Formel 1 motorprogram siger det ikke direkte, men et eller andet sted frygter han lidt for løbet. Han fortæller blandt andet at man via simulation har fundet ud af at, med V8 motorerne køres der med fuld gas ca. 70 % af tiden. Samtidig siger Corbyn også at kun Monza er mere krævende for motorerne. Så måske er det med lidt rynkede øjenbryn at Cosworth folkene vil overvære det tyske Grand Prix. Rosberg håber at kunne glæde sit tyske hjemmepublikum (Foto: Williams)
Kørerne har en delt opfattelse af banen. Webber synes ikke at banen er specielt spændene. Dog er der tit interessante Grand Prixer der køres her. Men vild med banen bliver han aldrig. Han håber dog på at uheldsraten er ved at være brugt op, således at teamet igen kan begynde at score points. Han mener så absolut at teamet har potentiale til mere end man har set. Rosberg derimod er mere glad for banen. Det hænger ganske givet sammen med at han har kørt masser af forskellige løb her. Og så taler han jo sproget eftersom at han er født i Tyskland. Oven i det hele, har han vundet adskillige gange her, så han kender vejen til podiet. Det bliver realistisk set ikke i denne weekend han kommer derop. Så skal der ske noget mere end ganske usædvanligt. PDL
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
| |