Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.7.2010
 Yamamoto skal køre for HRT F1 i Ungarn
 
27.7.2010
 Mercedes håber på deres opdatering
 Løftede pegefingre i Tyskland
 

Hop til top28.7.2010

Yamamoto skal køre for HRT F1 i Ungarn

Der har været gang i svingdøren i det nye Hispania Racing Team (HRT F1) her i deres første sæson i Formel 1 sporten. Teamet der er under ledelse af Colin Kolles lagde ud med Bruno Senna som teamkollega til Karun Chandhok, men siden har der været flere udskiftninger på kører siden, og det er slet ikke sikkert at vi har set de sidste endnu!


Karun Chandhok (tv) og Bruno Senna (th).
(Foto: Hispania F1)

HRT F1 lagde som nævnt ud med at præsenterer brasilianeren Bruno Senna (#21) samt inderen Karun Chandhok (#20) som deres kørere til denne sæson.

Op til Spaniens Grand Prix præsenterede HRT F1 østrigeren Christian Klien som deres test- og reservekører, og han deltog ved denne lejlighed i den første fri træning.

Midt i maj måned meddelte HRT F1 teamet at de stopper deres samarbejde med Dallara der har bygget dette års racer, samt at teamet selv vil bygge næste års bil!

Til Tyrkiets Grand Prix blev Bruno Senna blevet udskiftet med japaneren Sakon Yamamoto i den første fri træning.


Sakon Yamamoto testede i Bruno Senna's bil i Tyrkiet.
(Foto: Hispania F1)

Kristian Klien er tilbage igen i forbindelse med Europas Grand Prix, hvor han afløser Karun Chandhok i første fri træning.

Forud for Englands Grand Prix oplyste teamet at Bruno Senna ikke længere kørte for dem, og at han ville blive afløst af Sakon Yamamoto.
Nogen officiel forklaring blev der ikke givet, men to rygter der begge kunne være sande er nok de sandsynlige årsager:
1 - Bruno Senna havde udtalt sig meget kritisk omkring teamet og dets ledelse.
2 - Sakon Yamamoto stod parat med en kæmpe pose sponsor €uro'er.


Sakon Yamamoto - er han nu fast mand i Hispania F1 teamet?
(Foto: Hispania F1)

Til Tysklands Grans Prix er rollerne byttet lidt rundt igen, Bruno Senna er 'inde i varmen' igen, mens det denne gang er Karun Chandhok der må vige pladsen for Sakon Yamamoto.

I følge de seneste rygter fra HRT F1 teamet skal Sakon Yamamoto fortsætter i teamet, men om det bliver sammen med Bruno Senna eller Karun Chandhok er ikke afgjort endnu.
Både Bruno Senna og Karun Chandhok står klar med store beløb i sponsor €uro'er, og da deres resultater i år er stort set ens, er det nok mere beløbs størrelsen frem for talent der afgør hvem der skal være teamkollega med Sakon Yamamoto i den kommende weekends Ungarske Grand Prix på Hungaroring.


Er Bruno Senna ved at køre ud af billedet hos Hispania F1 teamet?
(Foto: Hispania F1)

Hvordan er det gået HRT F1 kørerne i år:
Løb Kørsel #20 Pl. #21 Pl.
Præsentation Karun Chandhok Bruno Senna
Bahrain 1. fri Karun Chandhok 24 Bruno Senna 23
2. fri Karun Chandhok 24 Bruno Senna 22
3. fri Karun Chandhok DNS Bruno Senna 22
Kval. Karun Chandhok 24 Bruno Senna 23
Race Karun Chandhok DNF - 24 Bruno Senna DNF - 19
Australien 1. fri Karun Chandhok 23 Bruno Senna 22
2. fri Karun Chandhok 23 Bruno Senna 24
3. fri Karun Chandhok 23 Bruno Senna 24
Kval. Karun Chandhok 24 Bruno Senna 23
Race Karun Chandhok 14 Bruno Senna DNF - 20
Malaysia 1. fri Karun Chandhok 24 Bruno Senna 23
2. fri Karun Chandhok 23 Bruno Senna 24
3. fri Karun Chandhok 24 Bruno Senna 23
Kval. Karun Chandhok 22 Bruno Senna 23
Race Karun Chandhok 15 Bruno Senna 16
Kina 1. fri Karun Chandhok 23 Bruno Senna 22
2. fri Karun Chandhok 21 Bruno Senna 23
3. fri Karun Chandhok 24 Bruno Senna 24
Kval. Karun Chandhok 24 Bruno Senna 23
Race Karun Chandhok 17 Bruno Senna 16
Spanien 1. fri Christian Klien 22 Bruno Senna 23
2. fri Karun Chandhok 22 Bruno Senna 23
3. fri Karun Chandhok 23 Bruno Senna 24
Kval. Karun Chandhok 23 Bruno Senna 24
Race Karun Chandhok DNF - 21 Bruno Senna DNF - 23
Monaco 1. fri Karun Chandhok 24 Bruno Senna 23
2. fri Karun Chandhok 23 Bruno Senna 24
3. fri Karun Chandhok 23 Bruno Senna 22
Kval. Karun Chandhok 23 Bruno Senna 22
Race Karun Chandhok 14 Bruno Senna DNF - 17
Tyrkiet 1. fri Karun Chandhok 21 Sakon Yamamoto 24
2. fri Karun Chandhok 24 Bruno Senna 23
3. fri Karun Chandhok 23 Bruno Senna 22
Kval. Karun Chandhok 24 Bruno Senna 22
Race Karun Chandhok 20 Bruno Senna DNF - 21
Canada 1. fri Karun Chandhok 20 Bruno Senna 22
2. fri Karun Chandhok 20 Bruno Senna 21
3. fri Karun Chandhok 24 Bruno Senna 23
Kval. Karun Chandhok 24 Bruno Senna 22
Race Karun Chandhok 18 Bruno Senna DNF - 21
Europa 1. fri Christian Klien 23 Bruno Senna 21
(Valancia) 2. fri Karun Chandhok 24 Bruno Senna 23
3. fri Karun Chandhok 24 Bruno Senna 23
Kval. Karun Chandhok 23 Bruno Senna 24
Race Karun Chandhok 18 Bruno Senna 20
England 1. fri Karun Chandhok 22 Sakon Yamamoto 24
2. fri Karun Chandhok 22 Sakon Yamamoto 23
3. fri Karun Chandhok 22 Sakon Yamamoto 24
Kval. Karun Chandhok 23 Sakon Yamamoto 24
Race Karun Chandhok 19 Sakon Yamamoto 20
Tyskland 1. fri Sakon Yamamoto 24 Bruno Senna 22
2. fri Sakon Yamamoto 24 Bruno Senna 23
3. fri Sakon Yamamoto 21 Bruno Senna 20
Kval. Sakon Yamamoto 23 Bruno Senna 21
Race Sakon Yamamoto DNF - 22 Bruno Senna 19

Ser man isoleret på de fri træninger, har ingen af HRT F1 kørerne i været udenfor 20'erne, og for det meste har de indtaget de sidste pladser.
De bedste pladser er tre 20. pladser, en til Bruno Senna og to til Karun Chandhok.

I kvalifikationerne ligger alle pladserne også i 20'erne, med Bruno Senna's 21. plads i Tyskland som den bedste af dem.

Kigger man på løbsresultaterne, er der et par resultater der stikker frem, det er de to 14. pladser til Karun Chandhok i Australien og Monaco, det er så absolut de bedste resultater som HRT F1 har opnået i år, men det hører dog med til sandheden at der i begge løb kun var få biler der gennemførte - men det er jo også vigtigt i sig selv.


Karun Chandhok har præsteret Hispania F1 teamets bedste resultater indtil videre.
(Foto: Hispania F1)

Bruno Senna har kørt sig til to lidt mere 'reele' 16. pladser, det var i Malaysia og Kina.
Sakon Yamamoto's bedste placering er en 20. plads i England.

AN  


 

Hop til top27.7.2010

Mercedes håber på deres opdatering

Mercedes GP har stadig en sejr til gode i dette års mesterskab, og hvor andre teams har forbedret sig - senest har Ferrari begyndt at blande sig i toppen - så hænger Mercedes GP stadig i håndbremsen. Teamet håber meget på at de nu er ved at forstå raceren, og at deres opdatering slår igennem til nogle gode resultater.

Faktum er dog at Mercedes GP efter halvvejs i sæsonen har været en enorm skuffelse. Nico Rosberg har lyst op fra tid til anden og total sat Michael Schumacher til vægs, i det der må siges at være et mindre succesfuldt comeback. Og netop Hungaroring kan komme til at udstille de store problemer for Mercedes GP. "Overhalinger er svære, så derfor er kvalifikationen meget vigtig og man skal være så langt fremme som muligt. Kvalifikationen har dog ikke været vores styrke på det seneste, så vi skal arbejde hårdt i forberedelsen til weekenden," siger Nico Rosberg.

Og skuffelsen ovenpå et trist hjemmebane Grand Prix kan da også mærkes. "Jeg tager dog stadig til Ungarn med en positiv følelese," siger Michael Schumacher efter det skuffende tyske Grand Prix. "Det er klart at vi skal forstå vores racer bedre, og banen i Budapest samt mere tid til at vurdere vores opdateringer, bør hjælpe os," siger den tidligere verdensmester. Han forsøger stadig at lægge en dæmper på skuffelserne - men sandt at sige så har 2010 været et kedeligt år for Mercedes der gik egne veje forud for denne sæson.

Udover ikke at have indfriet det store forventninger fra de mange fans, så er der også pres på Norbert Haug for at levere resultater efter at Mercedes pungede ud for at købe deres eget team - og tilmed hente Michael Schumacher ind i teamet. Der skal snart topresultater til for at budgettet fra den store Daimler-koncern ikke bliver skruet ned igen!

BB  


Hop til top
Løftede pegefingre i Tyskland

Det var ikke kun Ferrari der tiltrak sig opmærksomhed i forbindelse med Tysklands Grand Prix på Hockenheimring i weekenden. Et andet team og en kører fra Lotus fik efter løbet løftede pegefingre fra løbsledelsen efter hændelser, som ifølge regulativerne blev overtrådt. Det blev dog i første omgang kun til løftede pegefingre, men de involverede vil blive fulgt i fremtiden.

Heikki Kovalainen fik en løftet pegefinger for manglende uopmærksomhed. Episoden som er årsag til den løftede pegefinger opstod da han skulle overhales med en omgang. En af Williams bilerne passerede ham fint, men den efterfølgende Sauber-Ferrari racer kørt af Pedro de la Rosa, slap ikke forbi. Tværtimod trak Heikki Kovalainen ud i Sauber-Ferrari raceren med den virkning at Pedro de la Rosa måtte i pit og have skiftet frontvingen. Heikki Kovalainen sagde efter løbet at han ikke havde set Pedro de la Rosa følge med efter Williams bilen, men accepterer uden problemer straffen, og erkender at han ikke havde været opmærksom nok.

Også Force India teamet fik en løftet pegefinger. Det var i det hele taget en rigtig dårlig weekend for teamet. Først måtte man skifte gearkassen i Adrian Sutils bil, hvilket giver 5 placeringers tilbagerykning. Dertil kom Vitantonio Liuzzis uheld i forbindelse med kvalifikationen. Og ikke nok med det. Det gik også galt i selve løbet.

De to teamkollegaer kolliderede allerede på første omgang, med det resultat at de begge måtte i pit. Liuzzi måtte have skiftet frontvingen, mens Sutil kørte i pit lige efter Liuzzi for at få skiftet dæk. Forvirringen i pittet gjorde at kørerne fik hinandens dæk på, hvilket gav sig udslag i at bilerne sejlede rundt da de kom på banen. Men dækkene er også kodede og følger køreren. Og her er det at det gik galt. Man må ikke flytte dæk fra den ene bil til den anden, og det fik teamet en anmærkning for.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk