Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.7.1998
 Nye vinger til Benetton
 Ny Mugen motor
 Goodyear også i 1999?
 FIA: "Ikke alle teamordre er ulovlige"
 Frentzen er stadig optimist
 Silverstone-skandalen koster "hoveder"
 Ralf Schumacher til Williams?
 Barrichello til Williams?
 Magnussen skal teste for Benetton
 Intet ekstra grand prix i 1998
 Herbert ude i kulden?
 Officiel bekræftelse af Irvines kontrakt
 Bernard forlader Arrows
 
28.7.1998
 Er Williams på vej ned i Formel 1-feltet?
 GPDA løser overhalingsproblemet
 Schumacher er stadig med!
 Ny motor til Ferrari?
 Jordan optimistisk før Hockenheim
 Irvine skriver kontrakt med Ferrari
 Stewart vil beholde Verstappen
 Coulthard ikke smigret
 Hill siger nej til comeback for Williams?
 McLarens appel afvist
 Pressemeddelelser fra Østrigs grand prix
 

Hop til top29.7.1998

Nye vinger til Benetton

Benetton's tekniske direktør, Pat Symonds, siger at Benetton stiller op i det Tyske Grand Prix med nye spoilere. Disse spoilere blev testet på Monza i forrige uge og teamet var meget tilfredse med dem.
AN  


Hop til top
Ny Mugen motor

Jordan teamet modtager en ny Mugen (Honda) motor som de vil benytte til det Tyske Grand Prix i den kommende weekend. Den ny motor variant kaldes E-spec, og den skulle have mere "top-end" power.
AN  


Hop til top
Goodyear også i 1999?

Så er der igen rygter om at Goodyear bliver i Formel 1 sporten. Det er Ferrari teamets chefdesigner, Rory Byrne, har oplyst til den italienske sportsavis "Gazzetta dello Sport" at teamet er meget tæt på at underskrive en kontrakt med Goodyear for sæsonen 1999.
AN  


Hop til top
FIA: "Ikke alle teamordre er ulovlige"

Max Mosley har ved et pressemøde fortalt at ikke alle teamordre er ulovlige i Formel 1. Spørgsmålet blev aktuelt efter at der blev rejst spørgsmål om Michael Schumachers overhaling af teamkammeraten Eddie Irvine. Men Mosley har sagt at dette ikke gælder teamordre der udstedes for at vinde et VM. FIA forbød i marts teamordre efter at David Coulthard overlod sejren til Mika Hakkinen i det australske G.P. Dermed ser det ud til at FIAs forbud imod teamordre er blevet udhulet - fremover kan teams blot feje det ind under at de vil vinde VM...
BB  


Hop til top
Frentzen er stadig optimist

Heniz-Harald Frentzen mener at der kommer til at gå en til to måneder før han kan sætte navn på hans arbejdsgiver i 1999. Frentzens kontrakt udløber efter denne sæson, men mener at han fortsat kan finde arbejde i Formel 1. Men det er spørgsmålet om ikke alle sæder til den tid er optaget...
BB  


Hop til top
Silverstone-skandalen koster "hoveder"

Tre løbskommisærer har trukket sig ud af løbsledelsen på Silverstone, og har afleveret deres licens til FIA, fortæller FIA-boss Max Mosley. Han siger at der blev begået en alvorlig fejl under løbet, fordi løbsledelsen ikke rettidigt informerede Ferrari om Michael Schumachers straf. I går afviste FIA appellen, og dermed ligger ansvaret for skandalen hos de afgåede løbsledere.
BB  


Hop til top
Ralf Schumacher til Williams?

Storebroder Michael har efter sigende fortalt lillebroder Ralf Schumacher at han måske skal vente med at skrive under på en kontrakt for Jordan i 1999. Michael er nemlig sikker på at Williams vil henvende sig til Ralf, fordi han har udviklet sig godt i denne sæson. Michael Schumacher siger om dette: "Ralf har vist at han er racerkører. Han resultater taler for det - han er hurtigere end Hill, han er ung, og det overrasker mig hvor god han er på trods af hans alder." Ralf Schumacher har i denne sæson scoret tre point, mens Damon Hills pointkonto fortsat viser 0.
BB  


Hop til top
Barrichello til Williams?

Rubens Barrichello skal måske til Williams fordi Alex Zanardi åbenbart ikke kan beslutte om han vil tilbage til formel 1. Kilder tæt på Brasilianeren siger at kontrakten allerede er underskrevet, men Barrichello udtaler, at der kun har været forhandlinger indtil nu. Men teamets 1999 kører line-up er alligevel ikke helt på plads, for der versere rygter om at Hill, Coulthard, Herbert og Trulli taler med Williams i øjeblikket.
 
Heinz-Harald Frentzen er blevet fortalt at han har en chance for at blive i teamet, og han siger: 'Der er en god chance for at jeg bliver hos Williams.' Teamets fremtisplaner ser ud til at afhænge af hvad Zanardi beslutter sig for. Han er blevet tilbudt £6.25 million fra Ganassi Champ Car teamet.
HVJ  


Hop til top
Magnussen skal teste for Benetton

Efter fyringen fra Stewart teamet, ser Jan Magnussen igen ud til at komme ud og køre formel 1, omend det ikke bliver et grand prix. For nyligt fik Magnussen lavet et sæde til Benetton raceren og han forventes at skulle test nye komponenter i et shake-down chassis før løb og så være reservekører. Magnussen ventes ikke at få meget testkørsel medmindre han pludeslig skal afløse en af kørerne.
Jan Magnussen skal køre Porche SuperCup på Hockenheim i næste weekend. Det er danskerens først ræs siden fyringen.
NJ  


Hop til top
Intet ekstra grand prix i 1998

Teamcheferne siger nu at endnu et grand prix på årets kalender ikke bliver en realitet. Der har gået mange rygter om at f.eks. Jerez skulle afholdes for at udfylde hullet på 5 uger mellem de 2 sidste grand prix'er. Hullet skyldes at det Portugisiske grand prix blev aflyst.
Eddie Jordan: "Hvis der var en chance for et ekstra grand prix, ville Bernie have nævnt det på mødet før det Engelske grand prix, og det gjorde han ikke."
Alain Prost: "Vi har ikke snakket om at afholde et ekstra grand prix i 3 måneder. Kriteriet for at det kunne finde sted er let (alle teams skal være enige) og dette kan vi ikke gøre fordi vores budget allerede er fastsat."
NJ  


Hop til top
Herbert ude i kulden?

Johnny Herberts tid hos Sauber ser ud til at være ovre efter denne sæson. Sauber har netop bekræftet at holdkammeraten Jean Alesi bliver hos teamet til næste sæson. Alesi udtalte efter det Engelske grand prix på Silverstone at det var: "Ham eller mig". Udtalelsen kom efter at de to kørere kørte sammen. Det var dog ventet at teamet ville fyre Alesi og beholde Herbert men Alesis 2. plads i kvalifikationen i Østrig har nok fået teamet på andre tanker. Det forlyder også at teamchef Peter Sauber er meget utilfreds med Herberts resultater i denne sæson.
Hermed er mulighederne begrænsede nu hvor de store teams ser ud til at ville beholde deres kørere. Herbert har dog allerede være sat i forbindelse med Williams, Jordan og Prost.
NJ  


Hop til top
Officiel bekræftelse af Irvines kontrakt

Ferrari bekræftede i dag at teamet har fornyet Eddie Irvines kontrakt. Kontrakten gælder for endnu en sæson og lønnen er cirka 5 mio. dollars (35 mio. kr). Dette beløb er en klar indikation på at Ferrari er tilfred med Irvines arbejde selvom lønnen dog ikke på nogen måde nærmer sig Michael Schumachers årsløn!
Bekræftelsen lægger låg på flere rygter. Bl.a. har Irvine selv antydet at han var træt af at være 2. kører og at han ville flytte til et team hvor han selv kunne være stjerne. (Det ser ud til at han fandt 5 mio. grund til at lade være .red) Der har også verseret et rygte om at David Coulthard skulle køre for Ferrari i stedet for Irvine. De seneste udtalelser fra Coulthar tyder dog på at han blive hos McLaren.
NJ  


Hop til top
Bernard forlader Arrows

Arrows tekniske direktør John Bernard har forladt teamet og er muligvis på vej til Prost. Rygter siger at Bernard og Tom Walkinshaw er uenige om økonomien i Arrows A19 raceren. Walkinshaw synes at Bernard har designet en vogn som var for dyr og teknisk til et mellemklasse team. De to siges også at være uenige om Bernard's kontrakt og TWR's planlagte køb af en procentdel af Barnard's B3 Development firma. Walkinshaw afviste at kommentere rygterne og sagde blot: "Jeg har kontrakt med John, og jeg forventer at han overholder vores to årige aftale.
MBP  


 

Hop til top28.7.1998

Er Williams på vej ned i Formel 1-feltet?

Der er mange der nu stiller spørgsmålstegn ved Williams fremtid i Formel 1. Teamets førstekører forlader dem til fordel for BAR, og der er stadig tvivl om hvorvidt designerne hos Williams kan skabe en vinderbil til næste år. Efter at Adrian Newey forlod Williams sidste år og tog over hos McLaren før 1998-sæsonen er Williams chassiserne blevet væsentligt dårligere. Williams har endvidere ikke fået en ordentlig aftale om motorer i stand, og fortsætter sandsynligvis ikke med Mecachrome. Problemet ligger i at det først er i år 2000 at der indledes et samarbejde med BMW, og derfor er der rygter om at Williams skal køre med Hart eller Fords aflagte motorer. Hvis også Frentzen forlader teamet, så ser det allerede nu ud til at 1999 bliver en meget tynd sæson for Williams. Derudover kommer så hele indkøringsfasen for BMW...
BB  


Hop til top
GPDA løser overhalingsproblemet

Før det østrigske G.P. havde alle kørere vedtaget at det fremover kun bør være fair at forsvare sin kørerlinie én enkelt gang. Der har i år været flere problemer og skænderier kørerne imellem på grund af dette. Men som det sås i søndags var der ingen kører der flere gange zik-zakkede for at forsvare sin placering. Aftalen gælder for alle kørere der er med i GPDA - det er p.t. alle på nær Jacques Villeneuve.
BB  


Hop til top
Schumacher er stadig med!

Michael Schumacher har ikke mistet målet af syne - VM 1998 skal nok blive hjemtaget, selvom tyskeren mistede point i kampen mod Mika Hakkinen. Schumacher har udtalt: "Jeg er sikker på at vi vil være mere konkurrencedygtige i de kommende løb og jeg ser positivt på resten af sæsonen. Teamet arbejde virkelig hård, blandt andet kommer der forbedrede dæk hele tiden og jeg ser frem til løbet på Hochenheim næste uge."
BB  


Hop til top
Ny motor til Ferrari?

Under weekendens grand prix i Østrig gik der rygter om at Ferrari vil køre med en ny type motor på Hockenheim. Ferrari har allerede sagt at de vil køre med deres nye chassis med større akselafstand. Motoren, som hedder 047d-2, er resultatet af lang tids udvikling hos Ferrari hvor man har undersøgt fordelene ved at køre motoren ved højere temperaturer. Det betyder at motoren ikke skal køles så meget og derfor kan luftindtagene gøres mindre. Desuden kan motoren bruge sin egen varme til at pumpe olie og kølevæske rundt i motoren, hvilket betyder at man kan bruge mindre pumper. Dette er smart fordi pumperne drives af motoren selv. Ændringen gør også motoren smallere og lettere og den automatiske cirkulation af væsker giver motoren en ydelse på over 810 Hk.
Ferrari menes i forvejen at have den stærkeste motor så denne udvikling vil virkelig give Ferrari en fordel når der til næste grand prix skal køres på den meget hurtige Hockenheim bane.
NJ  


Hop til top
Jordan optimistisk før Hockenheim

Efter Ralf Schumachers 5. plads i det Østrigske grand prix, er Jordan meget optimistiske og mener at de kan opnå et godt resultat ved Tysklands grand prix på Hockenheim. Selvom teamet stadig ligger i bunden af kontruktørmesterskabet, mener Eddie Jordan at teamet kan avancere: "Vores mål er nu at slutte i top-6 ved hvert grand prix i resten af sæsonen. 1998 startede skidt. Det har været en vinterperiode indtil nu men nu ser det ud til at sommeren er på vej."
Teamets nye chefdesigner, Mika Gascoyne, tror også på et godt resultat: "Jordan teamet har altid klaret sig godt på baner med meget lidt downforce...Jeg tror at vi vil kvalificere os blandt de første 8. Ellers vil vi ikke have udnyttet vores potentiale."
Teamet arbejder i øjeblikket på nogle aerodynamiske ændringer som vil være klar til Hockenheim.
NJ  


Hop til top
Irvine skriver kontrakt med Ferrari

Det er blevet meddelt os at Eddie Irvine har fornyet sin kontrak med Ferrari for endnu et år. Vi følger op så snart vi har mere.
NJ  


Hop til top
Stewart vil beholde Verstappen

Stewart teamet ser ud til at ville beholde Jan Magnussens afløser, hollænderen Jos Verstappen. Kilder siger at teamet har tilbudt Verstappen en 2-årig kontrakt. Verstappen har i forvejen kontrakt for resten af sæsonen og teamet siger at de er positivt overrasket over Verstappens resultater indtil videre. Desuden har chefdesigneren, Alan Jenkins, udtalt at Verstappen har hjulpet meget med at komme med idéer til næste års racer. Den eneste faktor som kan have betydning er, at forholdet mellem Paul Stewart og Verstappens manager Huub Rothengatter siges at være anspændt. Det forventes at teamet kommer med en officiel meddelelse inden Belgiens grand prix på den populære Spa-bane.
NJ  


Hop til top
Coulthard ikke smigret

David Coulthard er den næste på Craig Pollocks indkøbsliste, men det tager skotten sig ikke meget af. Han udtaler at han "også vil være hos McLaren til næste år", og dermed ser det ud til at teamchefen for BAR godt kan stryge hans navn af listen. Det har ligget i luften at de to McLaren-kørere vil forlænge med Ron Dennis efter at teamet, og især Mercedes, ikke fik hentet Michael Schumacher.
BB  


Hop til top
Hill siger nej til comeback for Williams?

Et britisk blad hævder at den tidligere Williamskører, Damon Hill har sagt nej tak til sin gamle arbejdsgiver. Williams skulle efter sigende være interesseret i den tidligere verdensmester, så Williams kunne få bygget en vinderbil i samarbejde med den kommende motorleverandør BMW. Men Hill har afslået at modtage mellem 50-60 millioner kr. for den opgave. Frem for alt: Nyheden er hverken bekræftet af Williams eller af Damon Hill selv.
BB  


Hop til top
McLarens appel afvist

FIA afviste i dag McLarens appel. McLarens første klage over resultatet på Silverstone blev afvist men McLaren appellerede. FIA frigav følgende udtalelse: "Resultatet fra det Engelske grand prix 1998 er derfor endeligt" Ferrari havde følgende kommentar til afgørelsen: "Dette er en klar afgørelse og vi kan nu se frem til resten af sæsonen." McLaren har ikke kommenteret FIAs afgørelse men ventes absolut at gøre det. McLaren havde protesteret over at Michael Schumacher fik lov til at afstå sin straf for overhaling under gult flag i pitten efter at løbet var flaget at.
NJ  


Hop til top
Pressemeddelelser fra Østrigs grand prix

Så er pressemeddelelserne online. Der er bl.a. udtalelser fra begge McLaren kørere og Ferrari, Jordan og Stewart. Læs dem her
NJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk