Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.7.2005
 Ungarns GP - Teams preview - Top 5
 Ungarns GP - Teams preview - Bunden
 
27.7.2005
 Ungarns GP - Optakt
 Fiorano test - tirsdag
 

Hop til top29.7.2005

Ungarns GP - Teams preview - Top 5

Hvor længe vil Raikkonens uheldskvote forsætte? Montoya blander sig, Alonso har næsten sit på det tørre, mens resten kæmper for at være med.

Tingene går Alonsos vej i år. Trods det at Raikkonen i øjeblikket kører fra alt og alle, så kniber det altså med at få bilen først over målstregen. Det er Alonso og Renault bedre til. Derfor fører Alonso, og man kan næsten påstå at han så godt som sikkert har sikret sig kørernes VM. Men McLaren vil gerne spille med om konstruktørernes VM og har to kørere der kan sikre teamet det VM. Men begge biler skal i mål hver gang og allerhelst på podiet. De tre andre teams har deres at slås. Toyota har tabt pusten, Williams startede lige som Toyota godt, men er gået helt i stå. Tilbage er Ferrari der sammenlignet med de seneste sæsoner, også har tabt rigtig meget, men formår takket være M. Schumachers kvaliteter at hænge på, men titlerne er væk i år.

Renault:
Alonso glæder sig til at komme tilbage til Hungaroring. Ikke fordi han kan li' banen, men fordi det var her at han vandt sin første sejr i Formel 1. Endnu en sejr kan meget vel sikre ham VM næsten endegyldigt. Som en af de få udtrykker Fisichella sin begejstring over banen. Men han ved, ligeså vel som kollega Alonso, og alle andre i teamet, at bilens setup skal fungere for at både få et godt løb, men også en mulig sejr. Fisichella vil gerne ha' at det går mere hans vej. De sidste to GP'er har givet ham 10 points, og flere er velkomne. Renault har altid klaret det helt godt på banen, og begge kørere håber da også at det bliver tilfældet i år.

McLaren:
McLaren siger farvel. Farvel til en af teamets sponsorer. Det ungarske GP bliver det sidste som West tobaksfirmaet er hovedsponsor for McLaren i. Det er otte år siden sponsoratet begyndte, men nu er det så slut. McLaren jagter en titel. Det er efterhånden kun ved at være teoretisk at Raikkonen bliver verdensmester i år, men konstruktørtitlen er stadig mulig at nå. Men det kræver mange points. Det kræver også at Raikkonen kan score points til teamet, i stedet for at udgå, eller blive degraderet som følge af motorskift. Men det ved de vist godt hos McLaren. Raikkonen var ikke begejstret efter det tyske GP - forståeligt nok. Montoya kørte med hovedet det rigtige sted, og fik en velfortjent andenplads, efter at han var startet bagerst. Teamet vil selvfølgelig anvende et højt downforce, men ikke højere end at man sikrer en god topfart på den beskedne langside på banen. Alle nye komponenter og dele er for længst testet. Monaco spøger også her, grundet de mange lighedspunkter de to baner imellem. Det forventes næsten at en af kørerne vinder i Ungarn.

Ferrari:
Ferrari har olie og brændstof på plads. Man vil stadig anvende Shells V-Power UG60L/3 brændstof - også kaldet "ørkenbenzinen". Gearolien får også genvalg, mens motorolien denne gang bliver en ny. En ny olie som bedre kan modstå den forventede varme i Ungarn. Man må håbe for Ferrari at de får foretaget et bedre dækvalg denne gang. Det var ikke ligefrem nogen succes i Tyskland. Michael Schumacher er en af de kørere der mener at banen efter ombygningen for to år siden, er blevet mere interessant at køre. Han kalder den ligefrem for værende teknisk krævende. Men kan Ferrari gøre det bedre end i Tyskland? Selv M. Schumacher tvivler. Der er dog blevet testet i Italien, og man meddeler at sommerpausen skal bruges til test også. Altså ingen sommerferie for medarbejderne hos Ferrari. Barrichello bliver mere og mere fåmælt efterhånden som sæsonen skrider frem. Det eneste sted han snart kan tale, er på banen, og der kniber det også. Men begge kørere lider under at bilen ikke fungerer i år. Kan det betyde ændringer i teamet når sæsonen er slut?

Toyota:
Toyota er på et ufrivilligt tilbagetog. Man føler næsten at de kører baglæns i forhold til flere af de andre teams. Men måske at man kan vende noget af det i Ungarn. Teamet er forberedt på udfordringerne. Kørerne udtrykker ikke den store begejstring over at s

PDL  


Hop til top
Ungarns GP - Teams preview - Bunden

Selv om C. Albers ikke blev belønnet med points, så kørte han i sin Minardi et imponerende løb efter Minardis sædvanlige standard.

Minardi køreren C. Albers var vel næsten den der imponerede mest i det tyske GP i søndags, hvis vi kigger på de nederste fem teams. Button scorede godt nok points for sin tredjeplads, men Minardi havde en bil godt med fremme. Jenson Button kørte sig til BARs bedste placering i denne sæson. Teamet er nu godt på vej frem, efter en skuffende første halvsæson. Sauber og Red Bull var med men imponerede vel egentligt ikke. Jordan skuffede. Det ungarske GP kan måske vise mere af samme slags fra de nederste fem. Banen er ikke særlig hurtig, og det er en fordel for de små og langsomme teams.

Red Bull:
Red Bull har annonceret at man igen vil lave kørerrokade. Dog ikke i Ungarn hvor C. Klien skal køre, men senere vil Liuzzi igen få chancen. Red Bull siger også at man endnu ikke har fastlagt hvem der skal være fastkører ved siden af DC næste år. Ellers må man gå ud fra Red Bull har forberedt sig til det ungarske GP. Teamets previews bærer præg af at være skrevet af en person med misforstået humor. Dog er det denne gang en forholdsvis korrekt beskrivelse af hvor kedeligt det ungarske GP som regel, der er dog undtagelser og en af den kan meget vel være i år. Måske Red Bull selv vil deltage i løjerne. I hvert fald var DC pænt med fremme i det tyske GP i en periode, men faldt lidt tilbage mod slut. Dog ikke længere end at det trods alt gav 2 points.

BAR:
Buttons tredjeplads på Hockenheim må have givet teamet et løft. En stor indikation på at man bevæger sig i den rigtige retning, bare en halv sæson for sent. Som de fleste af sine kollegaer, bryder Button sig ikke om banen. Det er svært at overhale, og så kan der være frygteligt varmt. Fysikken bliver virkelig sat på prøve her. Sato har glemt hvordan hans præstation var i det tyske, nu kommer det næste GP. Teamet vil selvfølgelig udnytte fremgangen som teamet oplever i øjeblikket. Der mangler dog stadig noget og især Honda folkene arbejder meget på at få gjort forskellen til de øverste i ranglisten mindre. Afgørende for succes i Ungarn, må absolut være en så god kvalifikation som mulig. Jo længere frem, jo bedre grundet de vanskelige overhalingsbetingelser på stedet.

Sauber:
Sauber havde det ikke nemt på Hockenheim, ligesom det heller ikke har været nemt ret mange steder. Tingene vil bare ikke gå Saubers vej i år. Et af de steder der måske er en chance, er i Ungarn. Men det kræver flere ting, lige som for stort set alle andre teams. Man er udmærket klar over de forhold man kan møde. En snæver bane, som er vanskelig at overhale på. Dertil kommer at banen de første dage er utrolig støvet. Sidst, men ikke mindst varmen. Der kan være uhyggelig varmt på stedet. Så i første omgang ser man på downforce og køling. Downforce ligesom i Monaco, og størst mulig køling. Et setup a la Monaco tilsat de seneste udviklede komponenter til max. downforce, er ligesom essensen i det Sauber vil arbejde med. Så kommer balancen i bilen af hensyn til dækslid på en bane med acceleration, deceleration og mange sving. De to kørere kan modsat de fleste andre godt li' banen, dog ikke at der faktisk ikke kan overhales. Der er dog en del forhåbning i teamet for et godt resultat som gerne skulle være lig med points.

Jordan:
Det tyske GP gav debut til Nicolas Kiesa som testkører hos teamet. Et job han forsætter foreløbig i de sidste europæiske GP. Den tidligere Formel 1 kører, Johnny Herbert, er ansat i teamet som en af teamets sportslige ledere. Karthikeyan kender kun banen fra tv og computerspil, men mener at han kender banens layout. Der skal dog nok noget mere til end bare lige nogle digitale sammensætninger. Monteiro har kørt her i Formel 3000 og glæder sig til at køre her som Formel 1 pilot. Som de fleste andre teams for længst har erfaret, så ved Jordan også at der skal køres med maksimum downforce, at der skal køres med større køling af brem

PDL  


 

Hop til top27.7.2005

Ungarns GP - Optakt

Selvom verdensmesterskabet i Formel formentlig blev afgjort i søndags, er der intet der tyder på at Formel 1 bliver kedeligt af den grund. McLaren kan stadig nå at vinde konstruktørernes titel - og samtidig bevise at deres bil er den bedste i feltet - når den altså gennemfører.

Ungarns Grand Prix har aldrig været specielt populær blandt hverken kørere eller fjernseere. Da banen kom på kalenderen i 1986 blev den karikteriseret som "Monaco uden husene", altså smal og snæver og uden de store overhalingsmuligheder. Banen er kort, men med mange sving, hvilket også gør den til en bane med mange gearskift.

Langt de fleste løb på Hungaroring er da også gået i glemmebogen, men alligevel har banen da også sine historier at fortælle. Mest berømt er måske Damon Hills sensationelle løb i 1997 i en Arrows, hvor han var en enkelt omgang fra sejren, da bilen svigtede. Hill måtte nøjes med 2. pladsen og Arrows kom aldrig igen så tæt på en sejr.

For et par år siden fik langsiden en forlængelse, der har hjulpet lidt på overhalingsmulighederne. Men der er stadig reelt set kun det første sving, hvor der er gode muligheder for action.

Verdensmesterskabet i Formel 1 virker afgjort. Med 36 points forspring og syv løb tilbage skal vi over i matematikken for at finde Raikkonens VM chancer. Selv hvis finnen vinder alle de resterende løb er det kun nok hvis Alonso samtidig fejler. 35 point er nok for spanieren. Og det kan opnås ved at bliver nummer 5 i samtlige løb.

At Alonso er ved at have kontrol over VM giver tilgengæld nogle andre perspektiver i løbene. Internt i Renault kan det være en fordel for Fisichella. Han ligger i øjeblikket på en 7. plads i VM kampen, men har gode muligheder for avancere, hvis han får et par gode resultater. Af dem der ligger foran i tabellen er specielt Trulli og Barrichello formsvage.

Formsvag kan man ikke kalde Juan Pablo Montoya. 18 point i to løb og så er han pludselig igen med hvor det er lidt sjovt at lege. Den første del af sæsonen var ellers alt andet end god for columbianeren, men han er nu ved at komme efter det. At McLaren har forspildt Raikkonens VM chance, kan være til Montoyas fordel. Nu bliver det ikke aktuelt at han skal hjælpe sin teamkammerat, han kan blot køre for sig selv.

Problemet gennem han Formel 1 karriere har været hans indædte modvilje mod at lære af sine egne fejl. Men i Tyskland så vi moden og fornuftig kørsel af Montoya - og det bragte ham 2. pladsen efter sin start fra nummer 20. Så flere sejre til Montoya er i al fald ikke udelukket.

Hos Ferrari har man måske ikke længere så meget at kæmpe for, tilgengæld har man rigeligt at kæmpe med. Rubens Barrichello er en god gennemsnitskører, en af dem der er ligeså god som sin bil - hverken mere eller mindre. Sidste år, da Ferrari havde en fantastisk bil, sluttede brasilianeren på 2. pladsen i VM. I år hvor bilen hverken er overlegen eller god går det knap så godt. Specielt de sidste par løb har været dårlige for Barrichello. På Hockenheim sluttede han på en 10. plads.

Barrichellos placering er en god indikation på hvor Ferrari teamet står rent formmæssigt. Og det er ikke godt. At Michael Schumacher så i den samme bil kunne hente en 5. plads, viser klasseforskellen på teamets to kørere. Ferrari ville være ilde stedt uden deres tyske verdensmester!

Banen i Ungarn har en tendens til at levere alternative resultater. Det er her det sommetider sker at en formsvag bil kan hente en topplacering, som det for eksempel skete for Damon Hill i '97. Så derfor er Hungaroring måske i virkeligheden også Ferraris sidste chance i år for virkelig at vise noget. Kørerens talent betyder lidt mere her end på andre baner.

Toyota har heller ikke været i god form på det sidste. Det startede ellers så godt, men nu går det så skidt. Tidligere på sæsonen var de ellers ved mentalt at gøre sig klar til den første sejr, men så stoppede opturen. Og måske var det den mentale forberedelse der er problemet. Mås

MMT  


Hop til top
Fiorano test - tirsdag

Efter problemerne med dækkene i forbindelse med løbet på Hockenheim, så tester Ferrari og Bridgestone nu som forberedelse til weekendens løb på Hungaroring.

Det var Ferrari teamets faste testkører, Luca Badoer, der testede på teamets egen testbane Fiorano.
Han kørte 93 omgange i en F2005 model under denne dæktest, og sluttede dagen med en bedste tid på 0:57,519.

Det er planen at Badoer skal fortsætte dæktesten på Fiorano i dag.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk