Michel Boeri der er præsident for Automobile Club de Monaco var i London i går, hvor han under et møde med Bernie Ecclestone underskrev den 10 årige kontrakt.
Samtidig blev næste års løbsdato fastlagt til den 29. maj, det er en uge til to uger senere en man plejer at afholde Monacos Grand Prix.
Der har været kørt motorløb i Monaco's gader siden 1929, og banen har altid været en fast bestanddel af Formel 1 programmet.
De tre mest vindende kørere i Monaco's gader i Formel 1 sammenhæng er Ayrton Senna med seks sejre, samt Graham Hill og Michael Schumacher med hver fem sejre.
Bernie Ecclestone har den opfattelse at vi godt kan risikere at et eller to teams forsvinder fra deltagerlisten inden det sidste GP i år bliver kørt. Han lægger ikke skjul på at det er blandt de nye teams, at vi skal se frafaldet.
"Jeg mener faktisk at der er et par teams som egentligt ikke burde være her. De bevæger sig på kanten af det økonomisk forsvarlige."
Og hvad så? Der er flere nye teams, der gerne vil deltage i Formel 1. Flere ansøger har lagt billet ind for at få en plads. Villeneuve/Durango, Epsilon Euskadi, Stefan GP og Cypher Group er blandt de nævnte teams tidligere. Reglementet udtrykker at der skal være 10 teams og/eller 20 biler, og så er der umiddelbart ikke noget forkert i at tage nye ind i næste sæson, bortset fra en ting - økonomi.
"Alle ved at der skal være 10 teams. Lotus er et godt navn og dem ser jeg helst ikke ude. Denne sæson har dog været noget usædvanlig, fordi det har været dyrt at holde de nye teams inde i varmen. Det har kostet mange penge at betale for deres deltagelse."
Man kan kun gætte på hvem Bernie Ecclestone hentyder til, men det er vel ikke forkert at gætte på Hispania og Virgin. Det ser ud som at Hisapania i øjeblikket sælger sine sæder på løb-til-løb basis til de kørere der kan skaffe flest penge. Virgin ejeren Richard Branson har hele tiden udtalt at Formel 1 er meget dyrt og at Virgin teamet vel nok har det laveste budget af alle.
Bernie Ecclestone siger også at skulle et eller flere teams forsvinde - vel at mærke et af de nye teams - så vil ingen savne dem. Tilskuertal, seertal og mediernes generelle bevågenhed vil ikke blive mindre, såfremt et eller to teams forsvinder.
Ud eller ind, sådan har det lydt i de seneste måneder når talen er faldet op Toro Rosso teamets to kørere. Både Sebastien Buemi og Jaime Alguersuari har været på væk fra teamet, eller er omtalt som en af de sikre til et sæde hos teamet.
Men skal man tro en af de mennesker der har noget at skulle have sagt i teamet, Franz Tost, så er der umiddelbart ingen planer om at skifte de to kørere ud til næste sæson. Jaime Alguersuari har dog været noget ukonstant i denne sæson, men omvendt er det også hans første fulde sæson i Formel 1.
"Vi har som udgangspunkt altid et ønske om at beholde begge vores kørere, baseret på deres nuværende formkurve. Det er en del af planen idet de begge kommer fra Red Bull Young Driver Programme. Og forhaste sig til at gøre noget andet, er umiddelbart ulogisk."
"Begge mangler Formel 1 erfaring, og især Jaime. Men for at kan få det sande blik af deres færdigheder, skal de køre videre. Til gengæld forventer jeg også af dem at de bliver bedre i den sidste halvdel af sæsonen."
Begge kørere har dog indtil for nyligt udtryk en vis bekymring for hvem der reelt bestemmer i teamet. Sebastien Buemi bekræfter dog nu at han forsætter i teamet, og dermed er en forlængelse givet på plads. Der er dog ikke af- eller bekræftet noget for Jaime Alguersuari endnu. Begge håber selvfølgelig at blive så gode at de kan rykke videre til en plads hos moderteamet. Men med den succes Red Bull Racing har i øjeblikket, er det for øjeblikket ønsketænkning.
Karun Chandhok (tv) og Bruno Senna (th).
(Foto: Hispania F1)
HRT F1 lagde som nævnt ud med at præsenterer brasilianeren Bruno Senna (#21) samt inderen Karun Chandhok (#20) som deres kørere til denne sæson.
Op til Spaniens Grand Prix præsenterede HRT F1 østrigeren Christian Klien som deres test- og reservekører, og han deltog ved denne lejlighed i den første fri træning.
Midt i maj måned meddelte HRT F1 teamet at de stopper deres samarbejde med Dallara der har bygget dette års racer, samt at teamet selv vil bygge næste års bil!
Til Tyrkiets Grand Prix blev Bruno Senna blevet udskiftet med japaneren Sakon Yamamoto i den første fri træning.
Sakon Yamamoto testede i Bruno Senna's bil i Tyrkiet.
(Foto: Hispania F1)
Kristian Klien er tilbage igen i forbindelse med Europas Grand Prix, hvor han afløser Karun Chandhok i første fri træning.
Forud for Englands Grand Prix oplyste teamet at Bruno Senna ikke længere kørte for dem, og at han ville blive afløst af Sakon Yamamoto.
Nogen officiel forklaring blev der ikke givet, men to rygter der begge kunne være sande er nok de sandsynlige årsager:
1 - Bruno Senna havde udtalt sig meget kritisk omkring teamet og dets ledelse.
2 - Sakon Yamamoto stod parat med en kæmpe pose sponsor €uro'er.
Sakon Yamamoto - er han nu fast mand i Hispania F1 teamet?
(Foto: Hispania F1)
Til Tysklands Grans Prix er rollerne byttet lidt rundt igen, Bruno Senna er 'inde i varmen' igen, mens det denne gang er Karun Chandhok der må vige pladsen for Sakon Yamamoto.
I følge de seneste rygter fra HRT F1 teamet skal Sakon Yamamoto fortsætter i teamet, men om det bliver sammen med Bruno Senna eller Karun Chandhok er ikke afgjort endnu.
Både Bruno Senna og Karun Chandhok står klar med store beløb i sponsor €uro'er, og da deres resultater i år er stort set ens, er det nok mere beløbs størrelsen frem for talent der afgør hvem der skal være teamkollega med Sakon Yamamoto i den kommende weekends Ungarske Grand Prix på Hungaroring.
Er Bruno Senna ved at køre ud af billedet hos Hispania F1 teamet?
(Foto: Hispania F1)
Hvordan er det gået HRT F1 kørerne i år:
Løb | Kørsel | #20 | Pl. | #21 | Pl. | |
Præsentation | Karun Chandhok | Bruno Senna | ||||
Bahrain | 1. fri | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 23 | |
2. fri | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 22 | ||
3. fri | Karun Chandhok | DNS | Bruno Senna | 22 | ||
Kval. | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 23 | ||
Race | Karun Chandhok | DNF - 24 | Bruno Senna | DNF - 19 | ||
Australien | 1. fri | Karun Chandhok | 23 | Bruno Senna | 22 | |
2. fri | Karun Chandhok | 23 | Bruno Senna | 24 | ||
3. fri | Karun Chandhok | 23 | Bruno Senna | 24 | ||
Kval. | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 23 | ||
Race | Karun Chandhok | 14 | Bruno Senna | DNF - 20 | ||
Malaysia | 1. fri | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 23 | |
2. fri | Karun Chandhok | 23 | Bruno Senna | 24 | ||
3. fri | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 23 | ||
Kval. | Karun Chandhok | 22 | Bruno Senna | 23 | ||
Race | Karun Chandhok | 15 | Bruno Senna | 16 | ||
Kina | 1. fri | Karun Chandhok | 23 | Bruno Senna | 22 | |
2. fri | Karun Chandhok | 21 | Bruno Senna | 23 | ||
3. fri | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 24 | ||
Kval. | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 23 | ||
Race | Karun Chandhok | 17 | Bruno Senna | 16 | ||
Spanien | 1. fri | Christian Klien | 22 | Bruno Senna | 23 | |
2. fri | Karun Chandhok | 22 | Bruno Senna | 23 | ||
3. fri | Karun Chandhok | 23 | Bruno Senna | 24 | ||
Kval. | Karun Chandhok | 23 | Bruno Senna | 24 | ||
Race | Karun Chandhok | DNF - 21 | Bruno Senna | DNF - 23 | ||
Monaco | 1. fri | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 23 | |
2. fri | Karun Chandhok | 23 | Bruno Senna | 24 | ||
3. fri | Karun Chandhok | 23 | Bruno Senna | 22 | ||
Kval. | Karun Chandhok | 23 | Bruno Senna | 22 | ||
Race | Karun Chandhok | 14 | Bruno Senna | DNF - 17 | ||
Tyrkiet | 1. fri | Karun Chandhok | 21 | Sakon Yamamoto | 24 | |
2. fri | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 23 | ||
3. fri | Karun Chandhok | 23 | Bruno Senna | 22 | ||
Kval. | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 22 | ||
Race | Karun Chandhok | 20 | Bruno Senna | DNF - 21 | ||
Canada | 1. fri | Karun Chandhok | 20 | Bruno Senna | 22 | |
2. fri | Karun Chandhok | 20 | Bruno Senna | 21 | ||
3. fri | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 23 | ||
Kval. | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 22 | ||
Race | Karun Chandhok | 18 | Bruno Senna | DNF - 21 | ||
Europa | 1. fri | Christian Klien | 23 | Bruno Senna | 21 | |
(Valancia) | 2. fri | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 23 | |
3. fri | Karun Chandhok | 24 | Bruno Senna | 23 | ||
Kval. | Karun Chandhok | 23 | Bruno Senna | 24 | ||
Race | Karun Chandhok | 18 | Bruno Senna | 20 | ||
England | 1. fri | Karun Chandhok | 22 | Sakon Yamamoto | 24 | |
2. fri | Karun Chandhok | 22 | Sakon Yamamoto | 23 | ||
3. fri | Karun Chandhok | 22 | Sakon Yamamoto | 24 | ||
Kval. | Karun Chandhok | 23 | Sakon Yamamoto | 24 | ||
Race | Karun Chandhok | 19 | Sakon Yamamoto | 20 | ||
Tyskland | 1. fri | Sakon Yamamoto | 24 | Bruno Senna | 22 | |
2. fri | Sakon Yamamoto | 24 | Bruno Senna | 23 | ||
3. fri | Sakon Yamamoto | 21 | Bruno Senna | 20 | ||
Kval. | Sakon Yamamoto | 23 | Bruno Senna | 21 | ||
Race | Sakon Yamamoto | DNF - 22 | Bruno Senna | 19 | ||
Ser man isoleret på de fri træninger, har ingen af HRT F1 kørerne i været udenfor 20'erne, og for det meste har de indtaget de sidste pladser.
De bedste pladser er tre 20. pladser, en til Bruno Senna og to til Karun Chandhok.
I kvalifikationerne ligger alle pladserne også i 20'erne, med Bruno Senna's 21. plads i Tyskland som den bedste af dem.
Kigger man på løbsresultaterne, er der et par resultater der stikker frem, det er de to 14. pladser til Karun Chandhok i Australien og Monaco, det er så absolut de bedste resultater som HRT F1 har opnået i år, men det hører dog med til sandheden at der i begge løb kun var få biler der gennemførte - men det er jo også vigtigt i sig selv.
Karun Chandhok har præsteret Hispania F1 teamets bedste resultater indtil videre.
(Foto: Hispania F1)
Bruno Senna har kørt sig til to lidt mere 'reele' 16. pladser, det var i Malaysia og Kina.
Sakon Yamamoto's bedste placering er en 20. plads i England.