Johnny Herbert | MBP Benetton vil ikke ansætte en officiel testkører i år, efter at Jos Verstappen, som ellers uofficielt havde haft den rolle, har skrevet kontrakt med Stewart, siger Benettons tekniske direktør Pat Symonds. Englænderen siger, at teamet vil gøre mere brug af deres normale kører Alexander Wurz og Giancarlo Fisichella. Dette må med andre ord tolkes som Jason Watt ikke får chancen som testkører hos Benetton, som mange danskere ellers havde håbet på.HK Det har taget et stykke tid, men nu er det gået op for Bridgestone, den Japanske dækproducent og dækleverandør, at de er nødt til at forbedre deres dæk for at kunne være med i toppen af formel 1.
Goodyear er kommet med deres nye baghjul-compound, som arbejder virkeligt godt ved høje temperaturer. Hirohide Hamashima, Bridgestones tekniske direktør, var den første til at indrømme at den Amerikanske dæk gigant havde overtaget på Magny Cours. "Nu hvor Michael Schumacher og Ferrari er inden for rækkevide at kunne tage føringen i både kørenes og konstruktørenes mesterskab, er det vores mål at vinde det Engelske Grand Prix", siger han, og tilføjer: "Presset på os, for at gøre det godt under testen på Silverstone er enormt, for Silverstone er vores europæiske hjemmebane."
I mellemtiden sker der noget hos Goodyear i Akron, Ohio. Her diskuteres det nu om beslutningen om at trække sig ud af formel 1, med udgangen af denne sæson, men den beslutning ligger på Goodyears direktørs bord lige nu. Men eftersom GoodYear viser fremgang under hvert Grand Prix i øjeblikket, forventes det at beslutningen er meget tæt på en afgørelse.
Det forventes at, hvis de førende Goodyear teams lægger et stort pres på selskabet, forventes det, at de ændrer deres beslutning. "Vi er helt overbeviste om at Goodyear vil blive endnu en sæson i formel 1, og vi ønsker også at fortsætte samarbejdet med dem.", siger en Ferrari talsmand efter sidste weekends grand Prix.HVJ Ford forventer at have løst deres motorproblem inden for de næste 10
Dage. Det drejer sig selvfølgeligt om deres formel 1 motore, som ikke
Længere vil blive bygge hos Cosworth, fordi dette selskab er blevet købt
Af Audi. Den mest sandsynlige løsning på dette problem, er at Ford vil købe
Cosworth Racing tilbage fra Audi.
I mellemtiden vil Ford prøve at finde en plads i US Champ Car serien til Jan Magnussen, som blev droppet af Stewart teamet, inden det Franske Grand Prix. En unavngiven Ford ansat udtaler at de er utilfredse med den måde hvorpå Jan blev fyret.HVJ Mika Hakkinen var igen hurtigst i går på Silverstone. Ferraris Eddie Irvine var næsthurtigst. David Coulthard var 3. hurtigst efterfulgt af M. Schumacher, Fisichella og Villeneuve. Jos Verstappen var 1,1 sek. hurtigere end Barichello og Rosset var dagens langsomste. Gad vide om Tyrrell ikke snart burde give Tom Kristensen en chance
|
Navn | Team | Tid |
|
M. Hakkinen | McLaren | 1:25.377 |
E. Irvine | Ferrari | 1:26.170 |
D. Coulthard | McLaren | 1:26.365 |
|
M. Schumacher | Ferrari | 1:26.368 |
G. Fisichella | Benetton | 1:26.650 |
J. Villeneuve | Williams | 1:26.800 |
|
H. Frentzen | Williams | 1:26.931 |
A. Wurz | Benetton | 1:26.990 |
O. Panis | Prost | 1:27.114 |
|
R. Schumacher | Jordan | 1:27.140 |
D. Hill | Jordan | 1:27.410 |
HK
2.7.1998
Formel-1 cirkuset's boss, Bernie "the dollar" Ecclestone, har for nyligt givet sin mening tilkende om Michael Schumacher og has udskældte adfærd på en formel-1 bane. "Jeg er en smule træt af at høre alle disse klager over Michael's kørsel" udtaler Ecclestone. "Jeg ved ikke hvorfor folk bliver ved med at hyle op over episoden i Canada. Han er en racerkører og det er en skam at der ikke er flere som ham. Han er af samme støbning som Ayrton Senna og Nigel Mansell. De var rigtige racerkørere, klar til at løbe enkelte risici - lige som ham." Ecclestone langede også ud efter Schumacher's kritikere: "Hyklere er tabere. Vi vil ikke se kørere som lister rundt, vi vil se dem konkurrere og kæmpe for det. Han er en stor dreng, og han kan vil kunne håndtere kritikken på og uden for banen. Sporten behøver ham."MBP Mika Hakkinen satte den hurtigste tid under testen på Silverstone i går. Coulthard var 2. hurigst, efterfulgt af
Fisichella og Michael Schumacher. Eddie Irvine, som var 7. hurtigst, var utilfreds med resultatet: "Silverstone er besværlig for os, fordi McLaren har testet her hele året," sagde Irvine. "Jeg tror vi kommer til at ligge ganske tæt fra nu af, men her på Silverstone bliver det svært. Efter England tror jeg det bliver bedre." Michael Schumacher øvede starter og arbejdede med bilens set-up. Han fik problemer med sin gearkasse, men det blev hurtigt ordnet. Williams arbejder hårdt på at indhente Ferrari, McLaren og Benetton. De introducerede nye "sidepods" på bilen for at hente noget af den tabte tid. Ifølge Frentzen betyder ændringen at Williams raceren vil være mellem 0,3 og 0,4 sek. hurtigere pr. omgang. Arrows og Stewart havde nye motorer med til Silverstone. De vil teste disse motorer i denne uge. Stewart vil teste Fords nye evolution motor, mens Arrows vil teste Yamahas nye evolution motor.
|
Navn | Team | Tid |
|
M. Hakkinen | McLaren | 1:26.07 |
D. Coulthard | McLaren | 1:26.75 |
G. Fisichella | Benetton | 1:27.31 |
|
M. Schumacher | Ferrari | 1:27.33 |
A. Wurz | Benetton | 1:27.43 |
J. Villeneuve | Williams | 1:27.48 |
|
E. Irvine | Ferrari | 1:27.59 |
H. Frentzen | Williams | 1:27.83 |
D. Hill | Jordan | 1:28.04 |
|
R. Schumacher | Jordan | 1:28.34 |
J. Alesi | Sauber | 1:28.45 |
J. Herbert | Sauber | 1:28.75 |
|
O. Panis | Prost | 1:28.78 |
R. Barichello | Stewart | 1:29.14 |
HK Nogle Formel 1 teams bruger formodentligt ulovligt elektronisk udstyr på deres biler under Grand Prix weekender - Det forlyder fra unavngivne ingeniører at nogle teams bruger et 100% elektronisk "traction-control" system under fredagens frie træninger for at få informationer, som de kan bruge til at programmere deres elektroniske motor management systemer med.
Traction control, som kontroller hjulspin, og som siges at være op til 1 sekund værd pr. omgang, er ulovligt og vil medføre diskvalifikation hvis det bliver opdaget. Snakken kommer selvfølgeligt på grund af, at nogle biler opfører sig lidt underligt på banen. Nogle teams har allerede begyndt deres lobby arbejde hos FIA for at få gjort traction control lovligt.HVJ Goodyear laver måske en 180 graders vending, mht. at trække sig ud af Formel 1 hvis Williams og Ferrari presser dem hårdt nok. Racer afdelingen hos den Amerikanske dæk gigant har indstillet til GoodYears adm. Direktør at det er værd at blive i formel 1, så nu er beslutningen 100% hans.HVJ Det overvejes i FIA, at få flere riller i Formel 1 dækkene næste år i et forsøg på at holde farten nede. Rillerne skal være som dem vi kender idag, og det er et forsøg på at reducere gummikontakten med vejbanen. Max Mosley, FIA's president, ønsker at beholde nogenlunde den hastighed på bilerne som vi kender i dag, og ønsker også at dækkrigen mellem Goodyear og Bridgestone skal fortsætte. Den eneste måde at gøre det på er at reducere kontakten med vejbanen.
Idéen er stadig kun på overvejelses stadiet hos FIA, som konsulterer med de to dækfabrikanter, så detaljerne omkring rilledybde osv. bliver korrekte. 1998 regelændringen har haft en væsentlig mindre effekt end forventet. Mange Formel 1 eksperter havde spået, at bilerne ville være op til 6 sekunder langsommere pr. omg., men det viser sig allerede nu, at man ligger på omgangstider, som ikke er lang fra sidste års. Problemet blev helt tydelig under sidste weekends GP hvor David Coulthard's hurtigste løbs omg. var 0.387 sek. Hurtigere end 1997 tiden.
FIA (Charlie Whiting) har foreslået at man skal lave en regelændring som angiver en maksimal brede på fordækkene. Dette skyldes at flere teams har kørt med ekstra brede fordæk således at ulemperne med for ringe vejkontakt reduceres. Dæk designerne opponere ikke mod dette forslag, men tilføjer at riller i dækkene ikke er den ideelle måde at holde farten unde kontrol eller øge overhalingsmulighederne i formel 1.HVJ Det hårdt kæmpende Jordan team vil introducere kortere sidepods ved det Engelske Grand Prix, for at prøve at løse problemet med at de har for lidt downforce på 198 chassiset. En unavngiven Jordan medarbejder udtaler "Det var et fremskridt for os, men bestemt ikke noget stort skridt."HVJ Der florerer et rygte om at, Peugeot måske trækker sig ud af Formel 1 ved udgangen af denne sæson. Dette skyldes at Peugeot har haft en meget problemfyldt første halvsæson i 1998, og det har været meget magert med resultater med Prost teamet. Alain Prost var meget frustreret over det der er ved at ske, "det vil være et hårdt slag for os, for vi kan ikke gøre ret meget lige nu for at ændre situationen radikalt". Prost teamet håber på en snarlig løsning. Vi ved godt at det ikke går så godt lige nu, men det er vigtigt at tænke på at Teknisk direktør Bernard Dudot sandsynligvis bliver erstattet af Arrows manden John Barnard, som er en god ven af Alain Prost.HVJ Michael Schumacher er trådt frem og indrømmer nu, at han var den skyldige part i situationen under det canadiske Grand Prix, og som var betød at Heinz Harald Frentzen måtte udgå af løbet. Situationen opstod da Schumacher var på vej ud af pitten, han kørte på tværs af banen, blokerede Frentzen og skubbede ham af banen. Den dobbelte verdensmester sagde, da han havde set TV-billederne: "Jeg må erkende at jeg handlede forkert. Næste gang jeg er i den situation vil jeg placere mig lidt længere ovre for at give lidt mere plads. Folk glemmer dog at der ikke var noget blåt flag til at advare mig. Jeg så at der ikke var nogen med et blåt flag, og så valgte jeg ideallinien." Han tilføjede: "Hvis jeg ser en anden kører, så vil jeg køre den linie der giver os begge plads. Jeg er ligeglad med om folk tror mig eller ej. Jeg ved jeg gjorde det rigtige, for der var ingen til at forælle mig at jeg skulle passe på. Men prøv selv at sætte dig i cockpittet på en Formel 1 bil, med dens høje sider, og se hvad jeg kan se, så kan du måske forstå, hvorfor jeg ikke så ham."HAL De regerende verdensmestre fra Williams er løbet ind i problemer med deres motorleverandør, efter et opgør med deres franske leverandør Mecachrome. Trods forlydender om at skifte til Mugen Honda næste år - før BMW samarbejdet skal starte i år 2000, forventes det dog at Williams vil fortsætte med den Renault-baserede motor. Komplikationerne opstod da den tidligere Benetton medarbejder Flavio Briatore, der nu er ansvarlig for markedsføringen af Mecachrome motorer via hans Supertec Sport firma. Kilder informerer om, at Williams skulle genforhandle deres kontrakt med Supertec, på trods af en allerede foreliggende kontrakt om at teamet kunne bruge motorerne til udgangen af 1999. For at komplicere sagerne yderligere, hævede Briatore prisen fra de berygtede 21.636.000 dollars med en trediedel, omend Williams ikke skulle betale ekstra for at indgå et forlig med Supertec. Andre teams var dog ikke så heldige. Både BAR og Benetton vil begge skulle betale den højere pris. Arrows, Sauber og Minardi er også interesseret i en aftale, men dette anses for usansynligt da ingeniører hos Mecachrome har udtrykt deres bekymring over tilføjelsen af endnu et team. Sidst men ikke mindst er det uklart om Williams, der arbejde direkte med MecaChrome, vil modtage en V10 med samme specifikationer som Benetton og BAR der arbejder med Supertec i 1999.HAL
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|