Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.7.2004
 Alonso på pole
 
2.7.2004
 Frankrigs GP - Teams preview - top 5
 

Hop til top3.7.2004

Alonso på pole

På Renaults hjemmebane lykkedes det for det franske team at hente pole-position i en spændende kvalifikation, hvor kørerne på skift satte den hurtigste tid.

I den tidlige kvalifikation havde Juan Pablo Montoya og Michael Schumacher været de to hurtigste. I den rigtige kvalifikation var de nogle af de eneste topkørere der ikke satte den hurtigste tid. De var ellers begge tæt på. For begge var det den tredie sektor der satte dem tilbage. Mens det for Schumacher for at brøkdele der kostede ham pole, fejlede Montoya helt og endte nede på en 6. plads.

Første mand ude var ellers Rubens Barrichello, der satte en ikke imponerende tid, der til sidst gav ham en 10. plads. Barrichello har flere gange i år været på en anden strategi end Schumacher, og den tungere bil har før sat ham lidt tilbage. Men at være den sidste af de gode er under ingen omstændigheder tilfredsstillende.

Blandt de 10 bagerste var der ingen overraskelser. Minardi, Jordan og Sauber holder parvis, mens Jaguarene begge har kilet sig ind melle Toyotaerne. Webber var den hurtigste i Jaguar, da Matta den hurtigste i Toyota.

McLaren præsenterede deres nye bil og i den første kvalifikation gik det godt. Coulthard var nummer 3 og Raikkonen nummer 4. I selve kvalifikationen gik det dog knap så godt for Kimi Raikkonen der måtte nøjes med en 9. plads. David Coulthard klarede derimod kvalifikationen med bravour og holdt sin 3. plads. Men under alle omstændigheder virker det som fremgang for McLaren.

Williams virkede også mere skarp end de sidste par gange. Nu skal de bare undgå at blive diskvalificeret! Montoyas hurtigste tid i den første kvalifkation lovede godt, men som tidligere nævnt smed han det hele væk i den sidste sektor. Han lavede ikke nogle store fejl, han var bare ikke hurtig nok.

Marc Gene kørte den anden Williams i dag, som vikar for sygemeldte Ralf Schumacher. Spanieren gjorde det fornuftigt, kørte en fremragende første sektor, men måtte nøjes med en 8. plads på gridden. Men en god indsats af spanieren, der prøver at overbevise Williams teamet at han er den permanente løsning, ikke bare i år, men også næste år.

Hos BAR teamet tabte Sato den interne duel og sluttede på 7. plads, mellem de to Williams kørere. Men også Sato kørte en god omgang, men manglede lige de afgørende mikrosekunder. Button blev nummer 4 og er dermed på anden startrække. En solid præstation af englænderen, der ellers har været presset lidt af Sato på det sidste.

Jarno Trulli har sæsonen igennem også lagt et vældigt pres på Fernando Alonso. Det unge spanske stjernefrø har haft lidt svært ved at få tingene til at hænge sammen, mens Trulli er den eneste udover Schumacher, der har vundet løb i år. Trulli lavede en god tid og fik en 5. plads. De fire næste lavede bare bedre tider.

Alonso kørte på sin side en aldeles fremragende omgang. Han var den tredie sidste der var ude. Og da både Schumacher og Montoya så ud til at slå tiden, men ikke gjorde det, blev det til en spændende afslutning på tidskørslen. Måske formatet ikke er så ringe som Bernie Ecclestone mener!

Til løbet i morgen kan vi vente os tæt race i de første omgange. Det virker som om de andre teams har fået lukket en del af hullet op til Ferrari. Men hvor meget de har hentet det italienske team, hvis overhovedet, må vi vente med at finde ud af. At Ferrari vinder virker stadig som det mest sandsynlige.

MMT  


 

Hop til top2.7.2004

Frankrigs GP - Teams preview - top 5

Så er feltet tilbage i Europa igen. Der har siden hjemkomsten været testet i Spanien og enkelte andre steder. Hvornår bliver Ferrari og M. Schumacher vippet af pinden?

Siden de nordamerikanske Grand Prixer, det meste af feltet testet som forberedelse til især det franske Grand Prix. Der er testet på Circuit de Catalunya og på Jerez. Jordan har ikke fulgt de andre og har i stedet testet på Vairano banen. Målet for alle andre end Ferrari, er stadig det samme. Men lykkedes det denne gang? Sidste år blev det til en Williams et-to sejr på Magny-Cours, det er ikke sikkert det går sådan denne gang, men alle andre biler på toppen, vil være en velkommen opmuntring ikke alene til teamet, men også til os Formel 1 fans. Bare sådan for afvekslingens skyld.

Ferrari:
Ferrari har testet i det spanske, hvor Luca Badoer virkelig gav M. Schumacher kamp til stregen om den hurtigste tid. Som vanevindere kan man næsten kun forvente at M. Schumacher vinder igen med Barrichello som toer. M. Schumacher vil ganske givet være stærkt motiveret som sædvanligt, mens Barrichello må se at gøre forsatte fremskridt. Han virker som om at han er inde i en stigende formkurve og kører tættere på M. Schumacher. Begge har selvfølgelig store forhåbninger til det franske GP.

Renault:
Det bliver et måske lidt særpræget løb for Renault. Det er hjemmebanen for teamet, og samtidigt markerer det 25 året for Renaults første GP sejr. Begge kørere er meget populære i Frankrig. Alonso fordi det nu er mærket han kører for, Trulli har meget populær i Frankrig gennem flere år. Begge karakteriserer banen som en teknisk bane som ikke er så nem at finde et passende setup til. Bilerne får endnu en gang opdateret aerodynamikken. Man har også fundet forbedringer i affjedringssystemet til det franske GP. Ligeledes er motoren blev udviklet yderligere, ikke en ny evo, men "bare" udviklet mere. I teamet erkender man at det bliver umuligt at nå Ferrari i konstruktørernes mesterskab. Kampen lige nu er at holde BAR teamet bag ved, selv om de også er utroligt godt kørerne og kun er otte points efter.

BAR:
Hos BAR skal Satos succes fra det amerikanske følges op. Testen i sidste uge skulle løse en masse små tekniske problemer man har haft. Glædeligt var det for teamet at få Sato i mål for en gangs skyld, til gengæld måtte Jenson Button for en gangs skyld udgå. Der var visse problemer med hans bil, som man bl.a. har brugt tiden til at få løst. Motormæssigt skulle problemerne også være løst fra Hondas side. Man venter sig meget af Michelin dækkene især her på en fransk bane. Michelin har altid haft gode resultater netop her. Kørerne og især Sato er opsatte på at gøre en god figur her, og kan man nu komme foran konkurrenterne fra Renault så er kampen om andenpladsen lige pludselig meget tæt.

Williams:
Ralf Schumacher kommer ikke til at køre det franske GP. I stedet kører Marc Gene. Man har testet pitstops med Gene ved sidste uges test i tilfælde af at R. Schumacher ikke blev klar, hvilket nu er afgjort. Om teamets anden testkører måske får nogle løb også, skal man senere finde ud af. Det er måske lidt tricky hvis Pizzonia kun har status af testkører og ikke som reservekører. Teamet har siden det amerikanske Grand Prix også testet bilerne og nye dele. En del af dem vil være i bilerne når det franske Grand Prix køres. Det forlyder også at udseendet af Williams bilen, specielt omkring fronten vil se noget anderledes ud. Marc Gene har selvfølgelig udover at have øvet pitstops, også testet bilerne med de nye dele. Spørgsmålet er nu om han kan køre lige flot som sidst han var stand-in for Ralf Schumacher.

McLaren:
Det helt hotte i dette preview må være at McLaren for første gang vil bruge deres nye MP4-19B. Bilen fik de sidste og afgørende testrunder på Jerez i sidste uge. Begge kørere glæder sig utrolig meget til at køre i den nye bil. David Coulthard er meget positivt overrasket over bilen efter den sidste test. Det er dog ikke kun bilen der

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk