Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.7.2007
 Frankrigs GP - Set og sket - top 5
 
1.7.2007
 Frankrigs GP - Set og sket - bunden
 

Hop til top3.7.2007

Frankrigs GP - Set og sket - top 5

Et næsten uforglemmeligt Grand Prix på Magny-Cours, og det af flere årsager. Først og fremmest kæmpede Fernando Alonso en brav kamp med mange gode dueller, og så er det sandsynligvis det sidste Grand Prix på denne bane.

Fernando Alonso var køreren der stod for den største del af underholdningen. Hans forgæves kamp for at komme foran Nick Heidfeld var ganske se-værdig. Alle tricks blev taget i brug, og det lykkedes da også at komme forbi Heidfeld, men da løbet blev flaget af, så var den heroiske kamp desværre forgæves.

McLaren - 114 points:
McLarens dominans i de seneste Grand Prixer blev stoppet på Magny-Cours. Ferrari gjorde det som McLaren har gjort 3 gange tidligere i år - nemlig at tage en dobbeltsejr. Lewis Hamilton tabte straks ved starten en placering til Kimi Räikkönen som han aldrig fik fat i igen. Som Hamilton så Ferrarierne, er lige nøjagtig sådan at Ferrari har set McLaren flere gange tidligere i denne sæson. Hamilton gav dog aldrig op og var flere gange ved at nå op, specielt i forbindelse med pitstop, men helt tæt på kom han ikke. Dagens fighterpokal må absolut gives til Alonso som startede som nr. 10 grundet problemer med gearkassen i kvalifikationen. Han erobrede straks et par placeringer, men da turen kom til Heidfeld, måtte spanieren give fortabt. Godt nok kom han forbi Heidfeld efter en tæt fight der strakte sig over mange omgange, og hvor alle tricks blev prøvet af, men desværre for Alonso, havnede han igen bag Heidfeld ved pitstops. I slutningen af løbet kom også Giancarlo Fisichella frem og ville være med. Det lykkedes heller ikke her for Alonso at få overhalet sin tidligere teamkammerat før løbet var slut. Men absolut en herlig fight.

Ferrari - 89 points:
Felipe Massa lignede meget længe vinderen af det franske Grand Prix. Men ved det sidste pitstop fik Raikkonen spolet så meget tid ind + at Massas pitstop varede godt et sekund længere end Raikkonens ditto, så finnen fik den fornødne tid sammenlagt til at bringe sig i front. Massa kunne ikke gøre det store ved Raikkonen, men måtte skuffet tage sig til takke med andenpladsen i løbet. Massa har dog stadig 5 points forspring til Raikkonen, men den nuværende tredjeplads er ikke sikker. Ferraris seneste test gav mere end en antydning af at udviklingsafdelingen i teamet ikke har sovet. Det er sket ting og sager og det bragte Ferrari i front i Frankrig. Klarer Ferrari også skærene på Silverstone i den kommende weekend, så spændingen i toppen bliver bevaret?

BMW Sauber - 48 points:
BMW Sauber gjorde det vel egentlig bedre end forventet. Fjerde og femtepladsen blev kørt hjem. Ingen vidste rigtigt hvordan Robert Kubicas form var, men han fik da lige bevist at han er tilbage. Heidfeld havde problemer med at følge polakken, og det blev ikke nemmere da Heidfeld også skulle forsvare sig overfor Alonso. Trods Renaults fremmarch i de seneste Grand Prixer, så blev der søndag cementeret at BMW Sauber er interesseret i den nuværende tredjeplads i konstruktørmesterskabet. Afstanden blev forøget med 6 points, så der nu er 20 points mellem de to teams. Dr. Mario Theissen var da også lutter smil efter de to køreres flotte indsats.

Renault - 28 points:
Renault var uheldige i starten da Heikki Kovalainen var så uheldig at blive skubbet rundt af Jarno Trulli. Trulli måtte udgå efter denne hændelse, mens Kovalainen dog kunne forsætte efter et besøg i pittet. Bilen var dog ikke mere i samme stand som ved starten, og det lykkedes ikke for Kovalainen at gøre indtryk på ret mange i feltet. Han sluttede som nr. 15 og tredjesidst af de fuldførende kørere. Fisichella var startet som nr. 5 - en placering bedre end Kovalainen, men måtte se sig overhalet af et par kørere. Fisichella gjorde derefter sit bedste for at køre sig tilbage til sin oprindelige position, men tættere end sjettepladsen kom han ikke. Undervejs kom han dog forbi Alonso som længe havde duelleret med Heidfeld á flere omgange. Et rimeligt resul

PDL  


 

Hop til top1.7.2007

Frankrigs GP - Set og sket - bunden

Der var kun point til et team blandt de nederste 6 teams. Det var til gengæld et team der virkelig trænger - nemlig Honda. De resterende teams var vel egentlig en skuffelse.

Der bliver ikke delt mange points ud til de nederste placerede teams, men med mellemrum kommer der alligevel lidt håndører til disse teams. På Magny-Cours var det Hondas tur til at få del i goderne, om end det kun var et enkelt point. Nu er det kun Toro Rosso og Spyker der mangler at få point.

Toyota - 6 points:
Ralf Schumacher præsterede vel det bedste set i meget lang tid. Både under kvalifikationen og i racet så vi en Schumacher der lignede lidt af det man før hen har set fra ham. Desværre for han og Toyota, så blev det kun til en tiende plads, men gode takter fra tyskeren, der ellers af mange medier har været dømt ude af Toyota teamet. Men er det nok til at give ham en ny chance? Jarno Trulli var inden løbet startede som sædvanligt den bedste af de to, men det fik han da hurtigt ødelagt i Adelaide hårnålen. En lidt for optimistisk manøvre ind i svinget kostede en sammenkørsel med Heikki Kovalainen i Renault. Denne spandt rundt på banen, mens Trulli kunne forsætte, kun for at køre i pit og konstatere at der sket for store skader på bilen. Og så var det slut. Trulli er ellers den der primært har kørt points hjem til det lidt haltende Toyota team. Søndag lykkedes det så absolut ikke.

Red Bull - 6 points:
Heller ikke for Red Bull blev det noget mindeværdigt Grand Prix på Magny-Cours. Langt nede i rækkerne både i kvalifikation og i racet. De var med, men så heller ikke mere. Årsagen ligger nok i forskellige tekniske problemer som teamet har haft en del af den senere tid. De to kørere fulgtes ad i stort set hele løbet og sluttede på nogle ikke misundelsesværdig 12 og 13 pladser. Prangende, absolut ikke. I næste Grand Prix må det kunne gøres bedre.

Super Aguri - 4 points:
Uheldige hændelser og en tanketorsk fra en af kørerne var det som Super Aguri kunne tage med fra Frankrig. Takuma Sato måtte starte bagerst grundet motorskifte. Men det hjalp ikke en tøddel. Resultatmæssigt sluttede han kun foran den sidste af de fuldførende kørere. Det rakte for Sato til en 16 plads. Holdkammeraten Anthony Davidson må have haft de store skyklapper på da han kørte ud fra pittet. Eller også glemte han reglen om vigepligt. Han har tilsyneladende ikke set til højre da han kørte ud fra et pitstop. Der kom nemlig en konkurrent som Davidson overhovedet ikke havde set. Værsgo, et drøn i siden på konkurrenten, som dog kunne køre videre. Det var mere end hvad Davidson kunne. Exit og en skuffende weekend for Super Aguri, der dog stadig har fire gange så mange points som moderteamet Honda.

Honda - 1 point:
Endelig kom forløsningen. Efter mange ihærdige forsøg lykkedes det endelig for Honda teamet at få kørt det første point ind på kontoen. Jenson Button stod for den præstation. Honda havde valgt at køre med lange stints i dette løb, og det lykkedes for dem. Rubens Barrichello nåede ikke i pointene, og lignede vel en der har kørt de bedste løb i Formel 1. Han lignede en der mest kørte på erfaringen. Det var ikke som i Ferrari dagene hvor bilen var til at han kunne ligge og hygge sig bag efter en vis Michael Schumacher. Er bilen ikke god nok, eller kører Barrichello bare penge ind til pensionskontoen? Der skal arbejdes noget mere med Hondaen, og det må snart være gået op for Barrichello.

Spyker og Toro Rosso - 0 point:
Disse to teams mangler at køre points ind, og Toro Rosso er vel dem der har været tættest på. De ændrede reglementer i de sidste par år har været med de små teams. Nu bliver de ikke kørt 5 - 8 omgange bagud mere. Som eksempel - det franske Grand Prix. S

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk