Tværtimod indeholdt jakken en protest over Mercedes-Benz og man må sige at det lykkedes ham at ødelægge noget for Mercedes og deres partner, McLaren. Efter 25 omgange måtte sikkerhedsbilen ind for at sikre at der ikke skete noget alvorligt mens franskmanden stod langs banen. Den 47. årige har forbindelse til Mercedes, som han har arbejdet for i 22 år inden han af helbredsgrunde åbenbart er blevet fyret, hvilket han var meget fortørnet over.
Der er blevet rejst spørgsmål om hvorfor stewards ikke fik gennet ham væk hurtigere - men de var ikke trygge ved omstændighederne og valgte derfor at vente på en bil der kunne køre den skøre franskmand væk fra banen. Politiet har anholdt ham og det ventes at arrangørerne af det tyske grand prix vil rejse tiltale mod ham og i morgen stilles han for en dommer i Mannheim. Tidligere har Bernie Ecclestone klaget over at der løber hunde i på banen i Brasilien - hvad nu når der løber gale franskmænd ind på en tysk Formel 1-bane?
Zonta kørte sig ellers fornemt frem, men måtte til sidst selv se sig parkeret ved siden af banen, da han ikke kunne holde sin racer på banen mens det øsregnede. "Jeg må sige at jeg ikke har særlig meget respekt for ham. Med den strategi som vi kørte med kunne vi have endt foran Mika Salo - som var nummer fem," raser Villeneuve. "Ricardos fejl kostede os 5. og 6. pladserne og teamet mistede 3 point," siger Villeneuve.
Zonta bortforklarer det med at han i det øjeblik fik at vide at han skulle ind til en stop-and-go straf, og at han derfor mistede koncentrationen! Hvis det er rigtigt så har teamet dummet sig ret så kraftigt! Men det var under alle omstændigheder ikke populært og nu hænger hans fremtid hos BAR i en tynd tråd!
"Det hele skete så hurtigt. Jeg så lige pludselig Michael foran, på vej ind i min linie og der var intet sted jeg kunne køre, så vi ramte hinanden," forklarer Fisichella der selv mistede en god chance for point, da han startede som nummer 3.
Hvem kommer først? Fisichella og Schumacher var begge ude før det overhovedet kom igang!
Han vil ikke skyde skylden på nogen - men indikerer dog at det er et problem med kørere der skifter linie lidt for ofte. "Jeg ved ikke om Coulthard kørte ind foran eller hvad der skete, da jeg ikke kunne se det, så jeg vil ikke give nogen skylden, men det er et spørgsmål som vi skal have besvaret om kørere kan skifte linier eller ej," siger Fisichella, der fik hele skylden for uheldet af Michael Schumacher.
Som altid er den sidste omgang altid den værste når man ligger til at vinde. "På den sidste omgang hvor gutterne fortalte at jeg var på vej til at vinde, men det var virkelig en lang omgang. Det er også så lang tid siden jeg sidst har vundet, så jeg havde næste mistet smagen for det," siger Barrichello der havde svært ved at fatte at han havde vundet – noget som der nok går lidt tid med at bearbejde.
Det var især beslutningen om at blive ude på de rillede dæk der kom til at give ham sejren. Både han og teamet holdt øje med hvad den førende, Mika Hakkinen lavede, og de forsøgte at strække sig yderligere en omgang. "Efter den omgang sagde Ross Brawn 'fortsæt bare, Rubens fordi du vil vinde hvis du holder denne fart.' Det var godt, fordi slicks klarede sig stadig godt på strækningerne og i de tre chikaner," forklarede Barrichello.
Selvom Barrichello rykker tættere på mesterskabet så vil han ikke tænke over det. Jeg var heldig i dag, på grund af uheldet på første omgang, og at min strategi virkede godt. Så lad os feste i aften og have det rart," siger en jublende brasilianer.
Mere:
Statistik - Sejre fra laveste grid-placering
Den forsvarende verdensmester peger blandt andet på at teamet tester mange starter når de er ude at teste rundt om i Europa - og det gav pote. Finnen lå godt til at vinde løbet, og fik fra teamet en meget hjælpende hånd, idet teamet efter alt at dømme valgte at satse på Hakkinen som teamets førstevalg. "Teamet kaldte mig ind. Jeg skal selvfølge følge ordre, og beslutningen var til fordel for mig," siger finnen meget diplomatisk. Det har ellers tidligere været sådan at McLarens forreste vogn efter kvalifikationen også er den første til at stoppe - men det blev der vendt op og ned på.
Hakkinen var en af de første til at køre ind for at få regnvejrsdæk på - og set i bakspejlet var det måske forkert. Men det havde også en anden fordel - han havde mindre chance for at glide af banen. "Vi havde en god racer i dag, men den var ikke nem at køre. Så vi skulle fortsætte på slick og det ville have været blevet meget, meget svært. Så på den anden side må jeg sige at jeg er meget glad for dette resultat," slutter Hakkinen.
"Jeg var på vej til at køre i pit på den omgang, men jeg hørte ikke radioen i stadionområdet, og så kørte Mika i pit foran mig. På det tidspunkt vidste jeg ikke at safety-car'en var ude, så jeg troede at der var noget forvirring om hvem af os der skulle ind. Det er derfor jeg kørte forbi og fortsatte," forklarer skotten der derefter kunne se sig selv rykke ned på 6. pladsen efter dette.
Dog kunne han vinde lidt igen da det begyndte at regne. Han valgte meget sent at skifte til regnvejrsdæk. "Jeg ved hvor jeg kunne have endt hvis jeg blev på de rillede sæk, men på det tidspunkt hvor jeg kørte ind var jeg 4'er eller 5'er, og nu er jeg her på 3. pladsen," siger skotten der nu blot er to point efter Michael Schumacher og står lige med Mika Hakkinen i VM.
I øvrigt så var Coulthard en af hovedpersonerne i starten hvor han kørte direkte ind foran Michael Schumacher. Ifølge skotten var der ikke tale om hævn. "Nej. Jeg havde bare for meget hjulspin. Jeg vidste at jeg lavede en dårlig start da jeg kørte fra linien. Så jeg ønskede blot at gøre det så svært som det er tilladt for os, at nogen kom forbi mig," bedyrer han. Det må altså gå galt en dag, uanset hvem der kører sådan på tværs!
Barrichello sætter hurtigst tid, men få omgange senere bliver han kaldt i pit. Det tager teamet 7,2 sekunder og sender Barrichello ud i løbet på en 6.-plads. Også Frentzen går efter et tidligt pitstop. Efter 8,6 sekunder kommer han ud og indleder en duel med Jos Verstappen. Længere nede befinder sig en karavane med Zonta, Sauber- og Prost-racere og Alexander Wurz, der startede fra en 7.-plads og understregede sæsonens tendenser ved at ligge nr. 12 inden de første tyve omgange. Ralf Schumacher og Pedro Diniz går også i pit, mens himmelen bliver mørkere og mørkere og flere teams gør klar til at kalde folk i pit.
Få omgange senere starter faktisk den helt store flugt mod pitten, men ikke af helt naturlige årsager. En gut i et regnslag, der ser ud til at bekendtgøre Mercedes fortræffeligheder har forvildet sig på baneområdet. Stor opstandelse, gult flag og sikkerhedsvogn! Alle benytter sig af lejligheden og mekanikerne får travlt. I McLaren beslutter man at kalde Mika Hakkinen fra første position ind før pole-tageren David Coulthard – en beslutning der nok skal blive gennem analyseret efter løbet! Galningen kan nu nyde synet af hele tre Mercedes’er i front, indtil Coulthard bliver kaldt i pit. Mens Hakkinen kun røg om bag skotten efter sit stop, ender Coulthard nede som 6’er. Endelig bliver manden fjernet, men det varer ikke mange minutter før der dramatik i luften igen. Da sikkerhedsvognen går ind, begyndes en spændende duel mellem Jarno Trulli og Rubens Barrichello. Ralf Schumacher er en tur af banen med en Arrows, men da Diniz og Alesi støder ind hinanden er al opmærksomhed fokuseret Prost-raceren, der får flået begge hjul på venstre side af. Hjulene springer højt i vejret og triller ind over banen, hvor der stadig kommer biler kørende. Dinz’ Sauber er heller ikke helt ubeskadiget. Tredive omgange er gået.
Stakkels Wurz kører af på start-og-mål-langsiden af ikke helt åbenlyse grunde, netop som regnen begynder at falde. En raslen af regnfrakke og paraplyer fra de mange, mange tilskuere overdøver dog ikke racerne på banen. Der vinkes med de rød-gul-stribede flag og de mest modige går allerede ind for at få regnvejrsdæk på. Marc Genes Minardi trodser det våde vejr og går i brand og Ricardo Zonta støder sammen med Villeneuve. Canadieren spinder rundt en tre-fire gange, men er i stand til at forsætte løbet. Nu pisker det ned over det af banen og Johnny Herbert kører af banen. Endnu en gang er der hektisk aktivitet i pitten. Hakkinen kommer ind og Ferrari gør klar, men Barrichello besøger ikke pitten mere resten af løbet. Nu tordner det også, men arealer af banestrækningen i skoven er tørre. Jarno Trulli redder sig en ti sekunders stop & go, mens holdkammeraten befinder sig foruroligende nær David Coulthards McLaren indtil Coulthard bliver kaldt pit igen. Frentzen har problemer med sin Jordan og snart er han ude af løbet.
Rubens Barrichello har som en af de eneste ikke været inde og skifte til regnvejrsdæk og med under 7 om
Det er i hvert fald det som Michael Schumacher selv mener. "Jeg er ude af løbet – ikke på grund af David. Jeg er ude på grund af Fisichella," var hans kommentar til sammenstødet før det første sving. Ifølge tyskeren var han på vej til at tage en god kurve rundt i svinget for at forsøge en overhaling agf Coulthard. "Fisichella kom bagfra og han er den person der skal holde øje med racerne foran ham. Der er en grænse for hvad man kan gøre og man skal tilpasse sig forholdene, og det er han tydeligvis ikke god til," raser tyskeren.
Ballade igen i starten - her er Schumacher på vej af banen
Men tyskeren må også selv bære sin del af skylden idet han svinger direkte ind foran Fisichella – der er jo også noget der hedder spejle. Dem har Schumacher det ikke altid for godt med… Det er lidt bombastisk alene at give italieneren skylden. Han holdt sin linie hele vejen – det gjorde tyskeren ikke. Kørerne i feltet er jo ikke til familiekaffe – sådan som Schumacher selv kaldte det tidligere på ugen – så de skal føje tyskeren. Dog kunne Fisichella have gjort sit til at udgå uheldet ved at bakke af. På den anden side så bankede Schumacher bagenden af sin racer ind i Fisichellas front så helt uden skyld var tyskeren altså ikke. Det er race – og i race må man tage skrammerne når man selv søger dem!
Det har ellers været teamets holdning at han fortsat skulle udføre arbejde for teamet, men hemmelighedskræmmeriet går altså forud for dette. Dermed har teamet rykket Tim Holloway op som teknisk leder, men hvorvidt han kan designe en habil racer til den kommende sæson er usikkert. Sam Michael bejler også til den tjans, men han har fået et favorabelt tilbud fra Ferrari, så måske kommer Jordan til at mangle flere topfolk i den kommende sæson.
Dermed var vejen banet for McLaren-succes, men en sindssyg mand og et regnvejr på de sidste omgange blev vendepunktet. Jokeren i spillet om sejren var nemlig Rubens Barrichello der startede langt tilbage, men som meget hurtigt kom frem i rækkerne. Han kørte på en 2-stop strategi, mens stort set alle andre kørte efter 1 stop.
Men den sindssyge mand der kom ind på banearealet - hvordan det ellers kan lade sig gøre - vendte op og ned på det hele. Et pitstop kunne tages med fordel ved den situation, og Barrichello var igen med i topkampen. Da det på de sidste omgange begyndte at øsregne begyndte det taktisk spil.
Brasilianeren valgte som en af de eneste at blive på banen med rillede dæk, mens Hakkinen - der på det tidspunkt førte - kørte ind for at få regnvejrsdæk på. Regnen tog dog så meget af til sidst, at det viste sig at være en fejl. Eller måske var det blot for en sikkerheds skyld...
Barrichello kunne derfor tage en fornem sejr - og Brasilien er igen tilbage som vindere i Formel 1 efter mere end 6 års uden sejre!
Populær sejr - endelig fik Barrichello en grand prix-sejr
En stor dag for Rubens Barrichello - så herfra skal der lyde et stort tillykke til Barrichello der leverede en af de mest overbevisende opvisninger. Kun to andre kørere har startet fra dårligere placeringer og vundet - og når Formel 1 i dag stemples som værende umuligt at overhale i, så viste Barrichello mod og vilje til sejr! Det er det vi vil se!
Det skete igen - Schumacher igen ude inden det første sving
Det vil blive diskuteret heftigt - og de to lejre har nu igen noget at kaste med. Men faktum er at det er race - og tyskeren var selv ret kraftigt ude om sammenstødet med Fisichella. Italieneren havde indfundet sig på ideallinien hvorefter Schumacher skar ind foran - og dermed var uheldet en kendsgerning.
Dette kaster yderligere debat i den verserende krig - Schumacher mod Coulthard - om hvad der er god skik i starterne. Tyskeren har afvist at der er noget galt ved hans starter. I dag blev han offer for sin egen taktik. Spørgsmålet er så om piben får en anden lyd når det nu er gået ud over ham selv.
Ron Dennis har på det seneste intensiveret forhandlingerne for at sikre sig at han ikke skifter til et andet team og blandt andet fører en del godbidder med fra et af Formel 1's bedste teams.
Det er yderst farligt at køre på de lange lige stræk, hvis det er regnvejr. Topfarten er oppe i nærheden af 330 - 350 km/t. Al spray fra den forankørende bil gør, at udsynet er begrænset til nogle ganske få meter. Hvis der sker en ulykke af en eller anden årsag, har man ikke en chance for at undgå, at ulykken ikke bliver værre. Et af problemerne er, at banen ligger imellem træer, og skoven er så tæt, at der stort set ingen vind er til at bære al sprayen væk. Efter en byge, tager det også forholdsvis lang tid inden banen tørrer op.
Michael Schumacher: "Det er et utroligt farligt sted at køre, når der er vådt. Vi har advaret og bedt om, at sikkerhedsbilen skal være meget hurtigere ude og i længere tid, hvis der sker en ulykke. Problemet her er, at strækningerne er lange her, og at vi opnår en utrolig høj fart, og i al den spray der bliver hvirvlet op her, er udsynet begrænset til næsten lig nul. Med den fart og det begrænsede udsyn, kan man overhovedet ikke vurdere, hvor langt en bil er foran én selv. Vi har underrettet Charlie Whiting om, at hvis der sker noget, skal der reageres utroligt hurtigt."
Der blev på fredagens møde også klaget over andre forhold på banen. Grunden er, at banen har fået raspet de værste ujævnheder af, og det har gjort, at der ligger en masse meget fint støv på næsten hele banen.
Mika Salo, som var en af dem der klagede over dette forhold, siger: "Støvet bliver hvirvlet op af de forankørende. Det har rent faktisk beskadiget min hjelm, mit visir og flere dele på bilen. Støvet er meget fint, og virker ligesom et slibemiddel. Andre har haft de samme oplevelser."
Men mon ikke den megen regn siden, har elimineret dette problem?
"Jeg vil køre for Benetton i resten af sæsonen, jeg er træt af hele tiden at skulle benægte alle rygter som dukker op efter hvert løb."
Kan Wurz nu slappe af?
Man kan så begynde at spekulere på, om det er for at skabe ro om hans egen person, at han siger dette. Det er forståeligt, at lave en sådan udtalelse. Det er absolut ikke befordrende, hele tiden at blive konfronteret med diverse rygter. Måske det kan gavne hans koncentration og præstation i de kommende løb.
Ved starten af dagens warm-up, var vejret overskyet, og solen prøvede at titte igennem skyerne. Luftens temp. 17° og banens temp. 24°.
Alle ud på banen. Nogle valgte at starte på regnvejrsdæk, men ellers var de fleste på tørvejrsdæk. Men hvordan var banen ude i skoven? Halvtør, og allerede ved første chikane gik det galt. Kolde dæk var muligvis årsagen til, at Verstappen og Villeneuve kom i karambolage med hinanden. De kom på forskellig vis ret hurtigt tilbage til pittet, og kom ud i reservebilerne nogle minutter efter. De andre kørte en omgang eller to for lige at få en fornemmelse af banen i det halvtørre føre.
Efter 10 min. af sessionen, lå de to Jaguar biler placeret som nr. 1 og nr. 3, Ralf Schumacher som nr. 2. Men så begyndte de store at blande sig. DC satte en tid der var knap to sekunder hurtigere end Irvine, der havde den hidtil hurtigste tid. Efterhånden var banen blevet så tør, at alle havde skiftet til tørvejrsdæk. Men pludselig efter 15 min. af sessionen, skete der noget til glæde for alle Ferrari fans. DC kørte af banen på nøjagtig det samme sted, hvor MS kørte af under lørdagens træning. Han kom dog hurtigt over i pittet, og tilbage ud på banen i reservebilen.
Resten af sessionen var præget af, at man ville prøve flere forskellige ting af, såsom hvordan bilen reagerede med nye og brugte dæk, meget og lidt benzin i tankene osv. Det giver så lidt stof til, hvordan de forskellige teams taktik vil blive. Meget afhænger af hvad vejrguderne bestemmer sig for. Weekenden igennem har vejret vekslet utrolig meget, så det kan være, at det rigtige set-up på bilerne, bliver endnu vanskeligere at finde.
I den sidste del af sessionen, var der flere biler som tabte dele fra karosseriet. Mest iøjnefaldende var vel nok, da motorskjoldet på Heidfelds bil fløj af lige før Ostkurven, og det skabte faktisk en lidt farlig situation, fordi flere dele lå lige i ideallinjen.
Bemærkelsesværdigt var det også, at Pedro de la Rosa kørte sig ind på en 3 plads.
Se resultatet af dagens warm-up ved at klikke her
Ferrari sendte nemlig et brev til løbslederne hvor de direkte opfordrede til at diskvalificere begge McLarens racere. Dog valgte lederne at ignorere Ferraris krav - men Ron Dennis er rasende. "Der er intet i reglementet der giver rum for et sådan brev, men ethvert team er i stand til at vide hvad de laver når de sender et sådant brev til løbslederne," raser Dennis.
Derefter kritiserer han Ferraris moral. "Nogle vil gå til alle grænser for at vinde, men for os vil det devaluere sejren," mener han - dog skal han vist lige huske hvordan de selv var en part i spillet om Malaysia-balladen sidste år.
Todt bekræfter brevet
Det er ikke fordi Ron Dennis har fået det forkerte ben ud af sengen. Ferrari og Jean Todt har bekræftet at de har sendt det omtalte brev, men ifølge teamchefen er det en storm i et glas vand. "Vi bad om en præcis anvendelse af reglen og skrev et brev til løbslederne, hvor vi gav vores syn på det. Det er normalt," siger Jean Todt. Alligevel dæmper det næppe gemytterne og krigen mellem de to teams bliver næppe lagt på is. Samtidig får FIA også lige lidt med på vejen - og indikerer at brevet ganske vist ikke kom til at ramme teamet. "FIA har det svært. Lederne forsøgte at komme til en beslutning som passede alle godt. Det var ikke perfekt for alle. Jeg mener at det var en hård dom, men jeg var slet ikke overrasket," siger Ron Dennis.
Vi venter nu på et nyt slag i den engelsk-italienske krig.
Det hårde arbejde blev udført i en Stewart F1-bil fra sidste år. Bilen var efter få justeringer optimal og kørte problemfrit gennem hele ugen.
"Det var skønt at være med til at give feedback til de allerede kendte ingeniører fra Michelin, men også at møde et helt nyt team af teknikere, ingeniører og mekanikere fra den 'rigtige' Formel 1-verden."
"Jeg har i år allerede fået ca. 3.600 km bag rattet i to forskellige F1-teams chassier - og flere venter! Det er et kanon job, som jeg absolut nyder og håber at kunne udføre optimalt og profitere af i fremtiden".
Tom K kan ikke snakke om tider, da de naturligvis er hemmelige i forbindelse med Michelins spændende comeback i Formel 1 i 2001.
"Men det går rigtigt godt," siger danskeren med et stort smil.
tomkristensen.com
Det underlige ved denne aftale er, at den kommer få dage efter at WOL har annonceret, at man vil skære ned på forskellige reklameområder. Og ifølge en talsmand fra firmaet, er hensigten med denne sponsoraftale, at få fat i flere abonnementer.
"Vi vil lancere forskellige former for webcams afvikling og forskellige chatrooms. Dette partnerskab er lavet med henblik på at få mange flere abonnementer." siger talsmanden(kvinden) Margaret van Kempen.
Hun nægtede at udtale sig om, hvor stort et beløb man har tegnet sig for. Men kilder som har kendskab til sådanne aftaler, mener at det drejer sig om ca. 10 mill. hollandske gylden om året. Sponsormærkerne vil være at se på bilerne næse, og på siden af front og bagvinger. Det er pr. tradition nogle af de dyreste steder at få reklameplads på en F1 bil. Ligeledes vil WOLs logo blive sat på Villeneuve og Zontas køredragter. WOL vil også være host for BAR teamets hjemmeside.
Tidligere på ugen annoncerede WOL ellers om store tab på bl.a. markedsføringssiden, og man beklagede sig over, at kundetilgangen ikke har været i et forventet tempo. Tidligere har man været sponsor for store arrangementer, f.eks. Tina Turners koncertturne. Men det er stoppet efter, at der er kommet ny bestyrelsesformand i firmaet. Og nu har man så vendt sig til F1 i stedet for. Meget lig andre IT virksomheder, og muligheden for at vi får flere at se, er absolut tilstede. Verdens næstmest sete sportsbegivenhed er et godt udstillingsvindue for sponsorerne.
Michelin er på jagt efter nogle af Bridgestones kunder, men ikke alle vælger at skifte.
Craig Pollock: "Vi har brugt meget tid på at overveje situationen. Efter dybe overvejelser, har vi besluttet at blive hos vores nuværende dækleverandør."
Indtil videre vil Williams og Jaguar skifte, og Toyota vil også bruge Michelin, når de debuterer i 2002.
Ferrari, McLaren, Jordan, Arrows og nu BAR vil forsætte med Bridgestone, i hvert fald næste år også. Måske er det en god ide at vente, på trods af det omfattende testarbejde som Michelin udfører i øjeblikket, bl.a. med hjælp af Tom Kristensen
Eddie Irvine uddyber sine udtalelser med at sige "Davids sidste løb var meget dårligt, jeg ved ikke hvorfor, men han var slet ikke på samme niveau som Mika var. Man er ikke bedre end det sidste løb man har kørt, og med den vilje Mika lagde for dagen, så tror jeg at Michael frygter Mika mere end han frygter David."
Eddie Irvine mener dog stadigvæk at det er Michael Schumacher der er favorit til at vinde årets verdensmesterskab
Nu er det jo altid sådan at FIA eller andre sportsorganisationer sjældent, om overhovedet nogen sinde, erkender at de fejler. I McLarens tilfælde kan det så også siges at teamet selv kunne have gjort noget for at sikre sig at de i givet fald ikke kørte med en manglende forsegling, hvis Haug har ret i sin påstand. "Forseglingen manglede. Vi mener at den aldrig har været der," påstår Norbert Haug. "FIA siger at elektronikken var blevet godkendt og var helt i orden. FIA skal sætte deres forsegling på ECU'en, og det manglede," siger Norbert Haug. Man kan så stadig undre sig over at teamet ikke gjorde noget for at gøre FIA opmærksom på dette.
Men der skal til at ske noget hvis Minardi skal videre, og om det betyder et salg kan ikke afvises. "Vi kan ikke fortsætte på denne måde. Et Formel 1-team kan ikke ejes af individuelle personer - det skal ejes af et firma der er involveret i kommunikation," siger Rumi. Hvordan det sidste skal tolkes må være frit for, men meget kan altså tyde på at det bliver et selskab der har med kommunikationsteknologi at gøre.
Før at der dog kan sælges et team skal der også være noget at sælge. "Vi skal først finde en motorpartner og dem er der ikke mange af. Jeg kan ikke sælge et team uden at der er en motor," siger Rumi. Så der er meget der tyder på at Formel 1's to dårligste teams er ved at komme på andre hænder.
Med udsigten til at der først kommer en afgørelse på hans fremtid i teamet - hvis der da overhovedet er et Prost-team til den tid - er nært forestående, så er han begyndt at blive bekymret - især med sammenstødet i Østrig in mente. "Det vil være ideelt for mig at få nogle point i de næste par løb, men spørgsmålet er om jeg kan det," siger en bekymret Heidfeld der den 27. august får svar på om Prost ønsker at bruge deres option på tyskeren der har langtidskontrakt hos McLaren.
Han forklarer videre hvorfor teamet har denne filosofi. "Ingen ønsker at være i et team hvor en racer blot kører for at slutte som nummer 2. Det vil hurtigt ødelægge motivationen til at vinde og det er vigtigt for ethvert team," siger Norbert Haug der dermed påpeger det psykologiske i at lade begge kørere give deres bedste. På den måde presser de på for at vinde - og teamet står dermed ikke stille.
Således vil han ikke rigtig kommentere hvad der er hans planer og visioner for fremtiden. Det eneste han vil sige er: "Jeg tager den tid det tager." Dog vides det at teamet har fået flere henvendelser om køb, så det går imod at teamet bliver solgt.
Ireren berettede også om de overvejelser han gjorde sig på sit sygeleje. Irvine mente at han lå på sit yderste, men da krisen var ovre, havde han besluttet sig for visse forandringer: "Jeg har gjort stort set alt, så jeg tænkte, at jeg lige så godt kunne farve mit hår." Eddie Irvine, der har ry for at være lidt af en playboy, har nu tilsyneladende sat sig for at finde ud af om blondiner virkelig har det sjovere. En alternativ løsning ville have været at forhøre sig hos Jacques Villeneuve, der sprang ud som affarvet ved det franske GP i 1997 og siden har eksperimenteret med alle tænkelige nuancer.
Vejret var tørt lige da kørerne kørte ud, men så begyndte det at regne. Luftens temp. havde sneget sig op 21° og banens temp. 24°. Banen var våd efter en byge, og det overraskede måske nogle af kørerne, i hvert fald røg Fisichella og Barrichello af i det første sving. Barrichello var endda på regnvejrsdæk, som den eneste. Og efter ganske få omgange var der adskillige gule flag banen rundt, fordi kørerne ikke kunne holde bilerne på den våde og fedtede bane. Men det var ikke overalt på banen der var vådt, og det var en medvirkende faktor til at drille kørerne.
Efter den første runde af omgange, var DC hurtigst, 1,5 sek. foran MH og MS. Efter den første runde af omgange, valgte de fleste at blive i pitgaragerne, indtil vejret klarede lidt op, og det var først efter ca. 20 min. at der kom aktivitet igen. Men det varede kort, næste regnbyge. Stillingen næsten uforandret, dog havde Fisichella kørt sig ind på andenpladsen. De forskellige fik sikkert travlt med endnu engang, at kommunikere med deres adgang til metrologiske informationer. Stilstand indtil man var 35 min. henne, og der kørte Barrichello ud for i det mindste at sætte en tid. Specielt strækningen fra Jim Clark kurven til et godt stykke forbi Ostkurven var våd. Resten af banen var stort set tør. Bilerne var sat op til tørvejr, og det var tydeligt, at langt fra alle, havde den optimale balance i bilen.
Barrichello kørte flere omgange alene på banen, men det lykkedes ikke i første omgang, at komme indenfor 107 % tidsgrænsen. Heller ikke Frentzen var på dette tidspunkt inden for tidsgrænsen. Hans første tid blev slettet, da han under nedbremsning til en af chikanerne, kørte lige igennem chikanen, i stedet for at følge vejen rundt i chikanen. Han kørte tydeligvis lige igennem chikanen, for at undgå at køre ind i nogle forankørende, da han kiksede nedbremsningen, men da han kom ud foran de andre, valgte officials at slette tiden.
Vi skulle helt hen til der manglede 9 min. inden der begyndte at ske noget igen. Men så kom de til gengæld alle sammen. Tiderne var væsentligt langsommere end de første tider, der blev sat. Banen var ikke tørret ordentligt op endnu. Da der manglede 3,5 min. kvalificerede Frentzen sig indenfor tidsgrænsen på en 17 plads. Og med 1,5 min. tilbage lykkedes det Barrichello at kvalificere sig, det skete på en 18 plads. Hans svageste startplacering siden Stewart tiden. I de allersidste sekunder kørte MS sig ind på andenpladsen, men det var en forskel på de 2 kørere på hele 1,3 sek. Også flot af Fisichella, at erobre 3 pladsen foran Hakkinen.
Spændende er det at se i søndagens warm-up, om Barrichello og Frentzen kan finde et set-up som kommer til at passe dem til GP'et.
Se resultatet af dagens kvalifikation under "Resultater"