"Jeg tror lige, jeg vil sunde mig lidt, før jeg kommenterer Platos kørsel," siger en skuffet Kristensen fra midt-England.
"Jeg er indkaldt til orienterende møde i aften med løbsledelsen, hvor mit Plato-niske forhold til min Vauxhall-konkurrent er emnet. I første løb ryger jeg af banen på første omgang efter et sammenstød med Plato, og senere i løbet kommer jeg atter i infight med ham, så jeg må en tur i pit for at få repareret frontpartiet på min Honda Accord. Herefter må jeg tage til takke med en tiendeplads og det ene point.
For at det ikke skal være løgn har jeg i andet løb endnu et sammenstød med englænderen, hvilket sender mig ind i barrieren med fuldt knald. Jeg venter nu spændt på at høre løbsledelsens vurdering, men indtil da er min respekt for Plato i hvert fald ikke blevet større," pointerer danskeren tørt.
Gabriele Tarquini rettede op på Hondas dag ved at vinde hovedløbet, mens sprintet blev vundet af Anthony Reid i Ford. I øvrigt viste Tom Kristensens vurdering af Donington-banen at være korrekt, løbene blev domineret af de kørere, der ikke havde ekstra kilo i bilerne.
tomkristensen.com
Montoya er og bliver bare suveræn, når der køres kvalifikation på oval-banerne. Det er blevet til hele 4 af slagsen i denne sæson. 1 mile oval-banen i Chicago hører bestemt ikke til de mest overhalings-venlige i CART serien, så en startplacering blandt Top-10 er så absolut at foretrække på denne bane.
Denne CART sæson har dog heldigvis vist, at det er omend endnu mere uforudsigelig end tidligere, så selvom Montoya altså har den bedste udgangsposition, så er det absolut ingen garanti for en sejr.
Dette illustreres måske tydeligst når man tager i betragtning, at de to brasilianere, Helio Castroneves og Tony Kanaan, kun var henholdsvis 0,026 og 0,030 sekunder langsommere end columbianeren i kvalifikationen. De to kørte banen i tiden 22,133 sekunder (167,370 mph.) og 22,137 sekunder (167,340 mph.).
Svenske Kenny Brack viste endnu engang, at hans erfaring fra IRL-serien (Indy Racing League), er guld værd, når der køres på oval-baner. Han var nemlig 4. hurtigst med tiden 22,235 sekunder (166,602 mph.).
Den sidste i Top-5 startplaceringerne blev endnu en brasilianer, Cristian da Matta, takket være 22,280 sekunder (166,266 mph.).
Som førnævnt, så var Montoya's pole-tid ny banerekord, men rent faktisk var alle kørerne i Top-16 hurtigere end sidste års banerekord. Samtidig var alle kørerne i Top-21 indenfor samme sekund i kvalifikationen, så endnu engang en uhyre tæt og jævnbyrdig affære.
De to førende i kampen om PPG Cup'en (mesterskabet), Michael Andretti og Roberto Moreno, skuffede ved kun at være henholdsvis 15. og 13. hurtigst. De har virkelig en lang arbejdsdag i sigte i det 225 omgange lange løb i Chicago.
Og han ville være blevet nr. fire, hvis ikke det internationale bilsportsforbund FIA havde gjort sig skyldig i en grov fejl.
Kristian Kolby kom i mål som femmer to sekunder efter italieneren Andrea Piccini, men denne blev straks efter løbet diskvalificeret for at være fortsat ligeud i en chicane og have undladt at afsone en såkaldt stop-and-go straf, som FIA omgående tildelte ham. Den betyder, at køreren skal i pit og holde stille i 10 sekunder.
Det var imidlertid med god grund, at Piccini blev på banen, idet FIA havde glemt at følge sit eget reglement og meddele teamet, at det skulle kalde ham i pit. Derfor blev Piccini nogle timer senere genindsat på fjerdepladsen på Kristian Kolbys bekostning.
Også femtepladsen var dog et godt resultat på et godt tidspunkt, for efter en stribe løb, hvor han i bogstaveligste forstand har været forfulgt af uheld, var mange - herunder ledelsen af hans eget DAMS-team - begyndt at sætte spørgsmålstegn ved Kristian Kolbys talent.
Løbet vandtes af tjekken Thomas Enge, der kører for McLaren formel 1-teamets juniorhold, og hans teamkammerat, sydafrikaneren Thomas Schekter, tog andenpladsen, mens australieren Mark Webber (Arrows), blev nr. tre.
/ritzau/
Grunden til, at Gidley afløste Fontana i Michigan var argentinerens manglende erfaring på en højhastigheds oval-bane, og som løbet viste, så er det bestemt ikke for uerfarne kørere. At køre side om side med omkring 400 km/t. på langsiderne kræver noget helt specielt.
Oval-banen i Chicago hører dog til de såkaldte 'Short-ovals', altså oval-baner, der "kun" har en omgangslængde på ca. 1 mil. Jan Magnussen kørte sidste år på denne oval-bane, og han gjorde det overraskende godt.
Dog udgik han af løbet efter et halv-optimistisk overhalingsforsøg på Roberto Moreno.
For Gidley er endnu et løb for Della Penna-teamet igen en mulighed for på længere sigt at etablere sig i CART serien. Hvor vidt han skal køre resten af sæsonen for teamet, er der dog ikke afgjort endnu. Efter søndagens løb i Chicago, køres der nemlig på 3 almindelige racerbane, og så et enkelt bybane løb inden det igen er tid for endnu et oval-bane løb.