Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.7.2010
 Hispania Racing og Toyota enige - måske
 Nick Heidfeld på vej tilbage i Formel 1 bil
 
29.7.2010
 Monacos Grand Prix sikret i 10 år
 Et eller to teams forsvinder måske
 Forsætter Toro Rosso med de samme kørere?
 

Hop til top30.7.2010

Hispania Racing og Toyota enige - måske

Hispania Racing Team eller HRT som medierne har dømt teamet, opsagde tidligere i år samarbejdet med Dallara der skulle udvikle og bygge bilen til teamet. Det var ikke det mest vellykkede forhold, så i stedet har HRT søgt efter en anden samarbejdspartner til at bygge teamets biler. For nylig blev det kendt at man havde forhandlinger kørende med Toyota, og det ser nu ud til at parterne er blevet enige.

Ejeren af teamet, Jose Ramon Carabante, har tilsyneladende bekræftet at man har afsluttet forhandlinger med Toyota, og at de to parter indgår et samarbejde, der løber i perioden 2011 - 2012. Det er det spanske nyhedsbureau EFE der bringer nyheden.

Der står dog i skrivende stund ikke noget om den nye aftale på teamets hjemmeside ligesom det forlyder at Bruno Senna, den ene af teamets kørere, mere end antyder at en aftale ikke er underskrevet - endnu.

EFE beretter også at Jose Ramon Carabante benægter alle rygter om at teamet fra dets nuværende base i Murcia regionen. Jose Ramon Carabante har udtalt til EFE at HRT vil bruge Toyotas faciliteter i Köln i henhold til den aftale der er indgået, men at teamets base forsat vil ligge i Murcia regionen. Aftalen mellem de parter som EFE anslår til at være på 15 millioner €uro, skal være med til at sikre at HRT skal blive det bedste af de nye teams. En ny målsætning bliver udarbejdet når dette er opnået.

PDL  


Hop til top
Nick Heidfeld på vej tilbage i Formel 1 bil

Den tyske kører, Nick Heidfeld, rygtes tilbage i en Formel 1. Tilbagekomsten skulle angiveligt ske allerede i år. Sagen er den at Pirelli der skal levere dæk til Formel 1 og GP2 klasserne fra og med næste sæson, skal bruge 2 testkørere til de første tests inden de bliver frigivet til de deltagende teams. Og her er Nick Heidfeld inde i billedet til at teste dækkene til Formel 1.

Pirelli er nået langt med udviklingen af deres kommende Formel 1 dæk. Sålangt at man officielt har meddelt at man i september vil køre de første tests, og at man inden længe vil meddele hvilke kørere der skal køre de første tests for firmaet. Pirelle fortæller dog allerede nu, at man vil vælge én kører til Formel 1 og én til GP2 klassen der også skiftet til Pirelli dæk.

Pirellis motorsportschef Paul Hembery afviser da heller ikke at Nick Heidfeld er inde i billedet som et emne. Nick Heidfeld har kørt 167 Grand Prixer og har dermed en kæmpe erfaring at trække på. Nick Heidfeld vil gerne ud at køre Formel 1 igen, og er flere steder rygtet til Renault i næste sæson. Nick Heidfeld afviser da heller ikke muligheden for et midlertidigt job hos Pirelli, men vil heller ikke bekræfte noget som helst endnu.

I Pirellis jobbeskrivelse står der blandt andet at den kører man søger skal have en stor erfaring, og være i rigtig god fysisk form. Pirelli oplyser hertil at det ventes at der skal køres op til 500 miles om dagen i de kommende tests. De planlagte tests som starter i september måned, skal køres i en 2009 model. Her nævner flere medier at Toyotas 2009 racer er inde i billedet.

Pirellis Formel 1 dæk er i øjeblikket kun lavet i halvstørrelse. Dækket testes i øjeblikket i Pirellis vindtunnel. Der skal køres 6 tests inden man ved årets sidste Grand Prix i Abu Dhabi også skal teste. GP2 dækket er allerede blevet testet første gang. Det skete på Paul Ricard banen i Frankrig, hvor der blev kørt ca. 120 omgange uden problemer.

PDL  


 

Hop til top29.7.2010

Monacos Grand Prix sikret i 10 år

Alt imens debatten racer for og imod gadeløb, både i sportslig og sikkerhedsmæssig retning, har en af de gadebaner med de stolteste traditioner netop fået forlænget sin kontrakt om afholdelse af Formel 1 Grand Prix løb i 10 år.
Det er selvfølgelig Monaco der har sikret sig denne 10 års kontrakt med Bernie Ecclestone og FOM.

Michel Boeri der er præsident for Automobile Club de Monaco var i London i går, hvor han under et møde med Bernie Ecclestone underskrev den 10 årige kontrakt.

Samtidig blev næste års løbsdato fastlagt til den 29. maj, det er en uge til to uger senere en man plejer at afholde Monacos Grand Prix.

Der har været kørt motorløb i Monaco's gader siden 1929, og banen har altid været en fast bestanddel af Formel 1 programmet.

De tre mest vindende kørere i Monaco's gader i Formel 1 sammenhæng er Ayrton Senna med seks sejre, samt Graham Hill og Michael Schumacher med hver fem sejre.

AN  


Hop til top
Et eller to teams forsvinder måske

Skal man tro FOM chefen Bernie Ecclestone, så kan et eller to teams måske risikere at sige stop inden sæsonfinalen i Abu Dhabi i november måned. Det er næsten sandsynligt udtaler han. Han vil dog ikke sætte navn på nogen, men nævner at mindst et af de nye teams, godt kan være på vej ud. Til gengæld nævner han et andet team ved navn som han gerne ser forsætte.

Bernie Ecclestone har den opfattelse at vi godt kan risikere at et eller to teams forsvinder fra deltagerlisten inden det sidste GP i år bliver kørt. Han lægger ikke skjul på at det er blandt de nye teams, at vi skal se frafaldet.

"Jeg mener faktisk at der er et par teams som egentligt ikke burde være her. De bevæger sig på kanten af det økonomisk forsvarlige."

Og hvad så? Der er flere nye teams, der gerne vil deltage i Formel 1. Flere ansøger har lagt billet ind for at få en plads. Villeneuve/Durango, Epsilon Euskadi, Stefan GP og Cypher Group er blandt de nævnte teams tidligere. Reglementet udtrykker at der skal være 10 teams og/eller 20 biler, og så er der umiddelbart ikke noget forkert i at tage nye ind i næste sæson, bortset fra en ting - økonomi.

"Alle ved at der skal være 10 teams. Lotus er et godt navn og dem ser jeg helst ikke ude. Denne sæson har dog været noget usædvanlig, fordi det har været dyrt at holde de nye teams inde i varmen. Det har kostet mange penge at betale for deres deltagelse."

Man kan kun gætte på hvem Bernie Ecclestone hentyder til, men det er vel ikke forkert at gætte på Hispania og Virgin. Det ser ud som at Hisapania i øjeblikket sælger sine sæder på løb-til-løb basis til de kørere der kan skaffe flest penge. Virgin ejeren Richard Branson har hele tiden udtalt at Formel 1 er meget dyrt og at Virgin teamet vel nok har det laveste budget af alle.

Bernie Ecclestone siger også at skulle et eller flere teams forsvinde - vel at mærke et af de nye teams - så vil ingen savne dem. Tilskuertal, seertal og mediernes generelle bevågenhed vil ikke blive mindre, såfremt et eller to teams forsvinder.

PDL  


Hop til top
Forsætter Toro Rosso med de samme kørere?

Lidt væk fra de store overskrifter, har der været adskillige forlydender fremme om hvorvidt Toro Rosso teamet vil forsætte med de samme kørere i næste sæson. Begge kørere har i forlydendernes hellige navn været på vej væk, men det kan være at det modsatte er tilfældet, nemlig at begge kørere bliver hos teamet også i næste sæson. Franz Tost har et ord at skulle have sagt i den forbindelse.

Ud eller ind, sådan har det lydt i de seneste måneder når talen er faldet op Toro Rosso teamets to kørere. Både Sebastien Buemi og Jaime Alguersuari har været på væk fra teamet, eller er omtalt som en af de sikre til et sæde hos teamet.

Men skal man tro en af de mennesker der har noget at skulle have sagt i teamet, Franz Tost, så er der umiddelbart ingen planer om at skifte de to kørere ud til næste sæson. Jaime Alguersuari har dog været noget ukonstant i denne sæson, men omvendt er det også hans første fulde sæson i Formel 1.

"Vi har som udgangspunkt altid et ønske om at beholde begge vores kørere, baseret på deres nuværende formkurve. Det er en del af planen idet de begge kommer fra Red Bull Young Driver Programme. Og forhaste sig til at gøre noget andet, er umiddelbart ulogisk."

"Begge mangler Formel 1 erfaring, og især Jaime. Men for at kan få det sande blik af deres færdigheder, skal de køre videre. Til gengæld forventer jeg også af dem at de bliver bedre i den sidste halvdel af sæsonen."

Begge kørere har dog indtil for nyligt udtryk en vis bekymring for hvem der reelt bestemmer i teamet. Sebastien Buemi bekræfter dog nu at han forsætter i teamet, og dermed er en forlængelse givet på plads. Der er dog ikke af- eller bekræftet noget for Jaime Alguersuari endnu. Begge håber selvfølgelig at blive så gode at de kan rykke videre til en plads hos moderteamet. Men med den succes Red Bull Racing har i øjeblikket, er det for øjeblikket ønsketænkning.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk