Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.7.1998
 Tysklands Grand Prix fredag
 Nyt Ferrari chassis
 Ferrari med nyt sattelit-system
 Zanardis skæbne ikke afgjort
 McLaren kørere i Stuttgart
 Hakkinen: Coulthard er værste konkurrent
 Bernie slår rekorden i indtjening
 Herbert og Muller i duel
 
30.7.1998
 Goodyear nyt
 Herbert erstatter måske Verstappen
 Jordan med flere kræfter
 Bliver Prost-kørerne?
 Vasser: Ingen f1-kontrakt
 

Hop til top31.7.1998

Tysklands Grand Prix fredag

Så er fredagens frie træning til det Tyske Grand Prix overstået. Mika Hakkinen viste at han igen er på vinderkurs ved at køre dagens hurtigste omgang i tiden 1:43,946. Mika's topfart nåede helt op på 356 km/t. Dagens højdespringer må siges at være Damon Hill, som sluttede på 3. pladsen kun 0.35 sekund efter Hakkinen. Ricardo Rosset er igen rosinen i pølseenden. Det er tydeligt at Ford motorerne mangler hestekræfter på den hurtige Hockenheim bane. Rosset er således over 6 sekunder langsommere end den forreste McLaren. Se dagens tider under Resultater
MBP  


Hop til top
Nyt Ferrari chassis

Ferrari vil køre Hockenheim grand prixet med deres nye chassis med længere akselafstand. Ferrari har endnu ikke kørt et løb med dette chassis men det menes at kunne lukke hullet totalt op til McLaren. For nylig kørte Michael Schumacher en kort test med chassiset og ved samme lejlighed trænede han i at starte. I Østrigs grand prix var Schumacher ude af stand til at komme foran Mika Hakkinen i starten.
NJ  


Hop til top
Ferrari med nyt sattelit-system

Ferrari tilføjede for nyligt endnu en lastbil til deres team. Lastbilen indeholder en sattelitforbindelse hvorfra mekanikere kan snakke direkte med personalet på Ferraris fabrik i Maranello uanset hvor i verden teamet måtte være. Dette betyder at teamet lynhurtigt kan tage beslutninger baseret på viden som kun personalet på fabrikken har. Teamet kan også med det samme bede om nye komponenter og reservedele som kan sættes i produktion med det samme og dermed mindske risikoen for at de ikke skulle blive klar til næste grand prix. Det har længe været et problem for løbsarrangørere at sørge for kommunikationsmuligheder til samtlige teams.
Systemet består af 40 computere i lastbilen som sender telemetri og e-mails til fabrikken hele tiden.
NJ  


Hop til top
Zanardis skæbne ikke afgjort

Både Frank Williams og tidl. CART mester Alessandro Zanardi siger nu at de vil vente til September med at træffe en afgørelse om Zanardi skal køre for Williams. Denne meget enslydende besked har nu startet et rygte om at kontrakten allerede er skrevet under. Zanardi kører i øjeblikket i Champ Car serien hvor flere kræfter kæmper for at beholde ham. Honda har tilbudt ham 10 mio. Dollars (68 mio. kroner) for at blive hos Chip Ganassi Raynard teamet i 1999. Udsættelsen af den endelige afgørelse kan skyldes at Zanardi først vil være sikker på at han vinder CART titlen endnu engang. Det kan også skyldes at han stadig forhandler med Williams om varigheden af kontrakten. Zanardi ønsker en 3-årig kontrakt mens Williams kun ønsker en 2-årig.
NJ  


Hop til top
McLaren kørere i Stuttgart

Begge McLaren kørere, Mika Hakkinen og David Coulthard, besøgte i denne uge den nye Daimler Benz motorfabrik ved Bad Cannstatt i Stuttgart. Kørerne blev inviteret for at være med til at fejre produktionen af V10-motor nummer 300.000. Motorerne bruges i Mercedes' topklasses produktionsbiler.
Under besøget, var Mika og David med til at lave selve jubilæumsmotoren med deres egne hænder. Efter motoren var færdig, fik personalet på fabrikken lov til at stille spørgsmål til de to kørere.
NJ  


Hop til top
Hakkinen: Coulthard er værste konkurrent

Selv om Michael Schumacher ligger 8 point fra Hakkinen i VM, så mener Mika Hakkinen at hans nærmeste rival er holdkammeraten David Coulthard. Udtalelsen kommer kun 5 dage efter at McLaren tog deres anden 1-2 sejr. hvor Coulthard virkelig viste McLarens styrke ved at køre fra bagerst i feltet op på en 2. plads! "Den røde bil (Ferrari) har været en udfordrer hele året", siger Hakkinen torsdag. "og jeg er nummer 1 blandt kørerne. Dette lyder måske meget selvsikkert, men vi har været meget stærke hele vejen. Vi har været meget stabile hele sæsonen."
I en pressemeddelelse efter Østrigs grand prix sagde Hakkinen at han frygtede at Coulthard ville nå op til ham og udfordre hans førstplads"
NJ  


Hop til top
Bernie slår rekorden i indtjening

Bernie Ecclestone har som den første i Storbrittanien opnået at tjene 1 mio. pund om ugen. For nyligt blev regnskabet for "Formula One Administration Limited" send til Companies house hvor man kunne se at Bernie havde tjent 54.9 mio pund i regnskabsåret Marts 95-Marts 96. Da Ecclestone ikke bor i skattely, kommer han til at betale cirka 25 mio. pund i skat af denne indtjening.
NJ  


Hop til top
Herbert og Muller i duel

Saubers testkører Jorg Muller skal måske erstatte Johnny Herbert. Teamet vil sætte kørerne op mod hinanden i Jerez næste måned hvor det vil blive afgjort hvem der skal køre for Sauber til næste år. Jean Alesi har allerede skrevet kontrakt med Sauber for endnu et år og han har allerede udtrykt modvilje mod at skulle køre med Herbert endnu et år. Peter Sauber sagde: "Vi har ikke set meget til Muller raceren endnu men hans forhold til teamet er godt og hans tekniske feedback er meget stærkt."
NJ  


 

Hop til top30.7.1998

Goodyear nyt

Når Goodyear's dæktransportere ankommer til Hockenheim idag, så har de ca. 1650 Goodyear Eagle Racing dæk med, til fordeling imellem de fem teams der kører på deres dæk. Ca. 800 af disse dæk er er tørvejrsdæk ligeligt fordelt imellem "Prime -" og "Optional compounds". Der vil desuden være 3 forskellige typer regndæk.
Goodyear har i øvrigt mange gode minder fra Hockenheim, det var blandt andet her at Niki Lauda i 1977 kørte sin Ferrari først over stregen og dermed sikrede Goodyear deres Grand Prix sejr nr. 100. Man skal helt tilbage til 1984 for at finde den første ikke Goodyear sejr i det Tyske Grand Prix, Det var Alain Prost i en McLaren-TAG, som kørte på Michelin dæk.
Perry Bell, Goodyear's Operations Manager, oplyser at Goodyear vil teste både på Fiorano og Jerez i perioden 5. - 8. august. På Fiorano er det naturligvis med Ferrari og på Jerez er det med Williams, Sauber og Jordan. Der er tale om test af helt nye compounds som måske skal benyttes i de resterende løb i år.
AN  


Hop til top
Herbert erstatter måske Verstappen

Johnny Herbert vil forlade Sauber teamet ved udgangen af denne sæson, på grund af flere sammenstød med team kamerat Jean Alesi. Rygtet siger at Herbert skal køre for Stewart næste sæson, selvom Jos Verstappen, kom ind i teamet i stedet for Jan Magnussen. Hvis der er hold i disse rygter sætter det unægteligt beslutningen om at tage Verstappen ind hos Stewart i stedet for Jan Magnussen lidt i relief. Del vil i så fald med al tydlighed vise at beslutningen om at fyre Jan var økonomisk betonet, og ikke baseret på "dårlige tilbagemeldinger" eller "utilfredshed med Jan's resultater.
HAL  


Hop til top
Jordan med flere kræfter

Jordan teamet er gået meget frem i de sidste løb, og nu vil de gøre endnu et tiltag for at komme helt op i toppen af feltet. Ved at få endnu en opdateret version af deres motor fra Mugen Honda (E-spec som motoren bliver kaldt), får de mere top-end power, hvilket passer perfekt til det kommende løb på Hockenheim.
HVJ  


Hop til top
Bliver Prost-kørerne?

Prost chefen, Alain Prost, ser ud til at ville beholde begge kørere til næste år ligesom Ferrari og McLaren. I øjeblikket kører Olivier Panis og Jarno Trulli for Prost. Alain Prost har tidligere udtrykt en vis utilfredshed med Panis, som ikke har vist det helt store i år.
En eventuel fyring af Panis ville også være meget problemfyldt da hovedsponsoren, Gauloises, vil have mindst én fransk kører på teamet.
Både Ralf Schumacher, Johnny Herbert og Heinz-Harald Frentzen har været sat i forbindelse med Prost.
NJ  


Hop til top
Vasser: Ingen f1-kontrakt

CART mesteren fra 1996, Jimmy Vasser, benægter alle rygter om at han skal køre for det nye BAR team i 1999. Vasser siger at han ikke har modtaget noget tilbud fra teamchefen, Craig Pollock. Dermed ser det ud til at Vasser vil køre endnu et år for Ganassi teamet i CART-klassen.
Da Vasser blev spurgt om han overhoved var interesseret i at køre formel 1, svarede han : "Det er virkelig svært at vende ryggen til sådan noget som dette". Jimmy Vasser er amerikaner.
NJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk