Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.7.2001
 FIA - Rødt flag det bedste valg
 Minardi taler ikke med Tuero
 Jordan - Intet nyt
 
30.7.2001
 Skifter McLaren til Michelin næste år?
 

Hop til top31.7.2001

FIA - Rødt flag det bedste valg

Enkelte kørere var noget uforstående overfor løbsledelsens valg af at flage med rødt - afbryde løbet - efter sammenstødet mellem Michael Schumacher og Luciano Burti. En af kritikerne var David Coulthard, der jo helst gerne havde set Schumacher ude fra starten (at det så ikke blev en gevinst for tyskeren alligevel, er så en anden sag.)

Og det er måske heller ikke så svært at sige at det selvfølgelig skyldtes Michael Schumacher tidlige exit - for andet år i træk ville det havde været. "Jeg sagde til teamet 'hvis vi er kyniske ved vi godt hvorfor der bliver flaget med rødt', men så svarede Ron Dennis: 'lad os nu i stedet koncentrere os om løbet,'" fortalte David Coulthard. Skotten har fuldstændig ret i at det er yderst sjældent at det røde flag bliver anvendt mere, og derfor blev der da også i første omgang sendt en pacecar på banen! Men de resterende kørere måtte køre en enkelt gang igennem splinter og andre skarpe genstande inden man 'opdagede' at det nok ikke var så smart. "Jeg var overrasket over at der kom rødt flag, da vi allerede en gang kørte igennem vragdelene," sagde Jacques Villeneuve efter løbet, og var en af dem der stillede sig undrende overfor valget.

Så løbsledelsen måtte hellere have været konsekvent og flaget med rødt med det samme - der faldt jo ikke ligefrem flere løse genstande ned på det minuts tid hvor pace-car'en blev indsat. Løbet blev dog - uanset om man kan se en klar favorisering af Michael Schumacher, som slet ikke kan overses - korrekt flaget af. Der var alt for mange vragdele på banen - det skete dog en omgang for sent så alle skulle igennem det. FIA mener da også at de gjorde det rigtige. "Mængden af vragdele var så markant at der ikke ville kunne fjernes med almindelige fejekoste. Vi behøvede maskiner," siger Fancesco Longanese.

Det kunne have fået alvorlige konsekvenser hvis er stadig lå vragdele på banen. "Vi måtte stoppe løbet fordi der var en markant fare for punkteringer, og på en højfartsbane som Hockenheim kan det føre til katastrofale resultater," siger Londanese videre - og det har han fuldstændig ret i. "Banen lignede en slagmark. Det ville havde været alt for farligt ikke at stoppe løbet," siger Pierre Dupasquier fra Michelin og bakker dermed op - ligesom langt hovedparten af Formel 1 - om beslutningen. Men hvorfor de ikke fandt ud af det med det samme, det kan så stadig undre en.

BB  


Hop til top
Minardi taler ikke med Tuero

Tarso Marques sæde hos Minardi er blevet meget hot da det har vist sig at han ikke kan matche den unge spanier, Fernando Alonso. Helt galt gik det på Silverstone, hvor Marques måtte se de andre Formel 1-kørere starte søndag, mens han måtte blive udenfor.

Det har været med til at sætte gang i rygterne om at Marques er på vej ud, men han holder stadig ved i teamet - det må være noget med en god pengetank der er i ryggen. Blandt andet rumler en tidligere Minardi-kører i kulissen, argentineren Esteban Tuero. Hans navn blev før sæsonen også sat i forbindelse med teamet og nu er det dukket op igen. "Tuero har haft en kort karriere hos Minardi, men det er et latterligt rygte," siger en talsmand for teamet. "Det er slet ikke noget der kommer til at ske, og jeg ved ikke hvor det stammer fra."

Og hovedpersonen bag disse rygter, Tuero selv, afviser det da også. "Jeg er altid åben overfor forhandlinger, og hvis der er et seriøst tilbud, skal vi se på det. Men jeg må også tale med mit team, VW, da det er mine nuværende arbejdsgivere," siger han. Tuero kører med i det argentinske standardvognsmesterskab.

BB  


Hop til top
Jordan - Intet nyt

Rygterne om at Jean Alesi her og nu er på vej til at skifte til Jordan, er blevet afvist af Prost-teamet som franskmanden kører for p.t. Jordan-teamet har også afvist det som værende ren spekulation og vil ikke kommentere det yderligere.

Rygtet er opstået efter at Eddie Jordan og Jean Alesi er blevet set i samtale ved det netop overståede tyske grand prix, men Alain Prost har gjort det klart at der er en kontrakt med Alesi, og der kommer ikke et skifte til Jordan på tale. "Jordan-teamet vil ikke give yderligere kommentarer angående deres kørere indtil andet bliver givet," lyder det i en presseskrivelse fra Jordan. "De historier der gå nu i medierne er ren spekulation," fastslås der efterfølgende.

Det er ikke nogen hemmelighed at Jean Alesi er i karrierens efterår, og selvom franskmanden i år har vist stor sult og gode præstationer, er han næppe et langsigtet alternativ. Jordan og Alesi er ikke helt fremmede overfor hinanden. Det var en Jordan Formel 3000-racer der førte Alesi til mesterskabet i serien under Formel 1, inden Alesi kom ind i Formel 1 sammen med Tyrrell og senere Ferrari.

BB  


 

Hop til top30.7.2001

Skifter McLaren til Michelin næste år?

Der gøres store overvejelser hos McLaren om hvad man vil næste år. Efter at Ferrari har bundet sig til Bridgestone indtil 2004, har McLaren en god chance for at springe på Michelin-vognen. Det vil ikke være første gang at de to teams i givet fald vil komme til at duellere med hver sit dækmærke i ryggen.

Ron Dennis afviser dog at teamet har travlt med at finde frem til om de vil skifte. "Vi føler os ikke under noget pres, men selvfølgelig evaluerer vi begge muligheder, men vi er meget loyale som firma," siger Dennis og forsøger dermed at lukke lidt af luften ud af nyheden. Sagen er nemlig at McLaren er ved at miste fodfæstet i forhold til Ferrari, og da Ferrari allerede nu har lagt kortene på bordet, har de også sikret sig at Bridgestone hører lidt mere på Ferrari indtil McLaren har bestemt sig. Med andre ord: udviklingen af dæk kommer helt sikkert til at ske med Ferrari som den drivende kraft.

Men blot fordi McLaren kan være fristet til at hoppe videre til Michelin, betyder det ikke at McLaren kommer til at få en altafgørende indflydelse på dækudviklingen - et område som det betyder meget at være med i. Williams har etableret sig som Michelins topteam, og eftersom de to partnere kender hinanden og har været meget igennem, er hverken Michelin eller Williams for den sags skyld, meget vilde for at McLaren et år efter skal komme og skumme fløden, og så tage teten. At McLaren nemlig vil have et ord med på vejen lægger Dennis ikke skjul på. "Vi har en meget videnskabelig måde at se på alt hvad der har indflydelse på racerens præstation," siger han.

Han vil derfor ikke på nuværende tidspunkt sige om teamet hælder til det ene eller andet. "Det er et teknisk spørgsmål som vi skal tage, og så må de 'politiske' valg være nummer tre eller fire," siger Dennis (uden at røbe hvad der så er nummer 2.)

Tilbage i 1998 skiftede McLaren til Bridgestone, og her duellere de med Ferrari om VM, da det italienske team fortsatte med Goodyear.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk