Og det er måske heller ikke så svært at sige at det selvfølgelig skyldtes Michael Schumacher tidlige exit - for andet år i træk ville det havde været. "Jeg sagde til teamet 'hvis vi er kyniske ved vi godt hvorfor der bliver flaget med rødt', men så svarede Ron Dennis: 'lad os nu i stedet koncentrere os om løbet,'" fortalte David Coulthard. Skotten har fuldstændig ret i at det er yderst sjældent at det røde flag bliver anvendt mere, og derfor blev der da også i første omgang sendt en pacecar på banen! Men de resterende kørere måtte køre en enkelt gang igennem splinter og andre skarpe genstande inden man 'opdagede' at det nok ikke var så smart. "Jeg var overrasket over at der kom rødt flag, da vi allerede en gang kørte igennem vragdelene," sagde Jacques Villeneuve efter løbet, og var en af dem der stillede sig undrende overfor valget.
Så løbsledelsen måtte hellere have været konsekvent og flaget med rødt med det samme - der faldt jo ikke ligefrem flere løse genstande ned på det minuts tid hvor pace-car'en blev indsat. Løbet blev dog - uanset om man kan se en klar favorisering af Michael Schumacher, som slet ikke kan overses - korrekt flaget af. Der var alt for mange vragdele på banen - det skete dog en omgang for sent så alle skulle igennem det. FIA mener da også at de gjorde det rigtige. "Mængden af vragdele var så markant at der ikke ville kunne fjernes med almindelige fejekoste. Vi behøvede maskiner," siger Fancesco Longanese.
Det kunne have fået alvorlige konsekvenser hvis er stadig lå vragdele på banen. "Vi måtte stoppe løbet fordi der var en markant fare for punkteringer, og på en højfartsbane som Hockenheim kan det føre til katastrofale resultater," siger Londanese videre - og det har han fuldstændig ret i. "Banen lignede en slagmark. Det ville havde været alt for farligt ikke at stoppe løbet," siger Pierre Dupasquier fra Michelin og bakker dermed op - ligesom langt hovedparten af Formel 1 - om beslutningen. Men hvorfor de ikke fandt ud af det med det samme, det kan så stadig undre en.
Det har været med til at sætte gang i rygterne om at Marques er på vej ud, men han holder stadig ved i teamet - det må være noget med en god pengetank der er i ryggen. Blandt andet rumler en tidligere Minardi-kører i kulissen, argentineren Esteban Tuero. Hans navn blev før sæsonen også sat i forbindelse med teamet og nu er det dukket op igen. "Tuero har haft en kort karriere hos Minardi, men det er et latterligt rygte," siger en talsmand for teamet. "Det er slet ikke noget der kommer til at ske, og jeg ved ikke hvor det stammer fra."
Og hovedpersonen bag disse rygter, Tuero selv, afviser det da også. "Jeg er altid åben overfor forhandlinger, og hvis der er et seriøst tilbud, skal vi se på det. Men jeg må også tale med mit team, VW, da det er mine nuværende arbejdsgivere," siger han. Tuero kører med i det argentinske standardvognsmesterskab.
Rygtet er opstået efter at Eddie Jordan og Jean Alesi er blevet set i samtale ved det netop overståede tyske grand prix, men Alain Prost har gjort det klart at der er en kontrakt med Alesi, og der kommer ikke et skifte til Jordan på tale. "Jordan-teamet vil ikke give yderligere kommentarer angående deres kørere indtil andet bliver givet," lyder det i en presseskrivelse fra Jordan. "De historier der gå nu i medierne er ren spekulation," fastslås der efterfølgende.
Det er ikke nogen hemmelighed at Jean Alesi er i karrierens efterår, og selvom franskmanden i år har vist stor sult og gode præstationer, er han næppe et langsigtet alternativ. Jordan og Alesi er ikke helt fremmede overfor hinanden. Det var en Jordan Formel 3000-racer der førte Alesi til mesterskabet i serien under Formel 1, inden Alesi kom ind i Formel 1 sammen med Tyrrell og senere Ferrari.
Ron Dennis afviser dog at teamet har travlt med at finde frem til om de vil skifte. "Vi føler os ikke under noget pres, men selvfølgelig evaluerer vi begge muligheder, men vi er meget loyale som firma," siger Dennis og forsøger dermed at lukke lidt af luften ud af nyheden. Sagen er nemlig at McLaren er ved at miste fodfæstet i forhold til Ferrari, og da Ferrari allerede nu har lagt kortene på bordet, har de også sikret sig at Bridgestone hører lidt mere på Ferrari indtil McLaren har bestemt sig. Med andre ord: udviklingen af dæk kommer helt sikkert til at ske med Ferrari som den drivende kraft.
Men blot fordi McLaren kan være fristet til at hoppe videre til Michelin, betyder det ikke at McLaren kommer til at få en altafgørende indflydelse på dækudviklingen - et område som det betyder meget at være med i. Williams har etableret sig som Michelins topteam, og eftersom de to partnere kender hinanden og har været meget igennem, er hverken Michelin eller Williams for den sags skyld, meget vilde for at McLaren et år efter skal komme og skumme fløden, og så tage teten. At McLaren nemlig vil have et ord med på vejen lægger Dennis ikke skjul på. "Vi har en meget videnskabelig måde at se på alt hvad der har indflydelse på racerens præstation," siger han.
Han vil derfor ikke på nuværende tidspunkt sige om teamet hælder til det ene eller andet. "Det er et teknisk spørgsmål som vi skal tage, og så må de 'politiske' valg være nummer tre eller fire," siger Dennis (uden at røbe hvad der så er nummer 2.)
Tilbage i 1998 skiftede McLaren til Bridgestone, og her duellere de med Ferrari om VM, da det italienske team fortsatte med Goodyear.