Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.7.2003
 Tysklands GP - preview midterfeltet
 Tysklands GP - preview Top 3
 Fra Formel Renault til Formel 1
 
30.7.2003
 Stopper Frentzen?
 Ferrari shakedown
 

Hop til top31.7.2003

Tysklands GP - preview midterfeltet

I midterfeltet sker der ikke det store, Renault fører stadig suverænt og er ikke til at røre. De andre tre teams slås derimod indbyrdes.

Renault:
Fernando Alonso har ikke kørt på Hockenheim før i dens nuværende udformning. Så meget af testtiden fredag skal bruges til at køre sig ind på banen. Men Fernando Alonso lærer hurtigt, så det er ikke umuligt at han allerede til den første kvalifikation kan sætte en meget hurtig tid. Og ellers er chancen der selvfølgelig lørdag. Trulli derimod kender banen fra sidste år. Renault vil også benytte testtiden fredag til lige at afprøve nogle få forbedringer ved bilen. Renault satser på at det bliver varmt søndag. Man ved at Michelin dækkene klarer det fint også i varmt vejr. Man håber på at kan få begge biler i mål og helst foran McLaren som er nærmeste konkurrent. Der er dog en forskel på 40 points mellem de to teams, men forskellen skal minimeres mest muligt. Hos kørerne ligger Alonso stadig godt til og er kun 10 points efter Barrichello, som igen kun er ganske få points efter Ralf Schumacher og Montoya. Også der satses der på at gøre forskellen mindre.

BAR:
BAR havde lanceret væsentlige ændringer på bilen til det britiske GP. Og det så ud til at have hjulpet på præstationen. Man håber derfor at disse forbedringer kan overføres også til Hockenheim så man kan score yderligere points. Sidste år måtte både Jacques Villeneuve og Olivier Panis udgå fra løbet. JV er ikke den store tilhænger af den nye udformning af banen, hvorimod Jenson Button faktisk godt kan li' den. Forbedringerne fra Silverstone på bilen, er blevet yderligere modificeret til Hockenheim. Man håber at kunne forsætte den udvikling i resten af sæsonen. Men med kun 5 løb tilbage kan det knibe med at nå Renault. Afstanden er blevet for stor. Man kan derimod sikre sig en større afstand til de nærmeste konkurrenter Jordan, Sauber og Jaguar.

Jordan:
Jordan har haft nogle meget skuffende løb på det seneste. Det mener man nu at have rettet op på, og ser frem til det tyske GP med større forhåbninger end i den seneste tid. Man har fået en nye motorevolution fra Cosworth som giver håber. Man vil bruge 3 kørere til testen fredag og håber på at det samlede resultat af testen kan bidrage med værdifulde oplysninger til det endelige setup. Ralph Firman har aldrig kørt på banen før, så han skal først lære banen at kende. Teamet vil fokusere meget på setuppet, der kan nu køres med mere downforce end tidligere på banen, det mener bl.a. Gary Anderson vil give teamet lidt mere luft end ved de tidligere GP'er.

Sauber:
Sauber teamet har ikke været så heldige i år. Mange mekaniske og tekniske defekter har sendt bilerne ud af mange løb før målstregen er nået. Specielt Frentzen har været uheldig. Heidfelds præstationer har været mere konstante, han er i hvert fald kommet oftere i mål. Alligevel er det Frentzen der har scoret flest points af de to. Det virker som om at Sauber ikke har formået at få samme tempo i bilerne som mange andre teams. Man håber dog på at setuppet som er ganske anderledes end tidligere på banen kan medvirke til at man får gode placeringer denne gang. Teamet kikker lidt i retning af setuppet fra A1-Ring i Østrig som Hockenheim i den nye udformning minder lidt om. Men pålideligheden må stadig være i højsædet, samt selvfølgelig at få noget mere fart i bilerne. Ellers kommer man ikke videre i forhold til konkurrenterne.

PDL  


Hop til top
Tysklands GP - preview Top 3

Med 5 GP'er tilbage er spændingen steget. Kun 23 points skiller de 3 førende teams i VM-stillingen. Og kun 20 points skiller de 5 forreste kørere. Spændingen er dejlig tæt.

Måske takket være den nye kvalifikationsform og ikke mindst at Williams og McLaren i år har taget mange points fra Ferrari, er spændingen blevet stor. Og da de er gode til også at tage points fra hinanden indbyrdes, gør det at spændingen også på den måde er intakt.

Ferrari:
Hos Ferrari har man ihærdigt arbejdet videre med at gøre bilen hurtigere og bedre. Det er selvfølgelig sket i samarbejde med Bridgestone. Dækkene er i dag af større betydning end nogensinde før, derfor skal det bare fungere optimalt. De tre første løb i sæsonen fik andre sejrherrer end Michael Schumacher. Han tog så selv de næste tre på stribe. Så fulgte der igen tre løb uden sejre til Michael Schumacher. Begynder han at vinde igen? Ren og skær spekulation men muligheden foreligger. Onde ryster antyder at Michael Schumacher bevidst har holdt lidt igen for at skabe spænding og også for at få lillebror Ralf med tættere på i kapløbet om mesterskabet. Det bliver nok aldrig afklaret. Hockenheim er en af de baner hvor der ikke bliver testet. Der er derfor kun data fra sidste års løb at arbejde ud fra. Sidste år var første gang man kørte på den ombyggede bane. Det har medført at man skal køre med et andet setup. Man kan nu køre med mere downforce hvilket giver fordele i Stadionsektionen. Nogle af overhalingsmulighederne er forsvundet, et par enkelte nye er dukket op i stedet. Ferrari teamet er i hvert fald meget fortrøstningsfulde inden det gør løs.

Williams:
Hos Williams er optimismen helt i top, især efter at man faktisk fik et bedre resultat med fra Silverstone end forventet. De to kørere er nu næsten á point med Montoya 2 points foran Ralf Schumacher. De to køreres flotte resultater hidtil i denne sæson har bragt Williams op på andenpladsen i konstruktørernes mesterskab. Kørerne er placeret på henholdsvis tredje og fjerdepladsen. Teamet har selvfølgelig været fokuseret på Hockenheim de seneste par uger. Data fra sidste år er blevet studeret, og bl.a. har man bemærket at dækkene bliver slidt temmelig meget, så valg af dæk skal studeres ganske nøje i samarbejde med Michelin. Derudover har Williams nogle nye aerodynamiske dele klar til bilen. Vejgrebet bliver af stor betydning. Erfaringerne fra sidste år går i retning af mere downforce nu hvor de lange lige stræk er væk. Williams har altid klaret sig godt på Hockenheim, og det håber man selvfølgelig på er noget der forsætter.

McLaren:
McLaren med Kimi Raikkonen i spidsen lagde ud som lyn og torden i starten af sæsonen, men siden er det blevet til knap så meget. Problemerne med MP4-18 har ikke gjort presset mindre på teamet. Sideløbende er dog forsat blevet udviklet på MP4-17D som stadig er yderst konkurrencedygtig. Der har dog været lidt problemer med holdbarheden, bl.a. har bremserne på specielt Raikkonens bil ikke altid været optimale. Kimi Raikkonen har dog alligevel formået at holde fast på sin foreløbige andenplads i mesterskabet. På trods af de seneste problemer, så er optimismen stadig i behold i teamet. Man forventet at man på Hockenheim igen kan klare at køre et topresultat hjem. Kimi Raikkonen som kun er 7 points efter Michael Schumacher har mest at kæmpe for. At han kan køre på Hockenheim blev bevist sidste år da han havde en flot duel med Montoya. David Coulthard har noget at kæmpe for, men det er noget som bliver gemt til hvad der måtte komme i Silly Season. David Coulthard er i hvert fald klar til igen at tage udfordringen op. Han er godt klar over der hvor der halter - som han ser det - er i kvalifikationen. Han erkender at han ikke altid gør det godt nok, og det gør ud over selve løbet for ham. At han kan overhale så man på Silverstone hvor han lavede en af de se-værdige overhalinger. Hockenheim er om end ikke på samme måde som før, stadig en bane der kan være hård ved bilerne. Den er stadi

PDL  


Hop til top
Fra Formel Renault til Formel 1

Først var det finnen Kimi Raikkonen der tog springet fra Formel Renault 2000 til Formel 1. Siden har en anden FR2000 kører Neel Jani fået et testrolle i Formel 1 og nu går Zsolt Baumgartner samme vej.

Zsolt Baumgartner, der siden deltagelsen i det Euroipæriske Mesterskab for Formel Renault 2000 racere, har kørt for Formel 3000 teamet Coloni Motorsport har netop skrevet kontrakt med Jordan teamet som testkører.

Baumgartner debutere i Formel 1 feltet under fredagens privattest forud for Tysklands Grand Prix på Hockenheim banen den kommende weekend.
Men dette er ikke hans første kilometer i en Jordan Formel 1 racer, tilbage i 2002 kørte han nogle opvisnings omgange på Hungaroring ligesom det også var ham der kørte teamets shakedown test på Silverstone i mandags.

"Jeg er meget taknemmelig for at få denne chance for at køre en Formel 1 racer under 'normale' forhold. Jeg håber på at jeg kan udføre et godt stykke arbejde sammen med teamet og dets ingenøre, og jeg vil gøre alt for at vise dem mine køretalenter" - udtaler Zsolt Baumgartner - "jeg kender Hockenheim fra Formel 3000 løbet her sidste år, som jeg i øvrigt også skal deltage i denne gang, så mit kendskab til banen er godt nok til at jeg gøre et godt job, og jeg er specielt glad for stadion delen."

Udover Baumgartner deltager begge teamets faste kørere, Giancarlo Fisichella og Ralph Firman, i testen og for sidstnævnte er det første gang han skal køre på Hockenheim, så også han vil kunne drage fordel af de data som Baumgartner indsamler under hans test.

"Fredag formiddag skal Zsolt Baumgartner køre vores tredje racer, og det bliver første gang vi tester med tre biler forud for et Grand Prix" - udtaler Gary Anderson fra Jordan teamet - "Vi håber på, at vi på denne måde, kan få en bedre forståelse for dækkenes udvikling over længere distancer, noget som det er tydeligt at andre teams har draget fordel af med en tredje testkører denne sæson."

AN  


 

Hop til top30.7.2003

Stopper Frentzen?

Silly Season drejer siger ikke kun om kørerskifte og fyringer. Det drejer sig også om hvem der er på vej ud eller stopper.

Silly Season kører i højere og højere gear. Nu snakkes der også om hvem der måske stopper. En af dem kunne meget vel være Heinz-Harald Frentzen. Frentzen er den næstældste i feltet med sine 36 år, kun overgået af Olivier Panis. Mange spekulerer i om han tager hjelmen af efter denne sæson og sætter den ind i et skab.

Selv afviser han alle spekulationer, men vil til gengæld heller ikke afsløre det mindste om sine egne tanker. Til Reuters og Bild am Sonntag siger han bl.a.:

"Jeg vil ikke tænke på fremtiden i øjeblikket, bl.a. for at undgå alle mulige komplikationer og misforståelser. Hvis jeg ikke føler det er sjovt længere vil jeg ikke have problemer med at stoppe."

Frentzen har en option hos Sauber, men om den bliver brugt er endnu uvist. Hans manager, Monte Field, siger at der er samtaler med andre teams, men at det ikke er det samme som at der er en ledig plads hos de pågældende teams. Nogle vil nok mene at den ellers meget sympatiske tysker, bør stoppe nu mens det endnu ser hæderligt ud for ham. Formkurven har taget en nedadgående retning.

PDL  


Hop til top
Ferrari shakedown

Tirsdag kørte Ferrari teamet deres shakedown test af de racere som skal benyttes i Tysklands Grand Prix på Hockenheim banen den kommende weekend.

Testen foregik på Ferrari egen testbane Fiorano og blev udført af Luca Badoer.
Under testen kørte Badoer 17 omgange fordelt på de de tre F203-GA modeller som teamet tager med til Tyskland, og herudover øvede han også starter med racerne.
Dagens hurtigste tid blev 58,141 sek. for en omgang på Fiorano banen.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk