Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.7.2010
 Ungarns GP - kvalifikation
 
30.7.2010
 Hispania Racing og Toyota enige - måske
 Nick Heidfeld på vej tilbage i Formel 1 bil
 

Hop til top31.7.2010

Ungarns GP - kvalifikation

De to Red Bull kørere Mark Webber og Sebastian Vettel har været totalt dominerende i de tre frie træninger forud for denne weekends Ungarske Grand Prix på Hungaroring.
Denne dominans holdt de også i kvalifikationen, med det resultat at Sebastian Vettel skal starete foran Mark Webber i en red Red Bul Racing første startrække.

1. kvalifikationsrunde - 20 minutter:
Allerede i løbet af de første fem minutter af den første kvalifikationsrunde, havde alle 24 deltagere været ude og sætte en tid, hurtigst var her Vettel foran Barrichello, med Webber og Hamilton på 3. og 4. pladserne.

Kort efter er Webber på 1. pladen med tiden 1:21,132.

Med 8 minutter tilbage kører de to Ferrari'er sig op på 2. og 3. pladserne med Massa foran Alonso - foran sig har de kun Webber.

Minuttet senere rykker Vettel op på 1. pladsen med tiden 1:20,417.

Massa må se sig overhalet af Alonso, der over tager 3. pladsen.

Med fem minutter tilbage, er top 6 kørerne alle inde i pitten, de har gjort deres til at gå videre til anden runde.

Manden på vippen i øjeblikket er Michael Schumacher, han indtager 16. pladsen!

Kubica kører sig op på 3. pladsen i sin Renault!

Sutil kører sig op på 12. pladsen, og Petrov placerer sin Renault på 8. pladsen.

Schumacher er nu nede på 18. pladsen, kan han nå at svare igen i løbet af det sidste minut?
Svaret var: Ja.
Schumacher er nu på 13. pladsen og ude af farezonen for denne gang.
Teamkollega Rosberg kører sig samtidig op på 4. pladsen - tag den!

Følgende kørere er færdige efter første kvalifikationsrunde:
18. pl. Kamui Kobayashi
19. pl. Timo Glock
20. pl. Heikki Kovalainen
21. pl. Jarno Trulli
22. pl. Luca de Grassi
23. pl. Bruno Senna
24. pl. Sakon Yamamoto

2. kvalifikationsrunde - 15 minutter:
I den anden kvalifikationsrunde bliver placeringerne fra nummer 11 til 17 afgjort, mens top 10 kørerne går videre til den tredje og sidste runde.

Inden for de to første minutter er 11 af de 17 kørere på banen, og blandt dem er det Massa der fører an.

Massa 1:21,417
Alguersuari 1:22,212

Nu kommer tiderne i en lind strøm:
Alonso 1:21,278 -1. pl.
Hülkenberg 1:21,598 - 3. pl.

10. kører ha sat en tid efter 5 minutter.
Vettel er hurtigst med Webber på 2. pladsen.

Button, Kubica, Schumacher og Rosberg har endnu ikke sat en tid, men de er alle fire på banen i øjeblikket.

Vettel kommer som den første under 1:20, hans tid lyder på 1:19,573, han er over 0,6 sekund hurtigere end Webber på 2. pladsen.

8 minutter tilbage, og kun de to Mercedes GP kørere mangler at få sat en tid.

Rosberg 8. pl.
Schumacher 14. pl.

Top seks kørerne er tilbage i pitten, spørgsmålet er om de behøver at køre mere i denne omgang, eller om det er klogere at spare på dækkene.

5. minutter tilbage, Alonso (3.- pl.) kører på banen igen.

Schumacher 14. pl. - det er ikke godt nok!

Vettel og Massa kører ud på banen igen.

Alonso 1:21,278 - en forbedring af tiden, men han forbliver på 3. pladsen.

2 minutter tilbage, alle undtagen Schumacher er på banen nu, selv om en stor del af dem ingen grund har til det, udover måske at skabe lidt trafik på banen!

Schumacher på banen, men kan han nå at sætten en tid?

Ny bedste tid for Webber - 1:19,531 - 1. pl.
Hamilton rykker fra 7. til 6. pladsen.
Rosberg 4. pl.

Petrov 4. pl.

Følgende kørere er uden efter denne anden kvalifikationsrunde:
11. pl. Jenson Button
12. pl. Rubens Barrichello
13. pl. Adrian Sutil
14. pl. Michael Schumacher
15. pl. Sebastian Buemi
16. pl. Vitantonio Liuzzi
17. pl. Jaime Alguersuari

3. kvalifikationsrunde - 10 minutter:
Så skal kampen om pole position stå, men med den dominans som Mark Webber og Sebastian Vettel indtil nu har lagt for dagen, er der næppe tvivl om en Red Bull racer på 1. pladsen, men hvem af de to kørere det bliver kan godt gå hen og blive spændende at følge.

Så tikker uret - 10 minutter - så ved vi hvem der skal holde på pole position til Ungarns Grand Prix 2010.

6 kørere er straks på banen, det er Hamilton, Rosberg, Alonso, Massa, Hülkenberg og Petrov.

Webber kører på banen.

Vettel på banen.

Der er nu gået 3 minutter, ingen tider er sat, og Kubica og de la Rosa holder stadig i pitten.

Alonso 1. pl.
Massa 2. pl.
Hamilton 3. pl.

Rosberg 4. pl.
Hülkenberg 5. pl.

Der er nu gået 5 minutter, og kun 5 kørere har sat en tid.

Webber 1. pl.

Vettel 1. pl.
Kan kører som den første her i kvalifikationen 1:18 tid!

3 minutter tilbage.
Petrov, Kubica og de la Rosa har endnu ikke sat tider!

Top seks kørerne i pit efter friske dæk.

Alonso (3. pl.) er den første af dem der er tilbage på banen igen.
Sekunder efter er det kun Vettel der mangler på banen.

De tre sidste kører får endelig sat nogle tider, ikke overraskende som de tre sidste, men de kan nå endnu en omgang før det ternede flag falder.

de la Rosa 7. pl.
Petrov 8. pl.

Tiden er gået, og vi kan konstaterer at første staretrøkke bliver med de to Red Bull kørere, Sebastian Vettel på pole position, og ved hans siden teamkollega Mark Webber.
Anden startrække udgøres af de to Ferrari kørere, med Fernando Alonso foran Felipe Massa.
Tredje startrække McLarfen køreren Lewis Hamilton foran Nico Rosberg fra Mercedes GP teamet.
De to Renault kørere udgør fjerde startrække, lidt overraskende med Vitaly Petrov foran Robert Kubica.
Pedro de la Rosa i Sauber samt Nic olas Hülkenberg i Williams slutter top 10 placeringerne af.

Kvalifikationstiderne:
Pl. # Kører Team Kval. 1 Kval. 2 Kval. 3 Omg.
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:20,417 1:19,573 1:18,773 21
2 6 Mark Webber RBR-Renault 1:21,132 1:19,531 1:19,184 20
3 8 Fernando Alonso Ferrari 1:21,278 1:20,237 1:19,987 23
4 7 Felipe Massa Ferrari 1:21,299 1:20,857 1:20,331 25
5 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:21,455 1:20,877 1:20,499 25
6 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:21,212 1:20,811 1:21,082 21
7 12 Vitaly Petrov Renault 1:21,558 1:20,797 1:21,229 25
8 11 Robert Kubica Renault 1:21,159 1:20,867 1:21,328 22
9 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:21,891 1:21,273 1:21,411 23
10 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:21,598 1:21,275 1:21,710 26
11 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:21,422 1:21,292 19
12 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:21,478 1:21,331 14
13 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:22,080 1:21,517 18
14 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:21,840 1:21,630 15
15 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:21,982 1:21,897 17
16 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:21,789 1:21,927 17
17 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:21,978 1:21,998 16
18 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:22,222 10
19 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:24,050 10
20 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:24,120 9
21 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:24,199 9
22 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:25,118 10
23 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:26,391 9
24 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 1:26,453 9

Med sådan en startopstilling, hvad for et løb kan vi så forvente i morgen?
Tja - starter Red Bull bilerne lige så skidt som de plejer, så er der lagt på til et spændende løb, hvor der godt kan gå hen og blive tætte kampe om de fire første pladser, nok med Ferrari'erne forrest.
Men hvis Red Bull teamet, og ikke mindst deres kørere, kan præsterer en start der svarer til den kørsel de har vist denne weekend indtil nu, bliver kampen om første pladsen kun en kamp mellem Sebastian Vettel og Mark Webber.

AN  


 

Hop til top30.7.2010

Hispania Racing og Toyota enige - måske

Hispania Racing Team eller HRT som medierne har dømt teamet, opsagde tidligere i år samarbejdet med Dallara der skulle udvikle og bygge bilen til teamet. Det var ikke det mest vellykkede forhold, så i stedet har HRT søgt efter en anden samarbejdspartner til at bygge teamets biler. For nylig blev det kendt at man havde forhandlinger kørende med Toyota, og det ser nu ud til at parterne er blevet enige.

Ejeren af teamet, Jose Ramon Carabante, har tilsyneladende bekræftet at man har afsluttet forhandlinger med Toyota, og at de to parter indgår et samarbejde, der løber i perioden 2011 - 2012. Det er det spanske nyhedsbureau EFE der bringer nyheden.

Der står dog i skrivende stund ikke noget om den nye aftale på teamets hjemmeside ligesom det forlyder at Bruno Senna, den ene af teamets kørere, mere end antyder at en aftale ikke er underskrevet - endnu.

EFE beretter også at Jose Ramon Carabante benægter alle rygter om at teamet fra dets nuværende base i Murcia regionen. Jose Ramon Carabante har udtalt til EFE at HRT vil bruge Toyotas faciliteter i Köln i henhold til den aftale der er indgået, men at teamets base forsat vil ligge i Murcia regionen. Aftalen mellem de parter som EFE anslår til at være på 15 millioner €uro, skal være med til at sikre at HRT skal blive det bedste af de nye teams. En ny målsætning bliver udarbejdet når dette er opnået.

PDL  


Hop til top
Nick Heidfeld på vej tilbage i Formel 1 bil

Den tyske kører, Nick Heidfeld, rygtes tilbage i en Formel 1. Tilbagekomsten skulle angiveligt ske allerede i år. Sagen er den at Pirelli der skal levere dæk til Formel 1 og GP2 klasserne fra og med næste sæson, skal bruge 2 testkørere til de første tests inden de bliver frigivet til de deltagende teams. Og her er Nick Heidfeld inde i billedet til at teste dækkene til Formel 1.

Pirelli er nået langt med udviklingen af deres kommende Formel 1 dæk. Sålangt at man officielt har meddelt at man i september vil køre de første tests, og at man inden længe vil meddele hvilke kørere der skal køre de første tests for firmaet. Pirelle fortæller dog allerede nu, at man vil vælge én kører til Formel 1 og én til GP2 klassen der også skiftet til Pirelli dæk.

Pirellis motorsportschef Paul Hembery afviser da heller ikke at Nick Heidfeld er inde i billedet som et emne. Nick Heidfeld har kørt 167 Grand Prixer og har dermed en kæmpe erfaring at trække på. Nick Heidfeld vil gerne ud at køre Formel 1 igen, og er flere steder rygtet til Renault i næste sæson. Nick Heidfeld afviser da heller ikke muligheden for et midlertidigt job hos Pirelli, men vil heller ikke bekræfte noget som helst endnu.

I Pirellis jobbeskrivelse står der blandt andet at den kører man søger skal have en stor erfaring, og være i rigtig god fysisk form. Pirelli oplyser hertil at det ventes at der skal køres op til 500 miles om dagen i de kommende tests. De planlagte tests som starter i september måned, skal køres i en 2009 model. Her nævner flere medier at Toyotas 2009 racer er inde i billedet.

Pirellis Formel 1 dæk er i øjeblikket kun lavet i halvstørrelse. Dækket testes i øjeblikket i Pirellis vindtunnel. Der skal køres 6 tests inden man ved årets sidste Grand Prix i Abu Dhabi også skal teste. GP2 dækket er allerede blevet testet første gang. Det skete på Paul Ricard banen i Frankrig, hvor der blev kørt ca. 120 omgange uden problemer.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk