Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.7.1999
 Irvine igen ude med riven
 Vandhunden Herbert
 Optimisme hos McLaren
 Coulthard blev vægtløs
 Arrows arbejder med motorene
 Benetton test
 
3.7.1999
 Slut på Silverstone-test
 Williams mister sponsor
 EU mod FIA
 

Hop til top4.7.1999

Irvine igen ude med riven

Efter at Damon Hill alligevel har valgt at stille til start i det kommende britiske grand prix, har Eddie Irvine igen en mening om det. "Det var bedre at komme til Silverstone og køre et par omgange i en gadebil og vinke til alle," siger Eddie Irvine der som sædvanlig ikke går af vejen for at komme med sin til tider outrere meninger. "Han bliver slået ihjel," konkluderer han eftersom Hill har været langt fra tidligere tiders form - og så skulle han gøre det for pengenes skyld, men ifølge Hill bliver det han tjener ved at stille op til løbet, brugt til humanitære formål. "Det er dårligt for Jordan. Der er et team der virkelig fortjener at blive nummer 3 i VM, og Damon hjælper ikke rigtig til. Jeg tror ikke man kan beslutte at stoppe efter en sæson. Hvis man kommer med en udtalelse, så stop på dagen. Sig: 'Jeg vil ikke køre raceren, og det er det'. Men det er hans valg, så det er ikke mit problem. Så længe han kvalificerer sig bag mig og ikke holder mig tilbage når han skal sættes tilbage med en omgang, er jeg ligeglad," siger Eddie Irvine. Men siden han er så ligeglad kan man så undre sig over hvorfor han skal kommentere det...
BB  


Hop til top
Vandhunden Herbert

Stewart-Fords andenkører, Johnny Herbert fik chancen for at forsøge sig i Formel 1 - men denne gang i en F1-speedbåd, og han viste sine evner som lidt af en vild vandhund... Han fik så meget fart på båden at den flere gange løftede sig over vandoverfladen og var på vej til at ryge op i luften. Herbert siger at han måske blev lidt for fortrolig med båden, og han havde lidt problemer med at finde ud af teknikken i F1-båden - så hans co-driver måtte fjerne hans fod fra en af pedalerne... Herbert har ikke intentioner om at gøre sig i speedbådsrace. "Biler er dyre nok at køre, men en F1-speedbåd må være et stort hul i vandet at hælde penge i," siger Herbert og forbliver for fremtiden en landkrabbe.

'Hvem siger at jeg er landkrabbe?'

BB  


Hop til top
Optimisme hos McLaren

McLaren brugte begge deres kører under testen i sidste uge på Silverstone i, testen blev brugt som forberedelse til den kommende weekends Grand Prix.

Teamet koncentrerede om set-up, og test af aerodynamiske forbedringer.

Mika Häkkinen og David Coulthard lå i top 6 alle testdagene og er derfor meget optimistiske op til det kommende Grand Prix.

Mika Häkkinen er ikke så bekymret for at det skal komme til at regne under Grand Prix'et. Hans erfaringer med McLaren raceren under det Franske Grand Prix, har fået ham til at sige, at bilen nærmest er lige så nem at køre i regnvejr, som den er i tørvejr.

David Coulthard siger at han vil gøre det godt på Silverstone(Har vi hørt den sang før). "I år har jeg været meget tættere på Mika i kvalifikationerne. Han er ret godt til at køre kvalifikation, men jeg er også blevet bedre til det."

HVJ  


Hop til top
Coulthard blev vægtløs

Imellem Grand Prix'er og test, er der stadig plads til lidt sjov. David Coulthard, og McLaren raceren, har haft den oplevelse at blive vægtløse i den forgangende weekend. Nedtællingen startede på startbanen på Moscow space center hvor Coulthard jokede om at han gerne vil være astronaut.

De kom op i det speciel udstyrede fly, som gør det muligt at simulere vægtløs tilstand i omkr, 30. sekunder af gangen. Coulthard havde det virkeligt sjovt under turen og det var i øvrigt første gang at en racerbil var bragt ud i vægtløs tilstand.

Johnny Herbert har også haft det sjovt siden sidste Grand Prix, idet han har siddet ved roret på en F1 powerboat.

HVJ  


Hop til top
Arrows arbejder med motorene

Arrows var for en gang skyld med til en test, og de havde medbragt begge deres chauffører.

De brugte hovedsageligt tiden på engine mapping lige som der blev brugt tid på at teste de nyeste modifikationer på deres motor, Dette blev dog afbrudt om onsdagen, efter kun 16 omgange.

Teamet koncentrere sig om et regnvejrs set-up.
Den sidste shakedown test foregår i denne uge, på Santa Pod.

HVJ  


Hop til top
Benetton test

Benetton teamet gennemførte som mange af de andre, en 4 dags test på Silverstone i sidste uge.

Testen blev hovedsagelig brugt til en sammenligning imellem medium og bløde dæk. Der blev også brugt tid at lave set-up til løbet.
under Testen opdagede Fisichella et problem med motoren, men derudover var der ingen problemer.

Ifølge vores kilde har man dog ikke brugt tid på at testet FTT system på Silverstone, og Tim Wright har sagt "Der skal stadig udvikles en del på det".

HVJ  


 

Hop til top3.7.1999

Slut på Silverstone-test

Efter 4 dage før det forstående britiske grand prix er de 11 teams ved at være klar til løbet der begynder med træning på fredag. På testens sidste dag var det Michael Schumacher der satte den bedste tid, mens Damon Hill overraskede ved at sætte end tid der rakte til 2. pladsen - hans bedste præstation i år... Det var også overraskende at se Johnny Herbert godt med - og det kan love godt for hans løb på hjemmebanen.

Her er tiderne fra test på Silverstone den 2. juli 1999:

KørerTeamBedste tid
Michael SchumacherFerrari1:26,515
Damon HillJordan1:26,965
Mika HakkinenMcLaren1:27,275
Johnny HerbertStewart1:27,294
Eddie IrvineFerrari1:27,758
Rubens BarrichelloStewart1:28,058
Giancarlo FisichellaBenetton1:28,086
Alexander WurzBenetton1:28,100
Ralf SchumacherWilliams1:28,295
Pedro DinizSauber1:28,391
BB  


Hop til top
Williams mister sponsor

Frank Williams og hans medarbejdere skal på arbejde - deres hovedsponsor Rothmans International har i en pressemeddelelse fortalt at de efter denne sæson ikke længere vil sponsorere Williams-teamet. Samarbejdet mellem de to parter begyndte i 1994 og indtil slutningen af 1997 var det Rothmanns der var bemalet på raceren, hvorefter et andet af firmaets mærker har været inde i varmen, nemlig Winfield. Men efter at BAT - der jo er en af bagmændene bag BAR-teamet - for nogle måneder siden opkøbte Rohtmans International og det har derfor været ventet at netop Williams vil være det team der måtte stå uden sponsor.
BB  


Hop til top
EU mod FIA

De sidste to år har EU kommissionen undersøgt FIAs enerådende rolle i forbindelse med forskellige rettigheder og deres monopollignende status. EUs konkurrencekommisær har offentliggjort at man er på vej til at skride ind overfor FIA. Blandt andet har Karel van Miert udtalt at FIA udnytter deres dominerende position og på den måde afviser al form for konkurrence. Blandt andet går kritikken også videre til FOCA, der er sammenslutningen af teams i Formel 1 og som reelt er dem der udbyder TV-rettighederne - FOCA styres af Bernie Ecclestone. Derudover rettes der også anklage mod FOA, der er endnu et af Ecclestones styrende organer i Formel 1.

Sagen blev rejst da et tysk TV-selskab indgav en klage over FIA og deres rolle i forbindelse med TV-rettigheder. Samtidig har kommissæren fundet ud af at FIA udnytter deres position til at presse racerserier med deres teams og kørere, til udelukkende at deltage i serier der har fået FIAs blå stempel, hvilket har fået mange mindre serier der var oprettet som et alternativ til FIAs officielle serier til at lukke. Derudover ventes det at FOCA får en bøde af de helt store på grund af deres kontraktforhold i forbindelse med TV-rettigheder. Blandt andet har de 11 teams underskrevet en erklæring der giver Ecclestone ret til at sende TV-billeder af deres racere i flere år frem i tiden.

Men efter at EU-kommissæren har fremsat disse udtalelser vil FIA ikke sidde tilbage uden at give svar på tiltalen.

I en pressemeddelelse tager FIA til genmæle efter at de er blevet bestormet af pressen for at få et svar på hvad der er FIAs holdning til disse undersøgelser. I første omgang er FIA meget overrasket over at EU kommissionen har givet den britiske avis 'Financial Times' en meget detaljeret beskrivelse af den rapport der eller skulle være hemmelig - i det mindste før FIA er blevet præsenteret for rapporten. Ikke overraskende er FIA uenig i det som der er skrevet - og de anfægter især 4 punkter:

1) FIA bruger deres magt til at blokere for andre serier:
FIA mener at dette er forkert - og at kommissionen ikke har været i stand til at finde et eksempel.

2) FIA bruger deres magt til at presse andre serie ud:
Hvilket ifølge FIA også er usandt. De peger på at der tidligere har været en klage over dette - men at dette er løst. Dem der brokkede sig har siden valgt at samarbejde med FIAs mesterskaber.

3) FIA udnytter deres magt til at købe alle TV-rettigheder til international motorsport:
Til dette siger FIA: "Dette demonstrerer en total fejl hos kommissionen til at forstå motorsport og TV. Størstedelen af motorsportsbegivenheder modtager ingen TV-dækning overhovedet." At FIA har TV-rettigheder til mange nationale serier skyldes at man vil give bedre TV-dækning af nogle af de mindre serier. Ifølge FIA har kommissionen ligeledes et helt forkert syn på TV-rettighederne til Formel 1. "I Formel 1 er det ideen at FIA bruger deres magt til at 'presse de deltagende teams til at overføre de rettigheder de måtte have til at transmittere fra Formel 1-VM til FIA' hvilket er aldeles latterligt," siger FIA og fortsætter videre i deres svar. "Efter godt 50 udkast til den nuværende Concorde-aftale, har teams'ene aftalt at sælge de rettigheder de måtte have for 47% af den bruttoindkomst som Formel 1-TV giver før udgifter. Disse udgifter er meget høje, især ved den digitale transmission," siger FIA om hvad det giver dem i indkomst og hvilke udgifter der er.

4) FOA og FIA beskytter Formel 1-mesterskabet fra konkurrenter ved at båndlægge alt hvad der kunne være en konkurrerende serie:
FIA kalder dette for absurd. Samtidig har ingen teams problemer med at deltage i andre serier - de kan blot lave andre datterselskaber der kan køre for dem. FIA har tidligere tilbudt at udelade de klausuler der er i kontrakterne, men dette har kommissionen ikke svaret på.

Til slut beklager FIA sig over at kommissionen igen har lækket materiale til pressen før FIA har været inform

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk