Alex Yoong, hvis talent efter manges mening er mere uden for banen end på selve banen, håber på at han også er at finde i sædet hos Minardi til næste år. Da han blev ansat, eller rettere købte sig til en plads, fik teamet indføjet at kontrakten gælder for et år med mulighed for at forlænge med et år yderligere. Og det er denne option at Yoong håber på at Minardi vil benytte sig af.
Den unge mand har meget langsomt forbedret sig, men der mangler uhyggeligt meget endnu. Men trods de hårde bedømmelser udefra, ser Alex Yoong fortrøstningsfuldt på fremtiden i erkendelse af at han trods den hårde kritik faktisk har forbedret sin indsats.
Alex Yoong:
"Jeg mener at det første halve år har muliggjort det for mig at lære meget om Formel 1, og alle disse erfaringer begynder nu at vise sig. Jeg ved godt, at bortset fra 3 af de hidtil 9 løb, så har resultaterne ikke været der. Derfor har der selvfølgelig været en del kritik flere steder fra. Rent faktisk er det sådan, at det er min ingeniør og jeg selv der virkelig har kendskab til mine fremskridt. Vi ved begge at jeg er meget bedre nu end ved årets start. Min præstation under kvalifikationerne og især i løbende er blevet meget forbedret, og jeg er sikker på at det vil vise sig til min fordel i den sidste del af sæsonen."
Alex Yoong har sikkert været en af de bedre kørere da han kørte hjemme i Malaysia og i klasserne under Formel 1. Men endnu har han ikke slået til i Formel 1. Hvis han ikke får forlænget med Minardi - hvad så? Tja, han kan vælge det som mange andre før ham i lignende situationer har gjort, nemlig at finde over sportsvognsklasserne, eller tage til USA. Yoong har endda også udtalt at han godt kan nøjes med at være testkører i Formel 1. Så må han vist håbe på at den fremgang han omtaler, begynder at komme til udtryk. Godt nok er Minardi måske ikke verdens bedste team, men teamkollega Mark Webber har gjort det meget bedre under de samme forhold.
BAR har ifølge David Richards meget ondt i økonomien. Det er der sikkert mange årsager til. Nu er det lykkedes for BAR at få en ny sponsor, så man kan få dækket noget af underskuddet. SmugOne.com formidler jobs på internettet, ligesom vi i DK kender Stepstone og andre lignende sites. SmugOne.com vil være en af de helt store inden for netop den branche, og tager nu skridtet til at gøre sig yderligere kendt. At man mener det seriøst, kan allerede ses på SmugOne.com. Hensigten med sponsoratet er simpelthen, at i første omgang skal man være den førende jobformidler i Storbritannien, og senere vil man forsøge sig på det globale marked.
Så for at tage de enkelte teams i rækkefølge, lægger vi ud med Ferrari. Efter hvert afsnit skriver vi vores bud på hvem der kører for teamet næste år.
Ferrari
Her er der ingen tvivl om kørene for 2003. Michael Schumacher, der med 99,9% sikkerhed allerede bør være sikker på VM-titlen fortsætter. Der er godt nok flere rygter om at han måske vil vælge at stoppe, men det er meget tvivlsomt. Schumacher lader til at være meget pligtopfyldende. Tyskeren har kontrakt til og med 2004, hvor han sandsynligvis så vælger at stoppe. Rubens Barrichello skrev før det østrigske Grand Prix (sjovt nok...) kontrakt med Ferrari til og med 2004.
Line-up 2003: Michael Schumacher og Rubens Barrichello
To der er sikre for 2003 - Rubens og Michael
(Foto: Ferrari)
McLaren
Kontinuitet har været nøgleordet for McLaren i flere år. Duoen Hakkinen/Coulthard har rekorden for at være holdkammerater i det samme tid i længst tid. Men Ron Dennis har svært ved at få kabalen til at gå op. Det afgørende spørgsmål er Mika Hakkinen. Han holder i 2002 orlov, men vender han tilbage? Ingen kender svaret, men det må snart komme! Coulthard har været rygtedes at være på vej ud, men har senest fået mere opbakning fra teamet, selvom det med rette kan siges at skotten har skuffet. Teamet har option på skotten for 2003. Kimi Raikkonen er også under kontrakt med teamet i flere år. Andre kandidater der kan peges på er Nick Heidfeld som har været testkører tidligere. Som det ser ud nu, vil det være oplagt at tro at Hakkinen bliver væk og teamet i 2003 forbliver det samme!
Line-up 2003: David Coulthard og Kimi Raikkonen
Bliver Coulthard hos McLaren? Han har gode muligheder for det!
(Foto: Mercedes Benz Motorsport)
Williams
Der er ikke 100% klarhed over hvem der kører for Williams næste år, men det ligger i luften at teamet fortsætter som nu. Ralf Schumacher har kontrakt for 2003 og bør være sikret en plads. Derimod har Juan Pablo Montoya ikke kontrakt for 2003, men Williams har en option på colombianeren. Og mon ikke de har i sinde at beholde Montoya? Yderligere har de en underliggende kontrakt med Jenson Button som i sidste ende kan komme tilbage til teamet, hvilket dog anses for mindre sandsynligt. Derudover har teamet kontrakt med Marc Gene, der er testkører, men han får næppe chancen som Grand Prix-kører for teamet.
Line-up 2003: Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya
Det må forventes at Montoya får forlænget kontrakten med Williams
(Foto: BMW Motorsport)
Sauber
Igen er der meget der tyder på at teamet fortsætter i 2003 som nu. Nick Heidfeld har option på at blive et år mere, men har følere ude hos andre teams med måske lidt mere fremtid end Sauber, der ikke har fabriksstøtte. I samme situation er Felipe Massa, der har klaret sig pænt i debutåret. Han er under bevågenhed af Ferrari, men der er jo som sagt optaget et par år endnu, så Peter Sauber vælger nok at beholde Massa. Som en mulig kandidat til et sæde er Alexander Wurz blevet nævnt. Rygterne om den store østriger har været få, men han sættes i forbindelse med Sauber for 2003.
Line-up 2003: Nick Heidfeld og Felipe Massa
BB
I givet fald bliver det på bekostning af Eddie Irvine der er på vej ud, dels på grund af alder og fordi han er en af de største udgiftsposter i teamet. P.t. er Button udlånt til Renault fra Williams, der har en langtidskontrakt med briten. Men Renault overvejer at tage en af deres egne kørere ind i teamet, og her står spanieren Fernando Alonso på spring.
Jaguar har på det seneste testet et par kørere, og selvom Fernando Alonso selv har lagt op til at der ikke skal lægges for meget i den test han kørte for dem, så er Lauda af en anden opfattelse. "Vi har set på Alonso og Webber, og derudover taler vi med Button fordi vi evaluerer hvilke kørere der er ledige næste år," siger teamchef Niki Lauda, hvis eget sæde også er blevet meget varmt, eftersom han ikke har været i stand til at vende den nedtur som Jaguar er inde i.
Pedro de la Rosa ser dog ud til at fortsætte. "Han har kontrakt for næste år, så han bliver. Spørgsmålet er om Eddie bliver," siger Lauda. Det er dog lidt svært at tolke det som han mener og siger. Andre steder har han udtalt sig om de la Rosa, og her indikerer han at spanieren ikke har en kontrakt for 2003! Så han kan også være på vej ud!
Niki Lauda bekræfter at Jenson Button er et emne for teamet i 2003
(Foto: Jaguar)
Dog må det siges at Fernando Alonso næppe kommer til teamet, eftersom det politisk og sponsormæssigt ikke er hensigtsmæssigt at have to spaniere i samme team. Mark Webber, der p.t. kører for Minardi kan være et godt emne. Han er iøvrigt også ejet af Renault, så der vil blive tale om et udlån af den australske kører, der har klaret sig meget pænt i dette års mesterskab.
Ligenu har Jaguar dog mere travlt med at få deres racer til at køre. Den ombyggede R3B håber de kan føre teamet ud af den formmæssige krise.
Arrows har i lang tid været nede økonomisk. Det har bl.a. givet sig udslag i at Cosworth ikke har fået sine penge til tiden. De seneste afdrag til Cosworth har ikke været betalt til tiden. Det anslås fra flere sider at Arrows skal betale Cosworth i omegnen af $ 40 mill. for motorerne. Og det er et eller flere af de løbende afdrag til Cosworth som Arrows ikke har fået betalt. Arrows har også kæmpet med at få afviklet nogle optioner som investeringsbanken Morgan Greenfell har i teamet. Det har betydet at Tom Walkinshaw har været en tur i banken for at hæve penge fra sin egen formue, for at være med til at sikre Arrows motorerne forsat. Men hans eget tilskud har ikke været nok. Det er dog lykkedes for Tom Walkinshaw og andre fra teamet at sikre sig endnu en sponsor. En endnu unavngiven sponsor fra Arizona i USA har besluttet at vil hjælpe teamet.
Bernoldi og Frentzen skulle nu være sikre startere i Englands Grand Prix.
(Foto: Orange Arrows)
Men måske sker der noget andet interessant også. Andenkøreren Enrique Bernoldi har sin plads i teamet takket været hans personlige sponsor, Red Bull. Red Bull chefen Dietrich Mateschitz har også været involveret i den seneste pengeudbetaling til Arrows. Hans interesser går i retning af at sikre Bernoldi og hans sæde i teamet også til næste år. Der har ind i mellem i den seneste tid været rygter fremme om at Mateschitz oven i købet skulle være interesseret i at købe andele i Arrows teamet. Det benægtes dog af Mateschitz. Hans planer er at sikre Bernoldi. Flere rygtesmede antyder dog at Arrows med tiden kan komme til at hedde Red Bull Arrows, men det er dog kun gisninger. Et er dog sikkert – Arrows kommer til start på søndag på Silverstone.
Det kunne nemlig ske meget mere diskret. Hvorfor skal Barrichello først på sidste omgang eller i det sidste sving lade Michael Schumacher komme forbi? Irvine har tidligere gjort noget af det samme - men meget mere anonymt. "Jeg fik teamordre så Michael kunne få ekstre point når jeg var foran, men jeg gjorde det aldrig så tydeligt som Rubens. Jeg kunne udvikle et 'bremseproblem med ti omgange tilbage, og der var ingen der vidste bedre," siger Irvine der dermed beskylder Barrichello for bevidst at gå efter at fremtræde som den reelle vinder.
Ferrari har været i vælten for deres håndtering af teamordre, som det senest på A1-Ring blev tydeliggjort. "Det gav problemer, men det virkede også til Barrichellos fordel fordi han hele tiden kom til at fremstå som den uskyldige part," siger Irvine.