Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.7.2005
 Frankrigs GP - Set og sket - Top 5
 Frankrigs GP - Set og sket - Bunden
 
3.7.2005
 Stor sejr til Renault
 

Hop til top4.7.2005

Frankrigs GP - Set og sket - Top 5

Det franske GP blev det kedeligste GP i år, kun overgået af det amerikanske. Mest spændende var det om Raikkonen kunne drille Alonso.

Det franske GP i år går ikke over i historien som det mest spændende. Franskmændene fik hvad de kom efter, især de 6000 fra Renault fabrikken. Eneste alvorlige trussel for Alonso sejren, var vel egentlig om Kimi Raikkonen efter flot kørsel kunne drille Alonso, men tættere end godt 10 - 15 sekunder kom han aldrig. M. Schumacher var med men kunne intet stille op i Renault/McLaren kampen.

Renault - 89 points:
For første gang siden 1983 fik franskmændene en sejr til en ren fransk bil, sådan næsten da. Køreren var fra nabolandet mod syd, Spanien. Men det glemmer man ligeså hurtigt som man gør i Italien. Alonso førte fra start til mål, mens Fisichella kørte sig i pointene for en sjælden gangs skyld. Det blev på en skuffende sjetteplads, men han havde sit at kæmpe med undervejs. Ved første pitstop var der problemer med benzinpåfyldningen, så knækkede ophænget til underdelen af bilen og til sidst stallede motoren ved det sidste pitstop. Teamet har påtaget sig skylden for alle fejlene. Det var altså ikke Fisichella der stallede motoren. Alonso var selvfølgelig glad for sejren. Fisichella var glad for at få point, men var ærgerlig over de tekniske fejl. Briatore og Pat Symonds beklagede da også overfor Fisichella de fejl man havde - ikke med vilje - påført hans bil. Det kan måske vise sig sidst på sæsonen at det var vigtige points.

McLaren - 71 points:
McLaren havde for så vidt strategien klar til begge kørere. Raikkonen skulle med straf, starte som nr. 13, hvilket skete med så godt som fuld tank. Målet var klar - han skulle erobre så mange pladser som muligt. Og det må man sige at han gjorde. Han kunne måske endda have været i stand til at duellere med Alonso om sejren, men trafikken var tæt de første omgange, og det forsinkede ham. Montoya havde en tilsvarende strategi og kom hurtigt frem. En andenpladsen i en del af løbet var dog det nærmeste han kom. Et defekt rør ved hydraulikken satte ham ud af spillet. Begge kørere glæder sig allerede til næste GP, som er i England. Raikkonen håber på at gentage Alonsos triumf. Montoya er overbevist om at han snart får en sejr. Ron Dennis havde faktisk ondt af Montoya, da i hvert fald en podieplacering var inden for rækkevidde, men var godt tilfreds med teamets strategi og Raikkonens andenplads.

Ferrari - 69 points:
Hos Ferrari var man meget ærlige efterløbet. Man erkendte at det var umuligt at vinde. Konkurrenterne kørte for stærkt. M. Schumacher mente at han måske kunne have fået andenpladsen hvis ikke det var fordi at. men var tilfreds med tredjepladsen. Barrichello kom godt fra start, men allerede efter en håndfuld omgange begyndte han at få problemer med bremserne, og det blev gradvist værre og værre. Både Jean Todt og Ross Brawn erkendte at man er nået videre, men ikke nok endnu. Men kan man nu drille de engelske teams på deres hjemmebane, vil man nu nok fryde sig noget nede i Italien.

Toyota - 53 points:
Toyota fik 6 points ud af anstrengelserne. Igen kom begge biler i mål og begge fik points. Toyota scorer ikke så mange points nu som tidligere i sæsonen, men der kommer hele tiden noget på kontoen. Pt. er det nok til at holde sig foran Williams teamet der er inde i en nedtursperiode. Trulli startede fra andenpladsen, men havde problemer med balancen i bilen. Den var meget urolig især i bagenden, klagede Trulli efter løbet. Det koster tid og placeringer. R. Schumacher startede igen bagerst af de to, men fik igen på meget anonym vis kørt sig frem i pointene. Også hans bil havde det med at skride lidt rigeligt, tilsyneladende havde man ikke fundet det helt rigtige setup i forhold til vejgreb. Teamchef Tomita var lidt skuffet, men også realistisk. Konkurrenterne havde fundet et bedre setup, og kunne køre væsentligt hurtigere. Tomita var dog glad for de seks points, som bragte Toyota foran Williams.

Willia

PDL  


Hop til top
Frankrigs GP - Set og sket - Bunden

I bunden skete der kun lidt. Sauber og BAR fik points, Red Bull havde deres problemer, mens Jordan og Minardi er tilbage på de vante pladser.

Sauber fik et enkelt point. BAR kom endelig i gang og fik deres første points i år. Og så blev der hverdag for Jordan og Minardi igen. Der var skuffelse hos Sauber og BAR der begge havde to biler i pointene, Red Bull fik kun Couthard hjem, og de to sidste fik det de plejer, nemlig ingenting. Det er igen hverdag blandt de nederste fem teams.

Red Bull - 22 points:
Trækker vi det amerikanske GP ud af statistikken, var det kun anden gang i denne sæson at Red Bull teamet ikke fik points. Men det havde sine årsager. C. Klien udgik på anden omgang. Problemer med brændstoftilførslen trak ham ud af løbet. David Coulthard gjorde hvad han kunne, men havde problemer med trafik der forhindrede ham i at komme yderligere frem. Han mente selv at han sagtens kunne have været bedre placeret. Allerhelst ville han ikke sige mere end at han ser frem til det engelske GP. Klien var hurtigt i bad, og var næsten heller ikke til at rive en kommentar ud af, udover at han synes, at løbet sluttede næsten før det startede. Teamet må nu finde årsagen til den manglende brændstoftilførsel, så problemer ikke opstår igen. Der var ingen glade miner hos Red Bull efter løbet.

Sauber - 13 points:
Peter Sauber valgte at se på det positive efter det franske GP, der er også den stil man normalt ser ham i. Men der var også positive aspekter i det franske GP for Sauber. Først og fremmest fik JV kørt et point på kontoen. For det andet var det tredje gang nogensinde at Sauber får point på Magny-Cours. For det tredje var begge biler yderst konkurrencedygtige. Massa lå godt til i starten af løbet. Men så opstod en uoprettelig fejl. Det hydrauliske tryk forsvandt. Han oplevede det således at bilens styring blev tungere og tungere, og så kunne han derefter ikke skifte gear. Så er der kun en ting at gøre, og det gjorde han. Nemlig at køre i pit og udgå. JV kørte ganske godt med. Han indrømmer selv at han kørte tør for asfalt lige efter det andet pitstop, men reddede bilen som han syntes kørte rigtig godt. Faktisk kunne begge biler holde et ret højt tempo. Massa mente at han sagtens kunne være endt i pointene hvis ikke fejlen var opstået.

Jordan - 11 points:
Tiego Monteiro forsætter med sit imponerende. Han har nu som rookie kørt 10 Formel 1 GP'er uden at udgå. Han mente selv efter løbet, at afstanden til de forankørende bliver gradvist mindre og mindre, men erkender da også at der stadig er meget lang vej endnu. Karthikeyan havde det modsat Monteiro ikke noget nemt race. Allerede på tredje omgang fik han et problem der fulgte ham løbet ud, men han fuldførte. Tredje og femte gear forsvandt, og da det er en bane hvor flere sving køres i netop de to gear, havde han et alvorligt problem. Men han holdt bilen kørende og kom i mål. Teamets sportsdirektør, Adrian Burgess, ser frem til at man kan indsætte EJ15B, men man skal lige have afsluttet noget mere udviklingsarbejde og test inden det sker. Det at kørerne fuldførte, betyder at de får en lidt bedre kvalifikations-startrækkefølge.

Minardi - 7 points:
Uden at overdrive kan man vel godt påstå at det franske GP 2005 er et af de GP'er som Minardi teamet helst vil glemme. Med kun få omganges mellemrum, udgik begge biler af løbet. Og begge af samme årsag. Venstre baghjul tabte luften. Det har senere vist sig at en ventilhætte ikke var monteret korrekt. En menneskelig fejl, men det var dyre lærepenge. Friesacher klagede over en meget nervøs bil, men er han ikke selv delvis skyld i det? Albers var for så vidt godt tilfreds med sit tempo, som han mente var næsten ligeså hurtigt som Jordan bilerne. Minardi - på den igen. Det kan gøres bedre.

BAR - 5 points:
BAR fik begge biler i mål, og Jenson Button fik sæsonens første points. Sato burde måske overveje at skifte til crosscountry sportsgrenen. I hvert fald var han igen mester for flere afkør

PDL  


 

Hop til top3.7.2005

Stor sejr til Renault

Fernando Alonso vandt i overlegen stil dagens Formel 1 løb i Frankrig. Med sikker hånd førte han sin Renault racer gennem de 70 omgange og kunne dermed for femte gang i år stille sig øverst på podiet.

Men selvom sejren aldrig var truet, så var heldet alligevel på Alonsos side. For den nærmeste konkurrent Kimi Raikkonen startede nede som nummer 14, efter et straf for et motorskift. Og på den måde finnen kørte sig op på en 2. plads i dag, kunne det meget vel have været ham der efter løbet havde modtaget den store pokal.

Men det er spekulation. Faktum er at Alonso kørte som han skulle og hjemtog en flot sejr til stor glæde for publikummet der var klædt i gult og blåt. Også Raikkonen kørte et godt løb, og fra den startposition var 2. pladsen nok næsten mere end han kunne tillade sig at håbe på.

Michael Schumacher tog 3. pladsen uden for alvor at være truet. På et tidspunkt havde han dog Giancarlo Fisichella til at fylde lidt i sine sidespejle. Men under pres kom tyskeren aldrig for alvor. Derudover havde han fordelen var at han på det tidspunkt havde overstået sine pitstops, mens Fisichella stadig havde et til gode.

Ferrari kæmper stadig for at nå op og være med helt i front. Og mange, undertegnede inklusive, havde forventet at de ville kunne true McLaren og Renault efterhånden. Men selvom Schumacher kom på podiet i dag, var det ikke nogen storslået præstation af det italienske team. I virkeligheden var det nok mere Schumacher end Ferrari der kom på podiet i dag.

Tyskeren sluttede i al fald over et minut efter Alonso - som den sidste på omgangshøjde! Hvis Ferrari igen skal regnes med til den absolutte front i Formel skal præstationen være bedre. At Raikkonen kunne tage 2. pladsen fra dem måtte i al fald ikke ske. Men det skete og Ferrari fremstår stadig som et team der kun kan være med helt fremme lejlighedsvist.

Jenson Button tog en 4. plads og fik dermed sæsonens første point slæbt indenbords. BAR har på det sidste vist sig som en bil med potentiale, men det er så også det der efterhånden kendetegner denne sæson. Biler med potentiale. Kun Renault og McLaren har leveret stabile resultater i front. Resten kan skifftes lidt til at lege med.

Toyota er også et af de hold der kan lege med en gang i mellem. Jarno Trulli havde kørt en kvalifikation, men formåede ikke at omsætte pladsen på første startrække til en ligeså fornem placering. Men femtepladsen og de fire point er heller ikke at foragte, og Trulli er stadig godt placeret i VM.

Efter at have stallet motoren under sit sidste pitstop, måtte Fisichella nøjes med en 6. plads i dagens løb. Om det havde været 4. eller 5. pladsen han havde taget ellers, kan være svært at sige. Men ellers kørte italieneren et fornuftigt løb og det var lidt synd at han ikke fik mere ud af det end han gjorde.

Som sædvanlig, fristes man til at sige, kom Ralf Schumacher også i pointene. To styks blev det til i dagens løb, for en 7. plads. Det sidste point gik til Jacques Villeneuve i Sauber, der virker ret positiv efter BMW har købt teamet. Nu er det jo spændende at se om der er plads til canadieren hos det tyske team næste år.

Der var ikke mange der udgik. Juan Pablo Montoya var en af dem, cirka halvvejs i løbet måtte han parkere sin McLaren racer i vejkanten og konstatere at 2005 ikke lige er hans sæson. Her halvt igennem sæsonen har han ikke været på podiet endnu.

Rubens Barrichello gennemførte, men fik ingen point. Det står i skarp kontrast til Schumachers 3. plads. Hvis forskellen på hvad Barrichello og Schumacher kan få ud af den samme bil, er så stor, bør brasilianerens fremtid i det italienske team se ret dyster ud!

Allerede om en uge går det løs igen - dennegang på Silverstone. For McLaren og Raikkonen er missionen klar. Løbet skal vindes og Alonsos forspring skal minimeres.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk