Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.7.2006
 Monteiro og Sato ikke enige
 Nye kører rygter
 
3.7.2006
 USA Grand Prix - Set og sket - Top 5
 USA Grand Prix - Set og sket - Bunden
 

Hop til top4.7.2006

Monteiro og Sato ikke enige

I det amerikanske Grand Prix forleden, skete der mange ting i sving 1. Både ved starten, men også da løbet skulle gives frit igen efter endt oprydning.

Da det amerikanske Grand Prix skulle genoptages efter endt oprydning efter det dramatiske uheld ved starten, ja så gik det galt igen. Dog ikke så slemt, men alligevel skete der noget. Monteiro i Midland og Sato i Super Aguri skulle begge igennem sving 1. Monteiro lå forrest af de to, men Sato skulle prøve om han ikke kunne passere Monteiro alligevel. Det endte med at Sato kørte ind i Monteiro, og resultatet blev at Sato udgik på stedet mens Monteiro kunne køre i pit, for ikke at komme ud igen.

Det var nogenlunde sådan det så ud på tv-skærmen. Men de to kørere har hver deres forklaring på hvad der skete. Det korte af det lange er at Monteiro mener at han havde retten til at bruge raceline, eftersom han var den der lå forrest af de to. Sato derimod mener at Monteiro meget kraftigt lukkede døren for ham.

Hvem der har ret må de for så vidt selv finde ud af. Monteiro udtalte efter løbet at han faktisk havde forventet at Sato ville komme forbi, så de lige kunne ordne uheldet i mindelighed, men det gjorde Sato ikke. Derfor opsøgte Monteiro selv Sato senere søndag eftermiddag for at de kunne få afklaret sagen. Men Monteiro måtte gå med uforrettet sag da Sato ikke kunne se at han havde begået nogen fejl. Monteiro var i særdeleshed træt af uheldet, idet han mente at han havde en vis chance for at få point. Han lå på en niendeplads da uheldet skete.

PDL  


Hop til top
Nye kører rygter

Der er nu et par ugers pause mens hele 'Formel 1 cirkuset' transporteres tilbage til Europa, inden det næste løb køres på Magny-Cours banen i Frankrig, i ventetiden er der straks gang i rygterne og spekulationerne for den kommende sæson.

Det første rygte der kom på banen var omkring canadiske Jacques Villeneuve.
Villeneuve arbejder stadig på at få sin kontrakt med BMW Sauber teamet forlænget, og han lægge ikke skjul på at han helst vil forblive i Formel 1.

Men han har dog også øjnene åbne for andre muligheder, blandt andet NASCAR.
"Er skifte til NASCAR behøver ikke være dårligt for min karriere, det er den mest spændende løbsserie i Amerika, og det er meget forskelligt fra Formel 1, jeg betragter det ikke som 'et skridt ned af stigen'. Det er med i mine overvejelser" - udtaler Jacques Villeneuve.

Villeneuve er også blevet sat i forbindelse med Champ Car World Series, klassen som han forlod som regerende mester da kan kom til Formel 1, ligeleder går der også rygter om at han forhandler med et Indy Car Series team.

En mindre sandsynlig mulighed er at han dropper motorsporte, hvis ikke han får forlæbget sin kontrakt med BMW Sauber, og så vælger at bruge mere tid på sin nye sang og sangskriver karriere.
Villeneuve udgav sin første CD med egne sange i forbindelse med dette års Canadiske Grand Prix.

En anden kører der er igennem rygtemaskinen i øjeblikket er Ralf Schumacher, som alle nok havde forventet ville blive hos Toyota teamet. Ikke desto mindre så sættes han nu i forbindelse med et skifte til Red Bull teamet.

Ifølge det tyske magasin 'Bild' er Ralf Schumacher ikke særligt tilfredfs hos Toyota, og de hævder at han allerede nu er langt fremme i forhandlingerne med Red Bull teamets ejer Dietrich Mateschitz.

Tanken er måske mere nærliggende end lige først antaget, dels bor Ralf Schumacher i Østrig, hvor også Red Bull teamet har deres base. Dels er hans nye manager, Hans Mahr, en nær ven af Dietrich Mateschitz. Ligesom Ralf Schumacher også selv betegner sig som en god ven af 'Didi', som han kaler Dietrich Mateschitz.

Det regnes som ret sikkert, at teamet næppe vil holde på Christian Klien, der har skuffet en del i år, så der er næppe tvivl om at der skal ske en eller anden form for udskiftning, eller rokade inden for Red Bull teamne.

Set fra Red Bull's side kunne der også være lidt logik i en aftale med Ralf Schumacher.
De har allerede oplyst at de har forlænget David Coulthards kontrakt for 2007 sæsonen, og får han Ralf Schumacher som medkører står teamet stærkt med to erfarne kørere, og så kan de fortsætte deres udviklingsprogram af unge kørere i deres 'junior team' - Toro Rosso.

AN  


 

Hop til top3.7.2006

USA Grand Prix - Set og sket - Top 5

Heldigvis for spændingens skyld, vandt Renault ikke i USA. De vigtigste points gik i stedet til nærmeste konkurrent, Ferrari. Men der var også visse skuffelser blandt de andre teams.

Det amerikanske Grand Prix var vel aldrig den helt store oplevelse. Til gengæld var der flere dramatiske elementer. Men disse elementer sørgede for at feltet blev mere end halveret, og det er sjældent at et lille felt i Formel 1 kan gøre det spændende. Heldigvis kunne produceren finde nærkampe i bunden af feltet, for der var ikke ret megen aktivitet i toppen. Dertil skuffede Renault og til dels BMW Sauber for meget. McLaren var ude af løbet efter første sving. Overhovedet ikke imponerende - tværtimod.

Renault - 131 points:
Renault skuffede på den måde at man ikke kunne få Alonsos bil til at fungere optimalt. Det blev til en skuffende 5 plads for ham. Til gengæld kørte Fisichella det bedste han havde lært og blev nr. 3 efter de 2 Ferrarier. At bilen så ikke kunne holde Ferrariernes tempo, kan ikke lastes Fisichella i dette tilfælde. Før løbet havde Alonso en målsætning om ville på podiet. Det lykkedes ikke og som bilen kørte, kan han kun være tilfreds med slutplacering han fik. Men der var igen points til ham og teamet. Sammenlagt fik Ferrari dog hentet 8 points på Renault men der er lang vej endnu. Renault er på tronen og vil ikke afgive den uden sværdslag. Det var tydeligt fra starten at Fisichella var hurtigere end Alonso, og der gik da heller ikke så mange omgange før Fisichella fik fri passage af Alonso til at køre forbi, og prøve at sikre Renault så godt et resultat som muligt. Måske var det for sent at det skete, for Ferrarierne var på det tidspunkt langt ude i horisonten. Det var dog alligevel opløftende for Renault med den nordamerikanske tur i forhold til tidligere. Sidste år fik teamet ingen points i de 2 løb, i år er der hentet 25 points. Så teamet ser det som en god ballast til de kommende europæiske løb.

Ferrari - 105 points:
Det blev en rigtig Ferrari weekend i Indianapolis. Hurtigst i stort set alle sessioner, sluttende med én et-to sejr og 18 points mere på kontoen. Ferrari har stort set altid gjort det godt på denne bane, og det var vel forventet at de ville slås med for alvor om sejren. At det så blev så godt et resultat, kan være et udtryk for flere ting. Bridgestone dækkene var helt optimale til bilerne samt Ferraris erfaringer fra netop denne bane. Puslespillet gik op i en højere enhed. Massa tog starten og førte længe løbet, men det var vel ok at M. Schumacher tog sejren. Han var vel i bund og grund det hurtigere alt i alt end Massa. Der var ingen teamordre, men mon ikke at et pitstop blev afgørende for hvem der skulle vinde. Massa angiver selv at han havde et lille problem med koblingen i netop det pitstop. Nu er det op til teamet at føre dette resultat videre. Til det franske Grand Prix kommer Ferrari efter al sandsynlighed med en kraftig opdateret bil. Og selvfølgelig var der glæde hos alle i teamet. Men både Jean Todt og Ross Brawn udtrykker at tingene kan være meget anderledes i det franske Grand Prix næste gang.

McLaren - 65 points:
McLaren kom, så og smed det hele væk. Det er måske lidt hårdt udtrykt, men i hvert fald er det fakta at begge biler udgik i første sving. Ron Dennis fortæller at man har kigget på data og film fra adskillige kameraer, og finder at man for så vidt er uskyldige i hvad der skete. Som Ron Dennis fortæller det, så pressede Heidfeld hårdt på Button - så meget at Button blev presset over mod Montoya der ikke havde nogen steder at køre hen - andet end ind i Raikkonens bil. Og i løbet af den meget tumult blev begge biler skubbet rundt og til sidst af banen, og dermed udgik begge McLaren biler. Ser man bort fra uheldet et øjeblik, så var strategien således at begge biler startede med så godt som fulde tanke for at køre én et-stops strategi. Måske derfor der forholdsvis dårlige kvalifikationsresultat. Det var hurtig exit i USA, men til gengæld vil teamet nu tage hj

PDL  


Hop til top
USA Grand Prix - Set og sket - Bunden

Igen blev der points til de 6 nederste teams. Pointene må dog nok i høj grad tilskrives det store mandefald. Men de tæller jo altså stadigvæk i regnskabet.

Ikke mindre end 3 af de 6 teams i bunden fik points i det amerikanske Grand Prix. Heldet var dog i høj grad med hos 2 af de 3 teams. Det store mandefald gjorde at de fik deres points. Det var igen Toyota og Red Bull der scorede points som de også gjorde i Canada for en uge siden. Ny på pointtavlen er Toro Rosso, som fik sæsonens første point.

Toyota - 16 points:
Toyota har tilsyneladende fået vendt den nedadgående kurve. Nu er den begyndt at pege opad efter points i de seneste 2 Grand Prixer. Med lidt held kan de overhale BMW Sauber i det næste Grand Prix og er dermed i top 5. Det blev et lidt underligt Grand Prix for Toyota i det amerikanske. Trulli skulle starte bagerst da han ikke fik nogen tid noteret i kvalifikationen. Bagerst vil i dette tilfælde mene fra pitlane. Årsagen var en fejl på baghjulsophænget under kvalifikationen. Teamet valgte at lade ham starte med fulde tanke og han kørte da også løbet på kun ét pitstop - hvilket flere andre også valgte. Endelig fik Trulli denne gang vist noget ordentligt race og blev belønnet med fjerdepladsen. Det blev dog nemmere i og med at der var mange der udgik. R. Schumacher lå godt til næsten fra start, men blev igen offer for fejl på bilen. 10 omgange før mål, måtte han udgå med et defekt forhjulsleje. Trulli havde en hurtig bil denne gang, men indrømmer dog også at det var en stor hjælp at så mange udgik. Han er alligevel skuffet da han mener at han med lidt held kunne have kæmpet med om tredjepladsen. Og alligevel er han glad for pointene som han ikke har været forvænt med i denne sæson. R. Schumacher var forståelig skuffet efter løbet. Men han ved også at hans tur kommer. I teamet var der glæde over at man nu er på rette vej med den nye b-version.

Red Bull - 11 points:
Red Bull fik igen points ligesom Toyota. Coulthard lavede samme nr. som Trulli og startede med fuld tank. Et meget langt første stint lagde grunden til hans points. Mht. uheldet i første sving, så fortæller Coulthard at han ved at det næsten altid går galt i første sving på denne bane, og da han kunne se hvordan feltet blev pakket sammen, så valgte han at holde en anden linie og det viste sig at være en god ide. Han kom godt forbi hele uheldet og kunne derefter køre mod mål. Han måtte dog undervejs duellere med Rosberg i Williams og ikke mindst Liuzzi som længe lagde pres på den rutinerede skotte, men det var ikke nok. Klien derimod var et af ofrene i første sving. Han prøvede at placere sig uden om begivenhederne, men blev pludseligt ramt og sendt ud af løbet. Kort amerikansk Grand Prix for hans vedkommende. Men igen gode points til teamet som nu er rykket foran Williams.

Williams - 10 points:
I Williams teamet må de efterhånden have mundvigene pegende nedad i den grad efterhånden. Webber var uheldig i første sving og blev sendt ud af løbet i al panikken. Rosberg kom fri af uheldet og var fremme på 8 pladsen, men kunne ikke holde placeringen. Han duellerede længe med Coulthard og kunne måske have holdt sin placering hvis det ikke var fordi at en kombination af et godt pitstop og Coulthard erfaring lige nøjagtig formåede at komme foran Rosberg i forbindelse med Coulthards eneste pitstop. Rosberg havde sit hyr med bilen som var meget tung i starten, da han også startede med meget benzin påfyldt. Selvom at Rosberg er en talentfuld kører, så viste det sig - og det indrømmede han også - at det faktum at han ikke kendte banen på forhånd, var en del af hans måske dårlige resultat. Ikke noget at sige til at han glæder sig til at komme tilbage til Europa.

Toro Rosso - 1 points:
De begynder altså at gøre opmærksom på sig selv - Toro Rosso. I de seneste 2 Grand Prixer har især Scott Speed gjort omverdenen opmærksom på at han altså er med i feltet. Kun uheld har forhindret i et godt resultat. Det var tilfældet i hans hje

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk