Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.7.2000
 Silverstone test - onsdag
 Hakkinen beordret på ferie
 427 dage uden røg
 Jenson Button dømt ude?
 Bliver Ferrari Prosts redning?
 Kampen om Panis
 Teamordre hos McLaren?
 Frentzen tæt på afgørelse
 Fisichella og Benetton de mest stabile
 Dario Franchitti til Jaguar?
 Mugen-Honda til Prost?
 Ecclestone vil forbyde tests
 Forstående Pollock
 Mugello test - tirsdag
 Silverstone test - tirsdag
 McLaren med mindre slid
 
4.7.2000
 Ferrari tester med .... McLaren
 Coulthard vs. Schumacher
 Nyt fra BAR´en
 Er der uenighed om rangfølgen hos Jordan?
 Coulthard - Jeg er på toppen
 Den tysk-italienske krig
 Tilbage til arbejdet
 Er Barrichello hurtigere end Schumacher?
 Dækkrig på vej?
 

Hop til top5.7.2000

Silverstone test - onsdag

I England testes der på livet løs. Igen i dag var vejret teams'ene imod eftersom der var regn over Silverstone til formiddag - næsten ligesom her i Danmark. Dog regnede det til langt efter middagstid, så derfor var begrænset hvad de kunne udføre. De bedste tider kom derfor ikke overraskende sent på dagen - men kørerne fik også et par omgange i regnvejret.

Irvine satte dagens hurtigste tid
Foto: Allsport

Eddie Irvine gav lidt håb til Jaguar, efter at han satte dagens bedste tid: 1:26,391. Ireren kørte i dag 40 omgange og var lidt over 2/10 hurtigere end Jos Verstappen i sin Arrows. Hollænderen brugte det dårlige vejr til at udføre tests af Bridgestones regnvejrsdæk. Da banen blev tør arbejdede han videre med opsætningen af chasisset, og teamet var glade for de fremskridt der kom henover dagen.

Wurz satte dagens 3. bedste tid - og var 2 sekunder hurtigere end Antonio Pizzonia, teamets unge testkører. Jordan præsenterede deres B-version af EJ10'eren - den regner de med at have med til det østrigske grand prix. Måske kan den få Jordan tilbage på sporet efter at have været sat til side af Benetton, Williams og til tider også BAR. "I dag var det meget produktivt og jeg kørte totalt 71 omgange hvor jeg sammenlignede begge chassis'er. Jarno fortsætter arbejdet i morgen," siger Frentzen.

Sauber havde for anden dag i træk Pedro Diniz i aktion. Han nåede at køre hvad der svarer til en løbsdistance set over hele dagen. "I dag brugte vi mere tid på aerodynamikken, men hovedfokus for vores arbejde var at optimere motoren for at få bedre traction og vejgreb," siger Jacky Eckerlaert. Der var også et par tekniske problemer. "På et tidspunkt havde vi en mindre olielækage," siger Diniz der nu overlader sædet til Mika Salo.

BAR har overskredet en stor grænse. Som bekendt arbejdede Honda på deres eget Formel 1-projekt, hvilket dog blev droppet. Da BAR og Honda så fandt sammen, blev det aftalt at de to parter ville samarbejde om udviklingen af BAR-raceren. Det første skridt ser ud til at være taget. BAR-raceren kørte nemlig med et ophæng som Honda har udviklet… Dette skal dog testes yderligere inden teamet regner med at anvende det til daglig.

Testtider fra Silverstone, onsdag den 5. juli 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Eddie IrvineJaguar-Cosworth1:26,39140
Jos VerstappenArrows-Supertec1:26,60467
Alexander WurzBenetton1:26,
BB  


Hop til top
Hakkinen beordret på ferie

McLaren har bedt Mika Hakkinen om at holde en pause forud for det østrigske grand prix. Derfor stiller han ikke til start i testen på Mugello. McLaren har måske indset at den forsvarende mester ikke lever op til hvad der ellers kunne forventes af ham.

David Coulthard har haft rigtig godt fat i Hakkinen og skotten har formået at slå finnen hvor han er allerstærkest - i kvalifikationen. Der har været mange rygter om at Hakkinen er blevet træt, og eftersom teamet nu sender ham på ferie er det rygter som næppe får det til at forstumme, selvom Hakkinen er blevet udnævnt som kører for teamet i 2001. Ron Dennis bekræfter at det er for finnens egen skyld og at der selvfølgelig ikke skal lægges noget dårligt i det. "Mika er lidt ramt af psykologisk træthed. Der er ingen grund til bekymring, men nogen gange trænger man bare til en ferie," siger Ron Dennis.

Om det kan give Hakkinen mere fokus vides selvfølgelig først når løbet i Østrig begynder, men finnen har ikke været en stor faktor i denne sæson. Men for at det ikke skal virke helt forkert, så har Coulthard også en ferie forude. "David får også en ferie efter det næste løb," lover Ron Dennis. En del af ferien gælder også frihed fra PR-arbejde, som de to McLaren-kørere har ret meget af.

BB  


Hop til top
427 dage uden røg

Det var første gang siden San Marinos grand prix i 1999 at Ferrari var ramt af en motorskade - eller rettere 427 dage! En rekord som Ferrari har været stolte af. Desværre ramte det Michael Schumacher på et tidspunkt hvor han lå nummer 2 - det var som følge af motorfejlen at Hakkinen kunne smutte forbi i Adelaide-hårnålen.

Ferrari har forklaret at 049/B-motoren fik et fald i presset. De har lokaliseret at det ikke har været en ekstern fejl, men at fejlen stammer fra noget indeni motoren. Teamet undersøger fortsat hvad der gik galt - og de håber at give mere klarhed over det. Spørgsmålet er så om det bliver os bekendt.

Nogle rygter har peget på at det har været en motorskade der var på vej - TV-billeder skulle have vist at den tabte en væske. Faktum er dog at motoren futtede af.

BB  


Hop til top
Jenson Button dømt ude?

'Kapitel 3056 - Og den lille and vendte tilbage til andedammen - se nu var der noget nyt at fortælle.' Sidste nyt om Jenson Button - er han ude eller inde? I dag er han ude - men hold øje: i morgen er han nok inde igen.

En 'insider' har fortalt at Jenson Button er ude! "Det har aldrig været meningen at Button skulle blive mere end et år. Montoya har altid været Franks valg til fremtiden," siger denne unavngivende person. Man kunne fristes til at spørge om det er hørt i kantinen på fabrikken i Grove.

Det sidste nye fra Williams - af hvad der er kommet fra de officielle kanaler - er at Montoya ikke kommer til Formel 1, fordi Chip Ganassi har kontrakt med colombianeren i 2001.

BB  


Hop til top
Bliver Ferrari Prosts redning?

Prost leder efter motorer til sæsonen 2001 - og her kan Ferrari måske blive teamets redning. Flere emner er nævnt og Jean Todt afviser ikke at det kan komme på tale, men giver det ikke store chancer. "Vi skal sikres os at vi har den menneskelige og tekniske kapacitet til det og vi skal sikre os at teamet kan betale for det," siger Jean Todt og mener at det ikke er noget der står øverst hos Ferrari.

'Du - Luca? Har vi også mulighed for at sælge motorer til Prost?
Foto: Allsport

De har først og fremmest deres egne VM-interesser at pleje samt at levere de motorer som de har forpligtet sig til at levere til Sauber. Derfor skal Alain Prost frem med mange gode argumenter for at Ferrari vil levere motorer til yderligere et team. Prisen vil nok være i omegnen af 200 millioner kroner.

Den pris kan blive for stor - for Prost har andre bekymringer: sponsorerne! Det ventes at Gauloises-mærkerne forsvinder fra Prost-racerne næste år - de har ikke fået den respons de har forventet! Dermed kommer der til at mangle over 100 millioner kroner i kassen… Prost har mange problemer!

BB  


Hop til top
Kampen om Panis

Der blev ikke plads til Olivier Panis i teamet til sæsonen 2001. Han blev hentet til teamet af flere grunde. Først og fremmest var det for at få en stærk testkører men det var også for at indikere overfor kørerne, og Coulthard i særdeleshed, at der stod en kører i kulissen der kunne overtage sæde.

En kører med stor viden - flere teams vil gerne have Panis
Foto: Allsport

De to opgaver blev løst - men Panis fik sorteper. Nu vil han gerne videre. "Jeg elsker mit arbejde i dette team. Jeg er en grand prix-kører, så min drøm er at køre for McLaren, men hvis det ikke bliver til noget, så må jeg køre for et andet team," siger Panis der blev droppet hos Prost sidste år.

Han taler med flere andre teams og er sat i forbindelse med blandt andet Arrows og BAR. Franskmanden har fået et godt kendskab med McLaren-raceren og kan derfor tage gode ideer med sig. Men Ron Dennis er villig til at gøre det meget svært for andre teams at få fingrene i deres testkører. "Jeg vil blive glad hvis han bliver," siger Ron Dennis. "Vi vil gøre det så svært som muligt for ham at forlade os. Han vil få et favorabelt tilbud som han forhåbentlig ikke har råd til at afslå," siger Dennis der altså er villig til at skrive en stor check…

BB  


Hop til top
Teamordre hos McLaren?

Er det ved at være tiden for teamordre hos McLaren? Vil Ron Dennis erkende at David Coulthard er deres bedste bud? Skal han overbevises, eller vil de fortsætte med deres officielle 'vi-har-ikke-teamordre'?

Men på den anden side er Mika Hakkinen 6 point efter skotten og der er stadig mange point at køre om. Coulthard indikerer at han ikke har noget imod at han får status som førstekører. "Hvis jeg bevarer min nuværende form og pointafstanden mellem mig og Mika øges, så ja - så tror jeg det bliver aktuelt," siger Coulthard.

BB  


Hop til top
Frentzen tæt på afgørelse

Hvor skal Frentzen hen næste år? Det gættes der stadig på - meget tyder dog på at tyskeren bliver, især efter at Honda leverer fabriksmotorer til teamet. De mange rygter plejer at prelle af på flere af kørerne - og nogle ser dem stort set aldrig.

Derfor var så meget desto mere interessant læsning for Frentzen da han i går kedede sig bravt. Testen på Silverstone var blevet udsat - og så lå der lige et par aviser. "Jeg havde masser af tid til at læse aviserne - og det var virkelig spændende," siger tyskeren. "Jeg læste forskellige versioner om at jeg allerede havde forlænget med Jordan. En skrev at det var for 13, en anden for 16 og en skrev at der var for 20 millioner mark. Jeg kan bedst lide den tredje version - og jeg vil tage den med mig når jeg skal forhandle med Eddie," siger Frentzen spøgefuldt.

Afgørelsen er dog tæt på. "Jeg tror der går yderligere ti dage inden jeg tager min endelige beslutning for næste sæson," siger Frentzen.

BB  


Hop til top
Fisichella og Benetton de mest stabile

Benetton har en rekord i år som de andre teams ikke kan slå. Giancarlo Fisichella er den eneste kører i denne sæson, som er kommet i mål i hvert eneste løb hidtil i år.

Så sent som i søndags efter det franske GP, kom DC hen til Fisichella og klappede ham på skulderen, og sagde: "Nu blev du vel ikke nr. 3 igen." Og dermed refererede han til de foregående løb, hvor Fisichella begge gange er blevet nr. 3.

Fisichella har været meget stabil i år
Foto: Allsport

Det viser faktisk også at Benetton er det mest stabile team endnu i denne sæson, og det håber man selvfølgelig i teamet at man kan forsætte med at være - helst med endnu flere points i kassen.

Se Fisichellas score i år - klik her

BB  


Hop til top
Dario Franchitti til Jaguar?

Når og hvis Johnny Herbert forlader Jaguar teamet efter denne sæson, hvem skal så køre andenbilen i teamet i stedet for? En af mulighederne kunne være Dario Franchitti, som i øjeblikket begår sig i den amerikanske Champ Car serie. Ifølge flere rygter, skulle Jaguar have aftalt en test med ham, som skal finde sted inden for de næste par uger.

Dario Franchittis chef henne i Amerika, Barry Green, indrømmer, at en test vil finde sted indenfor de næste par uger. "Jeg er er ikke sikker på, hvor meget Dario er involveret i diverse rygter og eventuelle forhandlinger. Jeg ved, at han har en god manager, og god rådgivning bag sig, og jeg er sikker på, at de nok skal ordne alting omkring ham bedst muligt."

Men for at komme F1 interessen lidt i forkøbet, har Barry Green tilbudt Franchitti en kontraktforlængelse, samt en stor pose penge, oveni hans nuværende hyre.

Mere om Franchitti og Jaguar:
23. juni 2000 - Test til Franchitti?
29. juni 2000 - Testen kan ske!

Artikel - Silly season - vol. 2

PDL  


Hop til top
Mugen-Honda til Prost?

Måske, men det afhænger af hvad Honda vil. Efter at Jordan har tegnet kontrakt med Honda som motorleverandør, var der ellers mulighed for at Prost kunne få Mugen-Honda motoren. Men ifølge de seneste forlydender, går det måske i vasken. Og hvorfor så det?

Jo, efter at Honda har tegnet kontrakt med Jordan, leverer man motorer til to teams. Udover Jordan er BAR også på kontrakt med Honda. Det vil ifølge forlyderne betyde, at Mugen-Honda stopper deres indsats i F1, og i stedet koncentrere sig om den japanske Formula Nippon serie.

Hvis der er hold i ovenstående forlydender, må Prost til at snakke med Peugeot og Supertec, om han kan købe deres motorer. Men indtil Honda be- eller afkræfter noget, må Prost leve i en forsat uvished om, hvor han skal få motorer henne i næste sæson.

PDL  


Hop til top
Ecclestone vil forbyde tests

Så har Bernie Ecclestone indset at tests på banen som der skal køres grand prix den kommende weekend, ikke er befordrende for sporten. Han vil derfor bruge sin magt i FIA, hvor han er vice-præsident, til at få disse tests forbudt.

Det var tydeligt at de enkelte teams valgte at tage den meget med ro under fredagens tidskørsler, og det falder bestemt ikke i Ecclestones smag. "Jeg er træt af denne situation - fansene skal respekteres," siger Ecclestone der ved at det vil give færre penge i kassen - også senere hen, hvis folk ved at flere teams ikke engang orker at køre om fredagen.

Ingen grund til smil: der køres ikke for fuld skrue om fredagen...
Foto: Allsport

Dette har tidligere været udpræget ved løbet på Silverstone og i Barcelona - der var testet forud for løbet og derfor tog folk den med ro i de to første træninger - til ærgrelse for de mange fans. FIA vil tage dette problem op ved førstkommende lejlighed.

Mere om kørsel om fredagen:
11. maj 2000 - Briatore: Fredagen spild af tid!

BB  


Hop til top
Forstående Pollock

BAR får fra og med 2001 konkurrence - Jordan får nemlig også de Honda-motorer som teamet anvender. Selvom BAR dermed får en hård konkurrent tror Craig Pollock ikke at det kommer til at skade hans team. Honda og BAR har nemlig et endnu tættere forhold end det som Jordan kommer til at få til japanerne.

BAR og Honda samarbejder nemlig om at sammenlægge forskellige systemer, blandt andet med deres Athena-projekt som de har testet et par gange. Pollock mener også at det fra Hondas side vil give besparelser. "Honda skulle udvikle en anden motor til Mugen-programmet, og det giver mere fornuft at de udvikler en motor i modsætning til to motorer - så det kan jeg sagtens forstå," siger Craig Pollock, der forventer at Jordan kommer til at få det svært i konkurrence med BAR.

Mere om Honda og Jordan:
29. juni 2000 - Jordan får fabriksmotorer fra Honda
1. juli 2000 - Glæde over Honda

BB  


Hop til top
Mugello test - tirsdag

De to VM-rivaler har valgt at følges ad - McLaren har fået lov til at teste med på Mugello selvom det er Ferraris egen bane, og hvor italienerne faktisk kunne have sagt nej til englændernes forespørgsel om at være med i testen.

Den første dag blev der lagt blødt ud - det var testkørernes dag: Olivier Panis mod Luca Badoer. Den duel trak franskmanden sig bedst ud af. Panis kørte dagens bedste tid - 1:27,37 efter at have kørt mere end 70 omgange. Luca Badoer kørte i tiden 1:28,68 - langt efter.

"I dag var det min første dag på denne bane i en Ferrari," siger Badoer. "Jeg skulle vænne mig til racerens reaktioner her," siger han videre. Omvendt kan man så sige at det samme gjorde sig gældende for Olivier Panis - det var også første gang han kørte en McLaren på Mugello...

De store VM-rivaler ventes på banen i dag - og så bliver det spændende at se hvordan det går!

BB  


Hop til top
Silverstone test - tirsdag

Typisk engelsk vejr prægede testen på Silverstone. Tæt tåge indhyllede banen om formiddagen, men enten blev der spillet Carl Nielsen, "Tågen letter" for fulde udblæsning, eller også var vejret blot i bedre humør efter frokost.

Heinz-Harald Frentzen kørte dagens hurtigste tid under forhold der lå langt fra hvad der blev oplevet i Frankrig. Køligt og overskyet! Frentzen forsøgte sig med nye dele, samt ændringer af bunden af raceren - og ud fra tiderne gav det pote. Pedro Diniz fulgte blot få hundrededele efter. 49 omgange kørte brasilianeren der var lidt irriteret over forholdene. "Jeg håber at jeg kan hente den tabte tid ind som blev mistet til morgen på grund af den sene ankomst af lægehelikopteren," siger Diniz der stadig ikke har scoret point i år.

Jaguar holdt sig også godt fremme med Herbert på 3. pladsen. Men problemer med gearkassen stoppede hans testdag før tid. Teamet havde også Luciano Burti der testede elektroniske systemer ved lav fart, hvorfor den dårlige omgangstid.

Jos Verstappen kører hele testen og bliver bakket op af Mark Webber på torsdag. Hollænderen brugte dagen til at arbejde med det mekaniske set-up - og der var ingen problemer med holdbarheden. Wurz og Pizzonia kørte for Benetton, og det er værd at lægge mærke til at østrigeren blot var 2/10 hurtigere. Dog måtte Wurz stoppe før tid - også på grund af gearkasse-problemer.

Derudover havde Sauber Enrique Bernoldi i aktion - dog på den dødsyge Lurcy-Levis bane hvor der kan køres lige ud og ikke mindst lige ud... Peter Sauber overværede den spændende test, og det gjorde også - og her skal man vist holde tungen lige i munden - Tan Sri Datuk Seri Azizan Zainul Abidin, lederen fra Petronas. Godt vi ikke hører så meget fra ham med det navn...

Testtider fra Silverstone, tirsdag den 4. juli 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
H.-H. FrentzenJordan-Mugen1:27,13051
Pedro DinizSauber-Petronas1:27,18149
Johnny HerbertJaguar-Cosworth1:27,24130
Jos VerstappenArrows-Supertec1:27,49735
BB  


Hop til top
McLaren med mindre slid

Det blev nedslidningen af dækkene der blev den afgørende faktor i det franske grand prix - ganske som Bridgestone havde forudset det. Det betød at det team som forstod at optimere dækslitagen ville have en stor fordel.

Det var især McLaren og David Coulthard der forstod sig på den kunst. Skotten var hurtig weekenden igennem og var i stand til at sætte raceren op til de varierende forhold. "Regnen om morgenen, og den stadigt stigende temperatur var faktorer der afgjort havde en stor indflydelse," siger Adrian Newey.

Yoshihiko Ichikawa fra Bridgestone bemærker at det var oplagt at der ville blive problemer med dækkene. "Vi ser altid meget nøje på hvor stor dæksliddet er, og vi er egentlig ikke så overraskede over resultatet i denne weekend. Nedslidningen på McLarens dæk, var mindre i forhold til de fleste andre teams. Jeg tror, at det var medvirkende til at placering blandt de andre teams måske blev afgørende," siges der fra Bridgestone.

Mere fra Bridgestone:
Presse - Magny-Cours - Bridgestone race

BB  


 

Hop til top4.7.2000

Ferrari tester med .... McLaren

Ifølge den tyske tv-station RTL, tester Ferrari i denne uge på Mugello. Testkøreren Luca Badoer startede i dag testkørslerne forud for det Østrigske Grand Prix. Ifølge planen støder Michael Schumacher til på torsdag og deltager i testen.

Meget overraskende kommer der et andet team på besøg på banen for at teste også, og det er ikke Minardi, men derimod McLaren. McLaren vil repræsenteret med David Coulthard og testkøreren Olivier Panis.

PDL  


Hop til top
Coulthard vs. Schumacher

Så er den gal igen mellem de to kørere. Denne gang er det deres kontroverser under løbet på Magny-Cours, der giver genstand til balladen. Allerede ved starten var der flere der mente, at Schumacher gjorde sig meget bred, endda for bred. Men til den episode siger Coulthard: "Reglerne tillader os at lave én ændring af vores position, så det han gjorde var indenfor reglementet. Min start var bedre en Michaels, men der er ikke ret langt til det første sving, og da han skar på tværs, måtte jeg holde lidt igen."

Men der hvor den største diskussion opstår, er ved de to køreres dueller ved Adalaide hårnålen. Første gang er på 34 omgang, hvor Coulthard prøver at komme rundt om MS på ydersiden. DC prøver at presse MS til at holde igen, men det gør MS ikke sålænge han ligger i front. Tværtimod er han faktisk oppe på kerben for at undgå sammenstød, og på vej ud af svinget, lukker han af for at forsvare sin position. Det ser ud som om at han prøver at presse DC af banen, men er det han gør ikke at forsvare sin position? DC var ikke foran ham i denne duel, og må derfor trække sig. Men sådan ser DC ikke tingene. Tværtimod gestikulerede han kraftigt med den ene næve, og vistnok også en bestemt finger. Efter løbet sagde DC: "Jeg følte, at jeg havde klar bane i forhold til Michael på ydersiden, og helt ærligt, jeg føler faktisk at han prøvede at køre mig af. Det er min undskyldning for at reagere som jeg gjorde. Men det hører sig ikke til, og det vil jeg gerne beklage og undskylde for. Jeg synes ikke, at Michael er specielt sportslig i sin opførsel på banen. Jeg ved at der er mange der synes, at det er sure opstød jeg kommer med, og det er en af de måder en kører vinder løb på. Men der er et sæt regler, der skal vejlede i hvordan man kører, og hvordan man opfører sig på en bane. At køre sin modstander af, står der ikke noget om i disse regler."

Senere på 39 omgang, lykkedes det for DC at passere MS, mønstret var det samme, dog havde de byttet plads. Og igen virkede det som om, at køreren på indersiden prøvede at presse køreren på ydersiden ud af banen. Forskellen denne gang var, at MS prøvede at holde sin linje, selvom DC skar ind foran ham. Der kom kontakt mellem bilerne, men der var ingen synlige håndbevægelser fra MS. Efter løbet sagde MS bl.a. "Helt ærligt. David har gjort det samme overfor mig tidligere, og det har jeg ikke beklaget mig over, fordi det er normal praksis. Det var en ærlig fight, og det er en del af racing. Hvis jeg er i front, så er det mig der kan vælge min linje. Han prøvede at overhale mig, og så er det naturligt, at jeg prøver at gøre det vanskeligere for ham. Helt ærligt, han var ikke på noget tidspunkt foran mig."

PDL  


Hop til top
Nyt fra BAR´en

Noget tyder på, at Jacques Villeneuve, eller rettere sagt hans bil, måske skal igennem en nærmere undersøgelse. Årsagen er den, at han i de seneste løb, har lavet nogle kanonstarter, og det har fået i hvert fald to teams, til at interessere sig for, om der er blevet fixet noget ved bilen eller ej.

Mange har bemærket, at i de seneste løb, har JV næsten hver gang vundet et par placeringer i selve starten, når de røde lys slukkes. De to teams (ingen oplysninger om hvem det er) har krævet, at den tekniske kontrol, gerne må se lidt nærmere på, om der foregår noget ulovligt. De to teams har bedt om, at de involverede ser nærmere på tv- optagelser fra starterne i år, som JV har foretaget. De mener, at hans starter er for perfekte.

BAR teamet har sagt, at deres biler er i orden, og at JV simpelthen bare får det bedste ud af motor, kobling samt hans egne evner. Men hvad siger JV selv til hele situationen? "Når folk spørger mig om, hvordan jeg gør, siger jeg til dem, at det ved jeg ikke selv, og jeg ønsker heller ikke at vide det. Når noget så kompliceret arbejder perfekt, vil jeg ikke vide hvordan det virker, jeg gør det bare igen og igen. Selvfølgelig er der nogle tricks hist og her, men jeg holder dem for mig selv, der er ingen grund til at give dem videre til mine konkurrenter."

Tja, der bliver ikke afsløret ret meget. Tværtimod er spørgsmålet faktisk endnu mere åbent.

Hvad med Ricardo Zonta? Mange mener, at han er på vej ud af teamet. Og det kunne da godt se sådan ud. Hans præstationer har været meget svingende i år. Så sent som i søndags udgik han tidligt af løbet. Årsagen, ifølge ham selv, skulle være en utrolig dårlig bremsebalance på bilen. Bemærkelsesværdigt var det, at ingen faktisk omtalte ham efter løbet. I denne weekend har han, så på den anden side set, været forfulgt at uheld. Adskillige problemer med motoren, gjorde ikke livet nemmere for den unge brasilianer. Måske det var en mulighed for Jenson Button?

PDL  


Hop til top
Er der uenighed om rangfølgen hos Jordan?

Måske. I hvert fald var HHF alt andet end tilfreds med sin holdkammerat, efter løbet på Magny-Cours. Men det var ikke det eneste, han var utilfreds med.

"Det var meget skuffende, bilen var næsten umulig at køre i faktisk hele løbet. Jeg kan ikke huske hvornår, jeg har kørt en Jordan bil, der har været så dårlig."

Om episoderne med Trulli siger han: "Det gør det heller ikke bedre, at jeg er lidt oprørt over min holdkammerat. Hjulene berørte hinanden, da han prøvede at overhale mig, det bøjede et eller andet på bilen og som gjorde, at det absolut ikke blev nemmere at køre bilen. Det er ikke første gang, at Trulli gør dette i år. Nu skal vi have set nærmere på dét."

På det mekaniske område, kan Frentzen og Trulli glæde sig over, at der nye ting på vej. Til det næste GP i Østrig, får man for det første en ny motor fra Mugen-Honda, og man har også nogle nye aerodynamiske dele på vej, som skulle give en hel del forbedringer.

PDL  


Hop til top
Coulthard - Jeg er på toppen

Efter adskillige op- og nedture er David Coulthard igen tilbage på toppen af bølgen efter sin sejr i Frankrig. Nu er han igen - ligesom efter løbet i Monaco - 12 point efter Schumacher. Og nu tror han på mesterskabet.

"Jeg er mit livs form," siger skotten der vandt på Magny-Cours hvilket var 3. gang i år og som dermed har han overgået sig selv. Tre sejre i en sæson har han ikke opnået før - og der er måske flere i vente. "Jeg er glad for min form - lige med undtagelse af Montreal, som jeg tager hele skylden for. Jeg mener at jeg kører virkelig godt i øjeblikket og det giver mig masser af selvtillid," siger skotten.

I sit livs form - Coulthard er på toppen
Foto: Allsport

Men det bliver ikke nemt for ham. "Der er ikke stor forskel mellem os og Ferrari. Det er ikke ligesom tidligere år hvor vi havde fordelen," siger han om magtfordelingen i Formel 1 blandt de to bedste teams. Han tror endvidere at teamet måske ikke har overtaget i kvalifikationen, men at de i stedet har en bedre racer i løbet - og det er der resultaterne tæller.

BB  


Hop til top
Den tysk-italienske krig

Så er den gal igen. Eddie Jordan må blive mere og mere gråhåret når han nu ser sine to kørere ligge og køre hjul mod hjul. Pudsigt nok er det igen en tysk-italienske krig der skal udspilles i det britiske team...

Dette blev tydeligt, da Trulli af al magt satsede på en vild overhaling i chikanen før start/mål af sin holdkammerat Frentzen. Italieneren kom forbi - men nåede også at give tyskeren et ordentligt puf (se nyheden nedenfor). Det er måske lige det der skal til for igen at give småproblemer med kørerne imellem.

Siamesiske tvillinger - Jordan kørerne kom lidt for tæt på hinanden i Frankrig
Foto: Allsport

Eddie Jordan kan alt for godt huske hvad der skete i 1997. Dengang var angriberen dog tysk og offeret italiensk. Ralf Schumacher leverede en vild overhaling hvor han satte Fisichella af - endda i Jordans grand prix nummer 100! Der var røde ører i teamet - også selvom Ralf sikrede sig 3. pladsen i løbet. Resultatet blev da også at ingen i teamet kom til at svede den sæson. Kulden mellem de to kørere prægede teamet og Ralf og Giancarlo talte aldrig sammen mere.

Nu får hyggeonkel Eddie Jordan travlt med at holde rede i teamet. Frentzen er halvgnaven på den frembrusende Trulli der gerne vil markere sig. Måske er det værd at overveje om en tysk-italiensk konstellation er den rette...

BB  


Hop til top
Tilbage til arbejdet

Der bliver ikke meget tid til at slappe af efter det franske grand prix. Forberedelserne til det kommende østrigske grand prix er allerede godt i gang. Samtidig bliver der lagt op til en knivskarp duel mellem McLaren der er på vej tilbage og Ferrari der har haft nogle problemer med deres materiel.

Ganske atypisk mødes Ferrari og McLaren på Mugello - hvor det faktisk er Ferrari der har givet grønt lys for at de to rivaler mødes til forberedelser til løbet på Zeltweg. McLaren vil forsøge med nye dele og arbejde på opsætning, mens Ferrari skal have fundet fejlen fra det franske grand prix.

På besøg i fjendens lejr - Ferrari og McLaren skal teste side om side på Mugello
Foto: Allsport

Estoril tager igen imod Formel 1-feltet, hvor Williams og BAR gæster den portugisiske bane, mens der bliver mere aktion i Italien. Prost og Minardi (de to teams der ikke har scoret point...) tester på den lille Vairano-bane i det nordlige Italien. Hos Minardi får Giorgio VInella debut som testkører, og Prost har også deres testkører Stephane Sarrazin i aktion.

Den egentlige stortest er henlagt til Silverstone hvor de britiske teams er klar. Jordan forsøger sig med nye sidekasser. Hos Benetton får det unge håb Antonio Pizzonia en stor udfordring og får tre dage i testsædet. Jaguar tester deres nye motor og der er alle tre kørere i aktion. BAR rygtes også at ville dukke op med en enkelt racer.

Testdatoerne:

Silverstone, 4/7 - 6/7 - Benetton, Jordan, Jaguar, Arrows, Sauber og BAR
Mugello, 4/7 - 7/7 - Ferrari og McLaren
Estoril, 5/7 - 7/7 - Williams og BAR
Variano, 6/7 - 8/7 - Prost og Minardi

BB  


Hop til top
Er Barrichello hurtigere end Schumacher?

Det mener han i hvert fald selv. Ved et interview efter løbet sagde Rubinho, at han godt kunne have indhentet Michael Schumacher, men blev på hans plads for at lukke af for McLaren bilerne for at hjælpe Schumacher.

"Jeg havde ingen problemer med bilen, men jeg fandt min plads i løbet og prøvede at beskytte Michael. Ved starten kunne jeg nemt holde DC bag mig, men senere formåede han at øge tempoet, og så blev det sværere og sværere, efterhånden som mine dæk blev mere og mere slidte. Han var hurtigere på langsiderne, og pressede mig meget hårdt under nedbremsningerne, og til sidst kom han forbi efter et sving. I warm-uppen troede jeg, at vi havde en bedre bil end vi faktisk havde. Det virkede som om, at McLaren bilerne blev bedre og bedre, jo varmere det blev. Rent tempomæssigt i løbet, tror jeg at jeg var hurtigere end Michael."

Barrichello sluttede løbet på en 3 plads, efter de to McLaren biler. Endda noget efter, fordi han blev bedt om, over radioen, at slække tempoet lidt for at beskytte motoren. Endnu engang så man, at Ferrari havde problemer med et hjul. Denne gang var det højre forhjul, for nogle få løb siden var det baghjulet. Måske har Barrichello ret, han får bare ikke lov til at bevise det.

PDL  


Hop til top
Dækkrig på vej?

Michelin, som kommer tilbage til F1 fra næste år, har nu officielt underskrevet kontrakt med 3 teams, nemlig Jaguar, Williams og Toyota. Toyota træder dog først ind i F1 i år 2002.

Reglerne forskriver, at hvis der er mere end en dækleverandør, skal man være istand til at kunne levere til mindst 60 % af feltet.

Bridgestone, som har kontrakt med Arrows, Ferrari, McLaren og Jordan til næste år, siger at de måske vil skrive kontrakt med 2 teams mere. "Lige nu er der 11 teams, men i år 2002 er der 12 teams. Og så vil det kun være fair at vi deler fifty-fifty." siger Hiroshi Yasukawa fra Bridgestone.

Men Michelin er ikke helt tilfreds. Michelin truer med at nedlægge protest efter hvert løb, hvis ikke FIA kommer med nogle, noget mere præcise retningslinier og regler for det nye dækreglement. Man tænker mest på, i hvilken tilstand dækkene må være i, efter et løb.

Pierre Dupasquier, motorsportschef hos Michelin siger: "Sålænge der kun er en dækleverandør, ser det ud som om, der bliver lavet gentlemanaftaler omkring dækkene. Ingen udviser den store interesse for dækkene efter et løb. I de fleste tilfælde er det næsten slickdæk, de kører på. Vi er ikke uenige om selve reglementet, og vi vil selvfølgelig følge det. Men vi mangler flere retningslinier for, hvordan man vil foretage diverse tjek af dækkene efter et løb. Ingen ønsker at se en kører vinde et GP og drikke champagne, for derefter at se, at han bliver diskvalificeret, fordi der er slidt for meget af dækkene. Vi må hurtigst muligt finde en løsning på disse problemer."

Sjovt nok har Bridgestone ikke reageret på Michelins udtalelser - endnu. FIA vil nok ikke have det godt med, hvis det lige pludselig begynder at ligne en favorisering af et firma frem for et andet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk