Irvine satte dagens hurtigste tid
Foto: Allsport
Eddie Irvine gav lidt håb til Jaguar, efter at han satte dagens bedste tid: 1:26,391. Ireren kørte i dag 40 omgange og var lidt over 2/10 hurtigere end Jos Verstappen i sin Arrows. Hollænderen brugte det dårlige vejr til at udføre tests af Bridgestones regnvejrsdæk. Da banen blev tør arbejdede han videre med opsætningen af chasisset, og teamet var glade for de fremskridt der kom henover dagen.
Wurz satte dagens 3. bedste tid - og var 2 sekunder hurtigere end Antonio Pizzonia, teamets unge testkører. Jordan præsenterede deres B-version af EJ10'eren - den regner de med at have med til det østrigske grand prix. Måske kan den få Jordan tilbage på sporet efter at have været sat til side af Benetton, Williams og til tider også BAR. "I dag var det meget produktivt og jeg kørte totalt 71 omgange hvor jeg sammenlignede begge chassis'er. Jarno fortsætter arbejdet i morgen," siger Frentzen.
Sauber havde for anden dag i træk Pedro Diniz i aktion. Han nåede at køre hvad der svarer til en løbsdistance set over hele dagen. "I dag brugte vi mere tid på aerodynamikken, men hovedfokus for vores arbejde var at optimere motoren for at få bedre traction og vejgreb," siger Jacky Eckerlaert. Der var også et par tekniske problemer. "På et tidspunkt havde vi en mindre olielækage," siger Diniz der nu overlader sædet til Mika Salo.
BAR har overskredet en stor grænse. Som bekendt arbejdede Honda på deres eget Formel 1-projekt, hvilket dog blev droppet. Da BAR og Honda så fandt sammen, blev det aftalt at de to parter ville samarbejde om udviklingen af BAR-raceren. Det første skridt ser ud til at være taget. BAR-raceren kørte nemlig med et ophæng som Honda har udviklet… Dette skal dog testes yderligere inden teamet regner med at anvende det til daglig.
Testtider fra Silverstone, onsdag den 5. juli 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Eddie Irvine | Jaguar-Cosworth | 1:26,391 | 40 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Jos Verstappen | Arrows-Supertec | 1:26,604 | 67 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alexander Wurz | Benetton | 1:26, BB McLaren har bedt Mika Hakkinen om at holde en pause forud for det østrigske grand prix. Derfor stiller han ikke til start i testen på Mugello. McLaren har måske indset at den forsvarende mester ikke lever op til hvad der ellers kunne forventes af ham. David Coulthard har haft rigtig godt fat i Hakkinen og skotten har formået at slå finnen hvor han er allerstærkest - i kvalifikationen. Der har været mange rygter om at Hakkinen er blevet træt, og eftersom teamet nu sender ham på ferie er det rygter som næppe får det til at forstumme, selvom Hakkinen er blevet udnævnt som kører for teamet i 2001. Ron Dennis bekræfter at det er for finnens egen skyld og at der selvfølgelig ikke skal lægges noget dårligt i det. "Mika er lidt ramt af psykologisk træthed. Der er ingen grund til bekymring, men nogen gange trænger man bare til en ferie," siger Ron Dennis. Om det kan give Hakkinen mere fokus vides selvfølgelig først når løbet i Østrig begynder, men finnen har ikke været en stor faktor i denne sæson. Men for at det ikke skal virke helt forkert, så har Coulthard også en ferie forude. "David får også en ferie efter det næste løb," lover Ron Dennis. En del af ferien gælder også frihed fra PR-arbejde, som de to McLaren-kørere har ret meget af. BB Det var første gang siden San Marinos grand prix i 1999 at Ferrari var ramt af en motorskade - eller rettere 427 dage! En rekord som Ferrari har været stolte af. Desværre ramte det Michael Schumacher på et tidspunkt hvor han lå nummer 2 - det var som følge af motorfejlen at Hakkinen kunne smutte forbi i Adelaide-hårnålen. Ferrari har forklaret at 049/B-motoren fik et fald i presset. De har lokaliseret at det ikke har været en ekstern fejl, men at fejlen stammer fra noget indeni motoren. Teamet undersøger fortsat hvad der gik galt - og de håber at give mere klarhed over det. Spørgsmålet er så om det bliver os bekendt. Nogle rygter har peget på at det har været en motorskade der var på vej - TV-billeder skulle have vist at den tabte en væske. Faktum er dog at motoren futtede af. BB 'Kapitel 3056 - Og den lille and vendte tilbage til andedammen - se nu var der noget nyt at fortælle.' Sidste nyt om Jenson Button - er han ude eller inde? I dag er han ude - men hold øje: i morgen er han nok inde igen. En 'insider' har fortalt at Jenson Button er ude! "Det har aldrig været meningen at Button skulle blive mere end et år. Montoya har altid været Franks valg til fremtiden," siger denne unavngivende person. Man kunne fristes til at spørge om det er hørt i kantinen på fabrikken i Grove. Det sidste nye fra Williams - af hvad der er kommet fra de officielle kanaler - er at Montoya ikke kommer til Formel 1, fordi Chip Ganassi har kontrakt med colombianeren i 2001. BB Prost leder efter motorer til sæsonen 2001 - og her kan Ferrari måske blive teamets redning. Flere emner er nævnt og Jean Todt afviser ikke at det kan komme på tale, men giver det ikke store chancer. "Vi skal sikres os at vi har den menneskelige og tekniske kapacitet til det og vi skal sikre os at teamet kan betale for det," siger Jean Todt og mener at det ikke er noget der står øverst hos Ferrari.
'Du - Luca? Har vi også mulighed for at sælge motorer til Prost? De har først og fremmest deres egne VM-interesser at pleje samt at levere de motorer som de har forpligtet sig til at levere til Sauber. Derfor skal Alain Prost frem med mange gode argumenter for at Ferrari vil levere motorer til yderligere et team. Prisen vil nok være i omegnen af 200 millioner kroner. Den pris kan blive for stor - for Prost har andre bekymringer: sponsorerne! Det ventes at Gauloises-mærkerne forsvinder fra Prost-racerne næste år - de har ikke fået den respons de har forventet! Dermed kommer der til at mangle over 100 millioner kroner i kassen… Prost har mange problemer! BB Der blev ikke plads til Olivier Panis i teamet til sæsonen 2001. Han blev hentet til teamet af flere grunde. Først og fremmest var det for at få en stærk testkører men det var også for at indikere overfor kørerne, og Coulthard i særdeleshed, at der stod en kører i kulissen der kunne overtage sæde.
En kører med stor viden - flere teams vil gerne have Panis De to opgaver blev løst - men Panis fik sorteper. Nu vil han gerne videre. "Jeg elsker mit arbejde i dette team. Jeg er en grand prix-kører, så min drøm er at køre for McLaren, men hvis det ikke bliver til noget, så må jeg køre for et andet team," siger Panis der blev droppet hos Prost sidste år. Han taler med flere andre teams og er sat i forbindelse med blandt andet Arrows og BAR. Franskmanden har fået et godt kendskab med McLaren-raceren og kan derfor tage gode ideer med sig. Men Ron Dennis er villig til at gøre det meget svært for andre teams at få fingrene i deres testkører. "Jeg vil blive glad hvis han bliver," siger Ron Dennis. "Vi vil gøre det så svært som muligt for ham at forlade os. Han vil få et favorabelt tilbud som han forhåbentlig ikke har råd til at afslå," siger Dennis der altså er villig til at skrive en stor check… BB Er det ved at være tiden for teamordre hos McLaren? Vil Ron Dennis erkende at David Coulthard er deres bedste bud? Skal han overbevises, eller vil de fortsætte med deres officielle 'vi-har-ikke-teamordre'? Men på den anden side er Mika Hakkinen 6 point efter skotten og der er stadig mange point at køre om. Coulthard indikerer at han ikke har noget imod at han får status som førstekører. "Hvis jeg bevarer min nuværende form og pointafstanden mellem mig og Mika øges, så ja - så tror jeg det bliver aktuelt," siger Coulthard. BB Hvor skal Frentzen hen næste år? Det gættes der stadig på - meget tyder dog på at tyskeren bliver, især efter at Honda leverer fabriksmotorer til teamet. De mange rygter plejer at prelle af på flere af kørerne - og nogle ser dem stort set aldrig. Derfor var så meget desto mere interessant læsning for Frentzen da han i går kedede sig bravt. Testen på Silverstone var blevet udsat - og så lå der lige et par aviser. "Jeg havde masser af tid til at læse aviserne - og det var virkelig spændende," siger tyskeren. "Jeg læste forskellige versioner om at jeg allerede havde forlænget med Jordan. En skrev at det var for 13, en anden for 16 og en skrev at der var for 20 millioner mark. Jeg kan bedst lide den tredje version - og jeg vil tage den med mig når jeg skal forhandle med Eddie," siger Frentzen spøgefuldt. Afgørelsen er dog tæt på. "Jeg tror der går yderligere ti dage inden jeg tager min endelige beslutning for næste sæson," siger Frentzen. BB Benetton har en rekord i år som de andre teams ikke kan slå. Giancarlo Fisichella er den eneste kører i denne sæson, som er kommet i mål i hvert eneste løb hidtil i år.Så sent som i søndags efter det franske GP, kom DC hen til Fisichella og klappede ham på skulderen, og sagde: "Nu blev du vel ikke nr. 3 igen." Og dermed refererede han til de foregående løb, hvor Fisichella begge gange er blevet nr. 3.
Fisichella har været meget stabil i år Det viser faktisk også at Benetton er det mest stabile team endnu i denne sæson, og det håber man selvfølgelig i teamet at man kan forsætte med at være - helst med endnu flere points i kassen. Se Fisichellas score i år - klik her BB Når og hvis Johnny Herbert forlader Jaguar teamet efter denne sæson, hvem skal så køre andenbilen i teamet i stedet for? En af mulighederne kunne være Dario Franchitti, som i øjeblikket begår sig i den amerikanske Champ Car serie. Ifølge flere rygter, skulle Jaguar have aftalt en test med ham, som skal finde sted inden for de næste par uger.Dario Franchittis chef henne i Amerika, Barry Green, indrømmer, at en test vil finde sted indenfor de næste par uger. "Jeg er er ikke sikker på, hvor meget Dario er involveret i diverse rygter og eventuelle forhandlinger. Jeg ved, at han har en god manager, og god rådgivning bag sig, og jeg er sikker på, at de nok skal ordne alting omkring ham bedst muligt." Men for at komme F1 interessen lidt i forkøbet, har Barry Green tilbudt Franchitti en kontraktforlængelse, samt en stor pose penge, oveni hans nuværende hyre.
Mere om Franchitti og Jaguar: Artikel - Silly season - vol. 2 PDL Måske, men det afhænger af hvad Honda vil. Efter at Jordan har tegnet kontrakt med Honda som motorleverandør, var der ellers mulighed for at Prost kunne få Mugen-Honda motoren. Men ifølge de seneste forlydender, går det måske i vasken. Og hvorfor så det?Jo, efter at Honda har tegnet kontrakt med Jordan, leverer man motorer til to teams. Udover Jordan er BAR også på kontrakt med Honda. Det vil ifølge forlyderne betyde, at Mugen-Honda stopper deres indsats i F1, og i stedet koncentrere sig om den japanske Formula Nippon serie. Hvis der er hold i ovenstående forlydender, må Prost til at snakke med Peugeot og Supertec, om han kan købe deres motorer. Men indtil Honda be- eller afkræfter noget, må Prost leve i en forsat uvished om, hvor han skal få motorer henne i næste sæson. PDL Så har Bernie Ecclestone indset at tests på banen som der skal køres grand prix den kommende weekend, ikke er befordrende for sporten. Han vil derfor bruge sin magt i FIA, hvor han er vice-præsident, til at få disse tests forbudt. Det var tydeligt at de enkelte teams valgte at tage den meget med ro under fredagens tidskørsler, og det falder bestemt ikke i Ecclestones smag. "Jeg er træt af denne situation - fansene skal respekteres," siger Ecclestone der ved at det vil give færre penge i kassen - også senere hen, hvis folk ved at flere teams ikke engang orker at køre om fredagen.
Ingen grund til smil: der køres ikke for fuld skrue om fredagen... Dette har tidligere været udpræget ved løbet på Silverstone og i Barcelona - der var testet forud for løbet og derfor tog folk den med ro i de to første træninger - til ærgrelse for de mange fans. FIA vil tage dette problem op ved førstkommende lejlighed.
Mere om kørsel om fredagen: BB BAR får fra og med 2001 konkurrence - Jordan får nemlig også de Honda-motorer som teamet anvender. Selvom BAR dermed får en hård konkurrent tror Craig Pollock ikke at det kommer til at skade hans team. Honda og BAR har nemlig et endnu tættere forhold end det som Jordan kommer til at få til japanerne. BAR og Honda samarbejder nemlig om at sammenlægge forskellige systemer, blandt andet med deres Athena-projekt som de har testet et par gange. Pollock mener også at det fra Hondas side vil give besparelser. "Honda skulle udvikle en anden motor til Mugen-programmet, og det giver mere fornuft at de udvikler en motor i modsætning til to motorer - så det kan jeg sagtens forstå," siger Craig Pollock, der forventer at Jordan kommer til at få det svært i konkurrence med BAR.
Mere om Honda og Jordan: BB De to VM-rivaler har valgt at følges ad - McLaren har fået lov til at teste med på Mugello selvom det er Ferraris egen bane, og hvor italienerne faktisk kunne have sagt nej til englændernes forespørgsel om at være med i testen. Den første dag blev der lagt blødt ud - det var testkørernes dag: Olivier Panis mod Luca Badoer. Den duel trak franskmanden sig bedst ud af. Panis kørte dagens bedste tid - 1:27,37 efter at have kørt mere end 70 omgange. Luca Badoer kørte i tiden 1:28,68 - langt efter. "I dag var det min første dag på denne bane i en Ferrari," siger Badoer. "Jeg skulle vænne mig til racerens reaktioner her," siger han videre. Omvendt kan man så sige at det samme gjorde sig gældende for Olivier Panis - det var også første gang han kørte en McLaren på Mugello... De store VM-rivaler ventes på banen i dag - og så bliver det spændende at se hvordan det går! BB Typisk engelsk vejr prægede testen på Silverstone. Tæt tåge indhyllede banen om formiddagen, men enten blev der spillet Carl Nielsen, "Tågen letter" for fulde udblæsning, eller også var vejret blot i bedre humør efter frokost. Heinz-Harald Frentzen kørte dagens hurtigste tid under forhold der lå langt fra hvad der blev oplevet i Frankrig. Køligt og overskyet! Frentzen forsøgte sig med nye dele, samt ændringer af bunden af raceren - og ud fra tiderne gav det pote. Pedro Diniz fulgte blot få hundrededele efter. 49 omgange kørte brasilianeren der var lidt irriteret over forholdene. "Jeg håber at jeg kan hente den tabte tid ind som blev mistet til morgen på grund af den sene ankomst af lægehelikopteren," siger Diniz der stadig ikke har scoret point i år. Jaguar holdt sig også godt fremme med Herbert på 3. pladsen. Men problemer med gearkassen stoppede hans testdag før tid. Teamet havde også Luciano Burti der testede elektroniske systemer ved lav fart, hvorfor den dårlige omgangstid. Jos Verstappen kører hele testen og bliver bakket op af Mark Webber på torsdag. Hollænderen brugte dagen til at arbejde med det mekaniske set-up - og der var ingen problemer med holdbarheden. Wurz og Pizzonia kørte for Benetton, og det er værd at lægge mærke til at østrigeren blot var 2/10 hurtigere. Dog måtte Wurz stoppe før tid - også på grund af gearkasse-problemer. Derudover havde Sauber Enrique Bernoldi i aktion - dog på den dødsyge Lurcy-Levis bane hvor der kan køres lige ud og ikke mindst lige ud... Peter Sauber overværede den spændende test, og det gjorde også - og her skal man vist holde tungen lige i munden - Tan Sri Datuk Seri Azizan Zainul Abidin, lederen fra Petronas. Godt vi ikke hører så meget fra ham med det navn... Testtider fra Silverstone, tirsdag den 4. juli 2000
|