Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.7.2005
 Englands Grand Prix - preview
 
4.7.2005
 Frankrigs GP - Set og sket - Top 5
 Frankrigs GP - Set og sket - Bunden
 

Hop til top5.7.2005

Englands Grand Prix - preview

Allerede en uge efter Det Franske Grand Prix ruller bilerne igen. Dennegang på Silverstone i England. Med kun en uge imellem kan man forvente at styrkeforholdet teamsene imellem er stauts quo. Men ikke helt. Der er forskel på baner og nogle biler har det bedre på Silverstone end Magny-Cours - og omvendt.

Kampem kommer sandsynligvis til at stå mellem Kimi Raikkonen og Fernando Alonso igen. De to har sæsonen igennem vist at de kan noget andre ikke kan. Hos Renault har Alonso eftertrykkeligt sat sig som første mand og hos McLaren har Montoyas sæson været så elendig at han ikke har nogen muligheder for noget som helst.

Men det betyder ikke at man skal afskrive columbianeren. Når alting klapper er han en gudsbenådet racerkører og så er han svær at slå. Hans problem er at skaffe gode resultater de dage hvor alting ikke klapper.

En kører der kan skaffe gode resultater på dårlige dage, er Michael Schumacher. Ferrari var langt fra i form i Frankrig, men alligevel lykkedes det tyskeren at redde sig en podieplads, og endda uden at være afhængig af andre uheld. Et vidnesbyrd om at selvom han er 36, og selvom han sikkert ikke er helt så skarp som for fire år siden, er Schumacher stadig i stand til at kæmpe med i front, hvis eller bilen tillader det.

Om Ferrari kan følge med på Silverstone? Det bliver spændende at se! Både BAR og Toyota ligger og trækker dem i haserne i kampen om at være øjeblikkets tredie bedste team. Williams derimod virker svage i koderne. Usikkerheden omkring fremtidens motorer har måske påvirket teamet. Ellers også er de bare blevet løbet over ende. I al fald er deres præstationer på det sidste næsten pinlige.

Toyota var heller ikke alt for stolte af løbet i Frankrig. Godt nok blev bilerne nr. 5 og 7, me det var ikke på nogen imponerende måde. Trulli vil gerne holde fast i den 4. plads han har og til det kræves der flere podieplaceringer.

Red Bull har heller ikke været så fantastiske på det sidste, som de var i starten. Man skal dog aldrig afskrive David Coulthard som pointhøster. Sauber har tilgengæld fået mere styr på tingene. BMW rykker ligeså stille ind, selvom ændringerne naturligvis ikke sker fra dag til dag, og slet ikke i øjeblikket hvor en Ferrari motor ligger i bagenden af bilen. Men afklaringen af teamets fremtid giver en vis ro internt, som muligvis kan omsættes i endnu flere points.

Men i front vil det være optmistisk at gætte på andet end Raikkonen og Alonso. Sidstnævnte har heldet på sin side i øjeblikket og fører stadig pænti VM kampen. Men et par enkelte fejl fra den unge spanier og Raikkonen kan lige pludselig ånde ham i nakken.

MMT  


 

Hop til top4.7.2005

Frankrigs GP - Set og sket - Top 5

Det franske GP blev det kedeligste GP i år, kun overgået af det amerikanske. Mest spændende var det om Raikkonen kunne drille Alonso.

Det franske GP i år går ikke over i historien som det mest spændende. Franskmændene fik hvad de kom efter, især de 6000 fra Renault fabrikken. Eneste alvorlige trussel for Alonso sejren, var vel egentlig om Kimi Raikkonen efter flot kørsel kunne drille Alonso, men tættere end godt 10 - 15 sekunder kom han aldrig. M. Schumacher var med men kunne intet stille op i Renault/McLaren kampen.

Renault - 89 points:
For første gang siden 1983 fik franskmændene en sejr til en ren fransk bil, sådan næsten da. Køreren var fra nabolandet mod syd, Spanien. Men det glemmer man ligeså hurtigt som man gør i Italien. Alonso førte fra start til mål, mens Fisichella kørte sig i pointene for en sjælden gangs skyld. Det blev på en skuffende sjetteplads, men han havde sit at kæmpe med undervejs. Ved første pitstop var der problemer med benzinpåfyldningen, så knækkede ophænget til underdelen af bilen og til sidst stallede motoren ved det sidste pitstop. Teamet har påtaget sig skylden for alle fejlene. Det var altså ikke Fisichella der stallede motoren. Alonso var selvfølgelig glad for sejren. Fisichella var glad for at få point, men var ærgerlig over de tekniske fejl. Briatore og Pat Symonds beklagede da også overfor Fisichella de fejl man havde - ikke med vilje - påført hans bil. Det kan måske vise sig sidst på sæsonen at det var vigtige points.

McLaren - 71 points:
McLaren havde for så vidt strategien klar til begge kørere. Raikkonen skulle med straf, starte som nr. 13, hvilket skete med så godt som fuld tank. Målet var klar - han skulle erobre så mange pladser som muligt. Og det må man sige at han gjorde. Han kunne måske endda have været i stand til at duellere med Alonso om sejren, men trafikken var tæt de første omgange, og det forsinkede ham. Montoya havde en tilsvarende strategi og kom hurtigt frem. En andenpladsen i en del af løbet var dog det nærmeste han kom. Et defekt rør ved hydraulikken satte ham ud af spillet. Begge kørere glæder sig allerede til næste GP, som er i England. Raikkonen håber på at gentage Alonsos triumf. Montoya er overbevist om at han snart får en sejr. Ron Dennis havde faktisk ondt af Montoya, da i hvert fald en podieplacering var inden for rækkevidde, men var godt tilfreds med teamets strategi og Raikkonens andenplads.

Ferrari - 69 points:
Hos Ferrari var man meget ærlige efterløbet. Man erkendte at det var umuligt at vinde. Konkurrenterne kørte for stærkt. M. Schumacher mente at han måske kunne have fået andenpladsen hvis ikke det var fordi at. men var tilfreds med tredjepladsen. Barrichello kom godt fra start, men allerede efter en håndfuld omgange begyndte han at få problemer med bremserne, og det blev gradvist værre og værre. Både Jean Todt og Ross Brawn erkendte at man er nået videre, men ikke nok endnu. Men kan man nu drille de engelske teams på deres hjemmebane, vil man nu nok fryde sig noget nede i Italien.

Toyota - 53 points:
Toyota fik 6 points ud af anstrengelserne. Igen kom begge biler i mål og begge fik points. Toyota scorer ikke så mange points nu som tidligere i sæsonen, men der kommer hele tiden noget på kontoen. Pt. er det nok til at holde sig foran Williams teamet der er inde i en nedtursperiode. Trulli startede fra andenpladsen, men havde problemer med balancen i bilen. Den var meget urolig især i bagenden, klagede Trulli efter løbet. Det koster tid og placeringer. R. Schumacher startede igen bagerst af de to, men fik igen på meget anonym vis kørt sig frem i pointene. Også hans bil havde det med at skride lidt rigeligt, tilsyneladende havde man ikke fundet det helt rigtige setup i forhold til vejgreb. Teamchef Tomita var lidt skuffet, men også realistisk. Konkurrenterne havde fundet et bedre setup, og kunne køre væsentligt hurtigere. Tomita var dog glad for de seks points, som bragte Toyota foran Williams.

Willia

PDL  


Hop til top
Frankrigs GP - Set og sket - Bunden

I bunden skete der kun lidt. Sauber og BAR fik points, Red Bull havde deres problemer, mens Jordan og Minardi er tilbage på de vante pladser.

Sauber fik et enkelt point. BAR kom endelig i gang og fik deres første points i år. Og så blev der hverdag for Jordan og Minardi igen. Der var skuffelse hos Sauber og BAR der begge havde to biler i pointene, Red Bull fik kun Couthard hjem, og de to sidste fik det de plejer, nemlig ingenting. Det er igen hverdag blandt de nederste fem teams.

Red Bull - 22 points:
Trækker vi det amerikanske GP ud af statistikken, var det kun anden gang i denne sæson at Red Bull teamet ikke fik points. Men det havde sine årsager. C. Klien udgik på anden omgang. Problemer med brændstoftilførslen trak ham ud af løbet. David Coulthard gjorde hvad han kunne, men havde problemer med trafik der forhindrede ham i at komme yderligere frem. Han mente selv at han sagtens kunne have været bedre placeret. Allerhelst ville han ikke sige mere end at han ser frem til det engelske GP. Klien var hurtigt i bad, og var næsten heller ikke til at rive en kommentar ud af, udover at han synes, at løbet sluttede næsten før det startede. Teamet må nu finde årsagen til den manglende brændstoftilførsel, så problemer ikke opstår igen. Der var ingen glade miner hos Red Bull efter løbet.

Sauber - 13 points:
Peter Sauber valgte at se på det positive efter det franske GP, der er også den stil man normalt ser ham i. Men der var også positive aspekter i det franske GP for Sauber. Først og fremmest fik JV kørt et point på kontoen. For det andet var det tredje gang nogensinde at Sauber får point på Magny-Cours. For det tredje var begge biler yderst konkurrencedygtige. Massa lå godt til i starten af løbet. Men så opstod en uoprettelig fejl. Det hydrauliske tryk forsvandt. Han oplevede det således at bilens styring blev tungere og tungere, og så kunne han derefter ikke skifte gear. Så er der kun en ting at gøre, og det gjorde han. Nemlig at køre i pit og udgå. JV kørte ganske godt med. Han indrømmer selv at han kørte tør for asfalt lige efter det andet pitstop, men reddede bilen som han syntes kørte rigtig godt. Faktisk kunne begge biler holde et ret højt tempo. Massa mente at han sagtens kunne være endt i pointene hvis ikke fejlen var opstået.

Jordan - 11 points:
Tiego Monteiro forsætter med sit imponerende. Han har nu som rookie kørt 10 Formel 1 GP'er uden at udgå. Han mente selv efter løbet, at afstanden til de forankørende bliver gradvist mindre og mindre, men erkender da også at der stadig er meget lang vej endnu. Karthikeyan havde det modsat Monteiro ikke noget nemt race. Allerede på tredje omgang fik han et problem der fulgte ham løbet ud, men han fuldførte. Tredje og femte gear forsvandt, og da det er en bane hvor flere sving køres i netop de to gear, havde han et alvorligt problem. Men han holdt bilen kørende og kom i mål. Teamets sportsdirektør, Adrian Burgess, ser frem til at man kan indsætte EJ15B, men man skal lige have afsluttet noget mere udviklingsarbejde og test inden det sker. Det at kørerne fuldførte, betyder at de får en lidt bedre kvalifikations-startrækkefølge.

Minardi - 7 points:
Uden at overdrive kan man vel godt påstå at det franske GP 2005 er et af de GP'er som Minardi teamet helst vil glemme. Med kun få omganges mellemrum, udgik begge biler af løbet. Og begge af samme årsag. Venstre baghjul tabte luften. Det har senere vist sig at en ventilhætte ikke var monteret korrekt. En menneskelig fejl, men det var dyre lærepenge. Friesacher klagede over en meget nervøs bil, men er han ikke selv delvis skyld i det? Albers var for så vidt godt tilfreds med sit tempo, som han mente var næsten ligeså hurtigt som Jordan bilerne. Minardi - på den igen. Det kan gøres bedre.

BAR - 5 points:
BAR fik begge biler i mål, og Jenson Button fik sæsonens første points. Sato burde måske overveje at skifte til crosscountry sportsgrenen. I hvert fald var han igen mester for flere afkør

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk