Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.7.1999
 Senna-retssagen genoptages
 Hvem får Jordan-sædet?
 Mere forvirring om Irvine
 
5.7.1999
 Schumacher i forsvar af Hill
 Jordan afviser specialaftale
 Ferrari Shakedown
 Reynard på vej til fyring?
 Benetton på jagt
 GPDA vil præge fremtiden
 Kun Formel 1 for Heidfeld
 Verstappen håber
 Minardi har ikke bestemt sig
 Forbedring til Stewart
 Williams håber på regn
 4 muligheder for Jordan
 

Hop til top6.7.1999

Senna-retssagen genoptages

Efter at have ligget i dvale i godt halvandet år bliver retssagen om Ayrton Sennas tragiske ulykke på Imola i maj 1994 genoptaget. Anklageren forbeholdt sig retten til at anke dommen - der lød på frifindelse af Williams' daværende designer Adrian Newey og teamets tekniske leder Patrick Head. Flere andre var også tiltalt, men inden domsafsigelsen frafaldt man tiltalen. Nu skal retten så høre på anklageren, Maurizion Passarinis appel. Det vil finde sted den 19. november hvor sagen skal høres i retten i Imola. Williams-teamet har ikke kommenteret detaljerne i anklagerens appel. På formel-1.dk vil vi i den kommende tid følge retssagen indgående.
BB  


Hop til top
Hvem får Jordan-sædet?

Eddie Jordan har været hele følelesregisteret igennem - Frentzen i sit livs form med sejren i Frankrig som et foreløbigt højdepunkt og nu med Damon Hills farvel, i første omgang efter Suzuka men som nu er ændret til efter Silverstone. Samtidig står han overfor det der skulle være et positivt problem - at finde en kører til at overtage Hills plads, men det ser ud til at blive lidt af et kunststykke.

I første omgang gælder det den kortsigtede løsning og der er to oplagte muligheder: Shinji Nakano kan i kraft af sin position som testkører komme i betragtning. Godt nok har han udført det han var hentet til teamet for - sikret Honda-motoreren i den kommende sæson... Men selv om Nakano ikke har vist sig at være et af de åbenlyse talenter kan han give en økonomisk indsprøjtning fra sine japanske sponsorer i omegnen af 30-35 mio. kr. Den anden favorit for resten af sæsonen er Jos Verstappen der blev hyret til at køre test for teamet. Hollænderen kan ligesom Nakano hente penge fra Holland. Det der tæller til Verstappens fordel er hans rutine fra adskillige sæsoner, men i de tests han kørte for teamet var han ikke videre overbevisende. Begrundelsen var især at han skulle vænne sig til raceren, men Nakano kørte næsten lige op og har heller ikke kørt mange tests for Jordan-teamet. Favorit? Det bør være Verstappen - men så skal han også hente en sponsor med!

Hvorfor ikke Mika Salo? Af den ene grund at Mika Salo har underskrevet en kontrakt med BAR som reserve for teamet resten af denne sæson - og så skal den irske bankmand hive skillinger op af posen og det er ikke lige det Eddie Jordan er gladest for.

Derimod er der linet utallige emner op til hvem der kan køre for teamet til næste år. Det ventes at Eddie Jordan vil gå efter en kører der kan være med til at bevare teamet i front af VM, sådan at teamet i fremtiden mindst er blandt de fire bedste team. Eddie Irvine er det første og måske bedste bud, men meget tyder på at Irvine alligevel bliver hos Ferrari. En anden kører der har været nævnt er David Coulthard der ellers har haft en meget dårlig start på denne sæson - og allerede er skubbet helt i baggrunden af Mika Hakkinen. McLaren ser dog ud til at beholde skotten endnu et år - der dog kan blive hans sidste hos McLaren hvis ikke han bliver bedre. Så kommer alle de mange andre bud på unge og knap så 'dyre' kørere:

Ricardo Zonta er reelt udlånt fra McLaren-Mercedes og teamet har en option på den unge brasilianer. Det ventes dog at BAR vil fortsætte med Zonta. En anden mulighed der har været nævnt er måske et af de kommende stortalenter - hvis ikke man allerede kan sige at han er det, Juan Pablo Montoya der i øjeblikket er ved at gøre rent bord i ChampCar-serien. Men colombianeren har ligesom Zonta en langtidskontrakt med Williams og det ventes at de ikke vil slippe stortalentet, men bruge han enten i den kommende sæson eller fra og med år 2001 hvor det ventes at han gør sin entre hos Williams. Fælles for de to kørere: De har allerede langtidskontrakter med andre teams og skal købes fri!

Den eneste kører som måske kan komme i betragtning er Nick Heidfeld - der dog også har en langtidskontrakt med McLaren. Mercedes vil efter sigende være interesseret i at udlåne den unge tysker der har været dominerende i Formel 3000 og ser ud til at være den næste nye tyske kører i Formel 1. Andre emner som australieren Mark Webber dukker stadig op. Det er især Bernie Ecclestone der forsøger at få den unge australier ind i Formel 1.

Der er ingen tvivl om at Eddie Jordan helst vil have en rutineret og hurtig kører fremfor at satse på en ung kører som først skal købes fri. Tidligere har Eddie Jordan udelukkende satset på unge kørere for at de senere kan sælges videre til et andet team og give penge i kassen. Der er desværre ingen åbenlys favorit så derfor tør vi ikke gætte på andenkøreren hos Jordan i år 2000. 'Silly Season' er allerede begyndt - og vi er ikke engang

BB  


Hop til top
Mere forvirring om Irvine

Eddie Irvine har allerede indtaget nøglepositionen når kabalen til næste års felt skal gå op. Bliver han hos Ferrari er der dog ikke den store sandsynlighed for store ændringer - men forlader han det legendariske italienske team til fordel for enten Jordan, Stewart eller endda McLaren, kommer det til at påvirke sammensætningen af feltet i år 2000-sæsonen. Samtidig har Irvine igen bragt sig i fokus - på den ene side vil han blive hos Ferrari, men på den anden side er han træt af at stå i skyggen af Michael Schumacher. "Jeg kunne blive hos Ferrari og have en rigtig god racer, men skyggesiden er at jeg ikke kan slå Michael," siger Eddie Irvine der gentagende gange har forsøgt at få samme vilkår som den dobbelte verdensmester. Med hensyn til rygterne om at han og hans tidligere holdkammerat, Rubens Barrichello bliver byttet lige over, har han følgende kommentar: "Det er en meget vigtig beslutning. Det vil være godt at være i teamets fokus og lede dem, så alle hæfter sig ved alle ens ord. Men på den anden side kan man ikke piske et dødt æsel til at udføre noget det ikke kan," siger han om den forskel der vil være ved at gå fra Ferrari til Stewart. Godt nok har Jackie Stewart og resten af hans familie ikke længere den store indflydelse på teamets valg, men Eddie Irvine er ikke lige køreren der passer ind i det velpolerede PR-image som Stewart forsøger at sælge. Meget tyder da også på at Irvine fortsætter, og alle de mange rygter og udtalelser skal i bund og grund læses som et forsøg på at presse lønnen op og give bedre vilkår - ellers var der vel ingen grund til hele tiden at væve frem og tilbage om hvad der er irerens fremtid?
BB  


 

Hop til top5.7.1999

Schumacher i forsvar af Hill

Det lyder utroligt - men to af 1990'ernes største rivaler ser ud til have fået et mere afslappet forhold til hinanden. I hvertfald har Michael Schumacher støttet Damon Hill - og dermed taget afstand fra hans holdkammerat, Eddie Irivnes udtalelser. "Det er helt korrekt af Damon at vise sig endnu en gang foran de engelske fans. Jeg tror at hjemmebane-løbet kan give ham motivationen," kommer det meget overraskende fra Michael Schumacher. Mens Irvine kritiserer Hill for at han vil stille op til yderligere et løb, beklager Schumacher sig over at en af profilerne i Formel 1 stopper: "Han er virkelig en meget god kører og det er ikke for ingenting at han blev verdensmester. Mine dueller med Hill hører imidlertid til klassikerne og har sat gang i Formel 1-verden," siger han og mener at Formel 1 uden Hill ville have været et tab for Formel 1. Selv siger Damon Hill at han ikke er overrasket over Schumacher udtalelser. "Michael var en meget hård rival på banen, men vi kan se hinanden i øjenene," siger Hill.
BB  


Hop til top
Jordan afviser specialaftale

Rygter har villet vide at Jordan har presset Damon Hill til at underskrive en aftale hvori han afskriver sig alle muligheder for at holde teamet økonomisk ansvarligt hvis han skulle blive skadet i det sidste løb i karrieren. Men en talsmand fra Jordan-teamet har afvist at der skulle foreligge en speciel aftale i forbindelse med Hills afskedsløb: "Damon har ikke underskrevet en speciel aftale om frafaldelse i til dette løb. Alle kørere underskriver en fralæggelse i deres kontrakter i begyndelsen af sæsonen, at hvis de bliver skadet er det på eget ansvar," siger talsmanden og understreger at hverken Eddie Jordan eller nogle sponsorer har presset Damon Hill til at køre på Silverstone.
BB  


Hop til top
Ferrari Shakedown

Lørdag morgen kørte Luca Badoer kørte shakedown af 3 Ferrari F399 chassiser på Fiorano, som skal bruges til det kommende Engelske Grand Prix.

Italieneren kørte ialt 29 omg.: 9 i Irvine's løbs bil (chassis 191, bedste tid 1:02.858), 7 i reservebilen (chassis 193, bedste tid 1:03.253) og 13 i Schumacher's løbs bil (chassis 192, bedste tid 1:02.969).

HVJ  


Hop til top
Reynard på vej til fyring?

Efter at Jacques Villeneuve har langet kraftigt ud efter Adrian Reynard, er det ikke sandsynligt at designeren kan fortsætte i den position som han har i fusionsteamet. Villeneuve er især ked af at Reynard aldrig er til stede ved løbene - det har han været vant til hos Williams, hvor deres tekniske chef, Patrick Head altid var til stede. Villeneuves synspunkter bliver støttet af Craig Pollock og måske er Adrian Reynard ved at få sparket: "Jeg har åbenbart ikke noget valg. I denne weekend så jeg alle andre tekniske ledere. Det er klart at Adrian bliver nødt til at prioritere mellem teamet og alle hans andre foretagender. Der er ikke taget nogen beslutning - man skal se på teamets fremtidige styrke og han er desværre savnet på visse områder," siger BAR-bossen.

Craig Pollock kan se sig nødsaget til at finde en afløser for Adrian Reynard (til højre)

BB  


Hop til top
Benetton på jagt

Efter at Benetton fik et 'nej tak' fra Charlie Whiting, i det meget omdiskuterede tilbud om at blive teknisk chef hos de tidligere verdensmestre, er det stadig på jagt efter nye folk til teamet. Blandt andet var Alan Jenkins den næste i rækken, men han valgte at gå til Prost-teamet. Så nu satser Benetton hårdt på at hente Gary Anderson fra Stewart til teamet. Gary Anderson har haft stor succes siden han kom fra Jordan til Stewart og selvom det især er Alan Jenkins der har designet dette års Stewart-racer vil det ikke være logisk at Gary Anderson vil forlade et team der har succes til fordel for et team der er i krise - det kan kun være en stor pose penge der ændrer ved det synspunkt...
BB  


Hop til top
GPDA vil præge fremtiden

Kørernes organisation i Formel 1, GPDA vil inden for kort tid give FIA nogle forslag til hvordan de mener at sporten kan øge sikkerheden og skabe mere spændende race, og håber på at Max Mosley vil tage sig tid til at diskutere forslagene på et senere tidspunkt i sæsonen. Dette siger de tre talsmænd, Coulthard, Wurz og Michael Schumacher. Nogle af forslagene går ud på at man finder ens standarder for vingerne og at man samtidig får mulighed for at vende tilbage til de 'gamle' dæk uden riller og i det hele taget at racerne bliver mere standardiserede. Helt generelt gælder det om at reducere den downforce som bliver skabt af aerodynamikken og i stedet øge det mekaniske vejgreb. På sikkerhedsområdet er det blevet foreslået at kantstene får den samme højde over det hele, og at man i stedet vil lave asfalterede afkørselsmuligheder i stedet for grusgrave.
BB  


Hop til top
Kun Formel 1 for Heidfeld

McLarens-juniorkører, Nick Heidfeld der i øjeblikket totalt dominerer det internationale Formel 3000-mesterskab er måske en af de nye kørere på vej ind i Formel 1. Han har ingen intentioner om at forsøge sig i ChampCars før han eventuelt kunne vende tilbage til Formel 1. For den unge tysker er det kun Formel 1 der tæller. Selvom mange tyske medier allerede har udskreget Heidfeld som det mest sikre valg til eventuelt at udskifte en af McLarens to nuværende kørere, er set i historiens bakspejl meget overdrevede. Hvor mange eksempler er der ikke på unge kørere der har været testkørere for teamet og officielt indgik i deres planer for fremtiden? Ron Dennis har da heller ikke lagt skjul på at han ikke vil stille en racer til rådighed for en ung og uprøvet kører. Derfor kan det måske være at teamet vil støtte Heidfeld til at få en plads i et andet team - måske hos Sauber, hvorved han kan få masser af erfaring.
BB  


Hop til top
Verstappen håber

Jos Verstappen er den mest sandsynlige afløser for Damon Hill, når han trækker sig tilbage efter den kommende weekend.

Hill testede med Jordan to dage i sidste uge på Silverstone, sammen med Jordan's testkører Shinji Nakano.

Verstappen er meget optimistisk for den kommende tid "Jeg kan kun vente op håbe".

De andre mulige afløsere er: Mika Salo, Jordan's testkører Shinji Nakano.

HVJ  


Hop til top
Minardi har ikke bestemt sig

Minardi har testet deres nye motor evaluation fra FORD torsdag og fredag. De løb uheldigvis ind i en mængde problemer.

Marc Gene var i aktion i fredags og kørte 23 omgange, med en hurtigste tid på 1:31,337.

På grund af de mange problemer med den nye motor, er det endnu uklart om den vil blive introduceret i den kommende weekend. både Minardi og Ford vil gerne hjem og analyserer de data, som der er blevet opsamlet fra den nye motor og udfra det laver man den endelige beslutning.

HVJ  


Hop til top
Forbedring til Stewart

Det Engelske Grand Prix markere at halvdelen af sæsonen er blevet afviklet og under testen i sidste uge, satte Rubens Barrichello den anden hurtigste tid overhoved, Michael Schumacher var hurtigst.

Barrichello sagde efterfølgende "Det er dejligt at bilen stadig bliver bedre. Vi har fået forbedret vores bremse og traction system og det r også lykkedes for os at få bilen til at løbe hurtigere i løbs trim as."

imens Barrichello er meget optimistisk, har han teamkammerat Johnny Herbert stadig ikke så meget hed. Han var plaget af en del tekniske problemer under sidste uges test. Han var udsat for en olie lækage og en hydraulisk fejl.

HVJ  


Hop til top
Williams håber på regn

Williams teamet kom først til testen om onsdagen.

Teamet koncentrerede sig om løbs set-up'et. Man eksperimenterede med forskellige hjulophængs set-up. Det siges også at teamet arbejder med mange aerodynamiske forbedringer, som skal bruges i de Østrigske Grand Prix i slutningen af Juli.

Ralf Schumacher sagde efter testen "Banen er lidt som den i Barcelona, en power bane hvor vi vil kæmpe for at hænge på. Det bedste for os ville helt klart være regnvejr."

HVJ  


Hop til top
4 muligheder for Jordan

Efter at Damon Hill har offentliggjort at Det Engelske Grand Prix bliver hans sidste, har Jordan brugt ikke mindre end 4 kører under sidste uges test.

Om tirsdagen og Onsdagen brugte Jordan Shinji Nakano og Jos Verstappen. Torsdag og Fredag kørte Damon Hill og Heinz-Harald Frentzen.

Tirsdag og Onsdag koncentrerede man sig om set-up, men dog brugte de to chauffører også en del tid på at blive dus med bilen. Torsdag og Fredag kom teamets to normale chauffører til at køre bilerne, hvor de brugte det meste af tiden på set-up, og på at eksperimenterer med den nye meget lette gearkasse.

Bagefter sagde Damon Hill at han havde det fantastisk godt. Han bekræftede endnu engang som tingene ser ud lige nu, bliver det Engelske Grand Prix hans sidste løb.

HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk