Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.7.2001
 Skifter McLaren til Michelin?
 Panasonic som titel-sponsor for Toyotas Formel 1 team
 Briatores afgang dementeret
 
5.7.2001
 Lauda vil gøre F1 mere spændende
 Webber testkører Benetton i 2002
 Monza test - torsdag
 

Hop til top6.7.2001

Skifter McLaren til Michelin?

Der har i den seneste tid været forlydender fremme om at McLaren skulle været interesseret i at skifte dækfabrikat. Men intet er endnu afgjort – tilsyneladende.

Michelin har indtil nu haft en fremragende sæson. I lyset af at Michelin ikke har været involveret i Formel 1 i flere år, har deres tilbagevenden skabt løftede øjenbryn. Indtil nu har man sikret sig en pole position og to sejre. De fleste havde nok ventet at Michelin måtte nøjes med mere sekundære placeringer. Det skal dog med at det er Williams teamet der har sørget for de flotte placeringer. Men igennem de seneste løb har nogle af de lavere rangerede teams, der også kører på Michelin fået mere vind i sejlene.

McLaren er i den senere tid blevet sat i forbindelse med Michelin. Men nok mest på rygtebasis. Men det interessante i det er, at McLarens kontrakt med Bridgestone udløber efter denne sæson. Og hidtil er der ikke offentliggjort noget om nogen forlængelse af kontrakten. I forhold til Michelin har McLaren heller ikke bekræftet noget. Ej heller dementeret. Så spørgsmålet står stadig åben, men hvad siger Ron Dennis til påstandene?

”Vi tager ikke en beslutning lige nu. Vi er kontraktligt forbundet til Bridgestone indtil sæson slutter. Vi kender Bridgestone dækkene på godt og ondt. Det har ikke noget at gøre med, om det ene fabrikat er bedre end det andet. Der er vidt forskellige compounds til kvalifikationen, til løbet, der er forskel på banerne og der er mange andre faktorer der spiller ind. Jeg mener også at den såkaldte dækkrig i den første del af sæsonen, har været sundt for Formel 1.”

Dermed antyder Ron Dennis stort set ingenting. Ikke andet end at Michelin er med i Formel 1 for alvor, og så absolut er ved at være en attraktiv leverandør til McLaren. Hvad valget så bliver, må vi afvente og se.

PDL  


Hop til top
Panasonic som titel-sponsor for Toyotas Formel 1 team

Toyota Motor Corporation (TMC) og Toyota Motorsport GmbH (TMG) har netop offentliggjort at de sammen har indgået en formel aftale med Matsushita Elektric Industrial Co. Ltd, (Panasonic) om at være titel-sponsor for Toyotas Formel 1-team.

Som følge af aftalen vil Toyotas Formel 1-team fremover blive benævnt "Panasonic TOYOTA Ra-cing", og de Formel 1-racere der vil konkurrere på Formel 1-grandprix baner verden over vil blive forsynet med "Panasonic" logo på bagvingen. Aftalen er indgået for en 5-årig periode fra det tids-punkt hvor Toyota deltager i det første Formel 1-løb og frem til og med 2006.

Denne seneste aftale mellem Panasonic og TMC bygger på lange og frugtbare relationer, gensidig forståelse og udvikling af teknologi inden for audio-visuel udstyr til bilindustrien samt hybrid batteri-er til biler.

Panasonic har ligeledes med aftalen forpligtede sig til aktivt at udvikle den nødvendige teknologi der er en afgørende forudsætning for at marginalerne vil være på Toyotas side i bestræbelserne på at få en succesfuld indtræden i Formel 1-sporten.

Toyota Motorsport

MRR  


Hop til top
Briatores afgang dementeret

Der har i den seneste tid, og specielt i denne uge været mange rygter fremme om at Briatore ville forlade Benetton teamet. De er nu blevet dementeret officielt.

Flavio Briatore er af specielt den engelske presse næsten blevet sendt ud af Benetton teamet. Og det har fået rygterne til at løbe. Også teamets tekniske direktør, Mike Gascoyne, skulle være på vej væk. Men det har intet på sig. En officiel dementi er blevet sendt ud fra teamet både tirsdag og onsdag.

Nogle af rygterne er givetvis startet i Frankrig, hvor Mike Gascoyne er blevet set sammen med Paul Stoddart fra Minardi i en længere varende samtale. Rygternes indhold bliver pure afvist af Mike Gascoyne.

”Det er det rene sludder og vrøvl. Jeg havde en snak med Paul Stoddart ved banen på Magny-Cours, fordi jeg tidligere selv har kørt i hans biler. Jeg har kendt ham i årevis. Det er den eneste kontakt vi havde. Jeg ved ikke hvor dette sludder kommer fra.”

Fra Renault som officielt overtager Benetton fra årsskiftet, og der må begynde at kalde teamet og bilerne for Renault, afviser også disse rygter.

Patrick Faure, Renault motorsports præsident:
”Der er intet i disse rygter. Vores situation er afklaret. Den strategi som Renault har for Formel 1 er langsigtet. Vi har valgt og foretrækker Flavio Briatore og Mike Gascoyne til at lede de respektive dele af teamet, og vi holder fast ved det.”

Altså vil vi også i fremtiden se de to ledende personer i Benetton/Renault teamet. Mike Gascoyne har tegnet en flerårig kontrakt med teamet. Og kan som sådan ikke bare forlade teamet.

PDL  


 

Hop til top5.7.2001

Lauda vil gøre F1 mere spændende

Den tidligere verdensmester i Formel 1 og nuværende Jaguar-overhoved, østrigeren Niki Lauda, er begyndt at kede sig når han ser F1, og han forstår ikke helt hvorfor folk egentlig ser det. "Nogle af de løb jeg har set på det seneste har været utroligt kedelige, men det har stadigvæk mange seere. Måske er det bilerne, stemningen, Schumachers løn - det hele - og det har taget overhånd i forhold til spændingen i løbet. Men stadigvæk - kedelige løb vil til syvende og sidst betyde færre seere".

Men den gamle mester, der tidligere har udtalt sig i meget negative vendinger om Traction Control og den slags, kommer ikke bare med et surt opstød. Han har også gjort sig tanker om hvordan man får gjort F1 mere spændende. "Der er tre ting, der skal gøres. For det første skal vi ændre reglerne tilbage til, at det er vingerne der skal skabe aerodynamikken, ikke bunden af bilen (i gamle dage var bilernes bund helt flad. red), dette vil gøre det lettere at køre tæt bag en anden kører. For det andet, skal vi lade være med at ændre banerne ved at komme flere chikaner ind. Og for det tredie skal vi holde reglerne stabile i en årrække, så selv de dårlige teams kan nå at komme med. Når de ændrer reglerne - for at nedsætte farten f.eks. - betyder det at reglerne ændres hvert år, hvilket er en fordel for de store rige teams. Lad os bibeholde reglerne i fem år, og selv Minardi vil komme med".

Og vi andre, kan fra sidelinjen blot spørge: Hvorfor bliver man ved med at snakke om det - hvorfor gør man det ikke bare i stedet. I de sidste tre år, har der jævnligt været snak om hvordan man gør F1 mere spændende, men ikke en eneste gang har man ændret reglerne i den retning.

MMT  


Hop til top
Webber testkører Benetton i 2002

Benetton har bekræftet at de fortsætter med at have australieren Mark Webber tilknyttet som testkører for teamet i 2002. Australieren ligger i øjeblikket i tæt duel om at blive mester i det internationale Formel 3000-mesterskab.

Dermed gjorde teamet brug af den option de havde på Webber, og teamet har ikke til hensigt at placere Webber i et andet team, sådan som de har gjort det med Fernando Alonso der kører for Minardi. Derudover er det stadig et åbent spørgsmål om hvilken af de to italienere, Jarno Trulli eller Giancarlo Fisichella der fortsætter i teamet næste år. "Vi har optioner på både Fisichella og Trulli og vi vil beslutte det i juli og august, men der kommer ikke to italienere på holdet," siger Flavio Briatore og nævner at der også er andre muligheder!

BB  


Hop til top
Monza test - torsdag

Forberedelserne til det kommende britiske grand prix fortsatte med test på Monza hvor David Coulthard satte den hurtigste tid. Ricardo Zonta stod dog for dagens stunt, da han med mere end 300 km/t kørte af – heldigvis uden personskade!

Mens Coulthard kørte den hurtigste tid, vakte manden på andenpladsen en del furore. Kimi Räikkönen slog på testdagen sin langt mere rutinerede landsmand, Mika Hakkinen, uden at man dog skal lægge for meget i det. Men Monza er en bane som den unge komet elsker. "Det er godt at være tilbage i raceren på Monza. Jeg kan lide højfartsbaner," siger Räikkönen og fortsætter: "Vi arbejde os igennem vores program i dag og lærte mere om at sætte raceren op både til Hockenheim og til løbet her i september."

Jarno Trulli kørte end tid der var 8/10 langsommere end Coulthards bedste tid, men det var stadig Hondas bedste tid. Mekaniske problemer hindrede dog testdagen for italieneren. Derimod måtte den anden Jordan tages ud efter at Zonta kørte af med stor fart i Ascari-chikanen.

Hos Jaguar havde man testkøreren på deltid, unge Andre Lotterer i aktion. Tyskeren tog over da Eddie Irvine droppede ud af testen. En enkelt tur i gruset måtte Lotterer dog også tage! Men han kørte da hurtigere end teamets faste kører, Pedro de la Rosa… Darren Manning kørte test for BAR – og placerede sig sandelig også ude i gruset – i hans tilfælde i det hurtige Parabolica-sving.

Testtider fra Monza, torsdag den 5. juli 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:24,02476
2.Kimi RäikkönenSauber-Petronas1:24,26178
3.Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:24,61361
4.Jarno TrulliJordan-Honda1:24,87052
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk