AN Ligesom i går er der i dag to frie træninger, de er på hver 45 minutter, og i eftermiddag kommer så kvalifikationen forud for selve Grand Prix'et i morgen.
I begge gårsdagens to frie træninger var det Ferrari køreren Rubens Barrichello der var hurtigst, og hans bedste tid blev sat i formiddagens tidlige fase, mens banen endnu var tør.
Der har morgenen igennem været rygter om at Arrows teamt nu skulle have løst deres økonomiske problemer, og at de dermed for lov til at deltage i dagens frie træninger, så det bliver spændende at se om det er sandt.
Banen her til morgen er mere tør end i går, men der er stadig store dele af banelegmet der er temmeligt fugtigt.
Englands Grand Prix - 3. fri træning:
|
Tid | Hændelse |
|
10:00 |
Klokken er nu 10:00 og 3. fri træning sættes i gang. Første mand på banen er Jordan køreren Sato.
Nu er næsten alle kører ude på en installationsomgang. |
|
10:04 |
Coulthard og M. Schumacher kommer på banen for første gang. |
|
10:05 |
Villeneuve på banen igen. |
|
10:06 |
M. Schumacher tilbage i pitten.
Villeneuve vender også tilbage til pitten. |
|
10:08 |
Dagens første tid: McNish - 1:27,149 - 212,367 km/t. |
|
10:10 |
Massa - 1:26,594 - 1. pl. 213,728 km/t. Webber - 1:28,425 - 3. pl. |
|
10:12 |
Webber - 1:26,675 - 2. pl. Salo - 1:27,194 - 4. pl. Heidfeld - 1:26,044 - 2. pl. |
|
10:14 |
Bernoldi - 1:25,172 - 1. pl. 217,297 km/t.
Panis - 1:26,625 - 7. pl. |
AN
5.7.2002
De som har fulgt dagens træninger, har kunnet se Arrows bilerne parkeret i pitgaragen, men ingen af bilerne kom ud at køre i dag.Arrows har i de sidste par år haft meget ondt i økonomien. Mange forskellige tiltag har været lavet, men lige lidt har det hjulpet. Desuden har et par retssager været ret dyre for teamet, så pengene er gået den forkerte vej. Det har resulteret i store røde tal på bundlinien, og nu er situationen den at de seneste afdrag til Cosworth for motorer ikke er betalt. Cosworth har derfor meget naturligt tilbageholdt motorerne til teamet. Derfor kom Arrows ikke ud til de første træningssessioner. Imens arbejdes der på højtryk for at skaffe pengene til Cosworth, så der igen kan køres. Motorerne er faktisk ikke hovedproblemet for Arrows. Det ligger snarere i et krav som den tidligere medejer af teamet, investeringsfirmaet Morgan Grenfell, har forelagt teamet. Afviklingen af Grenfells interesser er kommet bagud, der er visse ting i det forhold som ikke er bragt i orden. Bl.a. er nogle indbetalinger ikke blev foretaget. Morgan Grenfell vil bl.a. ikke overdrage de aktier og ejerskabspapirer, som man stadig ejer i teamet, før forpligtigelserne fra Arrows's side er overholdt. Det har så spredt sig som ringe i vandet som det altid gør noget økonomien - læs indtægter - ikke kommer. Alting bliver udskudt, og det har så også ramt Cosworth som ikke vil levere flere motorer før deres tilgodehavende er blevet betalt. Det drejer sig om manglende indbetalinger for i hvert fald 2 mdr. I princippet kan Arrows godt køre, for teamet har klaret at bestå den tekniske kontrol som alle teams skal klare inden de får lov til at køre ud til træning. Sidste frist var i fredag formiddag kl. 10. Arrows har faktisk motorerne, men Cosworth har pillet al elektronik og motorstyring af motorerne. Og uden disse ting, er motorerne ubrugelige. Når pengene falder, vil Arrows få de manglende dele udleveret igen og kan deltage. Dog uden træning, bortset fra hvis pengene falder i løbet af dag eller natten. Så er der adgang til den fri træning lørdag formiddag. Arrows har ifølge Niki Lauda, fået henstand 2 gange men nu går den ikke længere. Nu kræves pengene på bordet ellers er der ingen motorer. Det betyder at hvis der ikke betales penge nu, er der ingen motorer til kvalifikationen. Uden kvalifikation, intet Grand Prix for Arrows. Arrows fik i løbet af ugen en ny sponsor, men der er endnu ikke noget nyt om hvornår den første indbetaling kommer fra denne sponsor, som der endnu ikke er sat navn på. Desuden har Tom Walkinshaw prøvet at få overdraget ejerskabet til Red Bull chefen Dietrich Mateschitz for på den måde at klare skærene. Men det har ikke kunnet lade sig gøre pga. kravene fra Morgan Grenfell. Ej heller fordi at FIA, hvor Tom Walkinshaw har prøvet at ændre ejerskabet hos, ikke vil godkende overflytningen af ejerskabet med så kort varsel. Det hænger bl.a. sammen med hvad Concorde aftalen indeholder. Det er i hvert fald hvad FIA henholder sig til. Og det skal de som øverste myndighed også gøre. Det kunne betyde at man teoretisk ville have 2 ejere eller aktieihændehavere som ejer det samme stykke papir, som begge kunne gøre krav på. Tom Walkinshaw leder nu med lys og lygte - sammen med jurister og økonomer - efter en vej ud af den øjeblikkelige krise. I mens kan teamet kun afvente og se hvad der sker. Er der ingen penge inden kvalifikationen starter lørdag kl. 13.00, bliver der ikke noget britisk Grand Prix for Arrows i denne omgang. PDL I dagens første fri træning så vi en enlig Ferrari i front, den med Rubens Barrichello, teamkollegaen Michael Schumacher fik ikke sat nogen tid på grund af en afkørsel. Og for de to Williams kørere så det heller ikke for godt ud, de sluttede på 12. og 16. pladsen.
Ligesom 1. fri træning sluttede, så starter denne fri træning i regnvejr.
Men her g¨år vi i gang med dagens anden fri træning, og den er ligesom den første på 60 minutter.
Englands Grand Prix - 2. fri træning:
|
Tid | Hændelse |
|
14:00 |
Dagens anden fri træning er i gang, og første mand på banen er Jaguar køreren Eddie Irvine. |
|
14:02 |
Sato på banen. |
|
14:03 |
Michael Schumacher er på banen. |
|
14:07 |
Panis spinner, men redder den og kan fortsætte.Coulthard spinner ind på græsset ved "Club", også han kan fortsætte. |
|
14:10 |
Michael Schumacher - 1:36,786 - 11. pl. |
|
14:15 |
Montoya - 1:37,065 - 12. pl. Ralf Schumacher - 1:38,176 - 17. pl. |
|
14:17 |
Montoya - 1:35,437 - 5. pl. |
|
14:19 |
Ralf Schumacher - 1:36,626 - 10. pl. Trulli - 1:37,179 - 14. pl.
Webber spinner ved "Abbey", han redder den og kan fortsætte. |
|
14:25 |
Michael Schumacher - 1:35,496 - 6. pl. Han er dog stadig 1,965 sek. efter Barrichello som nåedAN Vejret på Silverstone er fugtigt efter nattens og morgenens regnvejr, og med en tempereatur på kun 15 C., så kan det godt tage noget tid inden banen tører helt op.
Der har op Grand Prix'et her på Silverstone været sået tvivl om at Arrows teamet fik lov til at stille op. Men vi kan da nu oplyse at de er her, så spørgsmålet er så bare om de også kommer ud på banen.
Englands Grand Prix - 1. fri træning:
|
Tid | Hændelse |
|
12:00 |
Så er der grønt lys i pitudkørslen, og dermed er det Engelske Grand Prix 2002 igang. De første racere på banen er Mark Webber, Felipe Massa og Eddie Irvine. Der er store sprayskyer bag racerne mens de kører rundt på den fugtige bane. |
|
12:02 |
Nu er også Heidfeld, Raikkonen, de la Rosa, Yoong, McNish, Montoya og Ralf Schumacher på banen.Trulli |
|
12:04 |
Så kommer også Coulthard, Panis og Salo på banen. |
|
12:07 |
Villeneuve på banen. |
|
12:10 |
Hverken Ferrari eller Arrows kørerne har endnu været på banen. |
|
12:11 |
Så er denførste tid her:
Webber - 1:42,718 = 185,741 km/t. |
|
12:12 |
De la Roda - 1:37,952 McNish - 1:40,028 |
|
12:13 |
Irvine - 1:36,656 - 191,479 km/t. Dermed er han på 1. pl. i øjeblikket.
Webber - 1:39,976 - 3. pl. |
|
12:14 |
AN I denne weekend kører Williams med nye klistermærker på bilerne. Grunden: Storsponsoren Compaq er fusioneret med HP. Konsekvensen af dette, er at teamet fremover kører med HPs logo.
Selve fusionen fandt sted i maj, men det er først nu at Williams er blevet berørt af fusionen mellem de to IT-firmaer. Hvad der dog er mere vigtigt er at teamet har fået opdateret deres racer, og den venter kørerne sig meget af.
I forbindelse med logoskiftet har folk fra HP haft travlt. 2.400 mærker på tøj skulle skiftes. "Da jeg for to måneder siden fik at vide at HP på 60 dage kunne skifte logoerne i teamet, fortalte jeg at de drømte. Men de holdt deres ord. Vi har dårlig mærket skiftet, og jeg har kigget meget efter, men kan ikke finde et eneste gammelt logo nogen steder," siger Frank Williams. Compaq ud og HP ind. 2.400 mærker hos Williams er blevet skiftet (Foto: BMW Motorsport)
Det skulle da lige være hos undertegnede der lige har købt en BMW-trøje med et stort Compaq logo :-) BB
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
| | | |