IMS kontrakten med FOM og Bernie Ecclestone udløb efter søndagens Grand Prix. Nu er spørgsmålet om IMS vil forlænge med FOM - og omvendt. Afviklingen var for så vidt en succes, dog i en vis grad præget af skandalen i 2005. Men der er også et økonomisk aspekt i en evt. kontraktforlængelse.
En ny aftale med FOM vil - hvis FOM ellers stadig satser på USA - koste mange penge. Det anslås at et Grand Prix fra nu, vil koste $ 18 millioner samt at der i kontrakten er indbygget en automatisk prisstigning på 10 % om året - og det gælder også for andre baner. Tony George og IMS skal nu afgøre om de vil ofre penge på en ny kontrakt, samt om der er økonomi til det. Evt. kan de få hjælp til det.
Det er nemlig sådan at borgmesteren i Indianapolis, Bart Peterson, allerede nu har tilbudt at yde økonomisk hjælp hvis IMS ønsker det. Bart Peterson og bystyret i Indianapolis ser helst at Formel 1 cirkuset stadigvæk kommer til byen. Man har beregnet at byen får en indtægt på ca. $ 160 millioner om året fra Formel 1 cirkusets besøg. Det er da værd at tage med. Det store problem for Indianapolis er dog overnatningsmuligheder. Der er ca. 28.000 hotel og motel værelser i byen. Det betyder at adskillige tusinde tilskuere må overnatte i motorhomes og lign. eller simpelthen overnatte i Chicago eller Cincinnati som ligger henholdsvis 3 og 2 timers kørsel fra Indianapolis. Hvorvidt der skal gøres noget ved det, er uvist. Men fakta er, at byen tjener penge på Formel 1.
Modsat har IMS endnu aldrig været ude med indsamlingsbøssen. Man har altid kunne klare eventuelle udfordringer selv. I de næste uger vil Tony George diskutere en ny kontrakt med FOM og Bernie Ecclestone. En talsmand fra banen, Joie Chitwood, siger at som udgangspunkt, vil man søge at forhandle sig frem til kontrakt hvor man ikke skal ud at søge om offentlig hjælp. Stoltheden over at kunne klare sig selv stadigvæk, er absolut til stede. Ellers vil Bart Peterson gerne hjælpe.
Valget var nu rimelig let, for da FIA meldt ud at man kun ville have en dækleverandør fra og med 2008 sæsonen, meddelte Michelin at de ville trække sig ud af Formel 1 allerede efter indeværende sæson.
Dermed blev beslutningen fremskyndet et år, og selv om der har været andre dækfabrikanter på tale udover Bridgestone, så er valget alså alligevel faldet på dem.
Det er FIA's håb at man med en enkelt dækleverandør, vil begrænse noget af den udvikling er har været inden for dækkene.
Dermed forventer FIA at specielt svinghastighederne på sigt vil stagnere, og måske endda blive lavere.
Aftalen mellem FIA og Bridgestone gælder til og med 2010.
Geoff Willis blev før det canadiske Grand Prix bedt om at holde ferie. Honda har ikke fyret ham, men han skulle ikke vise sig på teamets anlæg mere. En endelig afklaring på hans forhold er der dog ikke kommet endnu. Men en løsning nærmer sig. Honda vil omstrukturere ledelsen i teamet i håb om at få forbedret deres resultater og placering. Passer Willis ind i den sammenhæng?
Spørger man teamchef Nick Fry, er det eneste svar man får at grundet de 2 nordamerikanske Grand Prixer, er der endnu ikke fundet en løsning, men at man vil arbejde med videre med det nu. Fry vil dog intet afsløre før han og Willis har haft en samtale under fire øjne. Men meget taler for at Willis får stillet nogle krav som han skal opfylde. Vil han ikke acceptere disse krav, så kan man selv regne ud hvad der sker.
Og hvis nu ikke Willis acceptere Hondas krav, som ingen kender, hvad kan Willis så gi' sig til? Den umiddelbare løsning er, at sætte ham i forbindelse med Prodrive. Prodrive chefen David Richards og Willis fik i samarbejde BAR Honda teamet til at fungere og opnåede i 2004 den samlede andenplads i teammesterskabet. Og det er ikke utænkeligt at de to igen kan arbejde sammen. Så vidt vides har Prodrive endnu ikke indledt jagten på kvalificeret personel, og det kan tænkes at der står en dør åben for Willis hos Prodrive.
Flere kørere og teams er kommet til Jerez banen for at teste. Heriblandt et par Grand Prix kørere. Testdagen forløb stort set fredeligt. Kun få afbrydelser hvor biler stoppede på banen. Eneste afkørsel stod Barrichello i Honda for, da han skred ud i et sving og strejfede autoværnet.
Tiderne fra Jerez - onsdag
Plac: | Kører: | Team: | Tid: | Omgange: |
1. | de la Rosa | McLaren | 1:17.785 | 116 |
2. | H. Kovalainen | Renault | 1:18.040 | 115 |
3. | F. Alonso | Renault | 1:18.120 | 97 |
4. | A. Davidson | Honda | 1:18.223 | 110 |
5. | A. Wurz | Williams | 1:18.539 | 103 |
6. | R. Kubica | BMW | 1:18.608 | 67 |
7. | R. Zonta | PDL 5.7.2006 Er Hockenheim under pres?Hockenheim har i vinterens og forårets løb været under et stort pres. Økonomien er væltet, og ude i fremtiden kan banen være væk fra Formel 1 kalenderen.Vinteren og foråret har ikke været særlig sjov i Hockenheim og omegn. Økonomien på Hockenheim banen har været rigtig dårlig og undervejs i krisen, røbede en ansat på højt niveau i banens ledelse, fortrolige oplysninger. Nu ser man dog fremad, efter at man i første omgang fik sikret dette års Formel 1 Grand Prix. Samtidigt er en ny ledelse i gang med at omstrukturere økonomien, således at man kan opfylde og overholde alle forpligtigelser. Hockenheim har kontrakt med FOM til og med 2008. Den nuværende aftale indeholder en option om endnu 5 Grand Prixer på Hockenheim. Og efter al sandsynlighed er der nu garanti for at Formel 1 afviklingen er på plads til og med 2008. Men skyerne ude i horisonten er mørke. Sagen er den at man på Hockenheim åbenbart ser at økonomien kommer på plads inden for en overskuelig fremtid. Derfor samtaler man i øjeblikket med Bernie Ecclestone om en kontraktforlængelse efter 2008. Men flere faktorer spiller ind for parterne. Skal antallet af Grand Prixer i kommende sæsoner udvides - og evt. til hvor mange? Lige nu er de fleste teams tilfredse med de 18. Bernie Ecclestone vil gerne have 19 eller 20 Grand Prixer i en sæson. Men det er der modstand mod blandt teamene. Samtidigt er der mulighed for at nye baner især udenfor Europa vil byde ind på en plads i kalenderen. Det sætter visse baner i Europa under pres. Der køres i øjeblikket 2 Grand Prixer i Tyskland og Italien, og begge lande kan for så vidt miste det ene af Grand Prixerne. Flere rapportører melder at Mexico og Korea og muligvis Rusland står i billedet i øjeblikket til at få et Grand Prix efter 2008. Ron Dennis, McLaren chefen, sagde i forbindelse med det amerikanske Grand Prix, at han forventer Grand Prixer i mindst et af de førnævnte lande. Det er lidt et chok for Hartmut Tesseraux som er en af talsmændene på Hockenheim banen. "Jeg kan ikke forestille mig at Bernie Ecclestone skulle have sagt at det er et faktum. Det er kun en uge siden at vi førte forhandlinger med ham i London, og vi er stadig i gang med et forhandlingsforløb." I Spanien arbejdes der også på et ekstra Grand Prix. Katalonien har netop overstået et valg som gør regionen mere uafhængig af regeringen i Madrid. Katalonien har som mål en total løsrivelse fra Madrid og resten af Spanien. Sker dette inden for en kort årrække, står Valencia banen klar til at afholde det spanske Grand Prix. Så også er her er der en mulig trussel for Hockenheim. PDL Kun 2 dage efter det amerikanske Grand Prix, er der gang i arbejdet igen. 4 teams testede tirsdag på Jerez banen i Spanien.Det intensive testarbejde forsætter selvom det kun er 2 dage siden det amerikanske Grand Prix blev kørt. Tirsdag genoptog 4 teams testarbejdet på Jerez banen i Spanien. Det var dog kun testkørere der deltog i testen. Hurtigste mand var Pedro de la Rosa i McLaren. Flere teams har på det seneste meldt om væsentlige opdateringer. Både motormæssigt og på det aerodynamiske område. Første prøve efter de forskellige tests i denne uge, bliver på Magny-Cours i Frankrig om halvanden uge. Tiderne fra Jerez - tirsdag: |