Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.7.2000
 Silverstone Test - Torsdag
 Mugello Test - onsdag og torsdag
 Estoril - Williams test- torsdag
 
6.7.2000
 Kørernes rangliste
 Jaguar om fremtiden
 Alain Prost om Jacques Villeneuves fremtid
 Ferrari er klar til fortsat kamp
 Villeneuve og Pollock
 Ralf Schumacher tog en slapper
 Flytter Herbert over dammen?
 

Hop til top7.7.2000

Silverstone Test - Torsdag

Det ser ud til, at Jos Verstappen er helt ovenpå, efter sit uheld under testen på Magny-Cours inden det franske GP. Torsdagen startede med en våd bane, som først tørrede op omkring middagstid. Så var der til gengæld tørt resten af dagen. Arrows teamet var i fuld gang med deres program med at sætte bilen op, samt at teste dæk for Bridgestone. Pedro de la Rosa koncentrerede sig primært om at lave pitstops, for at også mekanikerne kunne holde sig i form med deres opgaver. Pedro de la Rosa måtte dog køre rundt i en periode med en lækage i en køler, hvilket selvfølgelig hindrede ham i at sætte de hurtige tider.

Eddie Irvine, som var hurtigst onsdag, og Luciano Burti arbejde primært med set-up, samt test af aerodymamiske dele. Jaguar udtalte senere, at de har fuldført deres testprogram i denne omgang, og er klar til at tage til Østrig, for at lave de sidste forberedelser der.

Ligeså var det for Jordans vedkommende. Balancen i bilen, var det som man arbejde med torsdag.

Også Sauber havde et testprogram der blev fuldført. En af deres største opgaver var at finde ud af, hvorfor de havde problemer med at få et ordentligt grip på Magny-Cours. Og det lykkedes. Det viste sig at fejlen lå i motoren, som ikke havde en optimal programmering i motorstyringen.

BAR teamet testede nye aerodynamiske dele, som måske vil blive brugt senere på sæsonen, eller måske først til næste år. I hvert fald var Villeneuve ude at køre i BARs Athena konceptbil, som er en meget speciel udviklingsbil.

Efter testen var alle udtalelser fra de respektive teams meget positive. Alle havde gennemgået det planlagte testprogram, og var meget glade for de resultater som man havde opnået.

De uofficielle tider fra Silverstone torsdag:
<
PDL  


Hop til top
Mugello Test - onsdag og torsdag

Duellen mellem McLaren og Ferrari forsætter på testbanen. Begge teams har valgt forberede sig til det østrigske GP på samme bane, nemlig Mugello i Italien.

Og indtil videre har McLaren forsat, hvor de slap i det franske, nemlig med at være at hurtigst. Men målsætningen er måske ikke helt den samme. Luca Badoer som kørte førstedagen for Ferrari, kender næsten ikke Mugello banen ret godt. Så meget af tiden den første dag gik med at køre sig ind på banen, alligevel fik han kørt i to af chassiserne, som Ferrari har medbragt til testen. Nemlig no. 199 og no. 201. Olivier Panis som testede den første dag for McLaren, var over et sekund hurtigere end sin kollega hos Ferrari.

Torsdag kom David Coulthard og Michael Schumacher til, og var med til testen også. For Ferraris vedkommende, drejede det sig primært om denne dag, at teste forskellige affjedringssetups, og dæk, samt nye aerodynamiske tiltag. Rent tidsmæssig viste det sig, at Olivier Panis igen var hurtigste mand:

Torsdagens tider på Mugello:

Plac.KørerTeamTidomg.
1Jos VerstappenArrows1:24,97046
2Mika SaloSauber1:26,23066
3Alexander WurzBenetton1:26,39017
4Eddie Irvine
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Olivier PanisMcLaren1:26,169105
2Michael SchumacherFerrari1:26,30698
3Luca BadoerFerrari1:27,51867
4David CoulthardMcLaren1:27,54828

Torsdag fik man prominent besøg på banen, da den argentinske fodboldstjerne, Gabriel Batistuta, kom på besøg. Michael Schumacher og Batistuta fik selvfølgelig en fodboldsnak, og Batistuta blev inviteret til at overvære fodboldkampen mellem F1 kørerne og Tysklands VM mestre fra 1990. Kampen finder sted i morgen lørda

PDL  


Hop til top
Estoril - Williams test- torsdag

Estoril banen, som ikke har været vært for F1 løb de seneste år - der har ikke været kørt GP på siden 1996 - lægger i denne uge asfalt til test for et par af feltets teams, Williams og BAR. Banen har i de senere år, været under ombygning, for at blive moderniseret og for at leve op til FIA's krav om sikkerhed.

På førstedagen, onsdag, fik Jenson Button kørt i alt 54 omgange, og en bedste tid der sagde 1.23.727.

Jenson Button: "Banen var her til morgen, meget glat og snavset, specielt udenfor sporet. Det er selvfølgelig noget vi må tage hensyn til. Det er en rimelig langsom bane og noget bumpet, men alt i alt synes jeg at det er en god bane. Ved udgangen af de fleste sving, knækker vinklen på banen, og det kan give en del hjulspind. Med nogle få ændringer, kunne der godt køres F1 løb her. "

Tim Preston, løbs ingeniør: "Banen ser ud til at være rimelig god, selvom der i øjeblikket er meget snavset og støvet. Men det bliver bedre efterhånden som vi får kørt nogle flere omgange. Man skal dog passe på, for ved kerberne og ved inderkanten af banen er der stadig meget skidt og endda græs."

Torsdag kom Ralf Schumacher til banen også, for at tage del i testen. Han fik kørt i alt 15 omgange, med en bedste tid på 1:24.023, hvorimod Jenson Button, som nu havde vænnet sig til banen, klokkede ind med en tid, der sagde 1:22.612. Testen afsluttes fredag.

PDL  


 

Hop til top6.7.2000

Kørernes rangliste

Her er den seneste rangliste efter det Franske Grand Prix. Listen er udarbejdet at Champion Spark Plugs.

1. M. Hakkinen, (Finland) - 1007 point
2. M. Schumacher, (Tyskland) - 937 point
3. D. Coulthard, (England) - 894 point
4. D. Jarret, (USA) - 853 point
5. JP. Montoya, (Colombia) - 836 point

6. R. Barichello, (Brasilien) - 762 point
7. B. Labonte, (USA) - 744 point
8. J. Burton, (USA) - 703 point
9. R. Schumacher, (Tyskland) - 656 point
10. D. Franchitti, (England) - 634 point

BKP  


Hop til top
Jaguar om fremtiden

Neil Ressler udtalte i går, onsdag, at Jaguar skulle have været nået længere, men grunden til at de ikke er nået længere, er at de fik en meget dårlig start på sæsonen.

Om fremtiden siger han: "Vi havde en del ting der skulle på plads. Når de gode resultater kommer, regner jeg med at det niveau der er på omtalen af os, også vil blive bedre. Vi forsætter vores udvikling. Vi fik testet meget på Magny-Cours, og vi udviste faktisk en hel god præstation under kvalifikationen. Det er det vi skal bygge videre på. Vi har fremstillet nogle nye aerodynamiske dele, specielt med henblik på højfartsbaner som Spa og Monza. Vi er klar til at forsætte."

Der har også været snak om en ny motor til Jaguar-bilerne, men til det siger Ressler: "En ny motor er dog ikke, men det er en meget kraftig opgradering. Vi ved ikke helt endnu, hvornår den bliver brugt, og i det hele taget om den vil blive brugt. Vi har først for nyligt startet test af den, så vi må se."

Den meget omtalte Johnny Herbert, har endnu ikke fået sin kontrakt fornyet, og det store spørgsmål i tiden er, om han i det hele taget får det. Til det udtalte Neil Ressler: "Vi er i fuld gang med at finde ud af vores kørersammensætning til næste år. Hvad vil være det bedste for Johnny, og hvad er bedst for os. Jeg bidrager med det jeg kan. Ligeså snart vi har det på plads, skal vi nok underrette medierne. Men intet er afklaret endnu."

Men noget opløftende er der i teamet. Ved gårsdagens test på Silverstone var Eddie Irvine hurtigste mand, og Johnny Herbert var fjerde hurtigste. Luciano Burti tager over for Herbert i dag.

PDL  


Hop til top
Alain Prost om Jacques Villeneuves fremtid

En af de kørere der var tidligt ude, og melde sig interesseret i et andet sæde, var Jacques Villeneuve. Et af sæderne som var på tale for ham, var David Coulthards. Men det er afgjort, DC forsætter hos McLaren næste år også. Og efter at han fik points på Magny-Cours, ja, så er spørgsmålet igen, bliver han alligevel hos BAR?

Men der er stadig et sæde hos McLaren. Hvis - og det er et stort hvis - nu, at Mika Hakkinen trækker sig efter sæsonen, så er muligheden stadig åben for JV.

Alain Prost mener, at hvis JV bliver hos BAR, kan det have en skadelig virkning på hans fremtidige karriere. Han mener, at JV fortjener noget bedre. "Jacques vil have bedre af, at skifte til et vinderteam, og komme tilbage til de gode tider, som han har oplevet tidligere."

PDL  


Hop til top
Ferrari er klar til fortsat kamp

Ferraris tekniske direktør, Ross Brawn, vil ikke lade sig blive oprørt over en tabt sejr i Frankrig i søndags. Der er stadig fuld tillid til at Michael Schumacher kan vinde VM, og da man kun er i midt i sæsonen, er der stadig mange points at køre om.

"Vi er midt i sæsonen, og det er meget at kæmpe for endnu. Vi giver ikke op, vi vil have at MS vinder VM i år. Der kommer flere løb i resten af sæsonen, hvor jeg ved, at vi vil stærke, og vi skal sørge for at vi får mest muligt ud af disse løb."

PDL  


Hop til top
Villeneuve og Pollock

Jacques Villeneuves fremtid hos BAR er ikke helt afgjort endnu. JV har flere gange luftet overfor omverdenen, at han godt tænke sig at prøve noget andet. Specielt McLaren har været inde i billedet, men efter at David Coulthard har forlænget sin kontrakt, er der ikke noget at gøre der. Opmærksomheden har også peget på Ferrari, men kan JV og MS gå i spænd sammen? Benetton har også været nævnt, men mon ikke Briatore vælger kun at skifte en kører?

Men hvad siger Craig Pollock til situationen? Efter at JV scorede flere points til sig selv og teamet i Frankrig, er sandsynligheden og mulighederne for at han bliver hos BAR øget.

Craig Pollock: "Jacques er ikke specielt god ved mig i øjeblikket. Han presser citronen mest muligt lige nu på flere områder. Han ved hvad han vil have, og allermest lige nu resultater. Og han er i sin gode ret til at gøre det."

Silly season er godt i gang, og det er selvfølgelig mest fokus på topnavnene. Der kan skrives mange føljetoner i silly season, og det sidste om JV og hans fremtid er sikkert ikke skrevet endnu, men mon ikke han bliver en sæson mere hos BAR?

PDL  


Hop til top
Ralf Schumacher tog en slapper

Ralf Schumacher tog en afslapningsdag hjemme på Schumacher dynastiets gokart bane i Bispingen. De heldige vindere fra Schumachers Race Club, deltog i en konkurrence på banen, og de tre vindere af løbene, fik deres præmier overrakt af RS. Desuden blev der skrevet autografer til alle. Og RS gav derudover et par opvisningsomgange på banen.

"Det var en storartet måde at slappe af på efter søndagens løb, og det var dejligt at være her sammen med Race Club medlemmerne. Jeg er meget glad for at være sluttet i pointene igen. Det er et godt resultat for os, og kan vi forsætte vores arbejde og udvikling derfra, må vi kunne forvente at slutte på tredjepladsen i konstruktørernes VM."

ISH  


Hop til top
Flytter Herbert over dammen?

Johnny Herberts fremtid er ikke afgjort endnu, men han indrømmer dog, at hans dage i F1 nok er talte. Men han siger også, at beslutningen om at stoppe er helt hans egen, og ikke at der måske ikke er mulighed for at sikre sig et sæde til næste år. Mange gætter allerede på, at han bliver erstattet af Dario Franchitti eller Jenson Button.

Farvel til Herbert?
Foto: Allsport

"Jeg ønsker at beskæftige mig med noget som jeg synes er sjovt. Der er nogle muligheder på den anden side Atlanten."

Han har dog ikke helt opgivet tanken om F1. "F1 er stadig min drøm, og jeg føler ikke at jeg er helt færdig i F1."

Det der trækker i USA, er blandt andet drømmen om at køre på Indianapolis ovalen. Men for at han kan komme til det, skal enten finde et Cart team, som også deltager i det berømte løb, eller også skal han køre i IRL serien, som har Indianapolis banen som en del af deres løbsserie. " En masse mennesker har sagt til mig, at det er da alt for farligt, med murene rundt om banen, men jeg mener det er en del af racet, og løbene ser alvorlige nok ud. Jeg kender dog mere de folk der er i Cart end selve serien. Der sendes dog mere i fjernsynet nu end tidligere fra Cart serien. Hvis det er det jeg skal til næste år, så er det godt nok."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk