Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.7.2004
 Englands GP - Teams preview - bunden
 
7.7.2004
 Trulli og Renault ikke enige endnu
 Englands GP - Dækpreview
 

Hop til top8.7.2004

Englands GP - Teams preview - bunden

Blandt de nederste fem teams kæmpes der stadig indædt om at få points. Ambitionerne vil have mere. Sauber ligger pt. øverst af de fem, men vil Toyota snart hele ind på dem?

Konkurrencen er ikke kun tæt i toppen, også blandt de nederste fem teams er der en kamp. Sauber og Toyota er de som hidtil har fået mest ud af det. Jordan og Jaguar får nu hjemmebane med dertil hørende forhåbninger og forventninger, ikke mindst fra de engelske og britiske fans. Der har været fremskridt at spore også blandt de to teams, men kan de blive ved? Jaguar har pres hængende over hovedet fra Ford som gerne vil se resultater, og så bør de vel være foran Jordan hvilket ikke er tilfældet i pointstillingen.

Sauber:
Sauber vil igen anvende den nye frontvinge som man anvendte for første gang på Magny-Cours sidste weekend. Men siden det franske GP, har man også ændret flere ting bag på og i bilen. Der er kommet nye kølere som fylder mindre. Det er anden gang siden sæsonstarten at man ændrer på det område. Kølerne er nu så små at man også kan ændre motorcoveret og gøre det lavere. Desuden bliver vinden over bagenden af bilen nu også styret på en anden og mere effektiv måde. Den nye vindtunnel har allerede bevist sit værd og her er endnu et resultat fra det arbejde. Og ikke nok med det, på Silverstone vil teamet også anvende en ny spec motor som teamet ikke har anvendt tidligere i løb. Den har fået betegnelsen type "B" og vil have flere hk end den hidtil anvendte type "A".

Toyota:
Toyota førte en overgang det engelske GP sidste år. Det forventer man dog ikke at komme til at gøre i år. Faktisk har man lidt betænkeligheder. Det har vist sig over sæsonen at TF104 faktisk ikke er ret god når det drejer sig om at køre på baner med næsten maks. eller maks. downforce. Og det er jo netop det man bliver nødt til at anvende på Silverstone. Der er dog kommet forbedringer på bilen løbende, men ifølge teamet selv ikke nok til at gøre bilen så meget bedre på denne type bane. I øjeblikket drejer det sig mest om at få mest muligt ud af bilen inden den opgraderede bil får sin debut efter al sandsynlighed på Hockenheim. Fokus har der været nok af på teamet i den seneste uge. Men der er af helt andre årsager. Det er jo blevet offentliggjort at Ralf Schumacher har underskrevet en treårig kontrakt med Toyota. Nu får de nuværende kørere resten af sæsonen til at overbevise teamet om, at de også er værd at satse på.

Jordan:
Er der nogen der er på hjemmebane, så er det Jordan teamet, eftersom de har deres adresse på den anden side af gaden lige overfor Silverstone. Men hvad hjælper det når bilerne ikke fungerer optimalt og ikke er konkurrencedygtige. Det kniber lidt med holdbarheden, der er mange småfejl som forårsager at man ikke kan fuldføre løbene. Men der testes dog ind i mellem alligevel, og sammenholdt med de forbedringer som man har kapacitet til at udvikle, så lykkedes det ind i mellem alligevel at få kørt lidt points ind på kontoen. I øjeblikket fryder Eddie Jordan sig sikkert over at man er foran Jaguar i pointene. Det er trods alt en lille cadeau til den indsats der bliver lavet i det økonomisk trængte team. Især når man sammenligner med Jaguar som har de - i teorien - samme motorer nemlig Cosworth, som også er ejet af Ford ligesom Jaguar er det. Jordan teamet markerer som sædvanligt deres hjemme Grand Prix med en masse arrangementer. Men man har ikke glemt at trods stor viden om netop Silverstone, så bliver det ikke verdens nemmeste løb for det lille team. Man har arbejdet meget med setup, disse ting skal så afprøves under fredagens træning hvor man har tre kørere til rådighed. Om det så holder til selve Grand Prixet er en helt anden sag. Vejret i England har det med at være temmelig omskifteligt, så alle planer kan nemt blive ødelagt.

Jaguar:
Jaguar har noget at bevise overfor omgivelserne. Teamets mange fans i England mangler gode resultater. Det samme gør ejerne, Ford, der snart gerne vil se nogle væsentligt bedre resu

PDL  


 

Hop til top7.7.2004

Trulli og Renault ikke enige endnu

Selvom det blev rapporteret at Trulli og Renault var så godt som enige om en ny kontrakt, så er det tilsyneladende ikke helt tilfældet.

Under søndagens GP på Magny-Cours blev det fortalt at Trulli og Renault skulle være blevet enige om en kontraktforlængelse. Det er tilsyneladende ikke helt tilfældet. Der er ikke blevet publiceret noget fra Renaults side endnu. Tidligere på sæsonen sagde Flavio Briatore bl.a. at Trulli skulle forbedre sig på visse punkter før man ville lave en kontraktforlængelse med ham. Trulli svarede igen med at vinde Monacos GP og har vel egentligt kørt en flot sæson indtil nu. Men en lille fejl kostede en podieplads i det franske GP. Trulli fik ikke lukket ordentligt af for Barrichello der sagde pænt tak og nuppede tredjepladsen fra Trulli kort før mål.

Det var ventet at Renault ville annoncere deres kørere for 2005 i forbindelse med det franske GP, men denne annoncering kom aldrig. Med Alonso giver det sig selv, han er på en langtidskontrakt. Men Trulli, han må tilsyneladende stadig kæmpe med næb og kløer for at bevare sin plads i teamet. Glipper det, står der andre teams klar til at overtage ham. I hvert fald forlyder det at Toyota har store interesser i Trulli. Men så starter puslespillet så igen.

Hvem skal erstatte Trulli såfremt at Trulli og Renault ikke bliver enige? Det kunne meget vel være Mark Webber der har en præstationsklausul indbygget i sin kontrakt. Jaguar har ikke kunnet leve op til denne klausul og det ventes at Webber forlader Jaguar. Williams står dog på spring for at overtage Webber ligesom Webber ikke har noget imod at køre for Williams. Men hvem er det nu lige at Webber har som manager?

Forlader Webber Jaguar, bliver der et i hvert fald et sæde ledigt. Björn Wirdheim, teamets test - og reservekører har gode chancer for at få et sæde, Jaguar har et godt forhold til Wirdheim, der ikke har været den langsomste af kørerne under tests og især testen om fredagen før et GP. Det forlyder dog også at Vivantonio Luzzi, der i øjeblikket markerer sig særdeles fremragende i Formel 3000, også er i kikkerten hos Jaguar. Luzzi har ligesom Christian Klien, en stærk opbakning fra Red Bull. Anthony Davidson, testkører hos BAR, har også imponeret med nogle kanon tests i år. Han er også blevet nævnt som en mulig afløser for Webber, især teamchef Tony Purnell er virkelig imponeret af Davidson.

PDL  


Hop til top
Englands GP - Dækpreview

Med ni sejre ud af ti mulige i år, er det ikke så svært at forstå at Bridgestone føler sig ovenpå. Og da et par kørere klagede over Michelin dækkene i Frankrig, er forhåbningerne sikkert ikke blevet mindre.

Bridgestone:
Bridgestones europæiske hovedkvarter ligger i Langley tæt ved Heathrow lufthavnen. Det betyder at Bridgestone faktisk har to hjemme Grand Prixer. Hos Bridgestone har derfor ydet en ekstra indsats for at få de optimale compounds til det engelske GP på Silverstone i den kommende weekend. Som vanligt sender man 1400 dæk til et Grand Prix. Denne gang bliver der 4 tørvejrs compounds at vælge imellem, samt de sædvanlige regnvejrscompounds. Metrologerne har lovet at der nok skal komme et par byger i løbet af weekenden. Tørvejrsdækkene bliver denne gang udvalgt fra den midterste del af spektret mod den hårdere del. Samtidigt skal de kunne klare de højfartssving som Silverstone har i forhold til stabilitet. Endelig skal der være godt med greb i komplekset der fører frem mod start/mål langsiden.

Michelin:
Michelin hælder sig meget op af de erfaringer man har fået ved de mange tests på banen. Silverstone er som bekendt en af de baner der testes flittigt på. Michelin har udvalgt tre typer dæk til det engelske GP. De ligger i den hårde halvdel af spektret. Man tager selvfølgelig også regnvejrsdæk med, disse er også testet ved flere lejligheder. Der hvor man har lidt spekulationer, er i forhold til strategi. Siden det spanske GP har man set flere prøve tostops-strategier, hvilke teams der vælger hvad, ved det engelske GP, er endnu ubekendt. Michelin er stolte over at man netop ved det engelske GP i 1977, var de første til at indføre radialdæk i Formel 1. Den første sejr med radialdækkene kom dog først i det brasilianske GP året efter. Men det var den gang. Nu kører alle med radialdæk. Samarbejdet med de forskellige teams der anvender Michelin vil vise hvilke compounds man vil anvende i weekenden. Forhåbentlig vil Michelin snart undgå at høre klager over dækkene, som man gjorde i Frankrig hvor specielt Renault kørerne ikke var særligt tilfredse med dækkene.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk