Det er kommet frem i den engelske avis Sunday People. Politiet skulle efter hvad avisen erfarer have fået tip om at et malaysisk spillesyndikat står bag flyulykken som ville have indbragt dem en stor milliongevinst. Det er tip som bliver taget seriøst. "Vi undersøger det intensivt muligheden. Vi ved at disse gangsterbander har dræbt nogle folk i Asien for at sikre sig nogle kup," siger en talsmand fra det franske politi. Blandt andet menes en jockey at have været blevet dræbt af det samme syndikat, mens han var på vej til et derby i England…
Grund til bekymring - er Coulthard stæbt efter livet?
Foto: Allsport
Dog er årsagen til flystyrtet endnu ikke klarlagt. Flyet fik en motorskade, men eksperter mener at det burde være muligt for piloterne at nødlande på en mere sikker måde en det der skete på flyvepladsen i Lyon.
Om der er hold i anklagerne skal være usagt, men det er bestemt ikke særlig betrykkende og meget skræmmende hvis kørere er stræbt efter livet!
Michael Schumacher brugte ikke dagen på at sætte hurtige tider, men brugte i stedet for dagen på at teste holdbarheden i F1-2000 raceren, forud for det Østrigske Grand Prix. Michael Schumacher nåede at køre i alt 114 omgange, og hans hurtigste tid var på 1:25.499.
Efter testen sagde Michael Schumacher "Jeg er glad for det vi nåede på de 2 dage vi har testet. Vi har arbejdet med vores dæk, motor og aerodynamik. Det har været en yderst positiv test, og vi har nu en masse nye data vi skal have analyseret. Vi fik prøvet nogle nye ting som måske skal bruges ved det Østrigske Grand Prix. Mugello banen er perfekt at teste på forud for det næste Grand Prix, da den har næsten de samme karakteristika som A1-Ring.
Ferrari har arbejdet meget hårdt på at løse de problemer som Michael Schumacher havde på Magny-Cours. Pga. de problemer Michael Schumacher havde, så vandt David Coulthard løbet, og er nu kun 12 point efter Michael Schumacher.
En talsmand fra Ferrari teamet siger "Det vi har koncentreret os mest om er at finde det rigtige set up, og løse de problemer vi havde med dækslid ved det Franske Grand Prix."
Michael Schumacher rejser nu sammen med teamet tilbage til deres anden testbane i Fiorano. Der vil man fortsætte med at teste og lave shakedowns. Luca Badoer skal hjælpe med at lave de sidste tests, før man pakker det hele ned igen og kører det hele til A1-Ring i Østrig.
Ron Dennis: "Jeg tror ikke, jeg skjuler eller udelukker noget. Michael vil blive hos Ferrari, for at opfylde hans kontrakt, og opfylde deres målsætning, om at vinde kørernes VM. Men til den tid skal han alvorligt overveje, hvad han så vil. Hvis han vælger at blive i F1, tror jeg, at han godt kan klare at komme i andet arbejdsmiljø."
Mon ikke også Mercedes kunne have en interesse i, at Michael Schumacher kommer til McLaren? Hvis det sker, vil han være tilbage hvor han startede. MS var juniorkører hos Mercedes, inden han kom i F1. Bl.a. sammen med Heinz-Harald Frentzen. Og i år 2003 vil MS "kun" være 33 år gammel, og dermed have mulighed for at køre et par år endnu, hvis ellers motivationen er til stede. Men det kunne egentlig være interessant at se MS hos McLaren. Så vil der efter manges mening være mindst to kokke i hønsegården.
JV: "I ethvert andet team ville jeg forhandle med teamchefen direkte. Jeg ønsker at forhandle med Craig Pollock. Hvem tror de, at de er? BAR opfører sig som om, de tror de er McLaren eller Ferrari, og det irriterer mig enormt. Jeg kan ikke lide den måde, de forhandler med mig på i det hele taget."
Craig Pollock er heller ikke vild med situationen. Men de to mødtes i hvert fald efter den afsluttende test på Silverstone den anden dag, for at rede nogle af de mange forviklede tråde ud.
Craig Pollock: "Det vil være den bedste mulighed for, at vi kan forklare hinanden, hvor tingene står lige nu. Alt i alt skulle det gerne udmønte sig i, at diverse ændringer vil betyde forbedringer for alle til næste år. Jeg håber på at kan overbevise ham om, at de faktiske muligheder i teamet er bedre end det vi har opnået hidtil, og han derfor bliver hos BAR."
Knas med kommunikationen hos BAR?
Jacques Villeneuve har bl.a. været forbundet med Benetton, men ifølge forlydender er disse forhandlinger ikke stoppet, men indstillet indtil videre.
Tyskeren måtte tidligt op da han begyndte klokken 9! Til gengæld var det ikke så lang en test - blot 16 omgange hvor der blev eksperimenteret med nye motordele. Bedste tid for Schumacher var 1:02,352.
Luca Badoer kørte 3 gange shake-down på de Ferrari-racere der skal til Østrig. Først 7 omgange i Schumachers racer, som ud fra tiderne at dømme ikke skulle køres helt til grænsen. Sæt nu hvis. Derfor blev den dårligste tid noteret i tyskerens racer. Derefter blev reserveraceren testet, og slutteligt blev der kørt 7 omgange i Barrichellos racer - chassis nr. 201.
Testtider fra Fiorano, lørdag den 9. juli 2000
Kører | Team | Chassis | Bedste tid | Omg. |
Luca Badoer | Ferrari | nr. 198 | 1:01,919 | 7 |
Michael Schumacher | Ferrari | nr. 201 | 1:02,352 | 16 |
Luca Badoer | Ferrari | nr. 202 | 1:02,897 | 7 |
Luca Badoer | Ferrari | nr. 204 | 1:03,336 | 7 |
Coulthard tror da heller ikke at det varer ved. "Han er en stor mester og er meget hurtig. Han og Michael er dem man skal måle sig efter hvad angår hurtighed. Mika har haft problemer, men dem vil han ikke have i lang tid," siger Coulthard.
Mika Hakkinens manager, Keke Rosberg mener at McLaren skal satse på finnen - en kommentar der selvfølgelig skal komme fra den finske lejr. "Hvis McLaren fortsætter med at skifte præference hele tiden, vil de aldrig blive i stand til at slå Michael Schumacher," siger Rosberg. Man kan så undre sig over den kommentar, da McLaren jo selv siger at ingen at kørerne får særlig fokus.
Om der har været krisemøde finnerne imellem er ikke utænkeligt. Der skal nemlig til at ske noget nu hvis Hakkinen skal få fat i den lange ende. "Det er vigtigt for Mika at han begynder at dominere og han skal være McLarens førstekører. Jeg tror han kan det - han er ikke langt fra det nu," mener Rosberg. Det østrigske grand prix bliver derfor meget vigtigt for Mika Hakkinen. Indtil videre har finnen kun vundet et løb - det var i Barcelona, hvor han vandt foran Coulthard, der ikke kunne køre helt fremme med tre brækkede ribben, og således havde det forholdsvist nemt.
Michael Schumacher arbejdede hårdt dagen igennem for at blive helt klar til det østrigske grand prix. Blandt andet blev der testet en del på motoren, samt at de udførte dæktest for Bridgestone hvor Ferrari både evaluerede de dæk som anvendes nu, og dem som de skal bruge næste år. 114 omgange blev det til inden weekenden og den bedste tid blev 1:25,499.
Michael Schumacher er tilfreds. "Jeg er glad for det vi har opnået de sidste to dage her i Mugello," bemærker Michael. "Vi fik kørt mange kilometer, og arbejdede på dæk, motor og aerodynamik," siger han og mener at det i det hele taget var en positiv test for teamet.
Valget af Mugello som testbane er ikke helt uden grund. "Karakteristikken af Mugello er ideel til at forberede sig til et løb som A1-ring," slutter Michael Schumacher der ikke har vundet det østrigske grand prix.
Testtider fra Mugello, fredag den 7. juli 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:25,182 | 91 |
Michael Schumacher | Ferrari | 1:25,499 | 114 |
Testtider fra Estoril, fredag den 7. juli 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Ralf Schumacher | BMW-Williams | 1:21,103 | 65 |
Ricardo Zonta | BAR-Honda | 1:21,730 | 25 |
Darren Manning | BAR-Honda | 1:24,329 | 11 |
I dag deltager også Michael Schumacher i testen hvor både han og Badoer kører shake-down på de racere der skal sendes til Østrig.