Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.7.2003
 Formel 1 test - tirsdag
 Kommer MP4/18 nogensinde på racerbanen?
 Eddie giver lyd fra sig
 Heidfeld til Jaguar?
 
8.7.2003
 Nye løb på vej
 Frankrigs GP - set og sket
 

Hop til top9.7.2003

Formel 1 test - tirsdag

Der var i går Formel 1 test på to baner, på Circuit de Catalunya testede Sauber, Toyota, Williams, McLaren samt Ferrari, og sidst nævnte testede også på Mugello.

Circuit de Catalunya - Spanien:

Sauber påbegyndte i dag deres fire dages testprogram, og de havde Heinz-Harald Frentzen i deres racer i dag.
Teamet koncentrerede sig om aerodynamik samt opsætning af deres C22 model forud for det Engelske Grand Prix, ligeledes kørte de noget dæktest for Bridgestone.

Toyota testede med Christiano da Matta i en af deres TF103 modeller, og her var udelukkende tale om setup test forud for det Engelske Grand Prix.

Williams var eneste team med to kørere på banen i dag.
Teamets testkører Marc Gene kørte udviklingstest for Michelin, samt generel opsætning af FW25 modellen forud for løbet i England.
Gene havde selskab af estlænderen Marko Asmer, der til daglig kører i "British Formula Ford Championship". Asmer har tidligere kørt 'straight-line' tests for Williams, men her kørte han for første gang hele runder på en rigtig racerbane, Han arbejde med aero mapping, og kørte under meget kontrollerede hastigheder.

McLaren testede den nye MP4/18 og til de formål havde teamet medbragt begge deres testkørere, Pedro de La Rosa og Alexander Wurz, sidstnævnte havde dog så mange mekaniske problemer at han aldrig fik fuldført en hel omgang i de fire forsøg han havde!

Ferrari havde den ene af deres testkørere på banen, det var Luca Badoer som testede i en F2003-GA racer. Badoer testede aerodynamiske- og elektroniske komponenter samt kørte dæktest for Bridgestone.

Tirsdagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Luca BadoerFerrari1:18,190106
2Marc GeneWilliams1:18,574104
3Heinz-Harald FrentzenSauber1:18,77190
4Christiano da MattaAN  


Hop til top
Kommer MP4/18 nogensinde på racerbanen?

Det er ikke en ukendt for Formel 1 fans, at McLaren kæmper for at få deres nye MP 4/18 racer klar til race debut.

McLaren har endnu ikke kørt løb med den nye MP 4/18, til trods for at den efterhånden har kørt mange test kilometer, og spørgsmålet er om den nogensinde kommer til at afløse MP 4/17D?
For allerede nu har McLaren bossen Ron Dennis annonceret at MP4/19 er på vej og den vil debutere i denne sæson.

Man kan undre sig over at Ron Dennis allerede nu er begyndt og tale om næste års model, når teamet ikke har fået 2003 modellen på banen endnu.
Grunden kunne være at bilen ikke er så teknisk god som teamet troede, alternativt kunne man forestille sig at MP4/17D er så ombygget efterhånden, at den er lige så god som MP4/18.

Tankerne omkring den fortabte MP 4/18 er og bliver mange, men svarene på om den nogensinde kommer til at deltage i et racerløb er få.

HVJ  


Hop til top
Eddie giver lyd fra sig

Eddie Irvine lever i bedste velgående og har det godt. Et par gange om ugen giver han lyd fra sig. Om ikke andet så i "The Sun".

Eddie Irvine har altid været en af de mere højtråbende og kontroversielle personer i og omkring Formel 1, og han har sandelig ikke tabt mælet endnu. I tabloidpressen, især "The Sun" kan man ofte læse hans meninger om hvad der sker i Formel 1. Her følger et par plukkede eksempler.

For nogle uger siden kaldte han Ralf Schumacher for en kylling. Det var efter det canadiske GP, men inden det europæiske GP.

"Ralf vil altid være en kylling når det drejer sig om dueller med Michael. Det er meget fint at Ralf siger at han var tilfreds med andenpladsen i Canada fordi der ikke var nogen steder at han kunne overhale Michael. Men den køber jeg ikke. Hvis de kommer i samme situation på Nürburgring, så forvent ikke noget fra Ralf, fordi han ikke vil risikere at træde for meget på Michaels fans."

Også Antonio Pizzonia for en salve fra Eddie Irvine.

"Pizzonia, sikke et spild. Han er spild af tid, og Jaguar burde give ham sparke og degradere ham til testkører i teamet."

Også Alex Wurz for en bemærkning fra Eddie Irvine.

"Hvis han var god, mon så ikke at Ron Dennis havde anbragt ham ved siden af David Coulthard i stedet for Kimi Raikkonen."

Så får han da også lige sagt indirekte at han endnu ikke har de høje tanker om Kimi Raikkonen. Jo tak. Eddie Irvine lever i bedste velgående og har det godt.

PDL  


Hop til top
Heidfeld til Jaguar?

Silly-season er allerede godt i gang, og i øjeblikket går der rygter om at tyske Nick Heidfeld måske skal køre for Jaguar teamet til næste år, men det er ikke den eneste mulighed.

Flere rygter går på at Heidfeld, der i år kører for Sauber, næste sæson skal erstatte Antonio Pizzonia i Jaguar teamet.
Det har længe været kendt, at Jaguar ikke har været særligt tilfredse med Pizzonia's resultater i år.
I år kører Jaguar teamet med to helt nye kører i deres team, Antonio Pizzonia og Mark Webber, så et skifte til en mere erfaren kører som Heidfeld virker klogt set fra teamets side.

Overfor dette står det faktum at Heidfeld er under kontrakt med Mercedes, så selv om hans kontrakt med Sauber teamet udløber i år, så står han ikke helt frit på markedet.
Det er dog tvivlsom om Mercedes vil benytte sig af deres kontrakt med Heidfeld, men en mulighed for det kunne være, hvis Mercedes skal levere kundemotore til Jordan teamet, og at de i den forbindelse gerne så en tysk kører i en af racerne.
Et sådan arrangement ville sikker også sikre Jordan motorene til en lavere pris, end hvis de holder fast ved de nuværende to kørere.

AN  


 

Hop til top8.7.2003

Nye løb på vej

Arbejdet med banen i Bahrain forlyder at være forud for planerne, og samtidig ønsker Bernie Ecclestone at udvidde Formel 1 kalenderen med et løb i Argentina.

Manden i spidsen for "Bahrain Racing Circuit Company" - Sheikh Fawaz bin Mohammed al-Khalifa - oplyser at man nu er 3% forud for planen i forbindelse med konstruktionen af baneanlæget i Bahrain, og at man derfor er optimistiske i planerne for afholdelse af det første Formel 1 Grand Prix på allerede i 2004 som det hele tiden har været deres planer.

Hvis Bahrain får tildelt deres Grand Prix næste sæson, så bliver det efter al sansynlighed på den plads som Brasilien tidligere havde i kalenderen.
Brasiliens Grand Prix vil så blive rykket hen sidst på sæsonen.

Og netop i forbindelse med flytningen af Brasiliens Grand Prix udtaler Bernie Ecclestone:
"Jeg vil meget gerne have Argentina tilbage på kalenderen, Oscar Galvez banen i Buenos Aires har altid givet gode løb, og så kunne vi bare fortsætte til Brasilien bagefter."

Dette kunne tyde på, at de Syd Amerikanske løb skulle ligge i forlængelse af hinanden sidst på sæsonen engang i fremtiden.
Og at det måske endda ikke bliver om særligt lang tid, bekræftes af at Ecclestone i sidste uge mødtes med Argentina's vice præsident Daniel Scioli, angående planerne for Formel 1's tilbagevenden til Argentina.

Sidst der blev kørt Formel 1 i Argentina var i 1998.

AN  


Hop til top
Frankrigs GP - set og sket

Det franske GP er overstået. Den dramatik der ikke var på banen, fandt måske sted i pitlane under løbet.

Det franske GP vil ikke gå over i historien som særligt spændende, i hvert fald ikke i 2003 udgaven. Det var ikke på banen at dramatikken var, derimod i pitlane, især hos David Coulthard og McLaren. Men også andre kørere og teams havde deres problemer.

BAR:
Jacques Villeneuve fuldførte for en gangs skyld et løb, desværre lige uden for pointene. Button måtte derimod udgå da han kørte tør for benzin. Fejlen var ikke hans, men skete i pittet hvor man havde problemer med påfyldningsstudsen. Man skiftede til en anden, men af en eller anden årsag kom der ikke den ønskede mængde benzin i bilen, og så var det desværre for Button slut. Men ellers fik BAR vist at de har en pakke der godt kan. Der var udsigt til at begge biler kunne komme i mål. Og det endda på trods af at man ikke deltog i fredagens frie træninger pga. en beslaglæggelse af bilerne. Efter løbet var alle i teamet tilfredse med resultat bortset fra kikset med benzinpåfyldningen.

Ferrari:
Hos Ferrari er man klar over at noget er galt. Spørgsmålet er så hvad der er galt. En årsag kunne være dækkene. Bridgestone synes at sakke bagud i forhold til Michelin. Men også bilen kunne godt tåle nogle forbedringer. Der mangler tilsyneladende fart. Både chassis og motor kan være skyld i det. Årsagen skal måske til dels findes hos konkurrenterne. I de sidste par år har der været en klar teknisk fordel hos Ferrari. Nu har de store konkurrenter tilsyneladende indhentet og måske endda overhalet Ferrari på det punkt. I denne uge testes der i samarbejde med Bridgestone på tre baner for at finde forbedringer til bilen. Barrichello tog med det samme skylden for den fejl han begik efter første omgang. Den kan ganske givet have kostet placeringer og points. Michael Schumacher var tilfreds med bilen - i den tilstand den nu er i. Han siger også at der nu skal arbejdes intensivt for at få indhentet de andre to topteams.

Jaguar:
Webber er en god mand for Jaguar. Igen kørte han points på kontoen. Pizzonia halter stadig men kommer dog i mål. Teamet og han mener at han kunne have fået points hvis ikke han var kommet til at hænge bag ved kørere der havde valgt at køre en to stops strategi. Med søndagens points er Jaguar nu på 6 pladsen i konstruktørernes mesterskab - kun ét point efter BAR.

Jordan:
Jordan teamet oplevede en meget dårlig weekend. Man kæmpede hele weekenden med at finde det rette vejgreb til bilerne hvilket ikke lykkedes. I stedet fik man faktisk gjort bilen dårligere, hvilket især Fisichella udtrykte efter at var udgået med en defekt motor. Firman måtte have et ekstra pitstop pga. en ikke nærmere specificeret vibration i bilen. Vibrationen opstod i forbindelse med det andet pitstop. Kørerne var skuffet over at skulle konkurrere med Minardi'erne i stedet for at være længere fremme.

McLaren:
McLaren var uheldig på flere områder. Kimi Raikkonen måtte stille op i reservebilen. Det gik endda rimelig godt lige indtil de sidste 3 - 4 omgange. Så virkede bremserne på baghjulene ikke mere. Alligevel kunne han næsten holde tempoet alligevel. David Coulthard var mere uheldig - mere eller mindre selvforskyldt. En ting er at påfyldningsstudsen er defekt og pitmandskabet må skifte til en anden. Men det koster også tid at køre før slikkepinden bliver løftet. Altså måtte DC stoppe op og starte igen. DC er ikke heldig i øjeblikket. Trods disse uheld var man hos McLaren rimeligt tilfredse med resultatet. Michael Schumachers forspring blev kun øget med en enkelt pind.

Minardi:
Minardi fik markeret sig i det franske GP. Fredag satte Jos Verstappen hurtigste kvalifikationstid. Vejret var til hans fordel. Wilson var på andenpladsen indtil man fandt ud af at hans bil var for let. Teamet fik endnu en gang begge biler i mål. Og så var det ikke en gang på de to sidste pladser som man plejer. En Jordan havde sneget sig ind i mellem. Og de

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk