Ganske som vanligt var der ikke den store aktivitet de første minutter. Det var stort set kun installationsomgange der blev kørt, og så skulle man lige snuse lidt til den baneændring der er lavet til denne sæson på Silverstone banen.
Vitantonio Liuzzi fra Force India teamet og Jarno Trulli fra Lotus Racing står over i denne session og lader i stedet henholdsvis Paul Di Resta og Fairuz Fauzy køre sessionen.
Vi skulle hen i nærheden af den sædvanlige halve time før første omgangstid blev noteret. Jenson Button i McLaren stod for denne. 1:35.580 lyder den på. Tiden kan dog ikke sammenlignes med andre tidligere tider, idet baneforløbet er ændret siden sidste sæson. Efter den første halve time af sessionen er det kun Fairuz Fauzy og Timo Glock der ikke har været ude på banen.
Nu begynder så småt at ske noget. Mark Webber piller 0,9 sek af Jenson Buttons tid. I alt 5 kørere har sat tider. Til gengæld er antallet af installationsomgange steget. Mark Webber gør forskellen mellem ham og Jenson Button større. Forskellen er nu på 1,675 sek.
Efter at halvdelen af sessionen er gået, har godt og vel halvdelen af feltet fået sat tider. Hurtigst er Nico Rosberg med tiden 1:33.622 efterfulgt af Mark Webber og Nico Hülkenberg henholdsvis 0,283 og 0,793 sek. efter.
Tiderne blev nu forbedret af de hidtil 15 kørere der nu har sat tider. Fauzy og Glock har endnu ikke været på banen.
Kort før den første time rundes er det Sebastian Vettel der har kørt hidtil hurtigste tid. Den lyder nu på 1:32.280. Vettel bliver efterfulgt af Robert Kubica og Nico Rosberg på de næste placeringer. Nu har både Timo Glock og Fairuz Fauzy fået kørt deres første installationsomgange.
Med et kvarter tilbage er det stadig Sebastian Vettel der er i front med tiden 1:32,280. Han bliver nu efterfulgt af Lewis Hamilton og Robert Kubica. Der er 8,442 sek. fra Sebastian Vettel til langsomste kører som pt. er Lucas Di Grassi.
Der skete ikke de store forandringer i toppen i de sidste minutter. Dog skal man hvis man er Ferrari fan, kigge noget ned ad listen for at finde teamets to kørere. Michael Schumacher imponerer stadig ikke og kan med nød og næppe akkurat holde sig i top 10.
Tiderne fra 1. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff | Omg |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:32.280 | 22 | |
2 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:32.614 | 0.334 | 16 |
3 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:32.725 | 0.445 | 21 |
4 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:32.747 | 0.467 | 23 |
5 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:32.968 | 0.688 | 18 |
6 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:33.318 | 1.038 | 21 |
7 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:33.377 | 1.097 | 19 |
8 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:33.519 | 1.239 | 20 |
9 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:33.955 | 1.675 | 18 |
10 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:34.016 | 1.736 | 17 |
11 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:34.132 | 1.852 | 21 |
12 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:34.365 | 2.085 | 22 |
13 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:34.490 | 2.210 | 20 |
14 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:34.580 | 2.300 | 22 |
15 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:34.710 | 2.430 | 16 |
16 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 1:34.901 | 2.621 | 17 |
17 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:35.037 | 2.757 | 21 |
18 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:35.318 | 3.038 | 27 |
19 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:36.747 | 4.467 | 16 |
20 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:37.330 | 5.050 | 11 |
21 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:37.518 | 5.238 | 15 |
22 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:38.735 | 6.455 | 21 |
23 | 18 | Fairuz Fauzy | Lotus-Cosworth | 1:39.510 | 7.230 | 11 |
24 | 21 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 1:39.673 | 7.393 | 27 |
Har Bruno Senna kørt sit sidste Formel 1 Grand Prix i denne omgang, eller vil HRT teamet give Sakon Yamamoto en chance for en større evaluering? Bruno Senna har ikke just imponeret hidtil i denne sæson, og teamet er snart nødt til at handle. Om det er årsagen til rokering som der endnu ikke er kommet nærmere enkeltheder frem, vides ikke.
Sakon Yamamoto har til gengæld en vis Grand Prix erfaring. Han har kørt 14 Grand Prixer for henholdsvis Super Aguri og for det Spyker teamet der nu hedder Force India. Sakon Yamamoto kom til HRT i april måned og har ved et par fredagstests vist god fart, og ikke mindst at være hurtigere end Bruno Senna.
Det forlyder dog at teamet vil tage en beslutning efter denne weekend om hvem der skal køre i Bruno Sennas racer i resten af sæsonen.
ART Grand Prix teamet var opsat på også at deltage i Formel 1 og havde derfor indsendt en ansøgning for at få adgang som et af de nye teams i næste sæson. Men efterfølgende har teamet vurderet at omkostningerne med at i det hele taget at få sat scenariet op, bliver langt større end forventet og i hvert fald så store at man ikke vil satse teamets fremtid på deltagelsen - ikke endnu.
Det er blandt andet den stadigt herskende usikre økonomi globalt der gør at man hos ART Grand Prix vurderer at den økonomiske risiko endnu er for høj. Derfor er har man trukket sin ansøgning tilbage.
Det er ikke kun teamet der vurderer risikoen for høj. Teamet kan måske nok skaffe den nødvendige økonomi til at få projektet startet op, men økonomien afhænger ligesom hos så mange andre deltagere af indtægten fra sponsorer. Teamets nuværende sponsorer har for så vidt udtrykt stor begejstring for at være med i deltagelsen, men disse er ligeså afhængige af økonomi som et team er, og det er denne iagttagelse hos teamets sponsorer, der gør at ART Grand Prix trækker sin ansøgning tilbage.
Den ene af teamets medejere, Nicolas Todt, siger at det i øjeblikket er for dyrt bare i etableringsomkostninger, og man vil pt. ikke satse hele butikken for at få adgang til det forjættede land. Nicolas Todt siger også at man dog ikke opgiver projektet, men udsætter det indtil videre.
Der er en plads ledig i feltet efter at US F1 ikke kom til start i år. Flere andre ansøgere har også lagt billet ind på pladsen, blandt andet nogen af de som ikke fik chancen i år.
Det chassis som Mark Webber brugte i det Europæiske Grand Prix i Valencia, vil blive fuldstændig udbedret men det kommer ikke ud at køre igen, istedet får det status som reservechassis som en del af et af teamets reservebiler. Internt får det nu betegnelsen "chassis nr. 4."
Mark Webber får "nyt" chassis i det engelske Grand Prix
(Foto: Red Bull Getty Images)
Mark Webber får istedet et af Sebastien Vettels "gamle" chassiser. Dette chassis har nr. 3, og blev kasseret af Sebastien Vettel efter Grand Prixet i Monaco da han følte det ikke var godt nok. Der var adskillige problemer med det ifølge Sebastian Vettel, der dog vandt i Malaysia med netop dette chassis. Siden Monaco har man dog udbedret diverse fejl som Sebastian Vettel fandt, og nu får Mark Webber muligheden med dette chassis. Det engelske Grand Prix som køres i den kommende weekend vil vise om fejlene er blevet udbedret godt nok.
Et Grand Prix mere i USA? Det kan meget vel blive aktuelt. I hvert fald bekræfter Bernie Ecclestone at der bliver set på andre muligheder udover over den bekræftede kontrakt med et Grand Prix i Austin, Texas. Flere interessenter har foreslået muligheden for et Grand Prix i New Jersey, som ligger jord til en del af byen New York. Desuden er den til tider stærkt kritiserede banedesigner, Hermann Tilke, i netop i New Jersey for at se på en anden opstået mulighed. Bernie Ecclestone bekræfter at der indledende samtaler i gang. Han vil dog ikke love at samtalerne man er i gang med i øjeblikket, munder ud i en aftale.
Hvor mulighederne i USA igen bliver undersøgt, så er det til gengæld svært at få nye Grand Prixer igennem i Europa. A1-Ring har været nævnt flere gange på det seneste, men her afviser banens ejer, Red Bull chefen Dietrich Mateschitz, al kontakt kontakt med Bernie Ecclestone desangående.
Ferieøen Mallorca har også været fremme i skoene i de seneste ugers tid. Her mener man at man kan skabe en bedre og mere spændende bane end den landsmændene i Valencia har skabt på Valencias havnefront. Her er Bernie Ecclestone omend ikke uenig, så ihvertfald afvisende. Han mener ikke at der er grundlag for endnu en spansk bane, heller ikke som erstatning for Valencias bybane.