Landespräsident Erwin Teufel, der overrakte kontruktørernes trofæ, benyttede lejligheden til at have drøftelser med Bernie Ecclestone. "Han indledte mødet med at sige, at han ønskede løbet skulle forblive på Hockenheim de næste 10 år, hvis vi gennemfører de planlagte ændringer. Alle gode kræfter i området står sammen om at bevare det Tyske GP her på Hockenheim."
Planerne går på at lade banen skære over mellem første og tredie chikane samt tilføje et ny stadion område med to tribuner her. Desuden skal der skaffes plads til en stor P-plads. Som så mange andre steder vækker det modstand fra miljøfolkene, der især er kede af at et stort skovområde skulle vige for det nye anlæg. Som motorsportsfan er man nok noget betænkelig ved denne amputering af banen. At skære 2 langsider ud ville nok betyde, at man ville gå fra det nuværende low down force setup til et mere almindeligt. Det ville da være ærgerligt at miste en af de få højhastighedsbaner, der er tilbage i kalenderen.
Skulle miljøfolkene have held til at forhindre nybyggeriet bliver det Tyske GP 2002 sandsynligvis flyttet til Lausitzring (i det tidligere Østtyskland).
Miljøet lider efter forlydender også på andre områder. I hvert fald rapporteres det, at Jenson Button har taget kørsel på mountain bike ud af sit fitness program: "De siger, det skader forplantningsevnen med alle de stød den hårde saddel giver." Hvis det skulle have noget på sig, må de virkelig få gjort noget ved den ekstremt ujævne bane i Sao Paolo, ligesom det sætter M. Schumachers præstationer (også) udenfor banen i særklasse....
Det er især starterne som har været den store duel på ord mellem de to kørere - og nu har skotten noget på tyskeren som han kan køre på. "Michael er mærker virkelig presset ved at skulle besvare spørgsmål om hans køreretik. Det ryster ham og det er første gang jeg har set ham så rystet," siger Coulthard.
Dette kunne blandt andet høres under torsdagens pressemøde, hvor tyskeren tydeligvis var meget generet over de pågående spørgsmål om hans starter.
Slutteligt mener Coulthard at han stadig har chancen for at vinde. "Det er det samme for os alle, og vi behøver mental styrke til at komme igennem den sidste tid," siger skotten.
"Han fortjente sejren fordi han startede langt tilbage og han tog et modigt valg," siger ireren rosende videre. Han er især forundret over brasilianerens fornemme kørsel på rillede dæk i regnen. "Han gjorde det godt, men det er også tydeligt at han har en god racer," siger Irvine.
Men Irvine har også en kommentar til starten hvor Schumacher var involveret. "Det måtte før eller siden ske. Det var et løbssammenstød og ingen kan få skylden," siger Irvine der også mener at Fisichella ikke har skylden. "Han havde tydeligvis ikke i sinde at ramme ham," siger Irvine.
"Det kunne have været et skuffende resultat for mig på Hockenheim hvor jeg igen udgik, men det var en meget positiv weekend af flere grunde," forklarer Frentzen. Blandt andet var det i den weekend at hans fremtid blev afklaret. "Det begyndte med annoncering om at Jordan-teamet og jeg har underskrevet for yderligere to år," siger han og peger på aftalen med Honda som det vigtigste. Det nye chassis var også med til at give ham positive forventninger. "Da jeg kørte på Hockenheim følte jeg med det samme en forbedring i raceren. Den var mindre nervøs, selvom den kørte med lav downforce, og den er mere komfortabel at køre på grænsen," siger tyskeren.
På sigt skal det give VM til både ham og Jordan. "Det er nok nu eller aldrig hvis vi skal tage titlen. De har en god chance og jeg ønsker at være den der gør det for dem," siger Frentzen der altså har store planer.
En ting er sikkert: det bliver ikke i år! Frentzen har blot, mens Jordan samlet har fået sølle 11 point! Og de kæmpede sidste år om sejre.
Olivier Panis spøger fortsat og Craig Pollock har da også direkte fortalt brasilianeren at han skal til at tage sig sammen. Men også Jenson Button lurer - men der er Benetton også på banen.
I øvrigt så er det interessant at både Button og Panis er involveret i kampen om det andet sæde hos Benetton og BAR.
Mere om rygterne om andenkøreren hos BAR i 2001:
27. juli 2000 - Hvem tager BAR's andet sæde?
30. juli 2000 - Graver Zonta sin egen grav?
31. juli 2000 - BAR i tvivl
Om han skal have tid til at tænke lidt over fremtiden er ikke helt udelukket - han har ellers bekendtgjort at Sauber nok er hans arbejdsplads næste år, men Toyota spøger endnu. Men det er ikke kun fremtiden der skal tænkes på - der skal også slappes af. "Jeg tager hjem og går lidt med hunden - og så har jeg lidt tid hvor jeg er et andet sted inden det ungarske grand prix," siger Salo.
Martin Whitmarsh, McLaren: "Vi var for konservative med vores taktik. Barrichello satsede alt og vandt. Et andet problem var, at vi havde to biler at koncentrere os om, Ferrari kun en. Problemet opstod ved de to situationer med sikkerhedsbilen. Vi skal have to biler ind og Ferrari kun en. Hvis det var begyndt at regne kraftigt, havde vi vundet. Men det er en beslutning der skal tages. Uheldigvis for os, regnede det ikke kraftigt, og det var nok til at Ferrari vandt. Vi lod Coulthard køre en omgang mere, og da begge kørere havde problemer med dækkene, var vi tvunget til at tage en beslutning."
Ron Dennis mente, at den ufrivillige periode med sikkerhedsbilen på banen, på grund af en tosset tilskuers tilstedeværelse på selve banen, var årsagen. "Vi har en vis fleksibilitet i vores strategi, men ikke så meget, at der skal være plads til, at en tilskuer absolut skal ind på banen midt under løbet. Det kostede os sejren, men det kunne også have haft katastrofale følger, både for ham selv og for kørerne på banen."
David Coulthard er nu helt på det rene med, hvordan starten skal forløbe. Han brugte nøjagtig den samme måde at starte på, som han tidligere har kritiseret Michael Schumacher for at bruge. Der var da heller ingen beklagelser fra Schumacher efter løbet til Coulthard. Schumachers beklagelser var rettet imod Fisichella. Det ironiske ved Coulthards tidligere beklagelser er, at hans teamkollega i det brasilianske GP, startede på nøjagtigt samme måde, og der var der ingen der beklagede sig. Men det er måske forbeholdt nogle få at starte på den måde?
David Coulthard satte for øvrigt fartrekord på Hockenheim. Han havde selv den gamle rekord på 357 km/t. Den nye lyder nu på 361 km/t. Og den er officiel, fordi den blev sat under GP'et.
Men det er ikke længere Flavio Briatore der står i spidsen for Supertec, efter at han har taget magten i Benetton. Og spørgsmålet er nu om Supertec vil fortsætte. I hvert fald kommer de med mere stor sikkerhed til at levere motorer til Benetton, men spørgsmålet er om de så derefter drosler det helt ned og lukker.
Det kan være afgørende for blandt andet Prost-teamet. De mangler en motor efter at Peugeot har solgt sin F1-motor division til AMT, der straks derefter kastede sig i armene på Arrows. Supertec regner med at have klarhed om situationen inden for kort tid.
Der var tale om to forskellelige tests. Dels var der test af nye aerodynamiske tiltag på F1-2000 modellen, samt test af den F399 som skal benyttes til Marlboro Masters på Zandvoort i den kommende weekend.
F1-2000 testen blev kørt i chassis nr. 204. Den strakte sig over 12 omgange på den korte bane, og dagens bedste tid blev 1:02,171.
F399 testen blev kørt i chassis nr. 194, der blev kørt 5 omgange med en bedste tid på 1:03,096.
Testkørslerne fortsætter i dag (tirsdag), hvor både Rubens Barrichello og Luca Badoer skal køre.
Trulli kørte i en stor del af løbet i top-tre, og var på andenpladsen efter Barrichello, da han fik tidsstraffen. Ifølge FIA havde han kørt for stærkt i pitlane.
Eddie Jordan: "Grunden til at Jarno skal straffes, er ikke helt tydelig for os. Vi forstår ikke hvorfor han har fået denne tidsstraf, og har bedt FIA om at klarlægge det."
Jarno Trulli: "For mig at se, er der ikke nogen klar årsag til at jeg skal straffes. Det virker som, at jeg skal straffes for at overhale Barrichello, da han kørte ud fra pittet. Han og jeg var ved siden af hinanden, og jeg var på ideallinjen, så jeg kan ikke forstå denne beslutning."
Denne situation overskyggede faktisk den præstation, som Frentzen lagde for dagen. Frentzen startede helt nede som nr. 17, en plads foran løbets vinder. Men han kørte sig flot op igennem feltet, og var en overgang oppe på andenpladsen. Men kun seks omgange før mål, sagde elektronikken stop. Endnu en gang måtte Frentzen forlade et løb før tid.
Frentzen: "Det var i sandhed et bemærkelsesværdigt løb. Okay, det var selvfølgeligt meget skuffende, at bilen lige pludselig stoppede, men vi fik vist, at vi er konkurrencedygtige. Og jeg tror, at jeg har bevist overfor dem som siger, at jeg ikke er aggressiv nok, at det modsatte er tilfældet. Jeg kunne have været på podiet i dag, skuffelsen vil nok først ramme mig lidt senere."
Hvis en af de to McLaren kørere havde vundet på Hockenheim, havde han mistet førstepladsen, men takket være Barrichellos førsteplads kunne han bevare den.
Michael Schumacher: "Jeg fik ikke en chance, fordi en eller anden kørte op bag i mig ved det første sving. Fisichella var bag mig, og det er hans opgave, at holde øje med bilerne foran. Jeg er nu blevet ramt af nogen bagfra, to gange i træk. Én gang skal man nok regne med, men to gange er for meget, og så specielt i mit hjemme Grand Prix. Det er meget svært at acceptere, når det sker to gange i træk. Han sagde godt nok undskyld til mig bagefter, men det hjælper ikke mig ret meget."
Siger Schumacher altså, og vender så opmærksomheden imod Rubens Barrichello: "Den eneste grund til at jeg stadig fører i VM for kørere, er fordi Rubens vandt løbet. Jeg har sagt tak til ham for at bevare mig i føringen af VM. Det var en følelsesladet sejr for både Rubens og teamet. Nu kan jeg kun håbe på, at alt vil blive bedre for mig i det næste løb."
Flere teams er blevet nævnt som potentielle arbejdsgivere, ansporet af så vel køreevner som den reklame, der ligger i at ansætte mediehysteriets hovedperson og en hel nations nye helt. Benetton formodes ikke at holde fast på Alexander Wurz og senest har Flavio Briatore indrømmet en svaghed for stjerneskuddet. "En aftale er endnu ikke blevet indgået, men vi er meget imponerede af ham. Han er en god kører, meget hurtig og også meget intelligent. Han kunne lære meget hos Benetton og Renault.”
Tyveårige Button tager det helt roligt og ser ikke sig selv som arbejdsløs foreløbig. Uden at afsløre noget, holder han dog rygterne om sin person i gang ved at antyde noget stort er på vej: "Jeg ved at jeg har noget godt i vente næste år hvad end der sker. Jeg er afslappet og glad og jeg ville ønske alle også bare kølede ned og slappede af. Jeg kan ikke fortælle folk præcis hvad jeg gør, men det er en excellent beslutning for mig hvis det sker.”
Heinz-Harald Frentzen lavede en perfekt start, og kom hurtigt op gennem feltet. Da han havde lavet 2 pitstop var HHF oppe på en flot 3. plads. Frentzen overlevede en meget forvirrende periode, da sikkerhedsbilen kom på banen, da en tidligere Mercedes-medarbejder ville protestere over sin afskedigelse, og løb rundt på banen. Senere begyndte det at regne på dele af banen, hvilke gjorde det meget svært for alle kørerne. Da HHF udgik manglede der kun 6 omgange af løbet, og han kæmpede med David Coulthard om 3. pladsen. Men selvom HHF udgik var han yderst tilfreds med dagens løb.
”Det er helt sikkert et løb jeg vil tænke tilbage på med glæde,” siger HHF og fortsætter: ”Raceren kørte utroligt godt i dag, og det var specielt dejligt at overhale alle de andre kørere. Jeg håber at tilskuerne havde det lige så sjovt som jeg havde det. Selvfølgelig er det utroligt skuffende at udgå, men vi fik da vist at vi kan køre lige op med de andre teams. Det styrker troen på at vi kan blive nr. 3 igen i år, og at det ikke er forgæves med alt det hårde slid hele teamet har ydet. Vi fik ingen point i dag, men jeg sikker på at vi nok skal score point i de sidste 6 løb.”
Jarno Trulli var absolut ikke glad efter løbet, selvom han på en tidspunkt var oppe på 2. pladsen. JT fik en 10 sek. straf, og det frarøvede ham en næsten sikker podium-plads.
”Jeg er MEGET skuffet,” siger Eddie Jordan og fortsætter: ”At have begge racere i top 3, og så ender det med ingenting, det er MEGET bittert. På et tidspunkt så det meget lovende ud, og jeg syntes det er meget synd for begge kørere, da de har vist at de godt kan køre lige op med Ferrari og McLaren. Jarno er meget vred over sin 10 sek. straf, da han mener at den er forkert, men vi vil undersøge sagen.”
Det er især på grund af at det vil tage tid at bygge et nyt team op, samt at det i øjeblikket går godt hos Sauber. "Folk spørger mig om fremtiden, og må sige at jeg er ret glad for Sauber," siger finnen der blev nummer 5 i det tyske grand prix.
Det var i øvrigt et resultat som blevet hevet hjem med remmer og sejl. Problemer med dækkene og en halvsyg racer var tæt på at koste. "Jeg havde ingen olie i gearkassen og temperaturen i motoren sted dramatisk," sagde han efter løbet.
Men intet er 100% sikkert. "Jeg ser ingen grund til at tage et år fri for at teste med Toyota. Jeg har en kontrakt med Sauber - selvom kontrakter ikke er så meget værd i disse tider," siger han og lufter dermed at chancen stadig er der. "Men jeg har fået smag for point," indrømmer han, så meget tyder på at han er Sauber-kørere næste år.
Mere om Salos forhandlinger med Toyota:
23.06.2000 - Toyota med 4-årigt tilbud til Salo
Prost, Sauber og Minardi har altså endnu ikke meldt ud, men det forventes at Prost vælger Michelin.
Zonta er hurtig - men måske ikke hurtig nok?
Jacques Villeneuve forlængede som bekendt sin kontrakt til BAR i sidste uge, på en særdeles favorabel måde for canadieren. Villeneuve må formodes at have en del at skulle have sagt om sin holdkammerat i 2001. Weekendens uheldige sammenstød har næppe gavnet Zontas sag.
Ulykkens anden hovedperson, Pedro Diniz, fralægger sig til gengæld et hvert ansvar: "Jeg kunne se at Jean Alesi var tæt på mig, men da jeg begyndte at bremse for chikanen, må han have haft to hjul på græsset og kørte ind i mig. Pludselig begyndte det at regne med dæk! Det er alt hvad jeg ved.” Men Diniz har før været kritiseret for sin indblanding i ulykker. Pedro de la Rosa, som var i nærkontakt med brasilianeren i Canadas GP, udtalte ved den lejlighed: "Han risikerer både sit eget og vores liv….”
Coulthard rundede 361 km/t - det er ny rekord
Begge rekorder er sat på den første sektor på Hockenheim. (Fra start/mål linien til Jim Clark kurven)