Kollisionen mellem canadiske Tracy og skotske Franchitti skete på omgang nr. 75 af de i alt 225, da de begge var involverede i en kamp om 11. pladsen med den senere vinder af løbet, brasilianske Cristiano da Matta. Tracy forsøgte at overhale indenom, da han blev ramt af hans team-kammerat, der havde nok at gøre med at kæmpe med brasilianeren.
Første gang de to KOOL Green team-kammerater "mødte" hinanden på banen, var i 1998 i Houston. Her var det igen Tracy, der forsøgte en overhaling hvorved fronten på hans Reynard-Honda Champ Car blev så beskadiget, at han ikke kunne fortsætte. Franchitti kunne derimod, og vandt løbet.
Sidste år var den gal igen i løbet i Madison. Her var det igen Tracy, der måtte udgå, og endnu engang var det Franchitti, der kunne fortsætte og endte med at blive nr. 3.
For team-chef Barry Green, er det selvfølgelig aldrig rart endnu engang at se hans to kørere udgå af løbet p.g.a. en kollision, de selv er skyld i. Han fastslår dog, at kampen om PPG Cup'en (mesterskabet) stadig er vidt åben, men den slags episoder gør det bestemt ikke nemmere. Tracy ligger nu på en 5. plads i mesterskabet og Franchitti nr. 11. De er henholdsvis 40 og 62 point efter den førende, Michael Andretti.
Teamet blev oprindelig grundlagt i 1995 af Wells og Frank Arciero, og hed indtil i år Arciero/Wells Racing. Op til denne sæson forlod Arciero så teamet, og Wells kunne med hovedsponsoreren Pioneer i baghånden, så stifte PPI Motorsports.
Det værste øjeblik for Wells var dog, da hans kører, Jeff Krosnoff, blev dræbt i løbet i Toronto i 1996. Da Matta og hele teamet dedikerede da også sejren i Chicago til netop Krosnoff.
Selve løbet blev en noget rodet affære. De +50.000 tilskuerer blev vidner til et løb, hvor chassis'er og motorer næste stod af for et godt ord. Allerede før starten gik, var det slut for Maz Papis, da han måtte udgå med motorproblemer.
Rent faktisk var der kun 10 kørere, der gennemførte løbet og kun 6 formåede at køre hele løbsdistancen på 225 omgange.
Men denne søndag i Chicago tilhørte så afgjort brasilianske da Matta. Han lå konstant i front de sidste 51 omgange af løbet, og vandt med hele 1,6 sekunder foran Michael Andretti, der tilsidst var tæt på at indhente brasilianeren. Det lykkedes dog ikke, og efter 32 løb i CART serien, kunne Indy Light mesteren fra 1998 hyldes for hans første sejr i CART.
Derudover så var Andretti også den store sejrsherre i Chicago. Han startede fra en miserabel 15. plads, men takket være en alternativ pit-stop strategi og fremragende kørsel, så var han hurtigt med helt fremme i feltet. Han sluttede, som førnævnt, på 2. pladsen, og øgede dermed forspringet i kampen om PPG Cup'en (mesterskabet).
Brasilianske Gil de Ferran kørte et flot løb, og sørgede for, at Penske Racing fik endnu en podieplacering. Han avancerede dermed også til 3. pladsen i PPG Cup'en.
Svenske Kenny Brack startede som nr. 4 og han sluttede også på denne placering. Han har nu et solidt point-forspring i kampen om rookiernes mesterskab.
Den sidste i Top-5 blev mexicanske Adrian Fernandez, og det må siges at være en tilfredsstillende placering eftersom at han startede som nr. 19.
De øvrige placeringer i Top-10 blev: Roberto Moreno, Mauricio Gugelmin, Jimmy Vasser, Alexandre Tagliani og Memo Gidley.
Pole-sitter, columbianske Juan Pablo Montoya, dominerende den første halvdel af løbet, men på omgang nr. 177 var det slut for hans vedkommende p.g.a. tekniske problemer. Han scorede dog 1 point for flest førte løbsomgange (111).
Det næste løb i FedEx CART serien er Miller Lite 200, der køres på Mid-Ohio banen d. 13. august.