BB David Coulthard kørte på den hurtigste tid i den frie træning, hvor skotten satte en tid der var lige lidt bedre end Renault-kørernes. Samtidig var Mark Webber også godt med fremme, således at Michelin satte sig på de bedste pladser. Den VM-førende, Michael Schumacher blev blot nummer 11.
Det var dog først til allersidst at Coulthard fik vippet Renault af føringen - de havde i det hele taget også taget den meget med ro, efter at de havde kørt to timers test forud for træningen. Kiesa markerede sig flere gange og forbedrede sine tider henover de 15 omgange han gennemførte. Dermed har han indtil videre fået en pæn start på tilværelsen i Formel 1. At sætte en tid der er godt 3/10 fra Verstappens er helt igennem acceptabelt!
Ellers ligner det en weekend hvor Michelin kommer til at præge billedet. Det må siges at være noget skuffende at den eneste Bridgestone kører i top 10 er Jenson Button. Det kunne så omvendt også tyde på at der er forskellige compounds som førstevalg til denne weekend!
Tiderne fra den første frie træning på Hockenheim
|
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
|
1. | David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:15,523 | 22 |
2. | Jarno Trulli | Renault | 1:15,617 | 11 |
3. | Fernando Alonso | Renault | 1:15,797 | 9 |
|
4. | Mark Webber | Jaguar-Cosworth | 1:15,799 | 25 |
5. | Juan Pablo Montoya | Williams-BMW | 1:15,890 | 23 |
BB De fire teams der har valgt at teste frit om fredagen, har været i aktion. Og det blev også den første "rigtige" kørsel til Nicolas Kiesa der kørte den 10. bedste tid i det store testfelt. Danskeren fik 39 omgange i Minardi-raceren.
Tiden 1:19,413 blev noteret til at være den hurtigste og det var en tid der lå lige under ét sekund fra den tid som den mere erfarne Jos Verstappen kørte på. Yderligere havde Minardi også deres nye testkører, italieneren Gianmaria Bruni på banen. Han kørte en tid der var 4/10 langsommere end Kiesas.
Oppe i front var det Renault der satte sig tungt på de bedste tider, og de kan meget vel være rigtig godt med i den kommende weekend. Flere peger på at banen ligger rigtig godt til Renault, men det vil McLaren, Ferrari og Williams nok også gerne snakke med om.
Yderligere er det også interessant at kigge lidt på Jaguar og deres nye kører som blev hyret fordi Pizzonia ikke kunne være med. Wilson får sit at se til - han kørte en tid der var 8/10 langsommere end Mark Webbers. Derudover blev der også testdebut til ungareren Zsolt Baumgartner, der har fået slået sig ind hos Jordan.
Der bliver mere kørsel til Kiesa og co. når der køres fri træning fra klokken 11.00. Senere i dag køres den første kvalifikation der afgør startrækken til kvalen i morgen.
Testtider fra Hockenheim
|
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
|
1. | Jarno Trulli | Renault | 1:16,074 | 52 |
2. | Fernando Alonso | Renault | 1:16,190 | 47 |
3. | Alan McNish | Renault | 1:16,304 | 42 |
|
4. | Mark Webber | Jaguar-Cosworth | 1:16,887 | 48 |
5. | Giancarlo Fisichella BB Jaguar, Toyota og Minardi er de sidste 3 teams. Jaguar godt nok på en delt sjetteplads med Sauber, men kun den ene af Jaguars kørere har scoret points hidtil.I bunden findes et af de rigeste teams, i hvert fald hvis man læser på budgettet. Uheldigvis for dem ligger de som næstsidst, nemlig Toyota. Minardi har det allerlaveste budget, men har til gengæld for til gang af en dansk kører, nemlig Nicolas Kiesa. Jaguar har et stramt budget men kan få støtte fra Ford hvis det kniber. Jaguar: Jaguar har fyret andenkøreren i teamet, Antonio Pizzonia, til fordel for Justin Wilson. Det bliver spændende at se hvordan han kan begå sig i et bedre team end det han kommer fra. Klarer han det bedre end Pizzonia, eller falder han igennem? Han har ikke mange løb tilbage i denne sæson at bevise sit værd i. Jaguars tætte samarbejde med Michelin skulle gerne udmønte sig i det korrekte dækvalg til bilerne. Hockenheim kan være hård ved dækkene. Jaguar har også kikket lidt på aerodynamikken derhjemme, og kan teste de sidste nye ting ved fredagens test. Fokus udefra vil dog sikkert være på Justin Wilson, hvordan klarer han skærene? Toyota: Toyota med de mange penge i ryggen, har endnu ikke levet op til især egne forhåbninger. Dog har der hidtil været opløftende momenter især leveret af da Matta. På Silverstone så man lige pludselig begge biler i front, men de kunne ikke holde disse placeringer. Inden Silverstone havde man testet nye aerodynamiske dele og en ny specifikation af motoren, specielt med henblik på Hockenheim. Nu håber man så at det kan give sig udslag i et godt resultat, helst i pointene og begge biler i mål. Men der er jo også placeringerne med de foranliggende at kæmpe om. Der er jo faktisk kun 5 points til en femteplads i konstruktørernes mesterskab. Minardi: Det lille italienske team har gjort det igen. Ladet en talentfuld kører forlade teamet til fordel for en anden. Denne anden er i dette tilfælde Nicolas Kiesa. Endelig igen en dansker i Formel 1 feltet. Det skal nok skærpe interessen herhjemme, også selvom det "kun" er for Minardi. Sidste års løb var ikke nogen succes for Minardi. Alex Yoong formåede ikke at kvalificere sig, og Mark Webber måtte udgå efter 14 omgange. Det bliver også vanskeligt i år for Minardi i det tyske GP. To nye kørere samt en ny testkører skal forestå testen fredag. Der vil sikkert være en del pres på Kiesa, men også på Jos Verstappen, som er den rutinerede i teamet. Vi krydser fingre for Nicolas Kiesa. PDL
31.7.2003
I midterfeltet sker der ikke det store, Renault fører stadig suverænt og er ikke til at røre. De andre tre teams slås derimod indbyrdes.Renault: Fernando Alonso har ikke kørt på Hockenheim før i dens nuværende udformning. Så meget af testtiden fredag skal bruges til at køre sig ind på banen. Men Fernando Alonso lærer hurtigt, så det er ikke umuligt at han allerede til den første kvalifikation kan sætte en meget hurtig tid. Og ellers er chancen der selvfølgelig lørdag. Trulli derimod kender banen fra sidste år. Renault vil også benytte testtiden fredag til lige at afprøve nogle få forbedringer ved bilen. Renault satser på at det bliver varmt søndag. Man ved at Michelin dækkene klarer det fint også i varmt vejr. Man håber på at kan få begge biler i mål og helst foran McLaren som er nærmeste konkurrent. Der er dog en forskel på 40 points mellem de to teams, men forskellen skal minimeres mest muligt. Hos kørerne ligger Alonso stadig godt til og er kun 10 points efter Barrichello, som igen kun er ganske få points efter Ralf Schumacher og Montoya. Også der satses der på at gøre forskellen mindre. BAR: BAR havde lanceret væsentlige ændringer på bilen til det britiske GP. Og det så ud til at have hjulpet på præstationen. Man håber derfor at disse forbedringer kan overføres også til Hockenheim så man kan score yderligere points. Sidste år måtte både Jacques Villeneuve og Olivier Panis udgå fra løbet. JV er ikke den store tilhænger af den nye udformning af banen, hvorimod Jenson Button faktisk godt kan li' den. Forbedringerne fra Silverstone på bilen, er blevet yderligere modificeret til Hockenheim. Man håber at kunne forsætte den udvikling i resten af sæsonen. Men med kun 5 løb tilbage kan det knibe med at nå Renault. Afstanden er blevet for stor. Man kan derimod sikre sig en større afstand til de nærmeste konkurrenter Jordan, Sauber og Jaguar. Jordan: Jordan har haft nogle meget skuffende løb på det seneste. Det mener man nu at have rettet op på, og ser frem til det tyske GP med større forhåbninger end i den seneste tid. Man har fået en nye motorevolution fra Cosworth som giver håber. Man vil bruge 3 kørere til testen fredag og håber på at det samlede resultat af testen kan bidrage med værdifulde oplysninger til det endelige setup. Ralph Firman har aldrig kørt på banen før, så han skal først lære banen at kende. Teamet vil fokusere meget på setuppet, der kan nu køres med mere downforce end tidligere på banen, det mener bl.a. Gary Anderson vil give teamet lidt mere luft end ved de tidligere GP'er. Sauber: Sauber teamet har ikke været så heldige i år. Mange mekaniske og tekniske defekter har sendt bilerne ud af mange løb før målstregen er nået. Specielt Frentzen har været uheldig. Heidfelds præstationer har været mere konstante, han er i hvert fald kommet oftere i mål. Alligevel er det Frentzen der har scoret flest points af de to. Det virker som om at Sauber ikke har formået at få samme tempo i bilerne som mange andre teams. Man håber dog på at setuppet som er ganske anderledes end tidligere på banen kan medvirke til at man får gode placeringer denne gang. Teamet kikker lidt i retning af setuppet fra A1-Ring i Østrig som Hockenheim i den nye udformning minder lidt om. Men pålideligheden må stadig være i højsædet, samt selvfølgelig at få noget mere fart i bilerne. Ellers kommer man ikke videre i forhold til konkurrenterne. PDL Med 5 GP'er tilbage er spændingen steget. Kun 23 points skiller de 3 førende teams i VM-stillingen. Og kun 20 points skiller de 5 forreste kørere. Spændingen er dejlig tæt.Måske takket være den nye kvalifikationsform og ikke mindst at Williams og McLaren i år har taget mange points fra Ferrari, er spændingen blevet stor. Og da de er gode til også at tage points fra hinanden indbyrdes, gør det at spændingen også på den måde er intakt. Ferrari: Hos Ferrari har man ihærdigt arbejdet videre med at gøre bilen hurtigere og bedre. Det er selvfølgelig sket i samarbejde med Bridgestone. Dækkene er i dag af større betydning end nogensinde før, derfor skal det bare fungere optimalt. De tre første løb i sæsonen fik andre sejrherrer end Michael Schumacher. Han tog så selv de næste tre på stribe. Så fulgte der igen tre løb uden sejre til Michael Schumacher. Begynder han at vinde igen? Ren og skær spekulation men muligheden foreligger. Onde ryster antyder at Michael Schumacher bevidst har holdt lidt igen for at skabe spænding og også for at få lillebror Ralf med tættere på i kapløbet om mesterskabet. Det bliver nok aldrig afklaret. Hockenheim er en af de baner hvor der ikke bliver testet. Der er derfor kun data fra sidste års løb at arbejde ud fra. Sidste år var første gang man kørte på den ombyggede bane. Det har medført at man skal køre med et andet setup. Man kan nu køre med mere downforce hvilket giver fordele i Stadionsektionen. Nogle af overhalingsmulighederne er forsvundet, et par enkelte nye er dukket op i stedet. Ferrari teamet er i hvert fald meget fortrøstningsfulde inden det gør løs. Williams: Hos Williams er optimismen helt i top, især efter at man faktisk fik et bedre resultat med fra Silverstone end forventet. De to kørere er nu næsten á point med Montoya 2 points foran Ralf Schumacher. De to køreres flotte resultater hidtil i denne sæson har bragt Williams op på andenpladsen i konstruktørernes mesterskab. Kørerne er placeret på henholdsvis tredje og fjerdepladsen. Teamet har selvfølgelig været fokuseret på Hockenheim de seneste par uger. Data fra sidste år er blevet studeret, og bl.a. har man bemærket at dækkene bliver slidt temmelig meget, så valg af dæk skal studeres ganske nøje i samarbejde med Michelin. Derudover har Williams nogle nye aerodynamiske dele klar til bilen. Vejgrebet bliver af stor betydning. Erfaringerne fra sidste år går i retning af mere downforce nu hvor de lange lige stræk er væk. Williams har altid klaret sig godt på Hockenheim, og det håber man selvfølgelig på er noget der forsætter. McLaren: McLaren med Kimi Raikkonen i spidsen lagde ud som lyn og torden i starten af sæsonen, men siden er det blevet til knap så meget. Problemerne med MP4-18 har ikke gjort presset mindre på teamet. Sideløbende er dog forsat blevet udviklet på MP4-17D som stadig er yderst konkurrencedygtig. Der har dog været lidt problemer med holdbarheden, bl.a. har bremserne på specielt Raikkonens bil ikke altid været optimale. Kimi Raikkonen har dog alligevel formået at holde fast på sin foreløbige andenplads i mesterskabet. På trods af de seneste problemer, så er optimismen stadig i behold i teamet. Man forventet at man på Hockenheim igen kan klare at køre et topresultat hjem. Kimi Raikkonen som kun er 7 points efter Michael Schumacher har mest at kæmpe for. At han kan køre på Hockenheim blev bevist sidste år da han havde en flot duel med Montoya. David Coulthard har noget at kæmpe for, men det er noget som bliver gemt til hvad der måtte komme i Silly Season. David Coulthard er i hvert fald klar til igen at tage udfordringen op. Han er godt klar over der hvor der halter - som han ser det - er i kvalifikationen. Han erkender at han ikke altid gør det godt nok, og det gør ud over selve løbet for ham. At han kan overhale så man på Silverstone hvor han lavede en af de se-værdige overhalinger. Hockenheim er om end ikke på samme måde som før, stadig en bane der kan være hård ved bilerne. Den er stadi PDL Først var det finnen Kimi Raikkonen der tog springet fra Formel Renault 2000 til Formel 1. Siden har en anden FR2000 kører Neel Jani fået et testrolle i Formel 1 og nu går Zsolt Baumgartner samme vej.
Zsolt Baumgartner, der siden deltagelsen i det Euroipæriske Mesterskab for Formel Renault 2000 racere, har kørt for Formel 3000 teamet Coloni Motorsport har netop skrevet kontrakt med Jordan teamet som testkører.
Baumgartner debutere i Formel 1 feltet under fredagens privattest forud for Tysklands Grand Prix på Hockenheim banen den kommende weekend.
Men dette er ikke hans første kilometer i en Jordan Formel 1 racer, tilbage i 2002 kørte han nogle opvisnings omgange på Hungaroring ligesom det også var ham der kørte teamets shakedown test på Silverstone i mandags.
"Jeg er meget taknemmelig for at få denne chance for at køre en Formel 1 racer under 'normale' forhold. Jeg håber på at jeg kan udføre et godt stykke arbejde sammen med teamet og dets ingenøre, og jeg vil gøre alt for at vise dem mine køretalenter" - udtaler Zsolt Baumgartner - "jeg kender Hockenheim fra Formel 3000 løbet her sidste år, som jeg i øvrigt også skal deltage i denne gang, så mit kendskab til banen er godt nok til at jeg gøre et godt job, og jeg er specielt glad for stadion delen."
Udover Baumgartner deltager begge teamets faste kørere, Giancarlo Fisichella og Ralph Firman, i testen og for sidstnævnte er det første gang han skal køre på Hockenheim, så også han vil kunne drage fordel af de data som Baumgartner indsamler under hans test.
"Fredag formiddag skal Zsolt Baumgartner køre vores tredje racer, og det bliver første gang vi tester med tre biler forud for et Grand Prix" - udtaler Gary Anderson fra Jordan teamet - "Vi håber på, at vi på denne måde, kan få en bedre forståelse for dækkenes udvikling over længere distancer, noget som det er tydeligt at andre teams har draget fordel af med en tredje testkører denne sæson." AN
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
| | |