Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.8.2008
 Ungarns GP - 2. fri træning - tiderne
 Ungarns GP - 1. fri træning - tiderne
 
31.7.2008
 Formel 1 teams i ny sammenslutning
 

Hop til top1.8.2008

Ungarns GP - 2. fri træning - tiderne

Efter at Ferrari havde sat sig på den første fri træning forud for Ungarns Grand Prix, var det en McLaren kører der satte den hurtigste tid i den anden fri træning, hvor Lewis Hamilton sluttede 0,194 sekund foran Renault køreren Nelson Piquet Jr. på 2. pladsen.

På 3. pladsen kom Lewis Hamilton's teamkollega, finske Heikke Kovalainen, der var 0,206 sekund fra den hurtigste tid.
Kovalainen blev fulgt af Fernando Alonso på 4. pladsen, og først på 5. og 6. pladserne kom de ellers så dominerende Ferrari'er med Kimi Raikkonen foran Felipe Massa.

Tiderne fra 2. fri træning:
Pl.KørerTeamTidOmg.
1Lewis Hamilton McLaren1:20,55435
2Nelson Piquet Jr.Renault 1:20,74838
3Heikki KovalainenMcLaren1:20,76033
4Fernando Alonso Renault 1:20,92835
5Kimi Raikkonen Ferrari 1:21,00935
6Felipe Massa Ferrari 1:21,01036
7Nick Heidfeld BMW Sauber1:21,13846
8Robert Kubica BMW Sauber1:21,36336
9Jarno Trulli Toyota 1:21,50542
10Nico Rosberg Williams1:21,58134
11Timo Glock Toyota 1:21,66239
12Mark Webber Red Bull1:21,73343
13David Coulthard Red Bull1:21,83734
14Kazuki Nakajima Williams1:21,90233
15Sebastien BourdaisToro Rosso1:21,95541
16Jenson Button Honda 1:22,15041
17Giancarlo FisichellaForce India1:22,19736
18Adrian Sutil Force India1:22,35837
19Rubens BarrichelloHonda 1:22,44833
20Sebastian Vettel Toro Rosso1:22,9455

AN  


Hop til top
Ungarns GP - 1. fri træning - tiderne

Weekendens første fri træning for Formel 1 deltagerne forud for Ungarns Grand Prix på Hungaroring, startede meget stille, men alle kørerne nåede efterhånden at komme på banen, og den sidste del af var der god trafik ligesom tiderne fik et godt dyk nedad.

Denne fri træning startede med den sædvanlige enkelte installationsomgang, hvorefter de 18 kørere der var på banen returnerede til pitten.
Herefter var der meget stille over Hungaroring, der gil mere end 30 minutter før den første tid blev sat, den satte Honda køreren Rubens Barrichello - 1:33,698, og et par minutter senere slog teamkollega Jenson button tiden da han kørte 1:31,657.
Flere kørere var herefter ude på enkelte omgange, blandt andet Toro Rosso køreren Sebastian Vettel, der efter 4 omgange parkere sin racer med mekaniske problemer.

Efter 45 minutter havde kun 8 kørere sat en tid, det var på dette tidspunkt Jarno Trulli der var hurtigst - 1:23,354.
Fem minutter senere kørte Kimi Raikkonen 1:22,032.

Da den første time var gået havde alle 20 kørere sat en tid, hurtigst Heikki Kovalainen - 1:21,951

Efter 5 kvarter kørte Felipe Massa den hurtigste tid - 1:20,981.

Da de 90 minutter var til ende, holdt Massa's tid endnu, 0,364 sekund bag sig havde han teamkollega Raikkonen.
De to McLaren kørere Kovalainen og Hamilton tog sog af 3. og 4. pladserne, de var henholdsvis 0429 og 0,554 sekund fra Massa's tid.

Tiderne fra 1. fri træning:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Felipe MassaFerrari1:20,98119
2Kimi RaikkonenFerrari1:21,34521
3Heikki KovalainenMcLaren1:21,41017
4Lewis HamiltonMcLaren1:21,53518
5Fernando AlonsoRenault1:21,80218
6Timo GlockToyota1:21,93122
7Robert KubicaBMW Sauber1:22,26718
8Nelson Piquet Jr.Renault1:22,32619
9Nick HeidfeldBMW Sauber1:22,37022
10Jarno TrulliToyota1:22,45725
11Mark WebberRed Bull1:22,65423
12David CoulthardRed Bull1:22,70016
13Sebastien BourdaisToro Rosso1:22,90026
14Jenson ButtonHonda1:22,91727
15Rubens BarrichelloHonda1:23,09326
16Nico RosbergWilliams1:23,14721
17Kasuki NakajimaWilliams1:23,27422
18Adrian SutilForce India1:23,35325
19Giancarlo FisichellaForce India1:23,45928
20Sebastian VettelToro Rosso1:23,9234

AN  


 

Hop til top31.7.2008

Formel 1 teams i ny sammenslutning

Tidligere forsøg på at få knyttet alle teams sammen, er hidtil mislykkedes. Nu ser det ud til at det er lykkedes. FOTA er det nye navn for teamenes sammenslutning.

FOTA som står for Formula One Teams Association, er en ny sammenslutning for de deltagende teams i Formel 1. Denne gang lykkedes det at få alle til både at deltage i det stiftende møde og etablere sammenslutningen. Man er også nået til enighed om en overordnet dagsorden for FOTA.

Nok så interessant var Bernie Ecclestone i sin egenskab af præsident for FOM med ved mødet, ligesom Donald McKenzie fra CVC også var det. Fraværende var Max Mosley hvilket flere teamchefer, blandt andet Flavio Briatore, verbalt bemærkede.

Mødet blev afholdt af og hos Ferrari i teamets hovedkvarter i Maranello. Det blev blandt andet aftalt at når man har afstemninger, så er det med et simpelt flertal at man stemmer, ligesom at afstemninger indenfor FOTA's rækker ikke er anonyme, som det er praksis i anden sammenhæng. Man blev også ret hurtigt enige om at etablere et samarbejde med FOM og FIA om den endelige udarbejdelse af en ny Concorde aftale. De nærmere detaljer vedrørende en ny Concorde aftale skal dog gennem en større sagsbehandling.

Noget som optager alle i Formel 1 i øjeblikket er hvordan Formel 1 sportens fremtid sikres bedst muligt. Her er det økonomiske aspekt til stor diskussion og har været det i længere tid. Hvem skal have indtægterne? Hvem, hvad og hvor skal man spare osv.?
Det er blot nogle af de ting som FOTA nu skal til at arbejde med. Allestedsnærværende Flavio Briatore havde adskillige punkter på den konto da han efter mødet talte med pressen.

"Der er mange ting der skal rettes op på. Stort set alle teams føler sig ladt i stikken på mange områder af FIA. Formel 1 har behov for at blive redesignet, en beslutning som jeg mener det er holdene der skal beslutte."

Desuden mener Flavio Briatore også at man skal kigge nærmere på banerne og løbskalenderen for at gøre Formel 1 endnu mere attraktivt. Også det nuværende motorreglement fik et skud for boven. Her mener Flavio Briatore at Renault i særdeleshed føler sig mere end fastlåst, efter at reglementet om fastfrysning af motorudvikling er gennemført. Lige nøjagtigt på hvilke punkter, kom han dog ikke indpå.

Ellers var der generel stor tilfredshed med at det nu er lykkedes at få etableret et samarbejde på tværs af alle teamskel. Og selvfølgelig er der i den officielle pressemeddelelse fra mødet en positiv ånd som siger at man nu er i situation hvor man kan og skal opnå resultater til fordel for Formel 1 sporten og - ikke mindst de deltagende teams.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk