På 3. pladsen kom Lewis Hamilton's teamkollega, finske Heikke Kovalainen, der var 0,206 sekund fra den hurtigste tid.
Kovalainen blev fulgt af Fernando Alonso på 4. pladsen, og først på 5. og 6. pladserne kom de ellers så dominerende Ferrari'er med Kimi Raikkonen foran Felipe Massa.
Tiderne fra 2. fri træning:
Pl. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:20,554 | 35 |
2 | Nelson Piquet Jr. | Renault | 1:20,748 | 38 |
3 | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:20,760 | 33 |
4 | Fernando Alonso | Renault | 1:20,928 | 35 |
5 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:21,009 | 35 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:21,010 | 36 |
7 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:21,138 | 46 |
8 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:21,363 | 36 |
9 | Jarno Trulli | Toyota | 1:21,505 | 42 |
10 | Nico Rosberg | Williams | 1:21,581 | 34 |
11 | Timo Glock | Toyota | 1:21,662 | 39 |
12 | Mark Webber | Red Bull | 1:21,733 | 43 |
13 | David Coulthard | Red Bull | 1:21,837 | 34 |
14 | Kazuki Nakajima | Williams | 1:21,902 | 33 |
15 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso | 1:21,955 | 41 |
16 | Jenson Button | Honda | 1:22,150 | 41 |
17 | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:22,197 | 36 |
18 | Adrian Sutil | Force India | 1:22,358 | 37 |
19 | Rubens Barrichello | Honda | 1:22,448 | 33 |
20 | Sebastian Vettel | Toro Rosso | 1:22,945 | 5 |
Denne fri træning startede med den sædvanlige enkelte installationsomgang, hvorefter de 18 kørere der var på banen returnerede til pitten.
Herefter var der meget stille over Hungaroring, der gil mere end 30 minutter før den første tid blev sat, den satte Honda køreren Rubens Barrichello - 1:33,698, og et par minutter senere slog teamkollega Jenson button tiden da han kørte 1:31,657.
Flere kørere var herefter ude på enkelte omgange, blandt andet Toro Rosso køreren Sebastian Vettel, der efter 4 omgange parkere sin racer med mekaniske problemer.
Efter 45 minutter havde kun 8 kørere sat en tid, det var på dette tidspunkt Jarno Trulli der var hurtigst - 1:23,354.
Fem minutter senere kørte Kimi Raikkonen 1:22,032.
Da den første time var gået havde alle 20 kørere sat en tid, hurtigst Heikki Kovalainen - 1:21,951
Efter 5 kvarter kørte Felipe Massa den hurtigste tid - 1:20,981.
Da de 90 minutter var til ende, holdt Massa's tid endnu, 0,364 sekund bag sig havde han teamkollega Raikkonen.
De to McLaren kørere Kovalainen og Hamilton tog sog af 3. og 4. pladserne, de var henholdsvis 0429 og 0,554 sekund fra Massa's tid.
Tiderne fra 1. fri træning:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Felipe Massa | Ferrari | 1:20,981 | 19 |
2 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:21,345 | 21 |
3 | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:21,410 | 17 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:21,535 | 18 |
5 | Fernando Alonso | Renault | 1:21,802 | 18 |
6 | Timo Glock | Toyota | 1:21,931 | 22 |
7 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:22,267 | 18 |
8 | Nelson Piquet Jr. | Renault | 1:22,326 | 19 |
9 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:22,370 | 22 |
10 | Jarno Trulli | Toyota | 1:22,457 | 25 |
11 | Mark Webber | Red Bull | 1:22,654 | 23 |
12 | David Coulthard | Red Bull | 1:22,700 | 16 |
13 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso | 1:22,900 | 26 |
14 | Jenson Button | Honda | 1:22,917 | 27 |
15 | Rubens Barrichello | Honda | 1:23,093 | 26 |
16 | Nico Rosberg | Williams | 1:23,147 | 21 |
17 | Kasuki Nakajima | Williams | 1:23,274 | 22 |
18 | Adrian Sutil | Force India | 1:23,353 | 25 |
19 | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:23,459 | 28 |
20 | Sebastian Vettel | Toro Rosso | 1:23,923 | 4 |
FOTA som står for Formula One Teams Association, er en ny sammenslutning for de deltagende teams i Formel 1. Denne gang lykkedes det at få alle til både at deltage i det stiftende møde og etablere sammenslutningen. Man er også nået til enighed om en overordnet dagsorden for FOTA.
Nok så interessant var Bernie Ecclestone i sin egenskab af præsident for FOM med ved mødet, ligesom Donald McKenzie fra CVC også var det. Fraværende var Max Mosley hvilket flere teamchefer, blandt andet Flavio Briatore, verbalt bemærkede.
Mødet blev afholdt af og hos Ferrari i teamets hovedkvarter i Maranello. Det blev blandt andet aftalt at når man har afstemninger, så er det med et simpelt flertal at man stemmer, ligesom at afstemninger indenfor FOTA's rækker ikke er anonyme, som det er praksis i anden sammenhæng. Man blev også ret hurtigt enige om at etablere et samarbejde med FOM og FIA om den endelige udarbejdelse af en ny Concorde aftale. De nærmere detaljer vedrørende en ny Concorde aftale skal dog gennem en større sagsbehandling.
Noget som optager alle i Formel 1 i øjeblikket er hvordan Formel 1 sportens fremtid sikres bedst muligt. Her er det økonomiske aspekt til stor diskussion og har været det i længere tid. Hvem skal have indtægterne? Hvem, hvad og hvor skal man spare osv.?
Det er blot nogle af de ting som FOTA nu skal til at arbejde med. Allestedsnærværende Flavio Briatore havde adskillige punkter på den konto da han efter mødet talte med pressen.
"Der er mange ting der skal rettes op på. Stort set alle teams føler sig ladt i stikken på mange områder af FIA. Formel 1 har behov for at blive redesignet, en beslutning som jeg mener det er holdene der skal beslutte."
Desuden mener Flavio Briatore også at man skal kigge nærmere på banerne og løbskalenderen for at gøre Formel 1 endnu mere attraktivt. Også det nuværende motorreglement fik et skud for boven. Her mener Flavio Briatore at Renault i særdeleshed føler sig mere end fastlåst, efter at reglementet om fastfrysning af motorudvikling er gennemført. Lige nøjagtigt på hvilke punkter, kom han dog ikke indpå.
Ellers var der generel stor tilfredshed med at det nu er lykkedes at få etableret et samarbejde på tværs af alle teamskel. Og selvfølgelig er der i den officielle pressemeddelelse fra mødet en positiv ånd som siger at man nu er i situation hvor man kan og skal opnå resultater til fordel for Formel 1 sporten og - ikke mindst de deltagende teams.