Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.8.2006
 de la Rosa kører også i Tyrkiet og Italien
 
7.8.2006
 Ungarns GP - Set og sket - Top 5
 Ungarns GP - Set og sket - Bunden
 

Hop til top10.8.2006

de la Rosa kører også i Tyrkiet og Italien

Efter at de La Rosa gjorde det så flot i Ungarn, er han nu blevet lovet at han også kører de to sidste europæiske Grand Prixer i år.

Erstatningen for Montoya - Pedro de la Rosa - har gjort det så godt, at han nu er blevet at han også kører de to sidste europæiske Grand Prixer i år. Efter at han blev nr. 7 på Magny-Cours, og i søndags nr. 2 på Hungaroring, så er belønningen kommet. Han kører de sidste løb i Europa i år.


Pedro de la Rosa kører også i Tyrkiet og Italien
(Foto: McLaren)

Men om han så også kommer til at køre de sidste 3 løb i Kina, Japan og Brasilien er endnu uvist. I kulissen lurer teamets anden testkører, Gary Paffett, ligesom der også tales om at den førende kører i GP2 klassen, Lewis Hamilton, får chancen i et af Grand Prixerne. Med i det spil er også kontrakter, licenser og reglement. Det bekymrer dog ikke de la Rosa endnu. For ham gælder det de næste to Grand Prixer.

Pedro de la Rosa:
"På Magny-Cours sluttede jeg som nr. 7 og nu sluttede jeg som nr. 2. Nu vil jeg forbedre mig igen, og det betyder at jeg skal vinde. Vi er også langt mere konkurrencedygtige nu."

PDL  


 

Hop til top7.8.2006

Ungarns GP - Set og sket - Top 5

Man burde næsten bestille regnvejr til det ungarske GP - så'en bare hvert andet år. Det giver da dramatik for alle pengene - og denne gang en ny vinder.

Det ungarske Formel 1 Grand Prix er pr. tradition et af de mindst spændende. Det viste sig i weekenden at Mickey Mouse banen godt kan præstere spændene og underholdene GP'er - når bare det regner. Denne gang gav det overhalinger, sammenstød, udskridninger, en ny vinder - og en diskvalifikation. Det var ikke drama der manglede søndag eftermiddag.

Renault - 149 points:
Renault var et af de teams der ikke fik noget med fra Ungarn. Tværtimod. Det startede ellers godt. Begge kørere fik en god start. Bedst var den for Alonso som startede som nr. 15 og allerede i løbet af første omgang faktisk var lige i hælene på M. Schumacher som også startede som lyn og torden. De lå over et par omgange og duellerede med Alonso som vinder. Han lavede faktisk en Schumacher. Detaljen at overhale udenom i regnvejr er normalt en disciplin som tyskeren mestrer, men her kopierede Alonso ham til et stort ug. Alonso forsatte og var inden længe på førstepladsen. Dog hjulpet lidt af pitstrategi og mandefald. Det lå faktisk til at Alonso skulle vinde det ungarske Grand Prix selvom at både de la Rosa og især Jenson Button nærmede sig hastigt. Men ved et pitstop gik noget galt. Bilen humpede og hoppede efter at Alonso var kørt ud af pittet. Og i sving 2 gik det helt galt. På tv billederne kunne man se at en hjulmøtrik røg af og det højre baghjul fik da også en helt tosset vinkel. Det var dermed slut for Alonso.
Men inden da var Fisichella udgået. Han duellerede længe med flere kørere der enten skulle overhales eller ville overhale ham. Især duellen med M. Schumacher var kostbar. Han overhalede godt nok M. Schumacher, men efterfølgende ville Fisichella øge forspringet til M. Schumacher, og her satsede Fisichella måske for meget. Han tabte bagenden i det våde føre og beskadigede hækvingen. Han forsatte dog, men på næste omgang røg hækvingen helt af og Fisichella måtte udgå. Det var dog fremgang at spore for Alonso i forhold til løbet på Hockenheim. Spændingen i kampen om mesterskabet blev for så vidt bevaret i og med at M. Schumacher fik tildelt ottendepladsen og et point efter Kubicas diskvalifikation.

Ferrari - 142 points:
Selvom at det ikke så ud til, så fik Ferrari 3 points med hjem fra Ungarn. Takket være Kubicas diskvalifikation, så rykkede både Massa og M. Schumacher en placering op og det giver i alt 3 points - 2 til Massa og 1 til M. Schumacher. Om det var setuppet eller dækkene der var årsag til Ferraris dårlige indsats, kan man gætte på. Fakta var i hvert fald at, efter en god start gik det baglæns især for Massa. Ikke nogen imponerende indsats fra hans side. M. Schumacher startede lige som Alonso som lyn og torden og erobrede mange pladser, men så gik det baglæns. Efter at Alonso udgik var M. Schumacher igen på omgangshøjde med den førende og bilen kørte stærkere og stærkere efterhånden som banen tørrede op. Men dækkene var godt brugte og bilen begyndte at skride og var umulig at styre til sidst. Samtidigt kom en sporingsanordning ud af justering, og det gjorde det helt håbløst at forsætte. M. Schumacher udgik 3 omgange før mål på niendepladsen, men fik en placering foræret da Kubica blev disket. De 3 points var for så vidt det eneste positive som Todt og Brawn kunne komme i tanke om efter løbet. Ja og så måske lige at Ferrari stadig er med i toppen og stadig kan hente begge mesterskaber i bedste fald.

McLaren - 85 points:
Det var op og nedtur for McLaren teamet. Pedro de la Rosa kørte sig til sin første podieplacering nogensinde, og måske med lidt held havde McLaren fået begge kørere på podiet. Men sådan gik det ikke. En tilsyneladende misforståelse sendte Raikkonen ud af løbet i en sky af kulfiberstumper. Liuzzi ville give plads til at Raikkonen kunne overhale ham. Den pludselige nedsættelse af farten må have overrasket Raikkonen. I hvert fald kørte han op b

PDL  


Hop til top
Ungarns GP - Set og sket - Bunden

Toyota har taget kampen op med BMW Sauber for alvor. Red Bull fik igen points og Midland var lige ved at få point. Jo, der er en intens kamp blandt de nederst placerede teams.

Et noget atypisk GP i Ungarn bragte igen points til flere af teamene blandt de nederste 6 teams. Efter at det korrigerede resultat kom, er BMW Sauber og Toyota á point. Red Bull fik igen points takket være Coulthard. Undervejs var det ind i mellem meget rodet hvad der skete, men mandefaldet overalt i feltet bragte faktisk Midland meget tæt på at få deres første point i år. Ikke mindst vejret må ha' snydt mange. Koldt både fredag og lørdag og så regnvejr søndag. Det er meget længe siden at det er set til det ungarske GP.

Toyota - 26 points:
Det var lidt optur og lidt nedtur for Toyota. Fra startplaceringer i top 10, gik det begge veje. R. Schumacher startede som nr. 6 og vandt således ikke noget, udover de 3 points for den tilsvarende slutplacering. Hos Toyota havde man nok satset på at det blev tørvejr. I hvert fald var især R. Schumachers bil væsentligt hurtigere og i meget bedre balance da banen til sidst tørrede så meget op at man kunne skifte til tørvejrsdæk. Meget værre var det for Trulli. Han startede som nr. 8 men gled ret hurtigt baglæns gennem feltet med en bil der bare manglede vejgreb hele tiden. Til sidst kunne motoren ikke mere og 5 omgange før mål ville motoren hellere koge æg. Til gengæld betyder det en gratis ny motor til Trulli til det tyrkiske GP om 3 uger. Fra teamets ledelse er der en dårlig skjult indrømmelse over at man har valgt et forkert setup. Man havde håbet på en tør bane.

Red Bull - 16 points:
Gad vide om C. Klien får endnu en chance for en kontraktforlængelse? Egentlig burde han, for han startede løbet i reservebilen, da hans egen havde problemer med en benzinlækage. Derfor var det ikke en hel optimal bil teamet kunne tilbyde ham. Klien startede fra pitlane og måtte kæmpe sig frem gennem spray og langsomt kørende konkurrenter. Det gik for så vidt fint indtil 6 omgang hvor han kom lidt for hurtigt ind i et sving. Det går som regel ikke godt når det er en våd asfalt man kører på. Mødet med dækmuren stoppede Kliens videre kørsel.
Derimod gjorde Coulthard det som sædvanligt ganske solidt og igen med points i bagagen. 4 points til ham og Red Bull. Han må nu så godt som sikkert være at finde i bilen også i næste sæson. Et eller andet sted følte Coulthard sig forfulgt. Faktisk var det sådan at han havde sammenstød med Kubica, M. Schumacher, Barrichello og næsten med Trulli også. Til alt held betød de mange kontante berøringer dog ikke det store. Ikke nok til at det var nødvendigt at køre i pit. Så hvorfor ikke forsætte og få nogen points? Og det gjorde Coulthard så.

Williams - 10 points:
Man kan efterhånden godt sige at det Williams præsterer - det er ringe. 8 GP'er uden points - det er bare ikke godt nok af teamet. Spørgsmålet er hvad Sir Frank Williams vil gøre. Meget er gået ned ad bakke efter at Sam Michael har overtaget roret. Men det er sikkert ikke kun det der er årsagen. I søndagens ungarske GP var det en kort deltagelse for Webber. Han havde kvalificeret sig meget fint, men allerede 2 omgange inde i løbet var han ude. Bagenden af bilen var alt for levende efter hans smag. Det og så det våde føre gjorde det næsten umuligt at styre bilen, og så var han ude. Rosberg har en bil der ikke er hurtig nok. Det erkender teamet, som nu vil til at arbejde noget mere med netop Rosbergs bil. Gad vide af hvilken årsag? Det var en elektrisk fejl der sendte Rosberg ud af løbet efter 20 omgange. Uden nogen som helst elektronisk hjælp som kørerne har vænnet sig til, nåede Rosberg ikke at reagere da bilen skred for enden af langsiden. Williams - det er en ommer.

Toro Rosso - 1 points:
Toro Rosso har et point og måske bliver det ved det. Mange ting kan ændres for at gøre præstationerne bedre. Blandt andet en bedre strategi. Det fik Speed og hans mekanikere, ingeniører og andre kort og konta

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk