Sebastien Bourdais kommer til Scuderia Toro Rosso med en lang række mesterskaber i bagagen, de seneste er Formel 3000 mesterskabet i 2002, samt Champ Car World Series mesterskaberne 2004, 2005 samt 2006.
Denne sæson kører Sebastien Bourdais igen for Newman/Haas/Lanigan Racing i Champ Car World Series mesterskabet, som han pt. fører.
Newman/Haas/Lanigan Racing har allerede flere gange im år givet Sebastien Bourdais fri til at teste for Scuderia Toro Rosso, og han er blevet stillet flere testmuligher i udsigt i løbet af efteråret.
Selve tiltrædelsen i teamet sker umiddelbart efter det sidste løb i dette års Champ Car World Series mesterskab, der køres den 2. december i Phoenix, Arizona.
Med tanke på at Scott Speed blev fyret på grund af manglende præstationer på banen, kan det virke noget overraskende at Toro Rosso teamet giver Sebastian Vettel en kontrakt for hele 2008 sæsonen, allerede inden han kører det første løb for dem i år.
Retfærdigvis skal det her nævnes at Sebastian Vettel kørte for BMW Sauber teamet i år, som afløser for Robert Kubica, her scorede Vettel point allerede i sit debut løb på Indianapolis banen i Amerika.
Sebastian Vettel har nu sagt farvel til BMW Sauber teamet, for at køre for Toro Rosso.
(Foto: Motorsporten.dk)
Toro Rosso teamet gav ingen oplysninger om hvem der skal køre teamets anden racer i 2008 sæsonen, selv om det er almindelig kendt at de gerne vil af med Vitantonio Liuzzi, der ligesom Scott Speed har skuffet teamet denne sæson.
Der har længe verseret rygter om at Liuzzis afløser vil blive den dobbelte Champ Car World Series vinder, franskmanden Sebastien Bourdais, men deres option på ham udløb i tirsdags.
Ross Brawns sabbatår begynder så småt at nærme sig slutningen, og Ross Brawn har da også selv forlængst udtalt at inden han taler med andre teams, vil han forhandle med Ferrari først. Og det er ikke sikkert at andre teams overhovedet kommer ind i billedet.
Men inden Ross Brawn, som selv erkender at han så småt er begyndt at føre dybere samtaler med Ferrari, vil kommentere med konkret hvad der forhandles om, så tager han på det dybeste afstand fra de rygter som er opstået om, at han står bag en personale-flugt fra Ferrari hvor flere vigtige personer angiveligt skulle have sagt op. Personale-flugten som tilsyneladende også er mere rygtesnak end realitet, menes at komme fra Nigel Stepney i en udtalelse tidligere på ugen. Men det er noget som Ross Brawn i den grad tager afstand fra.
Får vi ham at se igen hos Ferrari? Noget kunne tyde på det.
(Foto: Ferrari)
Selv siger Ross Brawn:
"Al snak og alle artikler på det seneste som har sat mig i forbindelse med andre teams, er enten unøjagtige eller ren og skær spekulation."
"Jeg har efter 10 år hos Ferrari, valgt at holde en pause, for at hellige mig min familie samt at gøre personlige ting, som jeg slet og ret ikke har haft tid til. Og det er rigtigt, jeg er begyndt at tale med Ferrari igen. Efter 10 fantastiske år, så er folkene hos Ferrari og kulturen i Italien dybt siddende i mit hjerte. Ferrari er mit team".
Dermed siger Ross Brawn faktisk, at når og hvis han vender tilbage, så bliver det hos Ferrari. Hvilken funktion han så skal indtræde i, ja, det må forhandlingerne og tiden vise.