Der var aldrig nogensinde før foretaget undersøgelser om den stor hyppighed af RSI blandt racerkørere, fortalte Dr Emmanuel Masmejean, som stod for rapporten. "Brugen af en beskyttende udstopning ved håndleddet ville reducere konsekvenserne af vibrationerne i hænderne", lyder hans råd.
Som vi jo alle ved, gjorde Jan Magnussen comeback i Champ Car-serien i søndags efter en pause på 3 år. Sidste gang var i 96-sæsonens 4 sidste løb, hvor Jan erstattede Paul Tracy og Emerson Fittipaldi for henholdsvis Penske-teamet og Hogan-Penske-teamet.
I søndags var det dog for Patrick-teamets kører P.J. Jones. Jan skulle "komme med sin mening" om teamets Swift-chassis, som teamet ikke har kunnet sætte ordentligt op, til at levere nogle gode resultater.
Selve weekenden startede med en beskeden 26. plads under fredagens træning, hvilket ikke var noget prangende resultat som Jan eller teamet kunne være videre stolte af. Det blev dog heller ikke bedre af at Jans holdkammerat Adrian Fernandez kører i en Reynard, og derfor ikke kunne hjælpe Jan med opsætningen af bilen. Fernandez kører til med galt under træningen i det andet sving, og brækker håndledet, så der blev lagt et endnu større pres på Jans skuldre, så man må nok sige at fredagen ikke var særlig god.
Lørdagens træning og kvalifikation blev dog en del bedre, men Jan var uheldig på hans flyvende omgange, da han hele tiden stødte på trafik, så den 22. plads som Jan kvalificerede sig på, viste ikke Jans potentiale og Jan så derfor med et glimt i øjet frem til søndagens løb..
Søndagen blev dog en noget blandet affære for Jan. Efter starten slap Jan fri af et uheld i første sving, og var allerede oppe på en 20. plads efter den første omgang. Da løbet blev givet frit efter en gul-fase, hvor Max Papis's bil blev fjernet, begyndte Jan at lægge pres på Robby Gordon, en tidligere vinder i Detroit. Både Jan og Robby kører i et Swift-chassis med Firestone, så den eneste forskel var de to køreres motorer. Da Jan ikke kan komme forbi Robby Gordon på fair vis, forsøger Jan at komme ind om efter en langside, med det resultat at bilerne støder sammen. Robby udgår, og Jan mister to omgange i pitten, hvor hans bil bliver repareret. Robby sagde efter løbet, at da han kiggede i sidespejlet, var Jan ca. 6 billængder væk, og derfor drejede han ind for at tage ideallinien, men pludselig var Jan der, og bilerne kolliderede. Hvad der skete for Jan ved kun han, men et kikset gearskift kunne godt have medført den ekstra længde, da det ikke er fysisk muligt at bremse sig forbi en bil, når man er 6 billængder bagefter..
Resten af løbet kunne Jan ikke gøre andet end at profitere af de andre køreres uheld, og sluttede derfor på en sølle 18. plads. Jan og teamet fik dog lidt oprejsning, da Jan formåede at køre den 8. hurtigste baneomgang under selve løbet.
Der er mange meninger om Jans fremtid, og det er kun Jan der selv ved hvad den går ud på. Nogle siger han har skrevet kontrakt for resten af sæsonen, andre siger at han er ansat under en løb-til-løb kontrakt, men Adrian Fernandez uheld har nok sikret Jan de næste mange løb, da det under løbet blev offentliggjort at P.J. Jones overtager Adrian Fernandez's Reynard, og at man formoder at Fernandez er ude de næste 8 uger..
Ellers var løbet præget af gode præstationer fra flere kørere, og Dario Franchitti som vandt løbet, bliver nu sat i forbindelse med McLaren for 2001, mens Gil de Ferran og Greg Moore skifter til Penske for år 2000. F3000-køreren Gonzalo Rodriguez havde også et flot løb, og formåede blandt andet at kvalificere sig foran sin holdkammeat 1990- og 94-mesteren Al Unser JR.
Det næste løb på Mid-Ohio skulle være vist på Eurosport på søndag klokken 21.00, men da Eurosport sender den spanske super cup i fodbold, bliver løbet først sendt mandag d. 16. august klokken 12.00
Vi vender selvfølgelig tilbage med mere om Jan Magnussen og hans præstationer i USA
Skrevet af Michael Larsen for www.Formel-1.dk og www.cart.dk