Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.8.2000
 Fisichella glad - Wurz stadig efter
 Ferrari søger - men er optimister
 Begivenhedsløs dag for McLaren
 Button - Ser kun Montoya i bakspejlet
 Fisichella hos Benetton i 2001
 Eksklusivt interview med Giancarlo Fisichella
 Ungarn - 2. fri træning
 McLaren/Ferrari-krigen fortsætter
 Ungarn - 1. frie træning
 Vil Schumachers sorte uheld slutte i Ungarn?
 
10.8.2000
 Scheckter tror på Ferrari og titlen
 Ferrari lader op til det ungarnske Grand Prix
 Hvad vil Alesi?
 Jaguar - Burti afklaret.
 Buttons fremtid afgjort
 Teammanager forlader Minardi
 Villeneuve kommenterer sin nye BAR kontrakt
 

Hop til top11.8.2000

Fisichella glad - Wurz stadig efter

Giancarlo Fisichella er en glad mand – han blev nummer 6 i dag, hvilket er en placering han er meget glad for, og ikke mindst er han så også blevet bekræftet som kører for teamet i 2001 (læs nedenfor). Teamet har dog stadig problemer med at få Wurz til at følge med, og han var da også i dag et godt stykke efter italieneren. Dog skal det jo også bemærkes at Benetton leverer det bedste materiel til Fisichella…

"Jeg havde til morgen under mit første forsøg lidt problemer med understyring, men det har vi korrigeret og nu skal vi blot arbejde på at finde mere vejgreb," forklarer Fisichella der blev nummer 6, men han ligger i et tæt felt omgivet af kørere fra Williams og Jordan. Derfor er det ikke så underligt at han vil være glad for at overføre denne plads til kvalifikationen hvis det var muligt. "Hvis jeg slutter på samme plads i morgen vil jeg være glad," siger en forventningsfuld italiener, der som bekendt også skal forsøge at holde på banen i mere end 10 sekunder – Fisichella har parkeret sin racer i første sving både i Tyskland og Østrig!

Den stærkt plagede Wurz, havde problemer med skiftende over- eller understyring. Men han tror det kan blive bedre. "Vi er sikre på at vi hurtigt kan være der, så vi skal studere dataene lidt mere, og da vi kørte meget meget benzin og kun et sæt dæk, er jeg optimistisk for morgendagen," siger østrigeren der endnu ikke har scoret point.

Pat Symonds, teamets tekniske leder var også meget godt tilfreds og hæftede sig ved at teamet har haft et godt udgangspunkt efter testen i Valencia, og at de godt nok ikke lige nu har den rigtige balance, men at de ikke er langt fra at finde den.

Uddybende kommentarer fra Benetton til dagens træning:
Presse - Hungaroring - Benetton fri træning

BB  


Hop til top
Ferrari søger - men er optimister

Hos Ferrari manglede der stadig at få det optimale set.up på racerne. Både Barrichello og Schumacher nåede ikke at få fundet en opsætning som vil være god for dem. Alligevel er der optimisme at spore, på trods af at de altså føler at de mangler lidt. Vi har endnu ikke fundet det optimale set-up på vores racer, og vi vil nu analysere alle data for at få det bedste ud af det," siger Schumacher let skuffet.

Men der er ingen grund til at afskrive Ferrari. "Alligevel er jeg optimistisk, og der er ingen grund til at raceren ikke skulle køre godt her. Jeg er sikker på at vi snart kan finde det rigtige set-up" siger han videre og advarer McLaren om at de ikke skal tro at det bliver nemt for dem!

Rubens Barrichello kan gå imod et svært løb – han mener at banen ikke passer så godt til ham. "Vi skal stadig lave nogle få justeringer for at få det bedste set-up, især da banen ikke rigtig passer til mig," siger vinderen fra den forgående afdeling på Hockenheim.


Stadig noget at arbejde på - men alligevel er der en god stemning hos Ferrari forud for den vigtige kvalifikation

Begge kørere sparede da også på dækkene og brugte kun et enkelt sæt. Jean Todt håber at teamet får fundet et godt set-up, især til kvalifikationen hvor det er vigtigt at være med fremme. "Jeg forventer at det i kvalifikationen i morgen bliver tæt som sædvanlig," vurderer teamchef Todt, der også helst ser at kørerne placerer sig helt i front. Det kan blive svært hvis McLaren viser sig stærke. En pole er næsten en halv sejr på Hungaroring.

Flere kommentarer fra Ferrari:
Presse - Hungaroring - Ferrari fri træning

BB  


Hop til top
Begivenhedsløs dag for McLaren

Der var ikke den store gang i McLaren i dag. De ventede blandt andet med at køre ud til den anden time med træning for at lade de andre kørere tørre banen op for støv. David Coulthard sluttede dagen hurtigst foran sin holdkammerat Mika Hakkinen. Dermed ligger de godt til i deres bestræbelser på at tage en dobbeltsejr ligesom sidste år.

For Coulthard var det blot en normal dag på kontoret. "En normal fredag, hvor vi udførte meget arbejde på set-up til løbet og jeg er glad for præstationen," siger skotten, der som alle andre ikke kan sige hvordan han helt eksakt står i forhold til de andre teams og kørere, fordi det er en ukendt faktor hvor meget benzin der er i racerne.

Hos Hakkinen gik man dog mere radikalt til værks. Henover træningen blev der ændret en del på raceren og det viste sig at være en fordel. "Ingeniørerne lavede en radikal ændring på set-up gennem træningen og det lader til at vi har været i stand til at lave det rigtig," forklarer Hakkinen der dog manglede 0,151 sek. i at nå skottens bedste tid.


Der skete ikke det helt store - men McLaren lagde sig i front på en jævnt kedelig dag

Deres arbejdsgiver, Ron Dennis nøjedes med at kalde det en 'produktiv men begivenhedsløs dag' – og det kan jo til en vis grad have ret i. Der var ikke meget action…

Læs også Norbert Haugs kommentarer til dagens træning:
Presse - Hungaroring - McLaren fri træning

BB  


Hop til top
Button - Ser kun Montoya i bakspejlet

Det ruller fortsat videre om Button eller Montoya hos Williams i 2001. Meget tyder på at det bliver colombianeren der får sædet, og derfor leder Button efter en anden arbejdsplads. Benetton er indtil videre det mest oplagte bud. Og han har været meget pågående for at få fat i et sæde. "Hvis der er en ting som jeg har lært i Formel 1 i år, så er det ikke at vente," siger han – men nu mangler det jo også at blive bekræftet om Montoya overhovedet kommer.

Indtil da er der stilhed – og spørgsmålet er så om Button kan komme til at stå uden et sæde, fordi Chip Ganassi og Frank Williams ikke kan blive enige i hvorvidt colombianeren skal løses fra lejekontrakten.

Under alle omstændigheder – og uden at de to kørere overhovedet har duelleret mod hinanden – så frygter Button ikke Montoya. "Forhåbentlig skal jeg se tilbage for at kunne se ham – og gerne gennem en stor linse. Jeg må have sat ekstra store spejle på raceren for at kunne se ham," siger han hånende. Tja – er man selvglad eller ej… I øvrigt kan det lige nævnes at Button skal huske på at en FIA pressekonference ikke er en matematiktime som man kan komme lidt sent til – det kostede lige 2.500 dollars. Han havde dog en seddel med hjemmefra – han for vild…

BB  


Hop til top
Fisichella hos Benetton i 2001

Så blev det bekræftet det som allerede var 99,9% sikkert – Giancarlo Fisichella fortsætter hos Benetton i 2001. Dette har Flavio Briatore, teamchef for Benetton offentliggjort i dag.

Teamet har allerede en underliggende langtidskontrakt med italieneren, og de har valgt at gøre brug af den option der er hæfter på kontrakten, således at han også i 2001 kører for Benetton i deres sidste sæson i Formel 1.


Smilene kunne næsten ikke blive bredere - Fisichella fortsætter hos Flavio og co. i 2001

Fisichella kom til Benetton i 1997 og det lader til at Renault vil satse på italieneren i fremtiden. Det er i hvert fald det som kan spores i de kommentarer Briatore knytter til offentliggørelsen. "2001 er en vigtig sæson for Renault, så vi ser frem til at styrke teamet. Giancarlo har arbejdet hårdt i denne sæson, og har leveret gode resultater, så jeg tror at han vil være et værdifuldt medlem af teamet i næste sæson," siger Briatore.

Fisichella ser frem til udfordringerne, og udnævnelsen som Benetton-kører kommer næppe som en overraskelse. Dog har det været lønforhandlingerne der har trukket noget ud, og meget tyder på at Fisichella bliver en af de bedre betalte kørere i feltet. "Jeg er glad for at blive hos Benetton næste år. Jeg har allerede en god følelse og fornemmelse for teamet og det har været mit mål at fortsætte her. Nu hvor Renault har købt teamet, har det en stærk fremtid hvor alle arbejder hårdt for at komme tilbage på toppen, så jeg er glad for at være en del af denne udfordringer," siger italieneren der endnu ikke har nået toppen af podiet i et Formel 1-grand prix.

BB  


Hop til top
Eksklusivt interview med Giancarlo Fisichella

Fra benettonf1.com har vi modtaget et eksklusivt interview med Giancarlo Fisichella. Vi bringer her et uddrag af interviewet.

Sp.: Du var hurtigst generelt set i Valencia i sidste uge - så du må være meget tilfreds med bilen i et setup til meget downforce?

GF.: Ja, det er jeg. Jeg er meget fortrøstningsfuld forud for løbet og kvalifikationen. For det første, blev jeg nr. 4 i kvalifikationen sidste år, og for det andet, er bilen væsentlig bedre i år, så jeg tror at det bliver et godt og spændende løb for os. Der er en god chance for at vi kan score points i begge mesterskaber….. hvis jeg kommer godt i gennem det første sving.

Sp.: Der er udviklet en ny aerodynamisk "pakke" til bilen, er det noget der vil vise en bemærkelsesværdig forskel?

GF.: Det tror jeg, det var en af grundene til, at jeg fik så god en test i Valencia. Der er lavet forbedringer flere steder på bilen, men specielt på konfigurationen omkring et højt downforce. Jeg føler mig ret fortrøstningsfuld.

Sp.: Kan du li' at køre rundt på Hungaroring?

GF.: Ja, det er en af mine favoritbaner. Det er en drilsk bane - meget smal og meget teknisk - så jeg tror, at vi får et meget tæt og fysisk krævende løb.

Sp.: Har du øget din træningsmængde?

GF.: Ja, jeg har været i Monaco sammen med Bernie Shrosbree, og normalt gennemfører vi et ret hårdt træningsprogram, men denne gang gik vi virkelig til den, og Bernie var meget imponeret over min fysiske styrke. Vi arbejder i øjeblikket med et program, der primært styrker arme og ben. Men også et program der gør mig stærk nok til et fysisk hårdt løb som Hungaroring. Det gælder om at bevare styrken, så jeg kan være i samme form hele tiden.

Sp.: Hvad synes du om byen Budapest?

GF.: Det er en dejlig by. Vi har som regel ikke tid til at se os ret meget omkring, men den virker som en dejlig by, og indbyggerne er søde og rare. De kan godt li' F1, det er udmærket.

Sp.: Var du meget skuffet over, at Michael Schumacher bebrejdede dig for ulykken på Hockenheim?

GF.: Ser du, for nogle dage siden så jeg i en italiensk avis, at Michael havde sagt undskyld til Giancarlo Fisichella, hvor han udtrykte, at det ikke var min fejl, og at jeg er en fin fyr. Han sagde at jeg ikke var skyld i ulykken, så for mig er det ok, at han undskylder sine bemærkninger, fordi uheldet var ikke min skyld. Vi har været venner i lang tid, så det er ok. Jeg føler, at tavlen er vasket ren.

Sp.: Det er ved at være det tidspunkt på året, hvor kørerne bekendtgør hvilket team, de skal køre for i næste sæson. Hvem kunne du eventuelt tænke dig som medkører til næste år?

GF.: Det ved jeg faktisk ikke, for at være ærlig. Jeg har et godt og tæt venskab med Jean Alesi, så jeg vil være utrolig glad, hvis vi blev holdkammerater.

Læs hele interviewet med Giancarlo Fisichella

PDL  


Hop til top
Ungarn - 2. fri træning

Var der stille i den første træning i dag, var der andeledes aktivitet da anden fri træning gik i gang. Stort set alle biler var hurtigt ude, deriblandt Hakkinen og Coulthard. Schumacher og Coulthard skiftedes til at sætte hurtigste omgang, tæt fulgt af Hakkinen. David Coulthard var den første til at passere de 1:19, da han efter en halv time satte tiden 1:18,812. Efter denne præstation tømtes banen og Heinz-Harald Frentzen havde for en kort tid banen helt for sig selv. I dalen steg temperaturen tidskørslen igennem og nåede op omkring de 29 grader, med banetemperaturer cirka ti grader varmere. Efter et par minutter kom Alesi og Schumacher ud igen og men på trods af bedste tid i midterste sektor var Schumachers tid kun 1:19,311. Coulthard forbedrede igen og Hakkinen gik ind som 2'er med tiden 1:18.943 på en omgang hvor han satte bedste tid i første sektor.

Formel Znork - efter en times 'søvn' var Coulthard hurtig

Helt så glat gik det ikke for Zonta og Irvine der spandt af stort set samtidigt i hvert sit sving. Irvine kunne forsætte mens BAR-raceren blev holdende i græsset. Villeneuve var også en tur over plænen ved andet sving. Koncentrationen svigtede åbenbart kørerne i de sidste minutter, for snart parkerede de la Rosa sin bil i dækbarrieren og de gule flag kom ud. Villeneuve nåede lige akkurat at spinde af igen inden tidskørslen sluttede med resultatet: Coulthard, Hakkinen, Schumacher, Barrichello, Trulli og Fisichella. Coulthards tid var 1:18,812. Til sammenligning var Hakkinens pole '99 1:18,156.

Resultaterne af dagens træning findes ved at klikke her.

CBA  


Hop til top
McLaren/Ferrari-krigen fortsætter

Under torsdagens pressekonference langede Hakkinen atter ud efter Ferrari, muligvis i et forsøg på at påvirke Rubens Barrichello, der også deltog. Baggrunden er den, at Ferraris præsident Luca di Montezemolo efter det tyske GP skal have sagt følgende: “Vi vil gøre alt hvad der er i vor magt for at Michael Schumacher kan vinde titlen.”

Selvom udtalelsen sikkert nok så meget har været møntet på at give MS moralsk opbakning efter skuffelsen over at være blevet kørt af, vælger Hakkinen en anden vinkel: “Når man hører sådan noget fra holdledelsen, påvirker det kørernes moral. Jeg ved ikke om det er korrekt citeret, eller om pressen har omformuleret det han sagde, men det kører rundt i ens hoved og er meget distraherende. Det gør absolut ikke noget godt for din motivation for at yde dit bedste for holdet, når du kun skal være næstbedst, og hvem ønsker det?”

Barrichello fastholder naturligvis, at Montezemolo ikke har bedt ham om at køre for Schumacher og meningen stadig er, at han (Barrichello) skal vinde løb for Ferrari.

Fra Ferrari-stalden, hvor man forlængst har pålagt kørerne at udtalelser skal cleares af pressetjenesten, lyder der samstemmende positive udtalelser fra begge kørere. F.eks. at MS synes Barrichello er den bedste og hurtigste holdkammerat han har haft, mens Rubens tager afstand fra de mange angreb på Schumacher.

Så må man jo afgøre med sig selv, hvor meget røgslør der kommer fra den kant.

GRN  


Hop til top
Ungarn - 1. frie træning

På Hungaroring til den første frie træning i dag var vejret skyfrit og behagelige 26-27 grader. Det var nok ikke det, der holdt formel 1-folket så passivt, men der var lange perioder hvor den støvede banestrækning lå øde hen. Med et kvarter tilbage havde kun halvdelen af kørerne noteret sig en tid. Især de to tophold holdt meget lav profil: McLaren viste sig knapt nok på banen og satte som de eneste ikke nogen tid. Mazzacane var den udnyttede tiden bedst med 19 omgange.

I giganternes fravær var Villeneuve og de to Williams-kørere hurtigst. Sidstnævnte skulle i øvrigt have en hel del nye aerodynamiske dele med til Ungarn. Hos Ferrari sendte man Barrichello ud til de sidste kvarter. Der var han snart den hurtigste, men kun til de to sidste minutter, hvor Michael Schumacher kom ud og straks forbedrede Barrichellos tid med et sekund. Først i sidste sekund halede brasilianeren lidt ind. Typisk Schumacher og ikke så lidt af en demonstration. Eddie Irvine, Ralf Schumacher og Giancarlo Fisichella kom 3, 4, og 5'er.

Du kan se resultatet ved at klikke her.

CBA  


Hop til top
Vil Schumachers sorte uheld slutte i Ungarn?

Michael Schumacher, som er kommet ud af de seneste løb uden points, er klar over, at det nu begynder at stramme til. De to McLaren kørere er lige i hælene på ham. Kun 2 points skiller dem. Men en god portion optimisme gør, at han nu forventer, at der er points på vej igen.

"Efter al den megen modgang i de seneste løb, ser jeg virkelig frem til Hungaroring. Det har altid været et godt sted for mig. Vi er meget forventningsfulde om, at serien af uheld nu er slut. Der har altid været gode løb i Ungarn, og jeg kan godt li' at køre der. Banen i sig selv, er ikke helt nem at køre på. Den er meget ujævn, og der kan være utrolig varmt. Jeg tror, at det er vores tur til at være heldige nu, jeg ser i hvert fald lyst på fremtiden. Indtil nu har vi været konkurrencedygtige på alle baner, måske lige med undtagelse af A1-Ring. Derfor håber jeg på at score 10 points igen, det skal være slut med uheldene. Der er stadig nok løb, til at vinde mesterskabet i."

Ferrari har siden løbet på Hockenheim, haft travlt med at udtænke nye strategier. Bl.a. vil man tage 4 biler med til Ungarn. MS har i de seneste dage haft travlt med at teste og klargøre den sidste bil. Nu har begge kørere én løbsbil og en reservebil til rådighed. Dog håber MS ikke at han får brug for reservebilen. Sideløbene med klargøringen af den ekstra bil, har MS også øvet starter. I de seneste løb har begge Ferrari kørere haft nogle gode starter, men i forhold til McLaren, har det ikke virket som gode starter. Hungaroring, som ikke har en decideret langside, er fyldt med sving og det er ikke den bredeste bane i kalenderen. Det gør, at kvalifikationen kan vise sig, at være uhyre vigtig.

Der satses altså fra Ferrari på at vende lykken, så den igen smiler til dem. Måske er der også sket noget kørerne imellem. Tonen har altid været god imellem dem, men nu er der kommet flere tilkendegivelser frem. Efter den seneste tids kritik af MS, bakker Rubens nu op om sin holdkammerat.

Rubens Barrichello: "Det gør mig ondt at høre alle de dårlige ting, der kommer frem om Michael i øjeblikket. Folk kritiserer ham, imens han kæmper for vores rettigheder i GPDA. (kørernes sammenslutning). Det er ærgerligt, fordi han netop nu er inde i en serie af dårlige løb. Men det kan ikke blive ved med at følge ham. Alle har en dårlig periode i deres liv - jeg har haft et par stykker - og for Michael vil det snart vende, det er jeg overbevist om."

Rubens Barrichello får også nogle anerkendende roser den anden vej. "Rubens er den bedste og hurtigste medkører, jeg nogensinde har haft." Siger MS, og tilføjede at den indsats som Rubens præsterede på Hockenheim, er al ære værd. MS's tidligere medkørere i F1 har været Jos Verstappen, Johnny Herbert og Eddie Irvine.

PDL  


 

Hop til top10.8.2000

Scheckter tror på Ferrari og titlen

Jody Scheckter vandt kørernes mesterskab for Ferrari for 21 år siden og udtalte i denne uge , at han tror på Ferrari som vinder i år 2000.

Han indrømmede, at Michael Schumacher kæmper "op ad bakke" som det ser ud nu efter de 2 seneste uheldige starter, men med det faktum at han stadigvæk fører i tabellen. Han tilføjede at teamet har gennemtænkt strategien endnu en gang og herefter tilføjet den styrke, som Michael Schumacher til enhver tid tilføjer det team som han arbejder for.

Jeg kan kun tro på Ferrari som vinder, fordi de bygger deres sejre indefra - gennem team og kører - hvorimod McLaren kun vinder fordi de er hurtigere.

Per Liebst

BKP  


Hop til top
Ferrari lader op til det ungarnske Grand Prix

Vil solen skinne på Ferrari, Schumi og Rubens her på søndag, som den gjorde det under onsdagens test på Fiorano.

Straks efter middagstid drønede Michael Schumacher ud på den 2,976 km (+ 1km) km lange bane, hvor han startede med at køre 2 lange omgange samt 2 korte, hvoraf hurtigste omgang stoppede uret på 1:02.411.

Under disse test op til et Grand Prix har teamet bare 30 km til rådighed og derfor så man også teamet trække bilen tilbage i pitten. Schumacher startede testen i Barrichellos reservevogn(chassis 204) som var udstyret med de originale udstødninger, som teamet gjorde brug af første gang på Magny-Cours.

Ved 2 tiden kom "Skomageren" igen på banen denne gang i testbilen med chassis 199 - for at teste starter. Da testen sluttede kl 17:30 havde Schumacher kørt i alt 13 omgange og udført 8 starter. 6 af dem på en af de lange omgange og de sidste 2 blev gennemført på pit lanen som kun er 400 meter lang!

Efter testen udtalte Michael Schumacher, at han så frem til løbet i Ungarn - dels fordi han kan lide banen og ydermere har Ferrari nu vist, at de er konkurrencedygtige på alle slags baner. Desuden forventer han ikke samme uheld, som i de seneste 2 Grand Prix'er og tror derfor nu, at han igen vender tilbage til kampen i front.
På bemærkningen om den 4. bil udtalte MS, at det selvfølgelig var godt med en reservebil til begge kører - men han nærede ingen ønsker om at få brug for den i weekenden !!!

Per Liebst

BKP  


Hop til top
Hvad vil Alesi?

Mange har stillet spørgsmål om, hvad der skal med Jean Alesi. Det er selvfølgelig sket med baggrund i de mange rygter om Prost teamet. Forsætter teamet, eller bliver det solgt?

Jean Alesi selv er afklaret om situationen. "Jeg har kontrakt med Alain i 2001 også. Hvis han forsætter bliver jeg hos ham, ellers er jeg fri på markedet. Lige nu afventer jeg situationen."

Det er nok også den eneste mulighed lige nu. Der går adskillige rygter lige nu omkring Prost teamet. Bl.a. er det forbundet med det gamle hæderkronede Lotus navn. Jean Alesi har tidligere udtalt i år, at han ønskede at blive hos Alain Prost, så længe han følte at han var hurtig nok. Skulle det glippe for Prost, er der forlydender fremme om, at Jaguar og til dels også BAR, skulle have en vis interesse i Jean Alesi.

Men er han klar til at køre på Hungaroring? Teamet bekræfter, at han tager med til Ungarn, og er med ved de første frie træningssessioner. Og der vil det så blive taget en beslutning, om han skal køre eller ej. Selv siger han: "Det tog nogle dage inden jeg følte at jeg fik det bedre. Men nu kan jeg sove, og har det meget bedre. Når jeg kommer til Hungaroring, vil jeg konsultere et par specialister, bl.a. Prof. Sid Watkins, som er FIAs Formel 1 læge. Det sker bl.a. fordi banen er meget fysisk krævende, der er meget varmt. Jeg håber på det bedste, men lad os se hvad der sker, når jeg først sidder i bilen."

PDL  


Hop til top
Jaguar - Burti afklaret.

Jaguar team'ets Brasilianske testkører, der fra mange sider spås favorit til det ledige sæde næste sæson, ser nøgternt på sine muligheder. "Der har været så mange rygter, først mig så Frentzen og Button og nu mig igen, men intet er afgjort. Jeg har kørt nogle gode tests, så holdet kender mine kvalifikationer."

Sandt er det at Luciano Burti imponerede under testkørslerne i sidste i Valencia. Her kørte han under ensartede betingelser næsten lige op med McLarens David Coulthard. Ligeså kørte han et flot løb, da han med kort varsel og minimale muligheder for forberedelse måtte erstatte den sygemeldte Irvine under det Østrigske GP.

"Burti ved han kan udfylde pladsen," sagde en af holdets teknikere Alex Varnava forleden. "Men som vor testkører skal han evaluere nye dele, som ikke er tilpasset ham. Han skal køre en racer, der er sat op til enten Irvine eller Herbert. Men skulle vi lave et setup, der passede perfekt til ham, ville han uden tvivl kunne forbedre sine tider mindst to-tre tiendedele."

Johnny Herbert har som bekendt forlængst meldt ud, at han regner med at tage over 'dammen' i 2001, og det har jo givet anledning megen 'Silly Season' sladder. Det lader imidlertid til, at kernen i årets rokader drejer sig om hvorvidt Juan Pablo Montoya kommer tilbage til Williams eller ej. Og den nyhed må vi nok vente lidt på endnu.

GRN  


Hop til top
Buttons fremtid afgjort

Kender læseren navnet David Robertson? Robertson er en af dem der arbejder bag sportens kulisser som manager og i løbet af dette år har han haft umådelig travlt med at få orden på sin unge klient Jenson Buttons karriere. Især den sidste tids silly season-forhandlinger har frustreret den stakkels mand. Juan Pablo Montoyas forventede ankomst i Williams-teamet, har overflødiggjort Jenson Button i 2001, der derfor satser på andre muligheder i formel 1.

Robertson udtalte for kort tid siden: ”Der er ikke endelig løsning i sigte. Det tager en hel del længere tid end vi forventede. Vi er ude af os selv. Jeg bliver ved med at forudsige en ting, så en anden og en anden og intet sker.” Montoyas chef i CART, Chip Ganassi, bærer efter sigende størstedelen af skylden, da han bliver ved med at trække tiden ud. Et andet problem er at den mest sandsynlige Button-arbejdsgiver, Flavio Briatore, der ellers ikke lider under et for nærigt budget, har udtalt at hvor gerne han end vil have fingre i Jenson Button, vil han dog ikke købe ham ud af kontrakten med Williams. Men før Montoyas fremtid er afgjort, kan der ske mere hos Richardson og Button. "Noget kunne bliver offentliggort denne uge, eller næste uge, eller måske endda den næste igen. For at være ærlig, ved vi det simpelthen ikke,” sagde Richardson.

Nu er der kommet nye oplysninger og det ser ud til at det kun er spørgsmål om tid før verdenspressen indvies i planerne. Som Buttons manager er alt hvad Richardsom kan sige at tingene er faldet på plads, men at man, af hensyn til de andre involverede, ikke kan afsløre noget endnu. "Når det sker vil det ske sammen med alle de andre ting, de går af samtidig. Det bliver en kædereaktion. Vi ved at sagen er afgjort og det er alt hvad jeg har tænkt mig at sige. Hvis jeg har lært en ting om formel 1 i år er det ikke at vente. Vi har gjort hvad vi skulle og er ikke nødt til at vente længere.” Alt tyder altså på at Button har skrevet kontrakt med Benetton og mon ikke David Richardson er godt tilfreds dermed…

CBA  


Hop til top
Teammanager forlader Minardi

Minardi teamet har ifølge forlydender sagt farvel til sin teammanager og sportsdirektør, Cesare Fiorio. Det skulle være sket efter længere tids uenighed, om strategiske beslutninger, og den efterfølgende planlægning. Uenigheden skulle være opstået imellem Fiorio og Minardis administrerende direktør, Gabriele Rumi, som også sidder på en væsentlig del af aktierne i Minardi.

Bruddet er sket med øjeblikkelig virkning, men ifølge ovennævnte forlydender på fredelig vis. Uenigheden kan måske bl.a. henvises til et forestående salg af Minardi. Det har længe svirret med rygter om, at et argentinsk medieselskab, PSN, har været på tale som køber.

Foreløbig skulle der ikke være fundet en afløser for den 61 årige Fiorio, som har en lang karriere bag sig. Han har tidligere arbejdet for Ferrari, Lancia, Abarth, Alfa Romeo og Fiat. Hans plads ved det ungarske GP vil blive overtaget af Minardis tekniske koordinator, Gariele Tredozi, men der er kun midlertidigt, at han skal fungere som teammanager.

Det forlyder også, at Minardi er ved at have en aftale på plads med Supertec for næste år, men det er ikke bekræftet. Og som en del af Silly Season, så snakkes der også om, at man gerne vil have en brasiliansk kører ved siden af Gaston Mazzacane, for at pleje de sydamerikanske interesser, det er dog i sagens natur, mest aktuel hvis PSN overtager Minardi. I øjeblikket kan mulighedernes søgelys falde på Pedro Diniz og Ricardo Zonta.

PDL  


Hop til top
Villeneuve kommenterer sin nye BAR kontrakt

Mange er måske lidt overraskede over, at Jacques Villeneuve forlængede sin kontrakt med BAR, og så for tre år. Men kontrakten behøver ikke at løbe i tre år. Der er som regel indføjet forskellige optioner, som tilgodeser begge parter, hvis et eller andet skulle indtræffe.

Og således tyder det også på at det er indføjet forskellige optioner i Villeneuves kontraktforlængelse. Han har i hvert fald udtalt følgende: "Hvis BAR ikke opnår nogle forbedringer i 2001, er jeg den der er gået." Det er så spørgsmålet, hvilke forbedringer han tænker på. Jacques Villeneuve har også været sat i forbindelse med Benetton teamet. Han har indrømmet, at Benetton har kontaktet ham med et yderst fristende tilbud, men at han i sidste ende valgte at sige nej. "At komme til Benetton, ville være bevæge sig ind på et ukendt territorium. De forbedrer sig gradvist, men jeg kunne ikke se mig selv tage den risiko at skifte til Benetton, for at se en anden kører lige pludselig vinde for BAR."

Vel egentlig meget forståeligt, fordi han har været en ikke ubetydelig faktor i det arbejde, som BAR har udført i de sidste par år. Teamet er for så vidt på rette vej, men det tager tid. Det har det gjort for andre, så hvorfor ikke for BAR, og det er meget forståeligt, at han giver det en chance til.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk