Andretti har indtil videre 2 sejre på den udfordrende 13-svings bane, men de 2 sejre ligger dog efterhånden helt tilbage i 1990 og 1991. Det, som Andretti nok husker allerbedst om Mid-Ohio banen var, da han i 1998 var indblandet i et uhyggeligt crash. Da man så det var det svært at tro på, at han kunne slippe levende fra den ulykke, men efter at have sundet sig i cockpittet på hans dengang Swift-Ford Champ Car, så kunne han ved egen kraft gå væk fra vraget.
Selvom dette selvfølgelig er det mest dramatiske minde for Andretti, så er der heller ingen tvivl om, at netop sejren i 1991 også står stærkt i minderne om Mid-Ohio banen. Det var nemlig det år, hvor han vandt det første mesterskab.
Andretti beskriver selv Mid-Ohio banen som den fysisk mest krævende bane i hele CART serien. Banens opbygning giver nemlig ikke kørerne mulighed for at slappe af ret mange steder, når der køres en løbsomgang. Det eneste sted er faktisk den bagerste langside, hvor starten i øvrigt også foregår. Der er nemlig ikke plads til at starte løbet ved målstregen.
I øjeblikket er Andretti 22 point foran Roberto Moreno i kampen om dette års PPG Cup, og selvom det lyder som et solidt forspring, så husk på, at den maksimale pointscore i hvert eneste CART løb netop er 22. Så hvis Andretti ikke scorer point i søndagens løb, og Moreno starter fra pole-position, fører flest løbsomgange og vinder selve løbet, ja så han har udlignet Andretti's pointforspring.
Selvom det altså lige nu ser godt ud for Andretti m.h.t. til mesterskabet, så siger han dog selv følgende:
"17 år i CART har lært mig at være tålmodig, og jeg håber, at den ballast er nok til at jeg kan opnå positive resultater i resten af sæsonen. Det er selvfølgelig rart at jeg lige nu fører mesterskabet, men det er alt for tidligt, at begynde at tale om mine chancer for at vinde mesterskabet, fordi denne serie er så utrolig jævnbyrdig, og meget kan ske i de resterende 8 løb."
Meget er sket siden, og i dag betyder motorsport langt mere i Toms liv, som jo senest vandt Le Mans (IGEN!). Hvad der før blot var en hobby er nu hans arbejde, men CCCC kan skam sagtens presses ind i kalenderen.
I år skal Tom køre en NSU Prinz TTS, også kaldet "Nusser". Nusser er ligesom Tom fra 1967, og Tom håber selvfølgelig, at han kan vinde, men siger dog, at hvis han er i samme klasse som Brian Stoltze og hans Mustang, så tror han, det bliver meget svært, og ved et nærmere kig på køreplanen, tja så skal Brian og Tom køre samme klasse, men Tom giver ikke op uden kamp, så det bliver helt sikkert et spændende løb i weekenden!
Held og lykke Tom!
Men hans Ford Mustang 1966 Hardtop og ham selv endte på en 2. plads! Alle mente dog at det bare var held og hestekræfter, så de udfordrede ham, og allerede ugen efter skulle Brian og hans Mustang til løb i Sturup. Desværre kørte Brian direkte ind i en mur under den første træning, men med hjælp og fif fra andre kørere, fik Brian og hans mekaniker bilen på banen igen, og det endte igen med en 2. plads, og nu var han "velkommen i klubben".
Brian Stoltze har tidligere kørt dragrace, men kører nu kun historisk motorløb. Selvfølgelig pga. fascinationen af gamle biler, men mindst lige så meget fordi samværet mellem kørerene er fantastisk. Ingen er konkurrenter, kun venner. Ved siden af løbene bygger Brian racerbiler, han har bl.a. bygget Jason Watts Mustang fra 1966.
Brians egen racerbil er som sagt en Ford Mustang Hardtop fra 1966, og er den eneste af de historiske racerkørere, som har automat gear. Når materiellet holder kan Brian for det meste være sikker på at være mellem de 3 første, og det er til trods for alle mener en amerikansk bil ikke kan vinde. Mange er næsten bange for hans store bil, men sandheden er at Brian aldrig har påkørt nogen, men siger dog grinende til Formel-1.dk "Jeg er tilgengæld blevet påkørt selv et par gange". Men det er ting man tager med et smil, for i historisk motorsport skal man bare være med og have det sjovt, og Brian regner også med det bliver rigtigt sjovt i år.
Så held og lykke Brian!
En af de deltagende ved CCCC 20000 er Torben Eckardt, direktør for Volvo personbiler i Danmark.
Torben Eckardt deltager i klasse E (hvor også Tom Kristensen deltager) i sin Volvo Amazon fra 1970, oprindeligt en gadebil, som senere er blevet modificeret til race og i dag udelukkende er en banebil.
Torben Eckardt's Volvo Amazon fotograferet i Forum under en udstilling med historiske racerbiler i april 2000.
Historisk motorsport er - om noget - biler med historie! Således har også Eckardts Volvo sin helt egen historie at byde på: "I starten var det en gadebil. I 80'erne er der formentlig en ung fyr, som købte den af et ældre ægtepar begyndte herefter at shine den op - men brugte den dog stadig som gadebil." Således er bilen op gennem 80'erne modificeret mere og mere, og ejerne har ikke behandlet den med en silkehånd. Eckardt fortæller om bilens stand, da han erhvervede den i 1997:
"Jeg købte den med flad motor, gearkasse og bagtøj. Siden har jeg stort set skiftet alt på den."
Volvo'en kunne i reglen have deltaget i den daværende Volvo-klasse, som i 60'erne var Danmarks største motorsportsklasse, når man ser bort fra, at bilen er fra 1970.
"Teknisk er Volvo'en den samme som de biler, der kørte i Volvo-klassen. Vi er dog på nogle områder underlagt visse restriktioner i dag, men i princippet kunne den nuværende bil godt have kørt banerace på det tidspunkt!" Om bilens præstationer fortæller Eckardt:
"Topfarten afhænger naturligvis meget af gearingen men ligger omkring 200 km/t. 0-100 har jeg aldrig prøvet, men jeg mener, at den kan klare det på knap 5 sekunder!"
Accelerationen fra 0-100 ligger således på linie med f.eks. BMW M5 (5000 ccm), Nissan Skyline GT-R V-Spec (2500 ccm) og er blot en anelse langsommere end Ferrari 360 Modena (3500 ccm). Noget der giver et indtryk af den - i mangel af bedre ord - 'kvikke' bil.
At ombygge en 'godt brugt' gadebil til en baneracer er en længerevarende proces, hvor tålmodighed er nøgleordet: "Man bliver nødt til at tage udgangspunkt i reglementet, og herefter vurdere hvilke dele der vil være de mest optimale."
I CCCC 1998 lånte Eckardt Volvo'en til Tom Belsø, der blev nr. 3 i sin klasse. "Men dengang var den slet ikke færdig(ombygget). Siden har jeg arbejdet videre på den, og det er i dag en meget bedre bil." Således kunne det tyde på, at Volvo'en vil være særdeles konkurrencedygtig, men Eckardt undervurderer ikke de andre deltagere:
"Desværre står ens konkurrenter jo ikke stille - sådan er det; Når man selv laver forbedringer, plejer andre jo at følge med!" En kendsgerning der gælder i alle grene af motorsporten.
Torben Eckardt er en stor ynder af historisk motorsport og har kørt race i standardvogne siden 1995, dog ikke på topprofessionelt plan. Bl.a. deltager han med sin Volvo Amazon i Danmarks-mesterskabet under DASU/HMS (periode G, biler fra 66 - 71). Volvo-direktøren har lært et trick eller to af professionelle racerkørere, de gange han har været passager ved test af nye personbiler. Under CCCC skal vi dog forvente yderst fair kørsel af ham:
"Jeg mener at lidt af ånden i CCCC går tabt, hvis man lader sig 'tænde' for meget. Jeg så under sidste CCCC, hvordan nogle af deltagerne blev tændt, hvilket i mine øjne ødelagde lidt af ånden i Copenhagen Classic Car Cup. Vi deltager i et opvisningsløb, et gadeløb, hvor vi skal give tilskuerne dét, de kommer for at se; nemlig et opvisningsløb med historiske biler! Derfor vil jeg ikke begynde at køre stock car-løb! Det ville være noget andet hvis vi i næste uge stillede op i et konkurrenceløb - så skulle jeg nok give gas! Men i CCCC deltager jeg ikke for konkurrencemomentet." Omvendt vil Eckardt dog heller ikke udelukke at han vil køre for at vinde:
Det er en racer af denne type som Prinsen nu bliver ejermand til.
Der er i øjeblikket ingen forlydender om Prinsen kommer til start i løbet, eller om han blot vil tage nogle testrunder i raceren.
På grund af den begrænsede plads samt sikkerheden for både kørere, officials og publikum så vil der kun blive solgt 10.000 billetter pr. dag.
Bemærk i den forbindelse at der er MANGE penge at spare ved at købe billetterne i forsalg.
Adgang til banen sker via Torvegade, Prinsessegade/Refshalevej, alternativt via HT's nye havnebus fra Nordre Toldbod.