Den skæbne overgik dog ikke den mesterskabsførende Michael Carlsen, der i sin Peugeot 306 GTI få minutter inde i tidtagningen lagde sig i front, hvorefter han kørte i pit for at få nye dæk på bilen.
"Jeg fik de nye dæk på bilen på det rigtige tidspunkt og fandt så herefter det helt rigtige hul i trafikken," sagde en glad fynbo efter træningen. "Jeg er ovenud tilfreds med resultatet, for det var en perfekt tidtagning med en omgang, hvor man kører stærkere, end man reelt kan."
Professionelle John Nielsen var den farligste udfordrer for Michael Carlsen, som han længe lå nogle få hundrededele efter. Men SuperJohn formåede ikke at lukke hullet til Carlsen, da motoren i hans Nissan Primera var én af dem, som gik i stykker.
"Jeg følte som om, at den ikke trak rigtigt, og jeg kunne heller ikke køre hurtigere end i tidtagningen i morges. Jeg kørte bare, og så sagde det lige pludselig bang," fortalte John Nielsen. Hans nye Nissan-motor er dermed lige til skrotbunken, og i stedet må han nu tage sig til takke med en reservemotor, som teamet ikke kender meget til. "Det er en gammel motor, som vi har fra Belgien, men vi kender den ikke, og vi ved ikke hvad den kan, så vi får se, hvad der sker i morgen."
Tredje og sidste mand, der kom under 56-sekunders barrieren i tidtagningen, var Michael Schröter. Men for Volkswagen Golf-køreren kunne resultatet godt have set anderledes ud.
"Jeg ligger i den rigtige ende af feltet," sagde Michael, "men det kunne lige så godt have været mig, der i morgen skulle starte etter, for så tæt lå vi i tidtagningen."
Toptrioens hurtighed blev yderligere understreget af, at næsten fire tiendedele af et sekund adskilte dem fra fjerde mand, Jason Watt, der ikke blot skulle have sit andet løb efter comebacket. Det er også hans første start på Ring Djursland. "Jeg kørte hurtigere i morges, men ved tidtagningen her i eftermiddag understyrede bilen simpelthen alt for meget, og det er bare ikke acceptabelt, at jeg er et halvt sekund langsommere," sagde en lidt skuffet Watt.
Gunnar Kristensen, Jørgen Poulsen, Casper Elgaard og Jørgen Weinreich var fire andre kørere, der fik ødelagt deres motorer under lørdagens træning og tidtagning. Af de fire håber Elgaard og Weinreich dog på at komme til start i morgen.
Top-6 i kvalifikationen på Ring Djursland:
![]() | ||
Kører | Bil | Bedste tid |
![]() | ||
Michael Carlsen | Peugeot 306 GTI | 55,796 |
John Nielsen | Nissan Primera | 55,906 |
Michael Schröter | VW Golf GTI | BB Protektoren for Copenhagen Classic Car Cup, Hans Kongelige Højhed Prins Joachim fik sin Lotus, sådan det tidligere har været omtalt på formel-1.dk. Prinsen er en stor Lotus-fan, og det er arrangørerne af løbet, der er giver af raceren. Løbet afholdes i denne weekend på Holmen, og det kan anbefales at kigge forbi - her kommer du tæt på racere som har en særlig historie og som er fra dengang der virkelig blev kørt 'ræs'. Og det er ikke kedeligt - selvom det er racere af ældre dato, bliver der ikke sparet på noget! Du kan også opleve Tom Kristensen i hans NSU. Den danske Le Mans-vinder stiller op til hyggeløb her i Danmark, og han viste i dag fornem kørsel. Vi har mere om Prins Joachim og hans nye Lotus - så hold øje her på sitet.
BB ![]() ![]() ![]() CART - Andretti klar til at øge på Mid-OhioMichael Andretti kører på søndag for 16. gang i hans karriere på den krævende Mid-Ohio bane. Han er dermed den af de aktive kørere i CART serien, der har størst erfaring med den 2,25 mil lange bane.Andretti har indtil videre 2 sejre på den udfordrende 13-svings bane, men de 2 sejre ligger dog efterhånden helt tilbage i 1990 og 1991. Det, som Andretti nok husker allerbedst om Mid-Ohio banen var, da han i 1998 var indblandet i et uhyggeligt crash. Da man så det var det svært at tro på, at han kunne slippe levende fra den ulykke, men efter at have sundet sig i cockpittet på hans dengang Swift-Ford Champ Car, så kunne han ved egen kraft gå væk fra vraget. Selvom dette selvfølgelig er det mest dramatiske minde for Andretti, så er der heller ingen tvivl om, at netop sejren i 1991 også står stærkt i minderne om Mid-Ohio banen. Det var nemlig det år, hvor han vandt det første mesterskab. Andretti beskriver selv Mid-Ohio banen som den fysisk mest krævende bane i hele CART serien. Banens opbygning giver nemlig ikke kørerne mulighed for at slappe af ret mange steder, når der køres en løbsomgang. Det eneste sted er faktisk den bagerste langside, hvor starten i øvrigt også foregår. Der er nemlig ikke plads til at starte løbet ved målstregen. I øjeblikket er Andretti 22 point foran Roberto Moreno i kampen om dette års PPG Cup, og selvom det lyder som et solidt forspring, så husk på, at den maksimale pointscore i hvert eneste CART løb netop er 22. Så hvis Andretti ikke scorer point i søndagens løb, og Moreno starter fra pole-position, fører flest løbsomgange og vinder selve løbet, ja så han har udlignet Andretti's pointforspring. Selvom det altså lige nu ser godt ud for Andretti m.h.t. til mesterskabet, så siger han dog selv følgende: "17 år i CART har lært mig at være tålmodig, og jeg håber, at den ballast er nok til at jeg kan opnå positive resultater i resten af sæsonen. Det er selvfølgelig rart at jeg lige nu fører mesterskabet, men det er alt for tidligt, at begynde at tale om mine chancer for at vinde mesterskabet, fordi denne serie er så utrolig jævnbyrdig, og meget kan ske i de resterende 8 løb." BB ![]() ![]()
|