Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.8.2002
 Ungarsk kører skal prøve Jordan racer
 
9.8.2002
 Verstappen hos Arrows resten af året?
 Irvine som testkører?
 Strengere regler om superlicensen
 

Hop til top12.8.2002

Ungarsk kører skal prøve Jordan racer

Den unge ungarske kører, Zsolt Baumgartner, skal på søndag ud at køre i en Jordan EJ12 racer. Det sker som optakt til eftermiddagens Grand Prix.

Den unge talentfulde F3000 kører, Zsolt Baumgartner, skal søndag formiddag ud at prøve en af Jordan racerne. Baumgartner har netop været i England for at få lavet et sæde til raceren. Og selv om Baumgartner kun er 21 år gammel, så har en lang racerkarriere bag sig. Allerede 13 år gammel satte han sig i en gokart og siden er det gået opad i klasserne. Han har erfaring fra Formel 3, Formel Renault i flere lande og endelig i Formel 3000.

Måske er det en kommende ungarsk Formel 1 kører vi ser her. Ungarn har ikke haft nogen kører i Formel 1 nogensinde. Dog blev det første løb der blev kaldt for et Grand Prix dog vundet af en ungarsk kører, Ferencz Szisz, men det var helt tilbage i 1906. Baumgartner kører i denne sæson i Formel 3000 for Nordic Racing teamet.

PDL  


 

Hop til top9.8.2002

Verstappen hos Arrows resten af året?

Siden Frentzen forlod Arrows, har der huseret mange rygter om hvem der skal sidde i sædet i de resterende Grand Prix'er i år.

Der er et ledig sæde hos Arrows efter at Frentzen valgte at sige stop hos teamet. Siden har mange spekuleret i hvem som skulle overtage sædet efter Frentzen resten af sæsonen. Formel 3000 køreren Sebastien Bourdais har været nævnt, men han er i tvivl om hvad han skal. Det vil gå ud over hans chancer netop i Formel 3000. I de sidste dage er Jos Verstappens navn dukket op.

Jos Verstappen blev fyret tidligere på året for at give plads til Frentzen. Nu lader det til at Verstappen måske kan erstatte den kører som blev valgt til fordel for ham selv. I øjeblikket har Verstappen en retssag kørende mod Arrows om den øjensynlige ulovlige fyring. Men det forhindrer tilsyneladende ikke at man forhandler for resten af året alligevel. Verstappens manager, Huub Rothengatter, siger at det ikke er umuligt at Verstappen kan tage pladsen.

"Vi har selvfølgelig hørt om Frentzen. Der er forhandlinger i gang. Sagførerne ser på hvilke muligheder der er. Vi har stadig en retssag kørende mod Arrows, men hvis tingene bliver løst til vores tilfredshed, ja hvorfor så ikke. Så er tavlen vasket ren. Der sker så mange ting hos Arrows bag facaden, der er mange problemer der skal løses. Intet af det har med Jos at gøre. Vi har haft adskillige samtaler med teamet i løbet af året, efter at vi fandt ud af at Jos ikke skulle køre. Sagførerne og advokaterne forhandler stadig."

Arrows er vel nødt til at finde en kører som har penge med. Morgan Grenfell som ejer den største andel af Arrows, har modsat sig mange investeringer i teamet. Morgan Grenfell vil have noget for deres penge. Derfor kan andre ikke købe sig ind i teamet uden Grenfells godkendelse. Teamet i sig selv har røde tal på bundlinien og kan derfor ikke betale en anden kører.

PDL  


Hop til top
Irvine som testkører?

Irvine som testkører. Tanken er ikke helt umulig. Det er endnu ikke helt afgjort om Irvine kører næste år. Ideen med at blive testkører er faktisk hans egen.

Eddie Irvines fremtid er endnu ikke afgjort. Der forhandles stadig med Jaguar, nogle nævner også Jordan som en mulighed. Skulle det glippe at få et sæde er Eddie Irvine ikke afvisende overfor at blive testkører.

Eddie Irvine:
"Jeg har haft nogle gode år, men jeg er ikke helt klar til at trække mig tilbage. Får jeg ikke et sæde, er det ikke et farvel, fordi der er andre ting som holder mig i gang. Hvem ved hvad jeg egentlig kunne tænke mig? Måske et år som testkører? Det kunne være sjovt at arbejde hos et godt team, så lad os se."

PDL  


Hop til top
Strengere regler om superlicensen

FIA ønsker en opstramning af reglerne omkring udstedelsen af superlicenserne som er påkrævet for at køre i Formel 1.

FIA planlægger at stramme op om reglerne vedr. superlicensen, eller rettere udstedelsen af superlicensen. Superlicensen er nødvendig for at køre i Formel 1. FIA ønsker at kørerne skal have en vis erfaring i de mere kraftfulde biler inden de får lov til at køre i Formel 1. Det er forsøg på at undgå at der bliver begået for mange unødvendige risici af de helt unge og uerfarne kørere.

Man har bl.a. set unge kørere som Jenson Button og Kimi Räikkönen komme fra henholdsvis Formel 3 og Formel Renault og træde direkte ind i Formel 1. Disse dog med en vis succes. Men andre kan måske ikke klare det lige så godt. Kimi Räikkönen måtte dog også overbevise FIA at han virkelig kunne håndtere én Formel 1 bil.

For at undgå disse såkaldte unødvendige ulykker, har FIA planer om at indføre en regel om, at kørere der søger superlicensen, skal køre mindst ét år i Formel 3000. Derved opnår FIA faktisk 2 ting. For det første får kørerne et læreår i klassen lige under Formel 1. For det andet øger det interessen for Formel 3000 som ikke har den største interesse i øjeblikket. Det er også fremme på planlægningsbordet at kørere på den anden side af Atlanten der kører i tilsvarende klasser, kan få superlicensen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk