Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.8.1998
 Schumacher tror på titlen
 Postlethwaite til Honda ?
 FIA vil forbyde høje næser
 Benneton med nyt chassis
 
12.8.1998
 Mansell-igen-igen?
 Falder Ford Stewart i ryggen?
 Protester over GoodYear
 Ferrari klar til Ungarn
 Kalender for 1999
 

Hop til top13.8.1998

Schumacher tror på titlen

Michael Schumacher har ikke opgivet håbet om at vinde VM i år - selv ikke nu hvor Hakkinen har et forspring på 16 point. Ferrari er kendt for at klare sig godt i Ungarn, hvor der køres på søndag. "Jeg ligger 16 point bagud og det er ikke så godt som at være 16 point forud. Det er svære tider men vi er opsat på at gøre vores bedste og de seneste tests på Fiorano bekræftede at VM stadig er realistisk". Schmacher benægtede endda at Ungarns grand prix er ved at være sidste chance for Ferrari: "Absolut ikke. Der er endnu 4 grand prix'er derefter og indtil løbet er vundet matematisk, er der ingen grund til at udelukke mig fra 1998-titlen."
Schumacher udelukkede også at Williams kunne blive en trussel trods teamets podieplacering på Hockenheim og gode tider under den senste test på Jerez: "Tests kan også give det forkerte indtryk...De (Williams) vil komme tættere på men ikke tæt nok til at skræmme os."
NJ  


Hop til top
Postlethwaite til Honda ?

Tyrrell's tekniske direktør Harvey Postlethwaite er blevet direktør for Honda's nye Formel 1 afdeling ifølge unavngivne kilder. Der er ikke kommet nogen officiel melding om det endnu, men rygtet siger at ex-Ferrari designeren er klar til at overtage styringen af Honda's Formel 1 projekt. Det er endnu ikke helt klart om den Japanske bilfabrik vil gå ind i formel 1 i 1999 eller 2000. Under alle omstændigheder skal Dallara, som er bleve hyret til at lave bilen for Honda, levere 4 nye chassis' i November i år.
HVJ  


Hop til top
FIA vil forbyde høje næser

Det internationale automobilsportsforbund FIA overvejer at forbyde brugen af "høje" næser på formel-1 vogne som endnu et forsøg på at nedsætte hastigheden. Alle formel-1 teams benytter nu den høje næse. FIA mener at en høj næse er farlig hvis der skulle ske uheld. Samtidig er næsen også med til at formindske vindmodstanden omkring den forreste del af chassiet.
MBP  


Hop til top
Benneton med nyt chassis

Benneton er nu hoppet med på vognen og har udviklet et Long Wheelbase(lang akselafstand) chassis. Det nye chassis som er blevet 5 cm. længere vil debutere i Ungarn. Efter at have testet det nye chassis udtalte Alexander Wurz: "Det forbedrede forenden uden at kompromisere bagenden. Den var meget rarere at køre. Vognen plejer at være lidt drilsk, men er nu meget mere forudsigelig."
MBP  


 

Hop til top12.8.1998

Mansell-igen-igen?

Det skulle komme: Rygter om at Nigel Mansell gør comeback i Formel 1. Mansell skulle have fået tilbudt en to årig aftale, som også skulle indebære at den tidligere verdensmester kommer til at lede teamet sammen med Frank Williams. Selvom Mansell efter sigende er interesseret i at få et arbejde 'på den anden side af pitmuren' lyder det usandsynligt at Mansell kommer til at køre en af Williams-racerne. Han er blevet fyret to gange hos Williams, og hans sidste optræden i Formel 1 for McLaren blev en enorm fiasko. Ydermere vil Frank Williams nok ikke være villig til at efterkomme Mansells lønkrav. At Mansell måske kunne få et tilbud som ledende i Williams-teamet kan nok ikke afvises eftersom Frank Williams' helbred i den seneste tid har været dårligt og Mansell vil måske få mulighed for at købe sig ind i teamet og overtage ledelsen når Frank Williams takker af fra Formel 1. Der er derfor nok mere hold i rygterne om Mansell som en mulig afløser for Frank Williams, end der er chancer for at han kommer til at køre for teamet. Williams-teamet har ikke kommenteret rygterne.
BB  


Hop til top
Falder Ford Stewart i ryggen?

De mange rygter om at Rubens Barrichello muligvis skifter til Williams har måske Ford som bagmand. Ford skulle have henvendt sig til Williams-teamet og have tilbudt at betale Barrichello for at køre for teamet og give dem mulighed for at købe sig til de bedste Ford-motorer som også Stewart benytter sig af. Ford skal være meget utilfredse med Stewarts chassis og mener at deres motor mindst er lige så stærk som teamets nuværende Mecachrome-motor. Men Williams takkede nej til det smigrende tilbud, også selvom det ville betyde at der var penge at spare. Williams-teamet mente at det blot ville gøre deres situation værre. På trods af at Ford åbenbart har haft en finger med i spillet, er Barrichello stadig et varmt navn hos Williams, også selvom det bliver uden Ford. Imidlertid er Ford nu havnet i en situation hvor de af økonomiske hensyn skal have afsat ældre motorer til et andet team, sandsynligvis til Minardi som ellers var på vej til at købe Arrows' 1998-motorer. Samtidig sætter historien også lidt ridser i samarbejdet mellem Stewart og Ford. Det lover ikke godt...
BB  


Hop til top
Protester over GoodYear

Flere teams menes at have fremsat en fælles klage over goodyears favorisering af Ferrari. De mener at Ferrari i meget høj grad har fået skræddersyet dæktyper til deres chassis. Goodyears teammanager, Tony Shakespeare, har ikke benægtet at Ferrari får særbehandling; tværtimod: "Vi gør alt hvad vi kan for at sikre Michael VM-titlen"
NJ  


Hop til top
Ferrari klar til Ungarn

Michael Schumacher har et nyt våben klar til kampen mod McLaren i weekendens løb på Hungaroring. Efter at have arbejdet i døgndrift på fabrikken i Maranello, er Ferrari nu klar med en ny evolution af 047 motoren, nemlig 047/d/3. Det forlyder at motoren har op til 30Hk flere end forgængeren. For at køle så mange hestekræfter har teamet måttet lave 2 ekstra luftindtag i sidekasserne. Den endelige beslutning om at anvende motoren i Hungarn forventes taget idag. Motoren er resultatet af nye konstruktionsmetoder og at effekten er øget 10-30Hk, hvilket omregnet i tid skulle betyde 0,2 til 0,6 sek. pr. omgang. Motoren arbejder i kvalifikations trim med op til 17.600 omdrejninger pr. minut og yde 800Hk, medens den i løbs trim arbejder med 17.400 for at sikre holdbarheden. Her skulle den yde 780Hk.
 
Samtidig har teamet fremstillet nye aerodynamiske løsninger som både Eddie Irvine og Michael Schumacher kommer til at nyde godt af. Schumacher har desuden fået et nyt letvægtschassis. Luca Badoer, Ferrari's officielle testkører har kørt Shake-Down af to af de tre Ferrari'er som skal til Ungarn. Hans hurtigste tid i Irvines var 1:05,439, medens hans hurtigste tid i Schmachers var 1:04,783.
MBP  


Hop til top
Kalender for 1999

Formel 1 kalenderen for næste sæson er ikke officiel endnu, men ifølge rygter kommer kalenderen til at ligne kalenderen nedenunder. Barsiliens og Argentinas Grand Prix er blevet flyttet til slutningen af sæsonen. Sæsonen starter som sædvanlig i Australien. Derefter flyttes til en ny bane i Kina. Formel 1 bliver i området med løb på Suzuka i Japan og derefter på endnu en ny bane i Malaysia. Formel 1 feltet kommer til Europa, som stadig har 11 Grand Prixer, med det Kanadiske GP som "kiler" sig ind mellem Monaco og Frankrig. Sydafrika er ikke på kalenderen. Bernie Ecclestone vil gerne have et Grand Prix på Kyalami, men Sydafrika har forbud mod tobaksreklamer. Ecclestone tager til Sydafrika for at diskutere dette med den sydafrikanske regering. USA er heller ikke på kalenderen, men det er stadig muligt at USA kunne få et Grand Prix i 1999. Las Vegas, San Francisco og Indianapolis er nævnt som mulige kandidater til at afholde et Grand Prix.
 
Uofficiel kalender for 1999
DatoLandBane
7. martsAustralienAlbert Park
21. martsKinaZhudai
4. aprilJapanSuzuka
11. aprilMalaysiaSepong
25. aprilSan MarinoImola
2. majSpanienCircuit de Catalunya
16. majMonacoMonte Carlo
30. majCanadaGilles Villeneuve
13. juniFrankrig
HK  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk