Jean Alesi kan mærke at alt ikke er som det burde. Der tales ikke meget i teamet, og der er i det hele taget ikke en god stemning. Og så føler Alesi sig meget ensom i teamet. "I mit eget team er det kun Alain Prost og min ingeniør Humphrey Corbett som ringer regelmæssigt til mig. Jeg føler mig ensom – ja næsten forladt," siger en skuffet Alesi.
Om 2000-sæsonen bliver hans sidste er også fortsat ukendt. Meget afhænger dog om hvorvidt teamet bliver solgt, sådan som meget tyder på at det bliver. "Teams'ene leder efter en erfaren kører, men hvis Alain fortsætter vil jeg blive hos ham. Hvis han sælger teamet vil jeg være fri på markedet. I øjeblikket venter jeg blot på ham," siger Alesi.
Derfor er han blevet sat i forbindelse med blandt andet hans tidligere arbejdsgiver Arrows, samt BAR hvor han tilbød en stor sum penge – det har BAR dog takket nej til! Diniz har haft en sæson der har været præget af mange uheld – og ikke mindst har han til tider været involveret i sammen stød med andre kørere. Ikke så underligt kåres han i øjeblikket som vildmanden i Formel 1! "Det har været et uheldigt år for mig. Det er sandt at sidste års racer var meget ustabil, mens dette års racer er meget bedre. Det er dog meget svært at score point. Når kørerne hos McLaren og Ferrari kommer i mål, er de fire første pladser taget," siger Diniz.
På spørgsmål om fremtiden siger brasilianeren: "Jeg er endnu ikke sikker. Der er en god mulighed for at jeg bliver hos Sauber, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal. Alle taler med alle – men der er ikke noget jeg kan sige," forklarer Diniz.
Marshalls har efterfølgende erkendt at det var en hård dom. Forseelsen var nemlig ikke så stor. Der skete nemlig det at Barrichello kom ud af pitten da der var pace-car på banen. Trulli var på det tidspunkt på siden af brasilianeren og kørte forbi - og det blev så takseret til at være en overhaling. Trulli overtrådte dog reglementet idet Barrichello var fri af den hvide linie der markerer udgangen af pitten. Det var jo ikke så godt for Barrichello - og Jean Todt så hvad der skete.
Derfor henvendte han sig til løbsledelsen der gav Trulli en 10-sekunders straf. Trulli henviste efter løbet på det som der sker i ChampCar når der er pace-car på banen og den samme situation opstår. Der bliver det aftalt at de to kørere bytter plads - og dermed undgår en straf.
Charlie Whiting overvejer om dette kan blive indført i Formel 1, så reglerne kan meget vel blive ændret.
Det blev igen starten som blev altafgørende for resultatet af det ungarske grand prix. Finnen overtager dermed føringen i VM, og nu er Michael Schumacher rykket ned på 2. pladsen. Hakkinen fik en flyvende start, hvor hverken Coulthard eller Schumacher kom i klammeri. Der var ingen zik-zak manøvre, hvilket i grunden ikke er så underligt. Schumacher ønskede jo ikke at køre ind i det snavsede inderspor, hvor der ligger meget skidt og gummirester.
Løbets vigtigste øjeblik - Hakkinen tager føringen i starten og det gav til sidst sejr
Hakkinen tog dog chancen og kørte forbi inden det første sving. Schumacher gav plads, og det skal tyskeren krediteres for. Hvis han var den store bølle som han udråbes til, var han nok allerede ude i det første sving for 3. løb i træk.
Løbet blev ren opvisning af Hakkinen, hvor Schumacher aldrig kom til at presse finnen, der nu styrer mod sit tredje mesterskab i træk. Hvis finnen holder den form, bliver han meget svær at slå. Samtidig overtog McLaren også føringen i VM for konstruktører - der fører de med 1 point!
Top-3 i Ungarn - og i VM! Hakkinen er på toppen
Dog var løbet ikke en stor oplevelse. Der var få dueller og det eneste oprivende var Coulthards pres mod Schumacher i den sidste fase - men det blev ikke rigtig til noget.
Samtidig udspillede Rubens Barrichello sin rolle i VM, da han blev sat total til vægs af de tre andre VM-kandidater, og brasilianeren markerede sig ikke. Ralf Schumacher konsoliderede Williams' tredjeplads i VM for konstruktører, da han fulgte op på sin 4. plads på griden. Dog kunne han ikke holde Barrichello bag sig - han kom dog først forbi efter et hurtigere pitstop.
Frentzen fik endelig ram på pointene og sluttede på 6. pladsen, så lidt håb er der igen for Jordan. Men 3. pladsen i VM er sandsynligvis forsvundet!
Resultatet af det ungarske grand prix findes ved at klikke her
Stillingen som den ser ud nu, hvor Hakkinen bliver den første i år til at detronisere Schumacher, kan findes her
Dog er danskerens chancer nok ikke så store, selvom det vil være meget glædeligt at få Tom ind i Formel 1. Der er dog ikke tale om tomme rygter, og Tom har overfor formel-1.dk bekræftet at der tales med Jaguar. Indtil videre vil det dog først blive alvor når/hvis Danmarks mest succesrige kører får en test i den rigtige Jaguar. Indtil videre udfører danskeren testarbejde i en Jaguar-racer med Michelin-dæk.
I den seneste test i Barcelona har han vist rigtig stor form, og det er den test der har ført til at Le Mans-vinderen er blevet et hot navn hos Jaguar.
Tilbage til kampen om det ledige sæde. Ressler dæmper en del af forventningerne til at Franchitti kommer ind i Formel 1. "Vi testede Dario, selvom det mest var for at følge op på tidligere samarbejde vi har haft med ham i et år eller to," siger Ressler.
Og den skotske ChampCar-kører brillerede langt fra, hvorfor der er meget der tyder på at han bliver i USA. Det viser også noget om forskellen på den amerikanske serie og Formel 1 – uden at være for populistisk eller skære over én kam, så er Formel 1 noget andet end de mere tunge og mere forudsigelige ChampCar-racere.
Ressler regner med at der går en måneds tid inden Irvines holdkammerat er fundet. "Jeg forventer at vi kan sige noget om det inden for et par uger, men jeg kan ikke sige noget i dag eller i morgen," siger Jaguar bossen.
Dog lader det ikke til at Ferrari rigtig tror på deres eget forslag. "Man kan også tage raceren ind og selvom køreren må vente i 10 sekunder, er det bedre end at køre af, eller kæmpe i yderligere en omgang. Problemet er at der ikke er nok plads til at man kan have to pitgrupper. Så vi spørger efter regler fra FIA," siger Brawn.
'To garager - tak! Brawn og Ferrari ønsker sig mere plads i pitten
Kreativiteten fejler i hvert fald ikke noget hos Ferrari. Men det er spørgsmålet om det rent praktisk vil være muligt - og i de tilfælde hvor der kommer regn, er det ofte en 50/50 om man lige kan klare endnu en omgang. Se blot på løbet på Hockenheim, hvor nogle kørere valgte at blive ude, mens andre kørte tidligt ind og atter andre kørte senere ind. Problemet er ikke større end at det sjælden bliver aktuelt!
Krisen kunne jo ses i dag - det store engagement hos mekanikerne og pitfolkene var jo til at græmmes over. Én mekaniker forsøgte at rulle tyskeren i gang efter at han var stallet. "Alain har en option på mig, som skal bruges inden det belgiske grand prix om 14 dage. Jeg vil virkelig gerne blive i hans team næste år," siger Heidfeld. Spørgsmålet er så om der overhovedet er et Prost-team næste år!
Heidfeld vil blive - selvom der er mange problemer med Prost-racerne
Hvis det ikke lykkes at få pladsen hos Prost i 2001, kan det måske blive til et sæde hos Sauber, der gerne vil finde en kører til at erstatte vildmanden Diniz.
Irvine havde et enkelt løb hvor han måtte stå over. Han var dog tilbage igen på Hockenheim. Men der var han ikke helt frisk. "Jeg følte mig ikke 100% frisk på Hockenheim, men jeg har trænet hårdt siden da. Nu føler jeg mig ok," siger Irvine.
Hos Jaguar går det støt fremad – men det kan være svært at se. Irvine er dog positiv. "Man kan ikke rigtig se det, men vi gør fremskridt. Vi har nu en ny motor – og i det mindste virker de bedre – men vi er stadig ikke helt færdige med arbejdet. Vi har meget at lære og alle forsøger at finde sin plads, og der er stadig nogle som læres op i deres arbejde," siger Irvine om det unge team.
Han sammenligner det lidt med den måde det gik hos Ferrari. "Hvis man ser på Ferrari, så var det i 1993 at Jean Todt blev hyret til at få det til at passe. Men teamet har stadig ikke nået toppen, og McLaren ser meget stærke ud i øjeblikket," vurderer ireren. Men de ønsker at komme hurtigt til succes – så de leder efter den korteste vej til succes.
Det er AMTs tekniske leder Enrique Scalabroni der er kommet med den udtalelse. Han vil dog ikke fortælle om hvorfor de begynder en masseproduktion, men måske kan andre teams end Arrows få glæde af motorerne. Ellers vil det jo være spild at penge. AMT ventes dog først at invitere til en officiel pressekonference når Formel 1 slutter af i Asien, hvor de selvfølgelig også er på hjemmebane og kan få maksimal opmærksomhed.
Pat Symonds, der er Benettons tekniske chef, tager sin kørers parti ved at sige: "Den rædselsfulde kørsel de såkaldte mesterskabsrivaler lægger for dagen, koster os dyrt! Jeg glad for at kunne sige at vores team er sportsligt nok til at kalde vores kørere ind og ikke spolere andre folks omgange!"
Heidfeld, Fisichella og Mazzacane var af banen. Minardikøreren kunne i modsætning til de to andre ikke forsætte, men det var nærmest overflødigt, eftersom tidskørslen var i de sidste sekunder. Noget gik dog galt for Heidfeld, der var markant langsommere end resten af feltet. Også Minardi og Jaguar ser ud til at have problemer med tempoet. De to teams tider var skilt af Alexander Wurz, der formodentlig kører sit sjettesidste GP i denne weekend. Pedro de la Rosa var den af kørerne der kom banen flest gange rundt.
Senere, ved en anden undersøgelse lige efter det brasilianske GP, blev det imidlertid fastslået, at han havde kræft, og øjeblikkelig skulle under behandling. Behandlingen indeholdt bl.a. kemoterapi, og det fik Paul Stewart til at tabe håret. Og ikke overraskende var hele familien sønderknust. "Du prøver at overbevise dig selv om, at det kun er en mindre eller lille kræftsygdom, ikke kræft med stort K" siger han til avisen.
Paul Stewart trådte straks tilbage fra sine poster i Jaguar teamet, og måtte ændre sin levevis, så den var afpasset efter de nye forhold som han og familien, skulle til at leve under. Som en del af behandlingen skulle dette medvirke til at opbygge et så stærk immunforsvar som muligt. I sidste uge fik han så den sidste behandling, og skal nu i gang med at tilrettelægge et helt nyt liv for ham selv og familien. "Fra nu af, skal der være en vis balance i mit liv. Hvis jeg mener noget er vigtigt, skal det tænkes igennem inden der foretages nogen handling. Den store udfordring nu er, at opbygge et liv, som kan tilfredsstille mig selv og min familie."
Han har ikke udtalt sig om, hvornår han eventuelt vil vende tilbage til hans forpligtigelser hos Jaguar.
British American Racing var så ivrige efter at komme af med Zonta og få Panis ind i stedet, at hvis ikke Ron Dennis havde modsat sig det, ville det være Panis der kørte BAR'en i denne weekend i Ungarn. Dennis har gjort det klart at Panis skal passe sine forpligtelser som testkører de næste seks uger, men det udelukker ikke at han ikke kan være køre for BAR i Japan og Malaysia. Honda er også glade: Panis kan fodre dem mange interessante detaljer om Mercedes-motoren.
At 'Lev og lad leve' er ikke den moderne formel 1-verdens slagord kan ikke komme bag på nogen. Alligevel kan man ikke lade være med have ondt af Ricardo Zonta, hvis karriere de sidste par måneder har bevæget sig fra slemt til værre. Der har aldrig været meget hjælp at hente hos Jacques Villeneuve, hvis position i BAR er noget ganske særligt og det i forvejen kølige forhold blev ikke bedre da Zonta var i skyld i begges exit i det tyske GP. Da Villeneuve offentligt begyndte at kalde Zonta for "en idiot der ikke hører hjemme i formel 1" var der ikke længere tvivl om hvor det bar hen.
Panis' noget specielle vej fremad i Formel 1 kan inspirere Nick Heidfeld, Mercedes-protege og Prost-kører, til at overtage jobbet som testkøre hos McLaren. Den unge tyskers år hos det plagede Prost-team har utvivlsomt lært ham meget om formel 1-verdenen, men da Prosts fremtid er usikker og da man gerne vil understrege at Heidfeld, der i den grad har stået i skyggen af en vis anden debutant, virkelig er et stort nyt håb, ville det ikke være en hel ulogisk sti at følge.
Mazzacane, de la Rosa, Diniz, og Williams-kørerne var de næste på banen og Ralf Schumacher satte hurtigste tid. Storebror Schumacher lod derimod vente på sig: han var den sidste til at få noteret en tid efter mere end en halv time. På det tidspunkt lå David Coulthard til at tage pole, foran Barrichello og Frentzen, men det tog ikke lang tid for Michael Schumacher at sætte endnu en tid i 1:17'erne. Ralf Schumacher forbedrede også sin tid til en 3. plads. Jenson Button var på banen samtidigt og var femte hurtigst. Begge McLaren'er halede ind på Schumacher, men kom ikke tæt nok på. Det så ud til at Michael Schumacher havde overstået sin kvalifikation på en enkelt omgang. Stort set alle var i de sidste minutter, men ingen var i stand til at forbedre tiderne. Derfor blev resultatet som ses her.
"Jeg ved ikke hvad Montezemolo har fortalt pressen. Men det vigtigste må være, hvad han fortæller mig, og det ser ud til, at det er noget helt andet. Han bad mig gøre alt hvad jeg kunne for teamet og køre for at vinde, men han sagde ikke noget om, at jeg skulle køre for Michael. Han sagde, at han ønskede at Ferrari skulle vinde, og at det er lige meget hvem der gør det."
Der er åbenbart forskellig fortolkninger af hvad Montezemolo har sagt. Han skulle også fornyelig have udtalt følgende: "Alle som tror, at Schumacher og Barrichello vil kæmpe med hinanden ser på den forkerte film. Sålænge jeg er i spidsen for Ferrari, vil kørerne aldrig konkurrere mod hinanden. Barrichello er ikke pludselig blevet noget specielt, fordi han har vundet et løb. Han gør det vi forventer af ham. Han er hos Ferrari, for at køre i vores interesser, ligesom Schumacher gjorde i Malaysia sidste år, da vi bad ham om det."
Gad vide hvad der forventes, og hvad de be'r kørerne om hos Ferrari?
Men en vis tilkendegivelse og samtidig en satsning, er der åbenbart foretaget hos Ferrari. Man bringer 4 biler med til Ungarn, så kørerne har hver deres reservebil.
En stor tilkendegivelse for sin sejr, har Barrichello dog modtaget. Efter hans sejr tilegnede han sejren til hans store forbillede, landsmand og til dels læremester, Ayrton Senna. Han har siden fået et brev fra Sennas søster, Vivienne, der takkede ham for dedikationen, men som også skrev til Barrichello, at det var hans store øjeblik, og det måtte han ikke glemme.
"Jeg ville ikke ønske at være i hans sko lige nu. Michael er under et kæmpepres. Han skal præstere noget nu. Hvis han kommer fra Hungaroring uden noget resultat, vil han være efter de to McLaren kørere. Og så bliver det for alvor svært for ham, at gøre noget på de baner, der kommer efter Hungaroring. Både Spa og Monza, er baner som passer bedst til McLaren."
Men hvordan ser det ud for ham selv hos Jaguar? Han har udtalt, at han bliver hos Jaguar i 2001 også, og at han har fuld tillid til de forventede fremskridt, som teamet har annonceret, at de vil gøre.
"Man kan måske ikke rigtig se det, men vi gør fremskridt. Vi har nu en helt ny motor - og i det mindste nogle af dem, synes at være bedre - men det er stadig ikke godt nok. Vi har en masse at lære, og alle prøver at finde sin plads i det hele, og nogle prøver stadig, at finde ud af hvad de skal. Det er startfasen."
På trods af hans forskellige udtalelser og meninger, indrømmer han i samme forbindelse, at hellere end gerne vil være med helt fremme og vinde løb. "Men disse ting tager tid, man må acceptere det som det er, og forsætte med det job der er at udføre. Vi har haft problemer med bilen, som vi har prøvet at løse, men det har frembragt nye problemer, og nu er det dem der skal løses. F1 er ikke let. Vi er måske endda faldet lidt tilbage. Jordan, f.eks. er måske heller ikke gået det frem, de havde forventet. Det sidste skridt mod toppen er det allersværeste at tage."
Frentzen og Ralf Schumacher virker godt forberedt til kvalifikationen, i modsætning til Hakkinen, hvis mekanikere havde ekstra travlt til i de sidste minutter. Selvom afstanden mellem Schumacher til Coulthard er større end afstanden mellem McLaren-kørerne, er det tydeligt at se hvem der er den hurtigste af de to i denne weekend, også selvom Coulthard var af banen to gange. Alesi tog også en tur i sandkassen, men m,orgenens mest spektakulære episode var da Diniz stallede på pitlane, og var årsag til en del forvirring. To italienere, Trulli og Fisichella, og to Sauber'er, Salo forrest så Diniz, afslutter top ti.
Mazzacane var over to sekunder langsommere i går end næstdårligste mand, Ricardo Zonta og problemerne var ikke ovre i 3. frie træning. Motoren svigtede og Mazzacane måtte tilbage til pitten. BAR's weekend har heller ikke set for godt ud og begge kørere ligger langt ude for top ti.
Salo, Frentzen og Irvine satte tempo, men kun til Ferrari og McLaren kom til. Derefter udviklede det sig til den sædvanlige duel. Michael Schumacher var den første til forbedre gårsdagens hurtigste tid. I 22. minut satte han tiden 1:18,488. David Coulthard var dog hurtigst i to sektorer på sin næste omgang og satte tiden 1:18,283. Den blev først overgået i de sidste fem minutter og det lykkedes Frentzen at få klemt sig ind foran Schumacher til allersidst. Den flyvende finne Hakkinen har ikke været helt så flyvende som sin teamkammerat denne weekend og var femtehurtigst.