Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.8.2003
 Ændringer på vej hos Ford
 Alonso er stadig sulten
 
12.8.2003
 Renault - Målet er nået
 Lauda tror på Montoya
 

Hop til top13.8.2003

Ændringer på vej hos Ford

Det forlyder fra USA at der sandsynligvis er visse ændringer på vej hos Ford i Europa. Det kan måske få indflydelse på indsatsen i Formel 1.

Det er kommet frem at Ford ledelsen i USA påtænker at gennemføre ledelsesændringer og lave nye strategier for Ford i Europa. Det kan måske få indflydelse på indsatsen i Formel 1. Således er der rygter fremme om at Martin Leach forlader (fyret?) Ford, og indtil der er fundet en afløser for ham, vil David Thursfiels varetage ledelsen i Ford Europa.

Martin Leach var en af nøglepersonerne bag aftalen med Jordan teamet. Måske kan Martin Leach's farvel få indflydelse på Formel 1 indsatsen. Aftalen med Jordan er med til at finansiere Jaguars Formel 1 indsats. Jordan vil gerne have billigere motorer, og taler i øjeblikket seriøst med Mercedes om levering af deres motorer. Mercedes har tidligere meldt ud at de godt kan levere motorer og endda væsentligt billigere end andre.

Men nu er det at der går virkelig politik i det. Mercedes er sandsynligvis ikke interesseret i at levere til Jordan. Der er af den simple grund at man ikke vil skade Fords engagement i Formel 1. Og hvorfor ikke det? Ford er en af de store spillere i GPWC hvor også Mercedes er dybt involveret.

PDL  


Hop til top
Alonso er stadig sulten

En af de nye kørere i år, Fernando Alonso, har gjort det overraskende godt med en meget positiv kørsel og mange gode points på kontoen, men han er sulten efter mere.

Fernando Alonso, en af de nye kørere i år, har gjort det rigtig flot, men vil have mere med hjem endnu. Helt ny er han dog ikke, han kørte som bekendt for Minardi i 2001 sæsonen, og blev derefter testkører sidste år, inden han vendte tilbage hvor de virkelig sker.

Indtil videre er det blevet til 44 points hvilket svarer til to tredjedele af de points som Renault har fået i år. Med andre ord har han kørt dobbelt så mange points hjem som teamkammeraten Jarno Trulli. Det har sikret Renault en fjerdeplads i konstruktørernes mesterskab, en placering som nok ikke bliver forandret med det antal løb der er tilbage.

Selvom der nu er sommerpause, så er Alonsos tanker alligevel på banerne. Renault har nået det mål som man har sat inden sæsonstarten, nemlig at komme på podiet 4 gange - Alonso med tre og Trulli med ét besøg på podiet. Nu viser det sig at Alonso ikke er tilfreds med det.

Fernando Alonso:
"Jeg vil benytte muligheden for at holde pause inden det går løs i Ungarn igen. Jarno og jeg har givet os 100 % siden sæsonen startede, resultaterne har været gode, men vi har nu ikke planer om at være tilfreds med det. Vi er besluttede på at forsætte med at gøre fremskridt indtil det sidste GP i år, et par podieplaceringer frem til Suzuka vil ikke være af vejen. Når vi kommer til Budapest, er vi ladet op igen og klar til kæmpe videre."

Alonso er pt. placeret som nr. 6 i kørernes mesterskab, kun 5 points efter Rubens Barrichello og 9 efter Ralf Schumacher. Hvis tingene går Alonsos vej, kan han måske ende på fjerdepladsen.

PDL  


 

Hop til top12.8.2003

Renault - Målet er nået

Formanden for Renault F1 er tilfreds med 2003: målsætningen for sæsonen er allerede nået. Fire gange skulle teamet på podiet, og med Jarno Trullis podieplads på Hockenheim er dette opnået.

Derfor er Patrick Faure meget godt tilfreds med tingene som de er. "Vi har på det seneste hentet hullet til de tre teams foran: i kvalifikationen er mindst en af Williams, Ferrari eller McLaren bag os. Derudover er teamet som ligger efter os på femtepladsen ikke noget der bekymrer os, så vi kan være sikre på at beholde vores placering i mesterskabet," siger Faure.

Men for at komme endnu længere frem kræver det endnu mere arbejde. "De skridt vi skal tage de næste år, er dog stadig store. Det hårdeste arbejde venter stadig," siger Faure. De to kørere har han også stor ros til. "Vi er tilfredse med Fernandos præstationer, selvom vi ikke er overrasket: vi vidste hele tiden at han var meget talentfuld. Jarno var meget uheldig i starten af sæsonen, men har i de seneste løb vist sig at være en kraft der kan regnes med. Han er en virkelig hurtig racerkører," siger han videre.

Derudover har Faure og Renault også en del interesser i sporten. De er en del af GPWC, gruppen af de store motorleverandører i sporten. Og han fornemmer at der er en løsning på vej i kampen mellem GPWC og Bernie Ecclestone som arrangerer løbene. "Vores krav er at vi i fremtiden får givet en større del af afkastet videre til teamsene: det er dem som leverer showet, og de har brug for at få mere hjælp. Vores andet krav er at Formel 1 skal styres som et normalt firma, og med mere gennemskuelighed," siger den franske Renault-formand.

Og de forhandlinger ser ud til at gå nogenlunde. "Vi er i den sidste fase med at diskutere dette, og jeg tror vi finder en løsning mod slutningen af oktober."

BB  


Hop til top
Lauda tror på Montoya

Med fire løb tilbage er VM stadig åbent. Flere tidligere kørere har givet deres bud på hvem der løber med mesterskabet. Noget overraskende mener Niki Lauda at det bliver Montoya der tager VM. Det er overraskende, eftersom Lauda ellers normalt støtter Michael Schumacher og Ferrari. Men i de sidste fire løb mener han at den forsvarende mester ikke får en chance hvis Williams holder formen. "Montoya kan selv blive mester. For at blive det skal han score to point mere end Michael i de resterende fire løb. Som situationen er for Montoya nu, er det ikke kun muligt, men også ret sikkert. Hvis BMW Williams teamet fastholder deres form, får Ferrari dårlig nok en chance," lyder vurderingen fra den tidligere verdensmester.

Selvom Williams har ramt topformen for tiden, så dæmper Montoya selv forventningerne. "For fem løbs siden var der ingen der troede på mig, og nu er jeg alles favorit. Jo, jeg går efter at vinde, men der er lang vej," siger den colombianske kører.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk