Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.8.1999
 Optimisme hos Irvine
 Hakkinen tog pole - igen, igen, igen...
 Stewart bruger ny Serie 4 motor denne weekend
 
13.8.1999
 Villeneuve forlader måske BAR
 1. fri træning - Hakkinen igen hurtigst
 Sponsor spekulationer
 Nissan på vej ind i F1
 2. fri træning
 Villeneuve og Zanardi i sæsonens sidste CART race
 Kina forsøger igen
 Denne uge hos Ford Racing
 

Hop til top14.8.1999

Optimisme hos Irvine

Med Eddie Irvine i forreste række og Mika Salo tilbage på en 18’ende plads, blev det en noget blandet kvalifikation for Ferrari. Irvine havde ellers håbet på, at kunne tage pole her på Hungaroring, hvor skadede Michael Schumacher vandt for Ferrari sidste år : ‘Jeg havde troet, at hvis jeg kunne tage pole et sted, ville det være her. Men lige meget, det er godt at være i forreste række, selvom jeg er på den ‘forkerte’ side af banen’. Irvine mener selv at Ferrari vil være tættere på Mclaren i selve løbet, og håber derfor på at kunne tage sin tredje sejer i træk.

Ferraris teamchef Jean Todt, der var glad for Irvines andenplads, var skuffet og overrasket Salos dårlige placering. Todt tror på at starten samt strategien vil blive afgørende for morgendagens løb, og mener at det vil blive et langt og hårdt løb for Irvine. På nuværende tidspunkt er man ikke helt klar over, hvorfor Salo ikke kunne forbedre den tid han i morgnens træning satte på brugte dæk. Salo selv kunne heller ikke komme med en forklaring på hans dårlige placering : ‘Jeg ved ikke hvad problemet var, bilen føltes helt fin, men tiderne var endda langsommere end i morges’. Ferrari vil nu undersøge alt på bilen før løbet i morgen, og Salo håber her på at kunne køre sig op gennem feltet, og forhåbentligt tage point.

NKH  


Hop til top
Hakkinen tog pole - igen, igen, igen...

Eddie Irvines Ferrari ligger i mellem de to McLaren'er når løbet starter i morgen, en situation han efterhånden har prøvet et par gange før. Og som sædvanlig var Hakkinen hurtigere en sin skotske holdkammerat. Alt i alt var der ikke mange overraskelser i dagens kvalifikation som blev kørt i godt, om end lidt blæsende vejr, temperatur omkring 19 grader. Lørdagen startede dramatisk da Jean Alesi kørte galt i et forsøg på at undgå at ramme Pedro Diniz forulykkede bil. Alesis Sauber fik smadret fronten og højre forhjul røg af. Franskmanden blev sendt på hospitalet i en helikopter, men der var heldigvis ikke sket noget alvorligt og han vendte snart tilbage til banen med en bandage om højre fod og kvalificerede sig en plads bedre Diniz.

De seks første efter morgenes træning:
PlaceringNavnTeamTid
1HakkinenMcLaren1:18,219
2CoulthardMcLaren1:18,890
3FrentzenJordan1:19,012
4HerbertStewart1:19,164
5BarrichelloStewart1:19,186
6VilleneuveBAR1:19,332

Hakkinen satte tidligt i kvalifikationen en kanontid, hurtigst på alle tre sektorer. 1 minut 18,159 sekunder kunne ingen gøre bedre og Hakkinen starter i pole for 19. gang.

Hvad angår landsmand Mika

CBA  


Hop til top
Stewart bruger ny Serie 4 motor denne weekend

Stewart teamet tager denne weekend i Ungarn en ny Ford V10 motor i brug. Selvom de vil bruge den nuværende Serie 3 motor både fredag og søndag, vil den nye Serie 4 motorer bliver monteret i begge biler til denne lørdags kvalifikation.

Motoren blev holdbarheds testet i sidste uge på Silverstone og fundet pålidelig nok til kvalifikation.

TNR  


 

Hop til top13.8.1999

Villeneuve forlader måske BAR

Jacques Villeneuve er utilfreds med BAR teamets manglende fremgang. I denne sæson har han ved flere lejligheder truet med at forlade teamet, hvis situationen ikke forbedres.

Verdensmesteren fra 97 fastslår at han søge andre græsgange, hvis der ikke snart er bedring at spore i BAR teamets præstationer. At forlade teamet, der ved hjælp af Jacques mentor Craig Pollock, blev en realitet i slutningen af sidste år, kompliceres af det faktum, at Villeneuve er økonomisk involveret i teamets eksistens.

"Jeg tiltrådte teamet sent sidste år," siger Jacques, og fortsætter: "Jeg så hvordan det blev til, og jeg kunne lide hvad jeg så, og var overbevist om, at vi kunne nå langt. Tingene er bestemt ikke gået helt efter planen, og måske har jeg ikke andre valg, end at forlade teamet efter denne sæson.. eller næste år."

Fransk-Canadieren har åbenlyst kritiseret teamet, og om Reynard chefen, Adrian Reynard, siger Villeneuve: "Han har kun deltaget i en enkelt test med os. Jeg har ikke talt med ham i lang tid. Han burde være langt mere fokuseret."

Villeneuve har fortsat til gode, at fuldføre et løb i år, hvor bilen bestemt ikke har været stabil... Den er heller ikke særlig hurtig.

Med Honda som motorleverandør næste år, skulle BAR teamet på den anden side, blive både hurtigere og langt mere stabil, og mellem de kritiske røster, tror Villeneuve at det måske lige er det, BAR går og mangler. "Jeg vil erobre BAR's første sejr, og det burde jeg kunne næste år." siger Villeneuve.

PSF  


Hop til top
1. fri træning - Hakkinen igen hurtigst

Den første frie træning blev som altid domineter af McLaren Mercedes, de kom på banen da der manglede 12 min. Lavede den hurtigste tid, næsten som de plejer.

Kun Irvine skilte de 2 McLaren Mercedes fra total dominans, ellers var der ikke de store ting der skete, Salo skuffede ved kun at være nr 8 i dagens første træning 1,828 sec. efter Hakkinen. Den tidliger verdensmester Villeneuve Skuffede endnu engang ved at være sidst, men han havnede i grusset på sit anden forsøg.

BKP  


Hop til top
Sponsor spekulationer

Rygter fortæller at det italienske benzinselskab Agip er er på vej væk fra sit nuværende samarbejde. Kilder har ladet sive at Agip, der siden 96 har haft aftale med Benetton teamet, er på udkig efter en anden partner. Årsagen skal angiveligt findes i Agip's påståede utilfredshed med Benetton's manglende resultater.

Rygterne har allerede medført spekulationer om, Agip's eventuelle tilbagevenden til Ferrari teamet, som benzinselskabet havde samarbejde med i perioden 1974-1995.

Om Shell, der er Ferrari's nuværende partner, vil gøre plads og satse på et andet team , er jo følgelig også et spørgsmål der affødes af disse rygter.

PSF  


Hop til top
Nissan på vej ind i F1

Både Benetton og Arrows flirter i øjeblikket med Nissan, i et forsøg på at lokke den japanske bil gigant til at satse på F1 som motorleverandør. Ingen af de to teams har for nærværende en aftale med en motorfabrikant.

At Nissan er fristet, er der ingen tvivl om, da virksomhedens to hjemlige konkurrenter, Honda og Toyota, begge satser stort på deres Formel-1 programmer. Honda skal levere motorer til BAR teamet i næste sæson, og rygter vil vide at Toyota vil træde ind på Formel-1 scenen med deres eget team i 2001.

På den anden side har Renault, der for nylig investerede 3 milliarder engelske pund i Nissan-koncernen, helt sikkert også noget at skulle have sagt i den sag. Både Renault og Nissan har tabt penge på det sidste, og set i det lys, er en F1 satsning nok ikke det mest fornuftige træk på nuværende tidspunkt.

PSF  


Hop til top
2. fri træning

Efter at have sat hurtigste tid i de sidste minutter af 1. fri træning, kommer Häkkinen hurtigt på banen efterfulgt af stort set alle teams. Irvine sætter bedste tid allerede efter 6 minutter, blot for at se Häkkinen bryde 1:20-grænsen med 1:19,772. Sessionen bliver kørt i en lufttemperatur på kun 18 grader (banetemp. 23 grader) med byger. Der blev prøvet intermediates-dæk og tørvejrs dæk.

Irvine gjore flere forsøg på at forbedre sin tid i forhold Häkkinens, men uden held. Småbyger kom og gik og Salo, Häkkinen, Wurz, Villeneuve, Trulli, Ralf Schumacher, Diniz, Hill og Giancarlo Fisichella måtte en tur i sandkassen i denne omgang, hvor det stortset kun var Zanardi der forbedrede sin tid så han krøb op på en sjette plads.

I allersidste minut lykkedes det så alligevel Irvine at vippe Häkkinen af pinden med en imponerende tid på 1:19,476, knap 3 tiendedele hurtigere end Häkkinen. Dette har stor psykologisk effekt at Ferrari endelig har formået at slå Mclaren i en af de indledende runder. Det har i denne sæsson været mere reglen end undtagelsen at Häkkinen tog "pole" i de frie træninger. Det er således en hel åben kvalifikation i morgen.

AHH  


Hop til top
Villeneuve og Zanardi i sæsonens sidste CART race

Autorace rapporterede i slutningen af Juni, at sæsonens sidste CART race på Hawaii, kun ville blive for kørere, der havde deltaget hele året. Dermed bristede håbet, om at se Jacques Villeneuve og Alex Zanardi i en "one-race" deltagelse.

Dengang var begge kørere meget skuffede, og Villeneuve understregede sin utilfredshed med kommentaren: "Jeg syntes det kunne være sjovt, men CART team ejerne vil åbenbart ikke have noget med os F1 kørere at gøre."

Villeneuve tilføjede: "Det er for dårligt. Jeg mener det vil være godt for CART serien, hvis nogle af os gutter fra andre klasser, kunne køre mod seriens elite. Jeg troede det var hele ideen med de løb."

Andrew Craig, der er præsident for CART serien, sagde i sidste uge, at de 4 wild-card invitationer IKKE ville blive forbeholdt CART kørere. Så hvis ellers Villeneuve og Zanardi's respektive F1 bosser giver lov.. Ja, så ser det alligevel ud til at de to Formel-1 chauffører, får mulighed for at muntre sig i CART for en enkelt gang.

PSF  


Hop til top
Kina forsøger igen

Kina håber at blive vært for det andet Grand Prix i næste sæson. Oprindelig var det meningen at Kina skulle have haft et GP allerede i denne sæson. Zhuhai banen, tæt ved Hong Kong, levede imidlertid ikke op til de krav der blev stillet, hverken sikkerhedsmæssigt eller med hensyn til de nødvendige faciliteter.

Imidlertid er banen nu forbedret og direktøren for Zhuhai banen, Lin Han Mihn, udtaler: "Vi har haft et møde med Mr. Ecclestone hvor vi fortalte ham, at alt arbejdet på banen nu er færdigt og at vi kan garanterer hotelværelser til alle i området. Vi ved at der er offentliggjort en foreløbig løbskalender, men vi håber at vi alligevel kan få det andet løb i år 2000."

Helt utænkeligt er det ikke at Kina's ønske bliver imødekommet - et løb i Kina er attraktivt for mange vestlige sponsorer på grund af det enorme potentielle marked Kina repræsenterer.

Det første løb i år 2000 afvikles i Melbourne dem 12. marts 2000.

GCH

AN  


Hop til top
Denne uge hos Ford Racing

Efter det Tyske Grand Prix på Hockenheim drager Stewart-Ford teamet til Ungarn, hvor sæsonens 11. Grand Prix afholdes. Cosworth Racing introducerede opgraderinger af Ford Cosworth V10 CR-1 motoren før både det Østrigske og det Tyske Grand Prix. Nick Hayes er direktør for Cosworth Racings Formel 1 program, og han fortæller her om de udfordringer, som Hungaroring giver og udvikling af motorer i det hele taget:

Hungaroring er en interessant bane. Den bliver ikke benyttet særligt ofte, så overfladen er altid meget støvet og beskidt, når Formel 1 bilerne begynder at køre om fredagen. Resultatet af dette er, at det er svært for de enkelte teams at finde det optimale set up til bilerne, fordi efterhånden som banen bliver renere, bliver den også hurtigere – så man kan ikke vide, om det var ændringer ved bilen eller ændringer i baneoverfladen, som fik bilen til at køre hurtigere. Hungaroring er desuden en af de langsomste baner på løbskalenderen med en masse sving og få langsider så modsat Hockenheim, hvor der køres meget med fuld gas, er banen ikke hård ved motorerne. Det bliver dog ofte meget varmt, og fordi det er en langsom bane, sker kølingen langsommere, da luftens hastighed er langsommere. Det Cosworth Racing virkelig vil arbejde hårdt for at forbedre før det Ungarske Grand Prix er, at gøre motoren mere ”køre-venlig”, så Rubens og Johnny bedre kan kontrollere bilen ud af de langsomme kurver.

På spørgsmålet om han forventer yderligere opgraderinger af motoren, før sæsonen slutter, svarer Nick Hayes:

Vi forventer yderligere opgraderinger inden slutningen af dette år. Vi er altid involveret i opbygning af motorer, planlægning, løbs support og udvikling. Indenfor Cosworth Racing har vi mange forskellige områder, som er delt mellem Formel 1, CART og andre motorsports grupper. Så der er nogle medarbejdere, der arbejder fuld tid med Formel 1, mens andre nogle gange arbejder med Formel 1 og nogle gange med CART – så det virkelige antal ligger sandsynligvis mellem 260-270 mennesker.

Til løb og tests medbringer vi en Race Support Manager, som har ansvar for Cosworth Racing team under testen eller løbet. Vi medbringer også et antal ingeniører, som holder øje med de forskellige dele af motoren. De kigger på data, mens bilerne er på banen, via telemetri systemerne, så de kan optimere bilens performance og samtidig kigge efter potentielle problemer. Vi medbringer også et par folk, der arbejder med motoren rent fysisk; bl.a. montering. Derudover medbringer vi en person, vi kalder ”odd bod”. Personen er forskellig ved hvert løb og arbejder normalt enten i motor opbygnings- eller dyno området på fabrikken. Det giver vedkommende en chance for at se racing i virkeligheden, hvilket er godt for os og godt for dem – idet de kommer tilbage med mere direkte erfaring.

Har I påbegyndt arbejdet med næste års Formel 1 motor?

Vi begyndte at arbejde på næste års motor for et stykke tid tilbage, og indtil videre ser det godt ud. Rubens Barrichello kørte totalt set den hurtigste tid under Silverstone testen i sidste uge. Hans tid på 1:26:47 var to tiendedele hurtigere end McLaren køreren David Coulthard. Udover Rubens deltog også Johnny Herbert og Luciano Burti i den tre dages test. De tre kørerer udførte evaluering af nye affjedrings konfigurationer, motor holdbarheds test og dæktest, som en del af teamets forberedelser til det Ungarske Grand Prix.

Rubens Barrichello (RB) og Johnny Herbert (JH) har følgende kommentarer til løbet på Hungaroring:

RB: Det at trække vejret kan være et problem. Der er ikke meget reaktionstid, idet der er så mange sving. Jeg har specielt arbejdet på at forbedre min vejrtrækning gennem aerobic og løb. Mentalt er løbet hårdt, fordi du koncentrerer dig mere end på en bane med flere langsider. Du har meget travlt i cockpittet på Hungaroring.

Kvalifikationen er alfa og omega i Ungarn, fordi der er meget få overhalings muligheder. Den eneste

TNR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk